Silfen Skrevet 7. mai 2012 #61 Skrevet 7. mai 2012 Ingenting er VELDIG bra! Kan også spise det jeg vil. Bortsett fra at magen har verdens største blåmerke, så er jeg nå helt fin. Det kjipeste nå er de røde og kløende områdene der jeg har hatt på bandasjelapper, så i går fjernet jeg dem. De på legekontoret sa 14 dager, men jeg orker ikke mer.
Serafina. Skrevet 1. juni 2013 #62 Skrevet 1. juni 2013 Jeg ser tråden er et år gammel, men veldig fin å lese for meg som er nyoperert. Fjernet galleblæra for fire dager siden og har fortsatt vondt i såret i navelen. Å bøye meg er det verste, men merker det går fremover. Spiser vanlig mat, men ikke så tunge middager enda. Var groggy det første døgnet etter operasjonen og synes det er litt merkelig vi blir sendt hjem bare et par timer etter vi våkner. Følger noen av dere med på denne tråden fortsatt og vil si noe om dere har noen plager et års tid etter operasjonen? Jeg merker ikke noe negativt enda, annet enn operasjonsplagene, og er glad jeg kvitt grunnen til smertehelvete.
Silfen Skrevet 1. juni 2013 #63 Skrevet 1. juni 2013 Gratulerer med fjernet faenskap. Bortsett fra ett anfall i etterkant, i fjor sommer, så har ikke gallen plaget meg. Etter operasjonen var jeg plaget av diare. Var omtrent umulig å gå noe sted uten mulighet til å gå på do. Men et par uker med diett ordnet det. Nå er jeg løs i magen av og til. Stort sett når dagens første måltid har noe fett i seg. Håper det går bra med deg fremover.
daemonia Skrevet 1. juni 2013 #64 Skrevet 1. juni 2013 Gratulere med overstått operasjon For min del var den første uken verst. Stingene var vonde om jeg bøyde meg og det var ømt der en stund. Men det absolutt verste var den pokkers CO2-gassen som skal ut av kroppen! Jeg husker mannen skulle muntre meg opp kvelden etter operasjonen (rundt 36 timer etter) og overrasket meg med en nyinnkjøpt Jeff Dunham DVD. JA! Kjempegøy! Hver gang jeg lo så hadde jeg så vondt pga den forbaska gassen Når det kommer til mat så kan jeg bare glemme å spise raske karbohydrater, sukker, og fett. Jeg blir uvel i magen. Både knip og kvalme uten noen logisk mønster for hva som dukker opp etter de forskjellige "stygge" kildene til plager er inntatt. Men det er slik som en lærer seg å leve med. Fiber, proteiner, og umettet fett i form av fisk, nøtter, og grønnsaker sørger for at smerter og ubehag uteblir. Det er snart 2 år siden jeg opererte og har kanskje fått skikkelig ubehag 2-3 ganger på den tiden. I motsetning til 2-3 anfall i uken før operasjon. Men det er ikke slik at alle blir plaget i ettertid. Mange kan jo spise akkurat hva de vil etterpå. Men så tenker jeg: Hvorfor fortsette å spise det som gjorde en syk i utgangspunktet? Fortsatt god bedring, og lykke til videre
Serafina. Skrevet 1. juni 2013 #65 Skrevet 1. juni 2013 Tusen takk, begge to, både for tilbakemeldinger, råd og lykkeønskninger. Jeg må bare prøve meg frem på hva jeg tåler, men håper jeg slipper for mye plager. Er forberedt på noe og det var hovedgrunnen til at jeg i utgangspunktet ikke ville fjerne den. Men når anfallene ble oftere, verre og legevaktsbesøk var jeg overbevist. Nå skal jeg spise suppe, men sliter med hvordan jeg skal sitte for å få den i meg. *flirer*
Gjest Delphina Skrevet 3. juni 2013 #66 Skrevet 3. juni 2013 Nå fjernet jeg galleblæra før jeg hadde hatt anfall - litt annen praksis her i Nederland. Uansett, jeg spiser som vanlig, men jeg kan ikke spise like fet mat som før, så her går det i salater og annet snadder som er godt for magen. Da føler jeg meg ikke oppblåst og uvel. Har blitt mindre sjokolade og slikt, en 100 grams plate får meg som sagt til å føle meg oppblåst og uvel. Så, her rasjoneres sjokoladen. Er like treg i magen som før. Den bedritne CO2 gassen er ubehaglig, den lå imellom skulderbladene mine (eller føltes slik ut), noe som gjorde at jeg hadde en dundrene hodepine. Stingene var faktisk ikke vonde, men kan hende nakkesmerten overgikk de. God bedring.
Serafina. Skrevet 3. juni 2013 #67 Skrevet 3. juni 2013 Nå fjernet jeg galleblæra før jeg hadde hatt anfall - litt annen praksis her i Nederland. Uansett, jeg spiser som vanlig, men jeg kan ikke spise like fet mat som før, så her går det i salater og annet snadder som er godt for magen. Da føler jeg meg ikke oppblåst og uvel. Har blitt mindre sjokolade og slikt, en 100 grams plate får meg som sagt til å føle meg oppblåst og uvel. Så, her rasjoneres sjokoladen. Er like treg i magen som før. Den bedritne CO2 gassen er ubehaglig, den lå imellom skulderbladene mine (eller føltes slik ut), noe som gjorde at jeg hadde en dundrene hodepine. Stingene var faktisk ikke vonde, men kan hende nakkesmerten overgikk de. God bedring. Tusen takk. Merker jeg blir bedre for hver dag. Har ikke tatt de store utskeielsene i matveien enda, men spiste nok litt for mye sjokolade i går. Da ble jeg kvalm og uvel. I Norge må vi sloss ss til operasjon etter mye ubehag, mens din ble fjernet før anfall. Det høres ut som ulik praksis ja. Takk for svar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå