Gå til innhold

Dere som jobber 100% og har barn


saltvann

Anbefalte innlegg

I teorien har man krav på redusert arbeidstid når man har små barn, men det er faktisk ikke i alle arbeid dette lar seg gjennomføre.

Har man krav på redusert arbeidstid når man har små barn? Det har jeg aldri hørt om :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber 100 % og mannen driver egen bedrift, så han jobber opp mot 150% til tider og er mye borte. Vi har to barn på 4 og 7. Minsten går i barnehage og eldste går i SFO/skole. Vi har rundt en time sammen på morgenen før vi drar til jobb/skole/bhg. Vi er alle hjemme igjen rundt 17, da legger barna seg klokka 20. (jeg står opp rundt 6 og er i seng igjen rundt midnatt, samme for mannen når han er hjemme)

Rekker fint å lage middag, ofte fra bunnen av etter at vi er hjemme ved 17 tida, mens eldste gjør lekser. Er det eventuelt aktiviteter barna skal på blir det brødskiver eller restemiddag fra dagen før. Vi spiser rundt 18 og har da middag/kveldsmat i ett. Når barna er i seng er det planlegging av neste dag, samt rydding /vasking av klær. Får tid til å trene også på kveldingen da vi har eget treningsrom i kjelleren. Husvask gjøres ofte på lørdag eller søndag formiddag før vi er ute på ulike aktiviteter/samvær med venner.

Syns jeg har masse tid, både med barna, mannen og venner og for meg selv til å se på tv/trene etc. Ikke flyter huset over heller av rot og støv. Stikkord er planlegging og å tilrettelegge dagen etter der man kan dagen før ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modig mor

Har man krav på redusert arbeidstid når man har små barn? Det har jeg aldri hørt om :klo:

Man kan ha krav på redusert arbeidstid av forskjellige grunner, se her hos Arbeidstilsynet: redusert arbeidstid

Her står det om "vektige velferdsgrunner" at "Foreldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses å ha vektig grunn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha krav på redusert arbeidstid av forskjellige grunner, se her hos Arbeidstilsynet: redusert arbeidstid

Her står det om "vektige velferdsgrunner" at "Foreldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses å ha vektig grunn."

Jeg går ut i fra at det med redusert arbeidstid følger redusert lønn, reduserte feriepenger og reduserte pensjonspoeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snøflaket

jeg jobber 80 %, har en fridag i uka (idag :)). mannen er ukependler. vi har i tillegg gård, så i praksis jobber jeg vel over 100%.

har en to-åring, en andreklassing, og en i magen.

vi storhandler en gang i uka, så slipper butikkstress i uka.

vasker huset en gang i uka, den dagen jeg er hjemme, mens toåringen tar formiddagshvilen sin.

har barnevakt to kvelder i uka, etter at ungene er i seng. da går jeg på trening (torsdagen når mannen er kommet hjem, trener vi sammen .så får vi litt kjærestetid også). har fast avtale med barnevakten, så da må jeg komme meg ut av huset.

tar en rask rydderazzia hver kveld, en ti-minutters runde. det er ikke strøkent, men ikke sånn at jeg trenger skjemmes om det kommer besøk innom.

lager klar et par middager på søndagen, så det bare er å sette i ovnen når vi kommer hjem fra barnehage/jobb/skole. alle retter som lages i ildfast form, er topp. enkelt å lage, og lite oppvask :) middager som jeg lager klar er gjerne lapskaus, potet/blomkålmos (trenger bare varmes neste dag), kjøttkaker, komler osv. ellers går det stort sett i laks/kylling m grønnsaker i stekeovnen.

skal sies at det er ganske mye hjelp i andreklassingen, hun kler på seg selv og hjelper deretter lillesøster.

