AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Jeg er faktisk ikke veggis selv, men sliter litt med samvittigheten fordi jeg spiser kjøtt. Spent på svar 2
Måndagsbarn Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Jeg er faktisk ikke veggis selv, men sliter litt med samvittigheten fordi jeg spiser kjøtt. Spent på svar 1. Iblant. Spesielt kylling, jeg vet at kyllinger har det "verst" av dyrene som fødes opp som mat. Fordi det føles uetisk at et annet vesen skal lide for at jeg skal ha det godt. Samtidig er det slik med alt vi i Norge (og vesten) foretar oss på mange plan, alt fra kosmetikken vi bruker til klærne vi går i til maten vi spiser er basert på at vi kan betale oss fri fra samvittighet og fjerne oss fra å se hva som skjer i bakgrunnen - lidelse, fattigdom, utslipp o.l. er en akseptert konsekvens av det vi konsumerer. Jeg prøver å spise og konsumere etisk og økologisk (foruten at jeg jo spiser kjøtt i utgangspunktet), samtidig vet jeg at dette tar levebrødet fra mennesker som kanskje uansett ikke har et alternativ slik det er idag. Jeg kan ikke forsvare mitt eget forbruk og jeg vet det selv. 2. Jeg har vært vegetarianer, men har på grunn av mange allergier og plager i matveien ellers gått tilbake til å spise kjøtt for å få i meg det jeg trenger i næringsvei. Jeg har mange "kvaler" angående kjøtt, det er enkelte typer kjøtt jeg ikke greier å få i meg samme hva, men kan spise rent kyllingkjøtt, biffkjøtt og svinekjøtt samt fisk. Vil helst unngå tunfisk og fisk som er fisket av rovfiske og prøver å finne økologiske varianter av det meste, både i matvei og kosmetikkvei osv. 3. Både ja og nei, forklaringen ligger mye i punkt 1 og 2:)
frøkna Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Nei jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg ikke er vegetarianer. Fordi det er naturlig for mennesker å spise kjøtt. Jeg kunne aldri tenkt meg å bli vegetarianer fordi mennesker er lagd for å spise ett variert kosthold, inkludert kjøtt. Eneste typen kjøtt som er unaturlig for mennesker å spise er dyr som spiser andre dyr. Jeg syns ikke om mye av behandlingen mange dyr får, kjøper en del økologisk og kjøper lite/aldri kylling da jeg ikke syns noe om hvordan kyllinger behandles i Norge. 2
Gjest Mahareth Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? I utgangspunktet ikke, men det avhenger av hvor mye kjøtt jeg spiser. Blir det hver dag, så får jeg dårlig samvittighet. Derfor prøver jeg å legge opp til at vi har 1 dag i uka der vi spiser noe uten (eller med lite) kjøtt. Ofte blir det suppe. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg har tenkt tanken, men blir det nok ikke. Jeg liker faktisk smaken av kjøtt. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Jeg tenker at dagens samfunn aldri ville overlevd uten masseproduksjonen av kjøtt.
