Gå til innhold

Dere som jobber 100% og har barn


saltvann

Anbefalte innlegg

Dere som jobber 100% og har barn, hvordan får dere tid til alt? Vaske, rydde, være med barna, trene, lage mat (få tid til hjemmelaget en gang i blant og) og andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det der lurer virkelig jeg også på. Spesielt fordi jeg er veldig opptatt av at det skal være veldig ryddig og resnlig hjemme. Noe som krever tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber fullt, har tre små barn, har mann i Nordsjøen og det går fint. Det er armer og bein døgnet rundt. Det er hva man er innstilt på. Blir ikke tid til mye trening når han er ute da. Ellers har vi tid til det vi skal

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset skinner ikke til enhver tid for å si det sånn, men planlegging og organisering er nøkkelen hos oss for å få ting til å gå greiest mulig. Løper stort sett hele dagen fra tidlig morgen til kl 20 om kvelden, og gjerne utover det også...siste vaskemaskin er f.eks ikke ferdig for kvelden ennå;) Barna blir enten med på trening (barnepass på senteret), eller samboeren min er hjemme. Veldig mye handler i grunn om rutiner, men noen ganger må man rett og slett prioritere. Har man to slitne barn etter barnehagen som er trøtte og sultne, så er de hovedprioriteten der og da. Rydding og husvask får da komme senere, evt. gjør jeg det mens de sitter og ser barne-tv eller de leker litt rundt bena mine mens jeg styrer rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det går fint, men nå har vi bare ett barn og han er bare halvannet.

Vi jobber fleksitid begge to, den ene leverer og den andre henter. Den som henter starter tidlig på jobb slik at ikke sønnen vår får altfor lange dager i barnehagen. Vel hjemme lager den som har hentet middag mens den andre er på vei hjem fra jobb. Etter at gutten har lagt seg bruker vi litt tid på å rydde opp etter dagens aktiviteter, sette på klesvask, og lignende. På lørdager vasker vi skikkelig, ofte gjør den ene av oss det mens den andre tar med ungen ut og leker.

Ellers etter leggetiden til barnet gjør vi som vi vil. Møter venner eller trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 100% ++ + og har barn i alder 2 - 9 år.

Mannen min jobber 120%...

Det betyr:

- vi har det nesten alltid rotete, uoversiktlig, kaotisk

- vi spiser ofte ute, eller take away, eller kjappe ostesmørbrød til middag

- vi bruker vaskehjelp i perioder, men ettersom det krever mye ryddeinnsats på forhånd, går det egentlig lang tid mellom hver gang vi har vaskehjelp.

- barna er relativt tidlig i seng for de må tidlig opp hver dag, det betyr at vi har en liten time sammen på morgenen og noen få timer på ettermiddagen (men vi har helgene sammen)

- det blir minimalt med tid til f.eks trening, begrenser seg egentlig til sykling/jogging til og fra jobb og evt skiturer med barna i helgene (som ikke akkurat kan kalles trim)

- vi har god råd

Vi trives egentlig godt med å ha det slik, men for andre virker det sikkert forferdelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegging. Og så må man bestemme hvilken "standard" man skal ha på ting. Nytter ikke å ha krav om at man skal ha det prikkfritt hjemme til enhver tid dersom man faktisk ikke har mulighet til å det sånn.

Jeg har alltid arbeidet 100 %, både da vi var en familie og nå som jeg er alene ca 70 % av tiden med ungene. Det er selvsagt travelt, men det går med planlegging både når det gjelder husarbeid, mat osv. Men det er full fart de fleste dager og mye husarbeid blir gjort i de sene nattetimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som jobber 100% og har barn: JEG BEUNDRER DERE! Creds!

Hvorfor det? Jeg vil mye heller bruke tid på dattera mi enn å jobbe fult og "klare alt". Jeg har to hele dager med dattera mi, og det tror jeg at vi har mye igjen for senere. Jeg har masse energi og jeg gleder meg til hver eneste dag, jobb eller lekedag med jenta mi :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Jeg vil mye heller bruke tid på dattera mi enn å jobbe fult og "klare alt". Jeg har to hele dager med dattera mi, og det tror jeg at vi har mye igjen for senere. Jeg har masse energi og jeg gleder meg til hver eneste dag, jobb eller lekedag med jenta mi :)

Det er nettop derfor jeg beundrer dem.. Jeg hadde aldri klart å jobbe 100 prosent mens barna mine var små selv! :) Hadde ikke klart det hverken psykisk eller fysisk.