Ettermiddagene våre ser slik ut: hjem, lager middag, spiser middag, leker med barna, barne-tv, kveldstell og legging på minste. lekser med eldste, spiller spill eller gjør noe annet med eldste. legging av eldste. trening (de dagene jeg gjør det), fjøs-stell, rask rydding av huset, finner frem klesvask som skal vaskes neste dag. (herregud ble nesten stresset av å lese om min egen ettermiddag.. jaja, sånn går nå dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Jeg synes også vi har greit med tid sammen med barna, vi jobber begge 100%. Jeg har ganske fleksibel jobb og har hjemmekontor/kveldsarbeid om jeg ønsker det. Jeg drar hjemmefra kl 7 og er hjemme kl 16 på vanlige kontordager.

Det viktigste for vår enkle hverdag er nærhet til alt (bortsett fra min jobb da), mannens jobb og barnehagen er mindre enn 500 meter fra heimen, vi har butikker og treningssenter også rett i nærheten. Dette er et helt bevisst valg og det gir oss større frihet i hverdagen. Hvis jeg kunne finne en jobb litt nærmere hadde det vært enda bedre.

Vi har hatt vaskehjelp, men hun sluttet dessverre, men det går rundt likevel. Jeg har en mann som ikke er redd for å dele ansvaret i heimen, så han henter og leverer i bhg og lager sunn middag fra bunnen så å si hver dag. Jeg har hovedansvar for rydding og klær, her gjør jeg litt hver dag slik at vi ikke gror inn. Jeg baker også brød og trener to ganger i uken (mannen trener også). Jeg møter venninner på trening og av og til på kveldstid. I tillegg bruker jeg vel en time i uken på frivillig arbeid (kveldstid det også). En av oss gjør storhandel en gang i uken og forsøker å planlegge middager frem i tid. For hektiske dager har vi hjemmelaget pastasaus i fryseren, med fullkornspasta og salat har vi super middag på under 15 minutter.

Vi har besteforeldre som henter i bhg og er sammen med barna en ettermiddag/kveld i uken. Da kommer barna hjem etter kveldsmat, denne dagen jobber jeg litt ekstra og trener en time før de er hjemme, evt går til frisøren eller vasker litt i heimen. Dette er gull verd for oss, barna elsker å være sammen med besteforeldrene så dette er supert for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor til ett barn og jobber 100% ++

Jeg har ikke noe valg, jeg må jobbe såpass mye for å få økonomien til å gå rundt.

Jeg får også tid til å trene, følge opp ungen med fritidsaktiviteter, lekser osv. Er prisgitt en bestemor som kan være barnevakt på kveldene jeg trener.

Huset er langt ifra strøkent, men jeg anser ikke det som det viktigste i livet. Jeg tar en skikkelig shining i helgen, også prøver jeg bare å holde det litt vedlike i uken, samt klesvask. Går så fint så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mye om planlegging, ja. :)

Og om å innse at ikke alt kan være strøkent til enhver tid.

Og om å prioritere familie og de viktigste aktivitetene framfor jobb.

Vi forsøker at en reiser tidlig, og henter i barnehagen. Mens den andre leverer i barnehagen og kommer hjem "sent".

Den som henter lager som regel middag. Den som kommer senere, har ansvaret for å handle.

Vi prøver å planlegge middager, og handle inn det meste vi trenger, sånn at vi slipper å handle hver dag.

Ellers kan mye gjøres kvelden i forveien. Lage matpakker, finne fram klær, pakke sekker...

Eldste hjelper ofte til med matlagingen. Dessuten er det mye hjemmelaget middag som ikke tar så lang tid som man tror.

Smaksatte kjøttboller med f.eks. tzatziki og couscous, f.eks. (Gjerne kebabsmak.)

Krydder kan man blande i stort kvanta, så man har. Og da er det jo bare blande og steke jobben igjen... Couscous lager seg nesten selv. (Samme gjør ris, og poteter.)

Det er også mye mat man nesten bare kan putte i ovnen, så lager den seg selv, mens man kan bruke tiden på ungene.

Aktiviteter for eldste har vi klart å rydde plass til.

Trening for oss voksne må gjennomføres når barna sover.

Helgene går fort med til rydding og vask av hus... Desverre... Men for å overleve en dag med unger, er det viktig å gjøre noe i løpet av dagen. Gjerne komme seg ut i frisk luft.

