Gå til innhold

Hvorfor får ABB så mye oppmerksomhet?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når det gjelder ABB, hvorfor er det slik at han behandles som en superkjendis? Han er en drapsmann, narsisistisk og erklært psykisk syk. Likevel diskuterer folk hva han har på seg, hvordan han ser ut,

Jeg reagerte på det psykiaterne skrev i den rapporten, når de skulle lage referat fra et møte med Anders, at "han har på seg en Lacoste genser, og ser ellers kvikk ut".

At psykiatere fokuserer på hvilket klesmerke noen har på seg, vel, just saying..

Ellers så har media fokusert på mye rart. Skriver om hvordan han retter på ermene, kragen, fargen på skjorta, skjegget, hvor han ser hen - opp eller ned, osv. Akkurat på samme måten som når de beskriver folk på den røde løperen. Det er mediene som lager ham til kjendis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reagerte på det psykiaterne skrev i den rapporten, når de skulle lage referat fra et møte med Anders, at "han har på seg en Lacoste genser, og ser ellers kvikk ut".

At psykiatere fokuserer på hvilket klesmerke noen har på seg, vel, just saying..

Ellers så har media fokusert på mye rart. Skriver om hvordan han retter på ermene, kragen, fargen på skjorta, skjegget, hvor han ser hen - opp eller ned, osv. Akkurat på samme måten som når de beskriver folk på den røde løperen. Det er mediene som lager ham til kjendis.

det siste du skriver her om at de fokuserer på hvor han ser, hva han gjør med hendene osv er med på å gå et inntrykk av hvordan han muligens tenker. Det er av interesse å analysere hele hans fremtoning og væremåte. leste at en proff kroppsspråkstolker sa han virket nervøs og usikker i fengslingsmøte. det er jo noe abb mest sannsynlig vil skjule at han er, men så lett er det ikke.

Endret av Susih89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det siste du skriver her om at de fokuserer på hvor han ser, hva han gjør med hendene osv er med på å gå et inntrykk av hvordan han muligens tenker. Det er av interesse å analysere hele hans fremtoning og væremåte. leste at en proff kroppsspråkstolker sa han virket nervøs og usikker i fengslingsmøte. det er jo noe abb mest sannsynlig vil skjule at han er, men så lett er det ikke.

Men hvorfor er det så interessant for mediene? Altså, hva venter de å få ut av hva han tenker? Alle som har snakket med ham siden han kom i fengsel sier jo at han ikke viser tegn til anger.

Disse kroppsspråktolkerne er mange ganger på bærtur. Har jo kommet fram at det f.eks ikke betyr at man lyver når man ser opp og til høyre, eller at man behøver være stressa hvis man blunker mye, osv, slik som det tidligere har blitt sagt/tolket som.

Kan virke som at alt mediefokuset på hans person/atferd er en leting etter et håp av en reaksjon i ham, f.eks at han skal reise seg og skrike ut at han angrer og har det helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at innvandringen her i Norge burde reduseres er det vel ingen tvil om, men det gav ikke ABB en grunn til å drepe en haug med uskyldige voksne og barn, det gjør ham bare til en sinnsyk psykopat. Det at flere personer her klarer å lire av seg at han er kjekk og lignende... ja, det sier jo sitt om dere, mangler bare at folka inne på "Barn og familie"-forumet sutrer over at de ikke får hyret Hitler som barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du ble provosert. mye av oppmerksomheten har får er pga det han har gjort. det er ingen mennesker som har klart å drepe 76 mennesker på samme kveld, når han bare var en mann ( noe jeg tror er bullshit). Jeg er en av dem som var der, og for meg synes jeg det er godt å kunne følle med på hva han sier, og gjøre i fengselet. sånn at jeg vet at han er satt inn. selvom jeg tror det er flere som har vert med på dette, er jo åpent lyst at en mann ikke klarer dette alene. det er sånn kriminelle handler, flere er med på det som skal gjøres og en tar på seg skylden får at de andre kan fortsette.