ainna Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Jeg er faktisk ikke veggis selv, men sliter litt med samvittigheten fordi jeg spiser kjøtt. Spent på svar Ang masseproduksjon av kjøtt: Finnes det ikke noen kjøttprodusenter som driver dyrevennlig, der dyrene går fritt, spiser sunt og har det bra???? 1
katinkatinka Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Ang masseproduksjon av kjøtt: Finnes det ikke noen kjøttprodusenter som driver dyrevennlig, der dyrene går fritt, spiser sunt og har det bra???? Økologisk: De færreste skjønner hvorfor de skal kjøpe det. Synd at mange tror Tine-reklamen forteller om hvordan kjøtt/melkeproduksjon foregår. (Er forresten vegetarianer, bare litt opprørsk som trykket på denne tråden ) 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 1) Ja, jeg får dårlig samvittighet fordi det strider mot mitt verdisyn. Og at jeg da likevel spiser det fordi jeg liker det plager meg. Ikke hver dag, men fra tid til annen. 2) Ja, har vurdert det. Evt synes jeg å spise vilt e.l. er et godt alternativ da dyrene ikke er en del av kjøttindustrien, som er det jeg hovedsaklig er i mot. 3) Kjøttindustrien er grusom, og jeg tror vi støtter den av gammel vane, mangel på kunnskap og latskap. 2
_Aries Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 1 - Nei. Oppvokst på gård og ser viktigheten av kjøtt og produsering av det. Det er, for meg, en helt naturlig ting. Noe som har blitt gjort fra tidenes morgen. 2 - Nei. Igjen, kjøtt er en stor del av mitt kosthold, og helt naturlig. Mye av behovet for vitaminer, proteiner, mineraler osv dekkes av kjøttmat. 3 - Ja, det er greit. Landbruk og matproduksjon er sterkt undervurdert, bare ta smørkrisa som et eksempel. Ja, et liv er et liv. Og alle dyr fortjener et verdig liv og en smertefri human avliving. Derfor holder jeg meg unna mat kjøttvarer (mat generelt) som ikke har norsk opprinnelse, går alltid for Gilde. Dette er også grunnen til at mange styrer unna halalmat. 6
_Aries Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Ang masseproduksjon av kjøtt: Finnes det ikke noen kjøttprodusenter som driver dyrevennlig, der dyrene går fritt, spiser sunt og har det bra???? De aller fleste norske bønder driver "dyrevennlig". Ja, du hører mange skrekkeksempel, men det gjør du innen alle arenaer, ikke bare matproduksjon. 2
Gjest Heyya Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 1) Ja, jeg får dårlig samvittighet fordi det strider mot mitt verdisyn. Og at jeg da likevel spiser det fordi jeg liker det plager meg. Ikke hver dag, men fra tid til annen. 2) Ja, har vurdert det. Evt synes jeg å spise vilt e.l. er et godt alternativ da dyrene ikke er en del av kjøttindustrien, som er det jeg hovedsaklig er i mot. 3) Kjøttindustrien er grusom, og jeg tror vi støtter den av gammel vane, mangel på kunnskap og latskap. Jeg er helt enig med du som skriver dette. Selv spiser jeg mest kylling og fisk, men de blir ikke akkurat behandlet godt de heller. Kjøtt spiser jeg veldig lite av, men jeg er ikke vegetarianer enda jeg kanskje nesten kunne vært det. Får mye dårlig samvittighet, men så har det med hva man liker og kostholdsvariasjon å gjøre også. Verden er skapt sånn, vi mennesker er like mye rovdyr som andre dyr. Det gjelder bare å være bevvist på hvilke kjøttprodusenter man vil unngå og hvilke måltider man faktisk kan klare seg uten kjøtt, osv. 1