Dagene går jo rundt. Men noen ganger må man ta lettvinte løsninger. Andre ganger må man bare velge bort noe man har lyst til å gjøre.

Det gjelder å finne ut av hva man føler er viktig, og bruke tiden på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen jobber 100% og mannen tar i tillegg utdanning på si. Vi har en sønn på 2 1/2 år.

Jeg synes det går overraskende greit i hverdagen, vi merker iallefall ikke noe til den berømte tidsklemma- ennå.

- Vi planlegger alltid middag dagen før (eller flere dager i forkant). Det synes jeg er tidsbesparende.

- Vi tar helgevasken på torsdag eller fredag slik at vi kan bruke helgen på familie ting.

- Vi har en regel på at leker etc. skal ryddes når minsten legger seg.

Men jeg føler at jeg har fått en dårligere standard når det gjelder husvask/ renhold. Så hvis vi får et barn til blir det garantert vaskehjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Dere som jobber 100% og har barn, hvordan får dere tid til alt? Vaske, rydde, være med barna, trene, lage mat (få tid til hjemmelaget en gang i blant og) og andre ting?

Vi får ikke det :P

Mannen jobber 120% i huet og rævva og overtid i alle retninger, så det blir gjort når deg plutselig finnes litt tid!

Vi lager alt fra bunnen av, men det krever planlegging :daane:

Ellers lever jeg i godt håp om å snart kunne få trene igjen...

Endret av frøken am
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modig mor

Jeg går ut i fra at det med redusert arbeidstid følger redusert lønn, reduserte feriepenger og reduserte pensjonspoeng?

Ja, selvfølgelig. Tid er penger, her som ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber begge to 100%, og får tid til både husarbeid og kvalitetstid med barna pga god planlegging og organisering. Jeg jobber turnus, så når jeg skal på kveldsvakt koser vi oss med god frokost og en stille morgen før jeg leverer i bhgen til kjernetiden. Da har jeg fem timer med alenetid, husvask, forbredelse av middagen, rydding, klesvask og trening. Mannen henter barna ca kl 15.45, og da står middagen klar til oppvarming. Som oftest har jeg dagvakt dagen etter senvakt, så da forbreder mannen middagen til dagen etter, legger frem klær, pakker sekker osv enten mens barna ser på barne-tv eller når de har lagt seg. De dagene henter jeg barna ca 15.30, mens mannen drar hjem og gjør ferdig middagen... Jeg har jo også noen fridager innimellom (som kompensasjon for helgejobbing), så da har jeg enten barna hjemme, eller så har de en kort dag i bhgen, mens jeg fikser og ordner det som evt må gjøres.

Før jobbet vi begge dagtid, og da organiserte vi oss sånn at den ene ordnet i huset, mens den andre lekte med barna. Resten ble gjort når barna var lagt...

Ulempen med turnus er jo at jeg er borte gjennomsnittelig to kvelder i uka og hver 3. helg, mens samtidig gjør det at barna får masse tid med oss hver for oss og sammen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi jobber også 100 %, må det for å få hjulene til å gå rundt. Og jeg synes det er kjempeslitsomt. Etter barnehagetid er det full fokus på veslejenta, leking, middag, bading etc, og når hun er lagt i seng klokka sju-halv åtte, er det en kjempesliten mammakropp som planter seg ned på sofaen.

Husvask blir nedprioritert. Vi støvsuger i stua når vi ser det trengs, det er jo der hun leker og er på gulvet. Men resten av huset må tas i løpet av duppen hennes på dagtid når det er helg. HVIS vi er hjemme da, og ikke på tur ettellerannet sted.

Om 2 mnd kommer lillebror, og jeg lurer litt på hvordan det skal gå med to barn og full jobb, når vi synes det er så hektisk med "bare" ett barn.

Trøster meg med at dette er den hektiske småbarnstiden som liksom skal være slik. De fleste småbarnsforeldre er nyetablerte og har kjøpt barnevennlig bolig som det er høye lån på, og har ennå ikke all verdens ansiennitet i jobben (som gjør at lønna ikke er den høyeste), og barna trenger oppmerksomhet konstant. Våre egne liv har vi satt litt på pause akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange andre nevner så handler det om planlegging og prioriteringer.