Det med at folk synes han er kjekk å slikt, synes jeg du bare burde ignorere, de jentene som synes det er enten gale, eller roper på oppmerksomhet, eller bare er ute etter og provosere.

er vel åpent lyst at han ikke er som andre mordere, har drept 76 personen som sagt, og det skjedde i norge, noen ingen skulle tro, og vertfall ikke mot AP og AUF. det med at han er erklært psykisk syk tror jeg også er bullshit, det med at han er erklært det er nok ikke bull, men at han er det. en 10 års gammel gutt kunne spilt psykisk syk, 0 problem. det gjør han får å få mindre straff. han mindfucker heler samfunnet.

ps: vil helst ikke ha noen spm rundt det med at jeg var på utøya!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre noe så omfattende tilsynelatende alene, er fascinerende. Å skaffe alle ingredienser, å dyrke en bombe (noen mener det er lett, andre vanskelig), å skaffe alle nødvendige ting i tillegg til alle små detaljer som ikke er av vesentlig betydning, å faktisk gjennomføre drap, å være kald og rolig også i tiden etterpå, ikke bryte ned. Helt ærlig, ser du ikke hvorfor folk blir fascinert?

Om ingenting nytt av verdi, så er det i hvertfall et komplett kompendium med samlede verker. Som han har brukt år på å samle, utfylle hverandre og skrive det resterende selv.

Den historien som står i kompendiet, tro meg, lærer vi ikke om på videregående. Der går det PK.

du? sorry meg her, men sitter du her og sier at du er fascinert over ABB? hvis du gjør det, så er du rett å slett like dum som han! er ikke noe vanskelig og skaffe tingene han trenger når all infoen står på nettet. og hvis du ikke har fått det med deg, så er han psykisk syk. jeg var en av dem som var på utøya, og ABB drepte mine bestevenner.. er det så fuckings fascinerende? kan vel egt ikke si det nei.. og det med at han var alene, hah bullshit til de grader. lær deg åssen de kriminelle handler før du uttaler deg om noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

haha, hva er du sur for TS? Høres ut som du er bitter for noe.

Selv synes jeg han er både kjekk og tiltrekkende, samt en person jeg fint kunne blitt bedre kjent med. Samtidig støtter jeg hans budskap/meninger, og mener at folk som deg ikke trenger å blande deg opp i hva vi som faktisk liker han mener. Pass dine egne saker:)

Når du sier på et offentlig sted at vi skal passe våre egne saker, så tror jeg du har misforstått veldig. når du skiver dette på et åpent nettsamfunn, så må du nesten regne med at du får kommentarer på det, og det gjeller alle som skriver det. så du synes det er sexy med en som har drept folk, en som lett kunne ha drept deg også? så du synes det er greit at noen går løs på forsvarsløse ungdommer, som ikke en gang kan kjempe tilbake? tenk deg at han gikk løs på deg og din familie, drept familien din. hadde du vert like tøff i trynet da? nei det tror jeg ikke. hvis han vil ha ut budskapet sitt, så kunne han åpna kjeften sin isteden for å drepe. ser jo hvor mye han får det fram.. nesten hele verden hater han.. godt jobbet, så smart var han liksom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skytinga var vel et bevis på at man IKKE blir hørt, hverken av media eller politikerne. ABB hadde jo blitt nektet å skrive i flere medier.. Typisk Ap tilhengere. Ser der samme her på KG; her sletter man over en lav sko. Og det rare er at når man skriver om personlige forhold så blir man slettet om man svarer andre som slenger dritt til en. Vel, vel en liten digresjon; men jeg er overhodet ikke for sensur i noen grad. Det er kun muslimer som blir støtt av alt og alle og ikke tillater at andres meninger kommer ut, antakjelig har de som støtter muslimer de samme meninger. Meninger skal ikke komme frem, for det er farlig og "krenkende". Muslimene med sin muslimske statssekretær var de som også ville vekke til live blasmefi paragrafen og straffe de som krenket islam

Må også si det var overraskende å høre at en overlevende fra Utøya mente at det var flere drapsmenn der, når politiet ikke har funnet bevis for det. Man er kanskje ikke helt klar i hodet selv? Og hva har utseendet med ens handlinger å gjøre. Noen burde kanskje bli litt mere modne. Ihvertfall før de skal tre sin politikk over andre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du? sorry meg her, men sitter du her og sier at du er fascinert over ABB? hvis du gjør det, så er du rett å slett like dum som han! er ikke noe vanskelig og skaffe tingene han trenger når all infoen står på nettet. og hvis du ikke har fått det med deg, så er han psykisk syk. jeg var en av dem som var på utøya, og ABB drepte mine bestevenner.. er det så fuckings fascinerende? kan vel egt ikke si det nei.. og det med at han var alene, hah bullshit til de grader. lær deg åssen de kriminelle handler før du uttaler deg om noe som helst.