andy capp Skrevet 14. februar 2012 #12 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, av samme grunn som mange over meg sier, det er naturlig for mennesket å spise kjøtt. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, fortsatt naturlig med kjøtt, og jeg liker smaken av kjøtt, både vilt, storfe, svin fugl og fisk. Ja takk til det mangfoldet vi har å ta av til mat. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Matproduksjonen slik den foregår i Norge er nok i stor grad på riktig side av den etiske grensen for min del. Det aller meste av den er innenfor bra dyrevelferd. Mye av storfekjøttet kommer fra dyr som går fritt ute store deler av året, det er i stor grad slutt på dyr som står fastlenket på¨bås i fjøset (uten at jeg mener det heller er dårlig dyrehold). Er oppvokst på gård og kan ikke si jeg har sett mye dårlig behandling av de dyrene som gir oss kjøtt og melk. I tillegg tror jeg vi skal være forsiktige med å tillegge dyrene menneskelige egenskaper og følelser. Så klart finnes det skrekkeksempler innen matproduksjonen og, som det gjør i de fleste bransjer, men det er ikke nok til at jeg mener matproduksjonen generelt er så bra at vi ikke trenger å ha dårlig samvittighet for å spise kjøtt. 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #13 Skrevet 14. februar 2012 Ang masseproduksjon av kjøtt: Finnes det ikke noen kjøttprodusenter som driver dyrevennlig, der dyrene går fritt, spiser sunt og har det bra???? Jo, men det er veldig dyre nisjeprodukter. De færreste nordmenn har råd til å bruke dette kjøttet i normalkostholdet sitt. For øvrig er det et falskt spørsmål, da det indirekte påstår at norsk kjøttproduksjon generelt ikke er dyrevennlig og at dyrene har det dårlig. Hvilket ikke er tilfelle. 1
Surriball Skrevet 14. februar 2012 #14 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Jeg er faktisk ikke veggis selv, men sliter litt med samvittigheten fordi jeg spiser kjøtt. Spent på svar 1) Nei, fordi jeg ikke spiser store mengder kjøtt, fordi menneskekroppen er laget for å blant annet spise kjøtt og fordi det gir meg næring jeg trenger. 2) Nei, jeg har ikke lyst til å måtte jobbe så hardt for å erstatte næringen (protein osv) som finnes i kjøttet med andre ting. Pluss at jeg ikke er så veldig glad i kikerter og bønner, selv om linser er greit nok. Dessuten syns jeg kjøtt er godt og kom til å savne det. 3) Nja, tja. Har et ambivalent forhold til det. Deler av kjøttnæringen er virkelig ikke bra, men jeg syns det er mye som har blitt bedre. Og det hadde sikkert ikke gjort så mye om kjøttprisene økte heller, slik at folk spiste mindre av det. Man trenger jo ikke MASSE kjøtt til middag hver dag, det holder med litt og kanskje ikke hver dag heller. 1
Viljaa Skrevet 14. februar 2012 #15 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, det får jeg ikke. Jeg prøver å spise mindre kjøtt av miljøhensyn, men jeg orker ikke gi meg selv dårlig samvittighet for det. Hvis man først skal tenke sånn så er det MYE annet jeg kunne gjort for å forbedre verden enn akkurat kjøttinntaket mitt. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? NEI. Jeg er åpen for å minske eget kjøttinntak, og har allerede kuttet kjøtt som pålegg og spiser det bare 2/3 ganger i uken til middag, men utover det er jeg ikke interessert. Kanskje senere i livet, men akkurat nå har jeg ikke interesse i å begrense eget kosthold noe mer (er allerede kresen, allergiker og har tvangstanker på mat pga. tidligere spiseforstyrrelser) akkurat nå. Senere får vi se. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Jeg er kanskje skeptisk til gjennomføringen (dvs. bekymret for dårlig dyrehold), men ikke for konseptet. Liv er liv, men dyr spiser også dyr, så jeg synes det er naturlig at også mennesker spiser dyr. Jeg er mer åpen for strengere regulering av hvem som får lov til å produsere kjøtt og holdningskampanjer for å spise mindre kjøtt pga. miljøhensyn, men ser ikke grunn til at noen burde slutte å spise kjøtt.