Huset er ikke alltid strøkent, men det går også fint :) Vi er flinke til å dele på husarbeid, og tar røsker hver kveld etter ungen har lagt seg. Vi får ikke middag sammen hver dag, fordi vi jobber til ulike tider. Men fordelen med det er at det blir kortere dager i barnehagen, da jeg leverer sent (og jobber sent) og mannen henter.

Jeg føler egentlig ikke noe tidsklemme, annet enn at jeg føler jeg har fryktelig mye å gjøre. I praksis har jeg 150% stilling og mannen 100%, så i en periode nå prioriterer vi tid sammen med sønnen og så blir det mindre alenetid på oss voksne sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Jeg vil mye heller bruke tid på dattera mi enn å jobbe fult og "klare alt". Jeg har to hele dager med dattera mi, og det tror jeg at vi har mye igjen for senere. Jeg har masse energi og jeg gleder meg til hver eneste dag, jobb eller lekedag med jenta mi :)

Jeg vil også heller bruke tid på barna enn å klare allt, så når vi begge jobber 100% så nedprioriteres husarbeid og stull og stell i huset. Sånn blir det, og så lenge man er innstilt på det så er det ok. Rent er det stort sett, men ikke alltid ryddig, og vi har ikke siste mote innen interiør. Men vi har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har man krav på redusert arbeidstid når man har små barn? Det har jeg aldri hørt om :klo:

Jo, men man taper på det når det kommer til pensjon. Og det er som oftest kvinner som taper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisering av hus er også et punkt. Dette er spes viktig for oss som har familie og venner som plutselig ringer og sier de kommer en tur :rodmer:. Kjempe koselig, og ingen som krever ett prikkfritt hjem, men jeg syns det er trivelig at det ser ok ut!!!

- vi har flere lekekasser rundt om i huset, så det er lett å bare hive lekene oppi hvis gulvet plutselig er fullt av leker.

- tørrmoppen står klar i skap på badet og i yttergangen, så det er fort gjort å bare sveipe over.

- vasken på badet blir "som ny" ved hjelp av en våtserviett.

- grønnsåpevann på en sprayflaske, og vips er alle synlige flater tørket over.

- Regel om at glass og asjetter skal rett inn i oppvaskmaskina.

Disse punktene gjør av vi som oftest kan ta imot besøk på 5-10 min... :)

Ellers blir:

- skittentøyet blir sortert i egne dunker: 40 grader hvit, 40 grader farge, 60 grader, ull og annet... Da er det fort gjort å sette på en vask. Tørketrommel!!!

- 1 2 3 kake blandinger; da er det fort gjort hvis noen kommer, eller en kveld jeg har litt ekstra overskudd, så jeg vil fylle opp fryseren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke dette er noe stort problem. Vi jobber begge 100%, men det viktigste er vel at vi også "jobber" 100% hjemme begge to. Det har vært litt orging for å få til levering og henting i barnehage når det var det som gjaldt, men det viktigste er å være to om det (for oss som har mulighet til det da). Da deler man på oppgavene og tiden sammen med barna.

Vi valgte å få vaskehjelp noe jeg ikke angrer på. Da vi bruker vi den tiden på andre ting. Trening og vennebesøk bytter vi på. Når den ene trener er den andre hjemme og omvendt. Egentlig ikke noe stor sak. I tillegg prioriterer vi å tilbringe helgene sammen som familie. Finne på ting sammen og ha det litt gøy.

Selvsagt er vi også slitne og stressa til tider, men stort sett er det snakk om prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man krav på redusert arbeidstid når man har små barn? Det har jeg aldri hørt om :klo:

Mener at arbeidsmiljøloven åpner for at foreldre som øsnker redusert tid for samvær med barn skal imøtekommes så langt det lar seg gjøre.

Foreldre med barn under 10 år og aleneforeldre anses å ha vektig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...