Ser også ufattelig opp til damer som er hjemmearbeidende. (Legg merke til at jeg ikke skriver hjemmeVÆRENDE av en grunn, hihi..) Det er litt av en jobb å være hjemme på fulltid og!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hjemmekontor og er bare inne på hovedkontoret et par ganger i uka. Ellers er jeg ute hos kunder og jobber resten av dagen hjemmefra!

Genialt.

Hurra for at teknologien står oss småbarnsforeldre bi :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel ikke så veldig bra.

Jeg synes det er grusomt!!

Klarer ikke å holde huset så rent og ryddig som jeg vil, har bare ikke energi til det:( Prøver å bruke de 2 timene jeg ser barnet i døgnet med det, og har konstant dårlig samvittighet for alt jeg ikke rekker å gjøre.

De fleste maskiner går sent på kvelden/natta, og middagene blir alt for ofte "lettvinte løsninger" som ikke er bra.

Og jeg skulle gjerne hatt en alvorsprat med den idioten som fant ut av kvinner skulle jobbe like mye som menn, men fortsatt ha alle pliker i heimen i tilegg...

Skulle hatt tilbake husmortiden fra 50 tallet:)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 100%, ungen går i barnehage 5-6 timer om dagen og pappaen har samvær før/etter litt avhengig av skiftene våres på jobb. Slik slipper noen av oss å redusere stilling og hun har korte dager i barnehage. All våkentid jeg har med ungen er fokusert på henne, spesielt i helgene. Og det er ikke så vanskelig: hun legger seg kl 19, og frem til jeg legger meg kl 22-23 så er det god tid til å gjøre alt jeg trenger å gjøre. Bortsett fra støvsuging, det må jeg nesten ta når ungen er våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor det? Jeg vil mye heller bruke tid på dattera mi enn å jobbe fult og "klare alt". Jeg har to hele dager med dattera mi, og det tror jeg at vi har mye igjen for senere. Jeg har masse energi og jeg gleder meg til hver eneste dag, jobb eller lekedag med jenta mi :)

Nå er det ikke alle som har mulighet til å arbeide redusert. I teorien har man krav på redusert arbeidstid når man har små barn, men det er faktisk ikke i alle arbeid dette lar seg gjennomføre. Jeg har en type arbeid som ikke er enkelt å overlate til andre, man trenger en viss type utdannelse. Jeg kunne sikkert jobbet f.eks 80 %, men jobben ville ligge å vente på meg når jeg kom tilbake på jobb. Ingen ville gjøre min jobb mens jeg var borte. Så det ville antakelig medføre at jeg ville jobbe vettet av meg den tiden jeg var på jobb med det det ville medfører på hjemmebanen - trøtt, sliten etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alle som har mulighet til å arbeide redusert. I teorien har man krav på redusert arbeidstid når man har små barn, men det er faktisk ikke i alle arbeid dette lar seg gjennomføre. Jeg har en type arbeid som ikke er enkelt å overlate til andre, man trenger en viss type utdannelse. Jeg kunne sikkert jobbet f.eks 80 %, men jobben ville ligge å vente på meg når jeg kom tilbake på jobb. Ingen ville gjøre min jobb mens jeg var borte. Så det ville antakelig medføre at jeg ville jobbe vettet av meg den tiden jeg var på jobb med det det ville medfører på hjemmebanen - trøtt, sliten etc.

Det forstår jeg. Har en venninne som også må jobbe 100%. Nå var min komentar ment til de som ville jobbe 100% selv om de kunne jobbet mindre, men det kom dårlig frem :) Har full forståelse for de som faktisk MÅ jobbe 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skulle gjerne hatt en alvorsprat med den idioten som fant ut av kvinner skulle jobbe like mye som menn, men fortsatt ha alle pliker i heimen i tilegg...

Skulle hatt tilbake husmortiden fra 50 tallet:)

Er det ikkje betre å få mannen til å delta i heimen i staden for å gå tilbake til husmortida? Tipper eg hadde blitt gal av å gå heime heile veka...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikkje betre å få mannen til å delta i heimen i staden for å gå tilbake til husmortida? Tipper eg hadde blitt gal av å gå heime heile veka...

Jeg reagerer hver gang jeg ser fork skrive at de hadde blitt gale av å være sammen med barna sine. Uffameg... :tristbla:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...