Jeg må vel få lov til å synes en mann er fascinerende selv om han har drept mennesker? Det er jo nettopp det som gjør han enda mer fascinerende. Du mener all info står på nettet? Godt mulig, men har du tenkt på hvordan han kunne klare å få tak i all informasjonen uten å bli fisket opp av myndighetene? Har du lest at han skiftet hardisk så ofte som månedlig? Han er en genial mann, intelligent på så mange måter. Noen mener selvsagt han er sinnssyk, men så er det jo mye som taler mot dette altså. Tidligere hadde jeg faktisk en liten tro på at det rettspsykiaterne konkluderte var sant, men nå er den troen borte. 80 % av det er rent bullshit og de kan ikke engang dokummentere motsatt da alt av bevis er håndskrevne notater. Ok, så du tror han ikke var alene? Gi meg bevis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massemordere blir "kjendiser". Det er noe vi må leve med. Samfunnet har også behov for å finne ut hvem denne mannen er.

Han har sørget for et nytt kapittel i vår historie, og vil få sin plass i alle historiebøker, og være et ganske stort tema i fremtidige samfunnsfag og historiefag på skolen.

Sånn fungerer det. Regner med at TS synes det er ok at Adolf Hitler, Saddam Hussein, Josef Stalin og de uttallige tyrannene på denne jord har fått sin dose oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe man da også har lært noe i historien, eller så blir det vel en fremstilling som setter muslimer i godt lys slik at masseinnvandringen kan fortsette og Norge bli underlagt islam.

Men det man ønsker mere enn noen gang er jo sensur av alle som har lignende og de samme meninger som ABB. Man må stå frem med sine facebook profiler om man debatterer på nett osv. Absurd.

Muslimene kommer alltid til orde, kan stå foran Stortinget og true det norske folk og det er helt greit. Mens en nordmann som ikke truer muslimene engang blir sensurert om man stiller seg kritisk til de eller innvandringspolitikken. Helt absurd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe man da også har lært noe i historien, eller så blir det vel en fremstilling som setter muslimer i godt lys slik at masseinnvandringen kan fortsette og Norge bli underlagt islam.

Men det man ønsker mere enn noen gang er jo sensur av alle som har lignende og de samme meninger som ABB. Man må stå frem med sine facebook profiler om man debatterer på nett osv. Absurd.

Muslimene kommer alltid til orde, kan stå foran Stortinget og true det norske folk og det er helt greit. Mens en nordmann som ikke truer muslimene engang blir sensurert om man stiller seg kritisk til de eller innvandringspolitikken. Helt absurd.

Og jeg håper elevene ikke gjør som jeg gjorde i historie; pugget 30 sider utenatt og skrev ordrett teksten fra lærebøkene under prøvene. Fikk selvsagt særs gode karakterer, men evne til kritisk tenking gav det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 15 år - Du må huske på at fascinasjon ikke betyr beundring!

Jeg er nok også fascinert av ABB, uten at jeg er enig med noen av de i tråden som direkte eller indirekte uttrykker beundring og sammenblander ABBs innvandrer-besettelse med skeptisism mot innvandring som flertallet av nordmenn har.

De som syns han er tiltrekkende har imidlertid beveget seg inn i sin egen fantasi, basert på et eget drømmebilde. Antageligvis har det hatt effekt at han la ut et retusjert bilde av seg velsminket og langt yngre og penere enn i dag. Objektiv sett er han stygg, småfet og pløsete, så langt fra noe mannlig skjønnhetsideal man kan komme. Kan hende de kun lider av en seksuell perversjon, der de tiltrekkes til det frastøtende?

Men ja jeg er fascinert, eller la oss si nysgjerrig, fordi jeg forstår ikke hvordan det er mulig at en mann kan utarbeide og gjennomføre en slik plan, -en mann hvis bakgrunn ikke er så ulik ens egen. Men at han ikke er blitt oppdaget, er ikke underlig. Han har jo ikke gjort noe mistenkelig før 22. juli, annet enn å importere en minimal mengde ulovlig stoff fra Polen. Men det er forunderlig at noen er i stand til å gjennomføre dette, uten at ens etikk stopper en.