Gjest "gjest" Skrevet 14. februar 2012 #16 Skrevet 14. februar 2012 Hjelpes. Nei, jeg elsker kjøtt og vil ete det til den dagen jeg dør. Tror jeg skal spandere på meg biff i morgen bare pga den her tulletråden. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #17 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, jeg kjøper bare økologisk kjøtt eller viltkjøtt. Da vet jeg at dyrene jeg spiser har levd et relativt godt liv. Jeg er klar over at det kanskje ikke er et fullverdig liv, men jeg tror at jeg bidrar mer med å fremme etisk dyrehold ved å kjøpe økologisk kjøtt enn å ikke kjøpe noe i det hele tatt. Jeg er også bevisst på ikke å overdrive, og spiser vel kjøtt eller kjøttprodukter bare et par ganger i måneden. Så nei, i det store og hele føler jeg ikke at jeg trenger å gå rundt med dårlig samvittighet. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, det er som andre her sier naturlig for mennesket å spise kjøtt. Vi har spist det siden steinalderen. Å være vegetarianer eller enda verre, veganer, derimot, er et sjansespill med helsa. Jeg gikk den veien i fem år, og selv om jeg spiste variert, tok multivitaminer beregnet for veganere, B-12 tilskudd og i en periode også spirulina/chlorella, var jeg ofte svimmel og slapp. Jeg fikk også fordøyelsesproblemer. Jeg bryr meg mye om dyra vi spiser, men jeg er ikke villig til å risikere min egen helse for dem. Jeg nekter dog ikke for at det er mulig for noen å være helt sunne og friske som vegetarianere, men jeg tror disse er i et mindretall. De fleste trenger litt kjøtt og/eller fisk i kostholdet for å fungere optimalt. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Jeg synes det er veldig ille og absolutt ikke greit, derfor holder jeg meg til økologisk og lokale småprodusenter. Å spise kjøtt i de mengdene vi gjør i dag er ren fråtsing og til å bli kvalm av. Jeg kunne ønske man gjorde tiltak slik at det ikke var like "lett" for samvittigheten å spise kjøtt. Obligatoriske besøk på gårder og slakterier for skoleelever kunne kanskje hjulpet litt. Hvis man først absolutt vil spise masseprodusert kjøtt bør man også kunne tåle å kjenne litt på den dårlige samvittigheten samt være seg ordentlig bevisst hva slags praksis man støtter. Måten mange av oss lukker øynene våre på og stenger virkeligheten ute for å unngå dette ubehaget er i mine øyne i alle fall ikke bra. 1
Måndagsbarn Skrevet 14. februar 2012 #18 Skrevet 14. februar 2012 Hjelpes. Nei, jeg elsker kjøtt og vil ete det til den dagen jeg dør. Tror jeg skal spandere på meg biff i morgen bare pga den her tulletråden. Hvorfor er det en tulletråd? Fordi TS uttrykker et ønske om å vite hvilke tanker folk gjør seg når de kjøper og spiser kjøtt? Andre grunner? Hvorfor det? Hva oppnår du ved å spise (mer?) kjøtt på grunn av at TS stiller disse spørsmålene? Annet enn at noen av oss synes det er ganske ironisk:) Hva er en god/legitim tråd, om dette er en tulletråd? Jeg blir nå forundret og nysgjerrig jeg da 2
HedvigR Skrevet 14. februar 2012 #19 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? - Nei, det føles rett og slett så naturlig for meg, tenker ikke noe over det. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? - Nei, er så mange kjøttretter jeg er fryktelig glad i, selv om det er mange gode vegetarretter. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? -Jeg synes ikke det er galt med måten vi gjør det på i Norge når det gjelder svin og fe, men kyllingoppdretten kan og bør så absolutt forbedres! At de skal bli til mat rettferdiggjør ikke de grusomme tilstandene. Jeg prøver å holde meg oppdatert på "synderne" og det som kommer frem i media når det gjelder dette, men jeg kunne sikkert gjort en bedre innsats. Synes det er greit at dyr blir avlet opp som for, så lenge forholdene er gode.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #20 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, det får jeg ikke. Hvorfor skulle jeg få dårlig samvittighet av å spise næringsstoffer kroppen trenger? Jeg spiser nesten utelukkende vilt, og på den måten høster jeg til og med av naturens overskudd og bidrar til fornuftig forvaltning av viltet. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, jeg mener det er enklere å ha et variert og næringsrikt kosthold om man spiser kjøtt. Jeg spiser gjerne vegetarisk, men ønsker ikke å utelukke kjøtt fra mitt kosthold. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Matproduksjon må man ha, og man må gjøre det på en måte som er effektiv nok samtidig som dyrene ikke skal lide. Jeg synes mange allerede har sagt mye bra om etikk og matproduksjon her. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå