Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så bra LilleBille! Sånn håper jeg at jeg får det etter endt operasjon også. :)

Håper det for din skyld - for det var en utrolig følelse av å ha gått med vondt/ventet på vondt/kommet seg etter vondt - til ingenting :ler: ... Tenk at ingenting kan være så bra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvor ofte hadde dere anfall?

Jeg syns også fødselssmerter er mindre vondt enn de verste anfallene.

Møkkagreier altså! :tristbla:

Kjenner det godt igjen ja. Når jeg fikk min første infeksjon etter et par år med magesmerter jeg var sikker på at var laktoseintoleranse skreik jeg etter å føde for det var deilig sammenlignet med det. Da hadde anfallet mitt vart ca 9 timer og det ble bare vondere og vondere, og jeg ville blitt hasteoperert hvis antibiotikaen jeg fikk intravenøst ikke hadde hatt effekt.

Kan ikke spise hva jeg vil, må holde meg langt unna mye fett, ellers får jeg vondt i magen og blir dårlig.

Slik har jeg det også. Ikke nødvendigvis vondt, men jeg merker at det er noe galt. Jeg blir kvalm, jeg blir veldig trøtt og slapp, og kroppen føles rett og slett uggen. Hver eneste gang jeg får i meg noe jeg ikke bør ha. I enkelte tilfeller så blir det veldig vondt. F.eks hvis jeg spiser ostekake (som er favoritten min!!! :kjefte:) sjokolade, eller slikt. Nå er det 5 mnd siden operasjonen.

Jeg ville ikke holdt en knapp på å kunne spise hva jeg ville etterpå om jeg var deg. Ikke når det har vært så alvorlig.

Men hvordan ser det ut nå? Er du fremdeles gul i øynene? Kom deg til lege, og ikke gi deg før du er blitt grundig undersøkt og er blitt henvist til spesialist for vurdering!

Jeg måtte ha månedlige store anfall i 5 mnd før jeg fikk henvisning, og siste mnd før operasjonen var det så voldsomt at jeg hadde kraftige magesmerter 2-3 ganger i uka.

Lykke til, god bedring, og stå på. Ikke gi deg!

Skrevet

Jeg har fått dato for operasjon, skal opereres i midten av april. Jeg syns liksom jeg blir bedre og bedre for hver dag. Det gule i øyne er nesten borte og urinen er mye lysere.

Får jeg ikke flere anfall kan jeg fint vente ti april.

Skrevet

Gratulerer meg operasjonsdato. Får håpe du holder deg anfallsfri frem til da. Det er jo en vanvittig lengde på anfallene du har hatt, det er jo helt vilt.

Skrevet

Er det? Hva er vanlig da?

De to første anfallene jeg hadde varte bare en 30 minutters tid, men så har de økt i lengde og intensitet.

Ingen anfall igjen så langt, så jeg krysser fingre, for det er bare uutholdelig når de kommer.

Skrevet

Jeg har forøvrig fått mine etter jeg var gravid. Ca en måned etter fødsel fikk jeg det første. Lurer på om det er en sammenheng...

Skrevet

Ja, jeg syns jo 12 timer er kjempelenge, som aldri har hatt lengre enn 3. Hvordan jeg kunne overlevd det aner jeg ikke.

Man er i risikosonen for å få gallestein bare fordi man er kvinne. 50 % større sjans enn menn. Det øker med hvert svangerskap. Og om man er overvektig. Så jeg er da hunkjønn, har flere svangerskap bak meg og er feit, så det var visst ikke noen bombe at dette dukket opp. Prøv å ha det når man er gravid og ikke kan ta noe for det, haha, kjempemorsomt.

Skrevet

Jeg har også tre svangerskap bak meg, men jeg er så tynn som en strek. Nå veier jeg 47 kilo for jeg tør jo knapt å spise! :tristbla:

Men bank i bordet, nå er det over en uke siden sist anfall. Jeg kjenner liksom at jeg er litt øm under høyre ribbeinsbue, men ikke noe har blitt til anfall. :)

Skrevet

Jeg har også murringer under høyre ribbein. De er der omtrent hele tiden og i begynnelsen når jeg hadde anfallene, så turte jeg som deg heller ikke å spise. Men det murrer jo uansett hva jeg putter i meg OG ved aktivitet, så jeg går ikke rundt og har like mye panikk nå. Men om jeg får "luftsmerter" så hiver jeg i meg smertestillende med en gang, for det er et sikkert tegn på at det er noe på gang.

Skrevet

Da skal jeg henvises til UL og utredning. Så får man se hva som skjer videre. Litt nervøs. :P

Gjest Delphina
Skrevet

Jeg skal snart opereres. Ting går litt fortere her visstnok, bosatt i Nederland (så går ikke innunder det norske systemet). Har fått time nå på torsdag og skal til kirurgisk poliklinikk. Blir artig å se hva de skal gjøre da.

