Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er det noen her som har blitt hasteoperert? Isåfall hvordan var tilstanden din før dette?

Jeg har fått konstatert gallestein og står i kø for å få fjernet blæra.

De siste dagene har jeg hatt to tette anfall med 48 timers mellomrom det begge anfall varte i 12 - 24 timer.

Etter anfallene ble jeg gul i det hvite i øynene, og hadde tefarget tiss, noe som er borte igjen! Jeg er uten energi og har en nummen øm følelse under høyre bue. Jeg lurer på om jeg er sykere enn jeg skjønner, eller om det er hypokonderi og tenke sånn.

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres uggent ut.

Vært hos lege i det siste og sagt at det har blitt verre?

(Og bare for å ha nevnt det, gammelost var et gørgammelt kjerringråd for å løse opp stener. Aner ikke hvorfor, men det ser ut til å virke i endel tilfeller. Men de har vært lettere enn dine)

Skrevet

Ja, men legen var bare en vikar for fastlegen så han skrev bare ut sterkere smertestillende og sa jeg skulle dra på legevakta om jeg fikk feber også.

Skrevet

Ring til legevakten og hør hva de synes. Det høres jo ikke helt bra ut når du blir gul på det hvite i øyet, det kan jo tyde på at det er noe galt med leveren.

Var jeg deg ville jeg ringt legevakten og hørt med de. God bedring til deg :klemmer:

Skrevet

Når min tilstand var slik ble jeg innlagt på sykehus, jeg. De måtte ha kontroll på verdiene mine, for leveren er neste ledd, og den vil man nødig ødelegge.

Det viste seg at det var en gallestein som satt fast.

Lå inne til de tok en ercp på meg, og knuste steinen, så måtte jeg inn igjen etter litt over en uke og operere bort hele greia.

Skrevet

Jeg har blitt 'hasteoperert' (eller hadteinnlagt er vel riktig betegnelse, siden det tok 7 dager før betennelsestilstanden i kroppen min gjorde det forsvarlig å operere meg)

Formen min var egentlig helt fin. Kjente ikke stort til msgesmerter mellom anfallene.

Når jeg var på det sykese var smertene så ille at ingen tabletter hjalp. Ikke det minste!!! Da var det bare morfin og/eller petidin som greide å ta toppene, nok til at jeg greide å puste/snakke kort...

Hvordan er smertene, på en skala fra 1-10, spør legene ofte om.

Om jeg skal katalogisere, så var en fødsel 5-6 for meg, de fleste gallesteinsanfallene på 7-8, mens de verste på 9-10 (og da besvimte jeg ofte også)

Skrevet

Tusen takk for svar. Det er så godt å høre erfaringer. Hvordan er magene til dere som har operert idag? Kan dere spise hva dere vil? Har dere fremdeles smerter?

Skrevet

Og hvor ofte hadde dere anfall?

Jeg syns også fødselssmerter er mindre vondt enn de verste anfallene.

Møkkagreier altså! :tristbla:

Skrevet

Min mage er ikke helt bra. Jeg spiser alt, men får ofte diaree etter mat. Var smerte samtidig også de første årene, men de er borte nå...

Men hva som skyldes manglende galleblære, og hva som skyldes skadet lever (etter gsllesteinsrunden) er vanskelig å si...

Skrevet

Hvor ofte? Det kom ann på hvilken mat jeg spiste.

Helt fettfri = smertefri.

Fett (f.eks en osteskive) = anfall...

Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

jeg hadde to anfall og så ble jeg operert iløpet av noen dager. Så fra det første anfallet gikk det kanskje en måned før jeg var ferdigoperert.

Kan ikke spise hva jeg vil, må holde meg langt unna mye fett, ellers får jeg vondt i magen og blir dårlig.

Endret av uAnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt anfall i halvannet år nå. Men siden det går noen mnd mellom så har jeg ikke gjort noe med det. Men sist jeg var på legevakten for å få en voltaren i sprøyteform (de jeg hadde hjemme tok det ikke) så mente legen at jeg burde opereres. Så jeg har altså ikke kommet så langt som deg. Det vi8rker som om du i det minste bør sjekkes nærmere, for det kan visst være farlig om det går over i infeksjonstilstander. Det er et mareritt å ha det her, blæh!

