Gå til innhold

Ringenes Herre, antisemittisk!?!


Gjest glamourgirl

Anbefalte innlegg

Gjest glamourgirl

Leste tilfeldigvis "Dagen" igår. Kristen landsavis. Der var det smurt over to sider "Ringenes Herrer og Antikrists Ånd"

Forfatteren av kronikken, klarer gjennom vanvittig resonering å konkludere med at Ringenes Herre er antisemittisk!

Han kommer fram til dette fordi han gjennom et enkelt nettsøk har kommet fram til at Hitler, Wagner og Tolkien brukte samme inspirasjonskilder, og Tolkien var endog katolsk, og katolikkene er jo kjente for å alliere seg med hedenske krefter. Dessverre er Tolkien mer subtil enn Hitler, så vi vanlige folk skjønner ikke at det egentlige budskapet hans er antisemittisk.

Sitat: " Tolkien skapte en myteverden som er så godt diktet at den kunne være sann, og har en klar antisemittisk ånd..."

Jeg lurer på om det er en kjerne av sannhet i dette, jeg har aldri hørt det før, og lurer fælt på hvem som er "jødene" i såfall, hobittene??? Eller er dette bare surt pietistisk oppgulp fra en eller annen som var med barnebarna på kino i juleferien og ble skremt av spesial-effektene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm... helt på jordet er han nok ikke denne fyren, sjøl om antisemittisk var å dra det langt. Jeg ville vel kalle det litt små-rasistisk...

Om du har sett den siste Lord of the Rings filmen, så la du kanskje merke til at flertallet av de gode var "nordiske" (vikinger/alver (lyse) og mennesker fra vest), mens de menneskene som kjempet sammen med de onde i krigen om Minas Thirit f.esk var referert til som Østerlandske - de var asiatiske, eller negroide av utseende også...

Vet ikke om man kan si at Tolkine var bevisst anti noe, men han virker relativt rasistisk og har en klar tro på det hvite, vestlige og norsiske menneskets superioritet - for meg da... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynligvis av samme forfatter som hadde et innlegg i Dagsavisen om akkurat det samme: Tolkien og antikrists ånd. En rekke relativt drøye påstander å finne der. Argumentasjonsrekkene og konklusjonen ble hvertfall på det sterke avvist av en Tolkien-ekspert i samme avis et par dager senere.

Jeg finner desverre ikke lenker til innleggene i Dagsavisen på nett; ikke alt stoff fra papiravisen blir lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett punkt som har har vært opp til debatt i mange mange år, men det er ikke spesielt mye hold i det. Det er som regel kristne konspirasjonsteoretikere som slår det opp gang på gang. Selv om jeg liker samme musikk som Hitler gjør ikke det meg til nazist akkurat.

Men man må tenke på tiden bøkene ble skrevet i, hva som inspirerte Tolkien osv. I og med at han var veldig optatt av vikinger og nordisk mytologi er mye i ringenes herre basert på og inspirert av dette. Men det betyr jo ikke at hverken nordisk mytologi eller ringenes herre er ett antisemittisk verk.

Skal se om jeg finner noen linker som tilbakeviser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kjøper ikke denne!

Som Glammy, har jeg også tenkt meg at dersom ett av folkeslaga i Midgard er jøder, så må det være hobbitene. Hobbitene er Romanens egentlige helter, så hvordan kan verket da være antisemittisk?

Andre mener alvene representerer jødene, guds utvalgte folk i utlendighet, men det stemmer heller ikke om du leser mer av Tolkien, f.eks Silmarillion.

Tolkien har nok heller skapt sin egen verden, Arda, fra Ainuene synger verdens historie gjennom tre aldre, med Melkors tre falske strofer. Via Valaenes tid da verden ble skapt, vie eldaenes (alvenes) æra, perioden da mennesker og alver levde side om side i Arda - til menneskenes tidsalder som starter når Ringen er ødelagt og alvene svekkes og må reise vest over havet til sin egen verdensdel for å overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig enkel "tolkning". Det lyse symboliserer det gode og det mørke symboliserer det onde. Har både lest bøkene og sett filmene og det slo meg aldri at der skulle finnes rasistiske undertoner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... etter å ha lest artikkelen i Dagen sitter jeg å fniser for meg selv. Større samling ufrivillig morsom paranoia skal man lete lenge etter gitt!

:hoho:

Her er for øvrig en link til artikkelen: http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=5248

Syns skrivestilen virker kjent, og tror jeg har lest tidligere, like på viddene, innlegg av samme mannen. Bl. a. om Harry Potter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl
:) Takk jenter! Jeg har nemlig ikke lest så mye om Tolkien, ei eller mange av bøkene hans, og lurte bare på om det var en kjerne av sannhet i dette sammensuriet av info og resonnementer. Greit, da har jeg fått litt svar! Og Glitterchick, takk for at du la ut linken!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... etter å ha lest artikkelen i Dagen sitter jeg å fniser for meg selv. Større samling ufrivillig morsom paranoia skal man lete lenge etter gitt!

:hoho:

Her er for øvrig en link til artikkelen: http://www.dagen.no/show_art.cgi?art=5248

Syns skrivestilen virker kjent, og tror jeg har lest tidligere, like på viddene, innlegg av samme mannen. Bl. a. om Harry Potter.

Tror også jeg har lest liknende av samme mann før. Og det imponerer meg hver gang at han klarer å påstå at disse verkene er antisemittistiske uten å vise på noen måte hvordan han mener at de er det. Han bare slår liksom fast at "norrøn mytologi (eller hva det nå var) er jødefiendtlig". Lurer på om de tidlige vikingene hadde hørt om jøder en gang, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han beskriver Ringenes Herre og Harry Potter som kulturens forberedelse av samfunnet på antikrist og jordens undergang, pga en snål sammenligning med Hitler og Wagner, da begynner jeg å lure på om han er riktig navla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært forsøkt å tolke mye rart inn i Tolkiens verker. Antisemittisme er en ting. Like mange ønsker å gjøre Ringenes Herre til en allegori over krigsproblematikk WWI og WWII. Sauron som Hitler osv.

Synes ikke det er noe særlig hold i noen av disse. (Men Tolkien kjempet i Frankrike i første verdenkrig ,og det er mange som mener at erfaringene derfra finnes igjen i f.eks. skildringene av Dead Marches.)

Det som derimot kan sies om Tolkien er at han helt klart var ukomfortabel med industrialismen og det moderne samfunnet, og var en heller sentimental naturvenn. Hobbittene lever i et idealisert pre-industrielt engelsk samfunn, og deres store mareritt realiseres når Saruman hugger ned trærne og bringer inn dehumaniserende maskiner. For denne grunnholdningen fikk han i visse kretser raskt stempel som både "reaksjonær" og fascist.

Jeg tror man skal holde seg til å lese Tolkien som fantastiske eventyr :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

*applaus til Gyldenløwe*

Må bare sitere Flanders i Simpsons, som leser bok for sine små poder:

"And Harry Potter and his little friends went straight to Hell for practising witchcraft." "YAAAAY!"

Uffameg, det finnes ikke grusommere ting i verden å fokusere på enn populære fantasy-bøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bjørnsdatter

Leste nettopp artikkelen. Herregud. :roll:

Dersom Gud finnes, sitter han sannsynligvis der oppe og gjør sånn: :klaske: eller sånn: :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...