Det er interessant at Aftenposten i dag skriver at han har spilt veldig mye dataspill, også i 2010, da han selv har påstått at all hans tid medgikk til planlegningen av 22. juli.

Jeg tror han må ha forsvunnet inn i en spill-inspirert fanatasiverden. Jeg mener han er tilregnlig, men åpenbart gal i den forstand at han mangler normale menneskelige egenskaper som samvittighet og empati m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du? sorry meg her, men sitter du her og sier at du er fascinert over ABB? hvis du gjør det, så er du rett å slett like dum som han! er ikke noe vanskelig og skaffe tingene han trenger når all infoen står på nettet. og hvis du ikke har fått det med deg, så er han psykisk syk. jeg var en av dem som var på utøya, og ABB drepte mine bestevenner.. er det så fuckings fascinerende? kan vel egt ikke si det nei.. og det med at han var alene, hah bullshit til de grader. lær deg åssen de kriminelle handler før du uttaler deg om noe som helst.

trist at du har mistet venner og opplevde utøya, men du må allikevel la andre ytre sin mening og fascinasjon. vi har forskjellige meninger, og det vil alltid være noen som har annerledes mening og synspunkter enn det du måtte ha. jeg syns selv at handlingen var grusom, men jeg er fortsatt fascinert og har samme mening ang innvandring, og det er jeg sikker på at det er mange andre som også har. statistikk viser dette.

men anbefaler deg å ikke gå inn på slike tråder der du vet du kan bli provosert og støtt av innlegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du? sorry meg her, men sitter du her og sier at du er fascinert over ABB? hvis du gjør det, så er du rett å slett like dum som han! er ikke noe vanskelig og skaffe tingene han trenger når all infoen står på nettet. og hvis du ikke har fått det med deg, så er han psykisk syk. jeg var en av dem som var på utøya, og ABB drepte mine bestevenner.. er det så fuckings fascinerende? kan vel egt ikke si det nei.. og det med at han var alene, hah bullshit til de grader. lær deg åssen de kriminelle handler før du uttaler deg om noe som helst.

enig der. fortsatther har jo skrevet i mange andre tråder om sine meninger om denne mannen... så jeg syntes mer synd på 15år her som må sitte og lese at folk syns det er omtrent helt greit at hun mistet sine bestevenner og var i livsfare. Og at dette er en ting som er bra for fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig der. fortsatther har jo skrevet i mange andre tråder om sine meninger om denne mannen... så jeg syntes mer synd på 15år her som må sitte og lese at folk syns det er omtrent helt greit at hun mistet sine bestevenner og var i livsfare. Og at dette er en ting som er bra for fremtiden...

Lyder veldig som du svarte deg selv der. Alle meninger må frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siterer et av innleggene lenger oppe her: "fascinasjon betyr ikke det samme som beundring".

Det er ikke det at ABB klarte å planlegge og få tak i det han trengte, men at han faktisk klarte å gjennomføre det. Han er så lite menneskelig som det går an å bli, og siden vi ikke er vant med slik grusomhet og umenneskelighet blir vi fascinerte.

Endret av Susih89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi - jeg fatter ikke at du skriver at du synes han hadde vært pen hvis det ikke hadde vært for handlingene. Som flere beskriver er han hårløs, pløsete, tjukk og blek og har ujevn hud. Hva er pent ved det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi - jeg fatter ikke at du skriver at du synes han hadde vært pen hvis det ikke hadde vært for handlingene. Som flere beskriver er han hårløs, pløsete, tjukk og blek og har ujevn hud. Hva er pent ved det?

Det er din subjektive mening. Jeg kunne gjerne fortalt alle de positive trekkene ved hans utseende, men det blir tydeligvis sett på som "ensidig meningspåvirkning", så jeg lar være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi - jeg fatter ikke at du skriver at du synes han hadde vært pen hvis det ikke hadde vært for handlingene. Som flere beskriver er han hårløs, pløsete, tjukk og blek og har ujevn hud. Hva er pent ved det?

Jeg har sett styggere mennesker. Har ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...