Skrevet

Jeg dro på legevakta en gang med syyyke magesmerter, trodde jeg skulle dø...

Mens jeg var der ga smertene seg og jeg ble sendt hjem etter å ha tatt noen blodprøver.

Så kl 2 på natta ble jeg oppringt av en bekymret overlege, som ba meg møte opp på akuttmotaket på sykehuset så fort som mulig...

Da ble jeg innlagt og galleoperert 2 dager etterpå.

Jeg kan spise hva som helst i dag, og merker ingen ting etter operasjonen:)

Men den tilstanden du beskriver her, synes jeg du burde oppsøke legevakten og få legen der til å legge deg inn!

God bedring og lykke til:)

Skrevet

GOSH,Chiqita det hørtes fælt ut. Jeg har spist ting med fett uten anfall. Kanskje ikke jeg har det så ille alikevel. Jeg har vel hatt ca 10 anfall siden august. Visse ting, som pizza er som å be om anfall.

Skrevet

GOSH,Chiqita det hørtes fælt ut. Jeg har spist ting med fett uten anfall. Kanskje ikke jeg har det så ille alikevel. Jeg har vel hatt ca 10 anfall siden august. Visse ting, som pizza er som å be om anfall.

Ja, dette var TS som sa. Ikke vet jeg hvorfor jeg plutselig ble annonym. (Nybegynner.. :sjenert: )

Skrevet

Ikke tenk for mye på hyppigheten tidligere da. At du har blitt gul er et dårlig tegn, uansett hvor vondt du synes det er, hvor mye fett du har spist osv.

Hadde ikke så ille anfall jeg heller, før de aller siste.

Lå i fosterstilling i dusjen og heiv etter luft på det værste (en eventuell fødsel tror jeg blir piece of cake etter dette, :fnise: )

Skrevet

Jeg har hatt anfall i halvannet år nå. Men siden det går noen mnd mellom så har jeg ikke gjort noe med det. Men sist jeg var på legevakten for å få en voltaren i sprøyteform (de jeg hadde hjemme tok det ikke) så mente legen at jeg burde opereres. Så jeg har altså ikke kommet så langt som deg. Det vi8rker som om du i det minste bør sjekkes nærmere, for det kan visst være farlig om det går over i infeksjonstilstander. Det er et mareritt å ha det her, blæh!

Ja, det er det. Virkelig. :tristbla:

Jeg fikk beskjed av min lege at fordi gallesteinen kan skade andre organer bør man opereres.

Skrevet

Lå i fosterstilling i dusjen og heiv etter luft på det værste (en eventuell fødsel tror jeg blir piece of cake etter dette, :fnise: )

No shit Sherlock! Jeg hadde født sekslinger fremfor å ha et skikkelig anfall igjen.

Jeg går og har masse småmurringer før det kommer et skikkelig anfall, så det er noen morsomme uker, gitt. Kommer det nå, kommer det NÅ, NÅR KOMMER DET! Bah!

Skrevet

Jeg ble satt på liste for hasteoperasjon (prioritert) - men ikke øyeblikkelig hjelp, men ble operert 3 måneder etter første anfall.

Hadde jevnlig rimelig store anfall - og fikk allverdens piller (morfin etc) men om det tok toppen av anfallet (så jeg bare lå på badegulvet og spøy av smerte hele natten i stedet for å svime av) - var jeg ikke en gang i stand til å ringe etter hjelp.

Henger meg på Chiquita i forhold til smertevurdering. Har også fått spørsmål om smerter, og når jeg sier at smerter som dobbel dose paralgin forte el ikke tar, er en 3-4 på skalaen, en avvikende "skrekkfødsel" er en 5-6 - så ligger gallestensanfallene på 9-10.

Fjernet hele gallblæren - og har ikke at noen som helst plager etterpå. Ikke noe vondt - ikke noe jeg ikke kan spise - såjeg kunne ikke vært mer formøyd.

Skrevet

Så bra LilleBille! Sånn håper jeg at jeg får det etter endt operasjon også. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...