De fant faktisk gallesteinene her ved en tilfeldighet. Jeg ba om blodprøver sånn for å sjekke hvorfor jeg var slapp og mistet håret i så store mengder (vet at amming kan ha vært årsaken).. De fant høye verdier av bilirubin og gallesalt i blodet og jeg ble henvist til UL. Så, de fant det ut fort. Fikk spørsmål da jeg nylig var hos legen om jeg hadde vondt, svarte bare at jeg var øm under høyre ribbeinsbue. Det sa han var bra, bedre at jeg ikke hadde feber og anfall. :fnise:

Skrevet

Tror ikke det hadde skjedd i Norge, gitt. Her må man visstnok ha hatt flere anfall før man vurderes for operasjon, ettersom hva jeg har hørt.

Skrevet

Jeg fikk konstantert gallestein ved å ta ultralyd (i desember). Legen på sykehuset sa at de skulle sende papirer til fastlegen min også måtte fastlegen henvise til operasjon. Da jeg kom til fastlegen min anbefalte hun meg å tenke meg om og se det litt an, da hun sa at mange blir plaget i etterkant av operasjonen....

Jeg har KRAFTIGE anfall ca. 2 ganger i måneden og de varer som regel i en time. Det blir en time med snørr og tårer for det gjør jo bare så vanvittig vondt. Da det står på som verst lurer jeg på hvor vondt det egentlig går ann å ha det før man besvimer....

Jeg har jo ikke anfall så ofte så jeg er veldig usikker på dette med operasjon. Hver gang anfallene kommer tenker jeg at "jo, nå SKAL jeg opereres", men så går det over også drøyer jeg igjen....

Er veldig usikker med tanke på evt. problemer i etterkant av operasjon....

Skrevet

Finnes det noen statistikk over plager i etterkant? Jeg har vel spurt 10-12 stk og bare en har nevnt noen plager i etterkant. Jeg lurer på om det er en realistisk forventning eller om de har vært heldige.

• 1 måned senere...
Skrevet

Det lurer jeg på også.

Jeg har hørt at disse steinene kan føre til problmer i andre organer som bukspyttkjertelen. Jeg forsto det sånn at det kan være farlig å la være å operere..

AnonymBruker
Skrevet

Smertene dere beskriver i denne tråden høres ut som betennelse i bukspyttkjertelen (les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Pancreatitis)

Det blir ofte beskrevet som de verste smertene et menneske kan oppleve (verre enn galleproblemer også). Jeg har vært heldig og kun opplevd den "milde" formen for betennelse i bukspyttkjertelen...

Får vondt under nederste del av venstre ribben (hjertesiden), og det kommer nesten alltid etter å ha spist "fet" mat (noen osteskiver kan være nok)...

Betennelse i bukspyttkjertelen er vanskelig å oppdage, så mange får feil diagnoser...

Skrevet

Akkurat selve smertene høres likt ut (øvre mage og stråler mot ryggen) og noe kvalme også, men resten passer ikke inn for min del. En venninne av meg fikk derimot betennelse lite etter hun hadde gjernet gallen, noe som visstnok er vanlig.

• 3 uker senere...
Skrevet

Da er jeg nyoperert.

I snart to døgn har jeg levd uten galleblære.

Jeg må jo bare si jeg har litt vondt. Vondt der galleblæra satt. Kan ikke hoste, le eller trekke pusten dypt for da stikker det som bare ..&3#!!

Håper virkelig denne smerten gir seg altså. Jeg har nemlig vært anfallsfri siden jeg startet denne tråden, og nå lurer jeg litt på om det var feil avgjørelse å operere.

Da jeg ble gul i øynene osv var det nok stein som forlot galleblæra. Kirurgen sa det bare var grus i galleblæra mi nå, men han antok at den ville ha voldt meg vondt i framtiden, så han mente det var rett avgjørelse med kirurgi.

Men, en behagelig opplevelse er og har det langt fra vært.

Skrevet

Du er nyoperert!

Gi det litt mer enn et par dager før du lurer på om du gjorde det riktige (uansett er det for sent nå), men de fleste av oss føler oss relativt sjabre de første to tre dagene etter en operasjon. Husk du er skåret og sydd innvendig + kikkhullene, og det er en relativt stor operasjon, selv om det er noe ganske annet nå enn tidligereda de åpnet helt.

Du kan da ikke vente at det du skulle våkne av narkosen uten noe som helst ubehag - i så fall tror jeg dine forventninger var rimelige på jordet.

Men - ubehaget gir seg. Jeg ble forkjølet på sykehuset, og det å hoste som nyoperert er vanvittig vondt - men det går over.

Jeg er sikker på at om en uke eller to kjenner du det snaut nok - så gi det litt mer tid.

Skrevet

Jeg er også nyoperert. Er vel omtrent akkurat et døgn nå siden jeg ble kjørt på oppvåkningen og nå er jeg hjemme. Er vondt her også, men jeg har fått greie smertestillende. Jeg lurer derimot ikke på om det var riktig avgjørelse, siden et lite anfall lørdag minnet meg på at det var rett i grevens tid.

Jeg håper det bedrer seg for deg snart, for oss begge, og jeg regner med at det går greit innen noen få dager.

God bedring.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...