Gå til innhold

Mine foreldre har stor gjeld, hvem blir ansvarlig når de dør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper jeg legger denne rett:)

Det har seg slik at jeg vet at begge mine foreldre har stor gjeld, rundt millionen om ikke mer. De har ingen eiendeler med verdi, ingen eiendom... Ingenting. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å arve denne gjelden, så jeg har lest litt om det å gi avkall på arv.

Men jeg lurer på hva som skjer med gjelden da? Jeg har barn, og to søsken. Vil gjelden "gå videre" til dem? Eller søsken til mine foreldre, er de med i bildet? Og hva hvis alle gir avkall på arven? Jeg ønsker jo selvølgelig ikke at hverken meg selv, mine barn, eller mine søsken skal havne i økonomisk uføre.

Jeg selv har ryddig økonomi, men ikke kapasitet til å betale for mine foreldres store feilgrep. Og det er vel ikke slik at gjelden bare blir slettet? Noen må vel betale den..

Man kan jo alltids håpe at de vil ordne opp selv, men jeg kan ikke se det skje i nærmeste fremtid da de velger å dytte problemene ned i en skuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir du avkall på arven, så er det altså ALT. Absolutt alt. Du kan altså ikke få noe som helst. Så tenk på det først, evt. snakk med foreldrene dine på forhånd slik at de vet om dette. Da vil staten ta over eiendom og alle eiendeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du avkall på arven, så er det altså ALT. Absolutt alt. Du kan altså ikke få noe som helst. Så tenk på det først, evt. snakk med foreldrene dine på forhånd slik at de vet om dette. Da vil staten ta over eiendom og alle eiendeler.

Okei, greit å vite. Jeg har absolutt tenkt å sette meg ned sammen med dem og fortelle dem hva jeg tenker. Og fortelle dem at de burde betale ned på det de er skyldig.. De har, utrolig nok, ingenting jeg vil ha. Alt fra min barndom er borte, til og med barndomshjemmet (tvangssolgt). Så akkurat det er ikke noe problem for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, greit å vite. Jeg har absolutt tenkt å sette meg ned sammen med dem og fortelle dem hva jeg tenker. Og fortelle dem at de burde betale ned på det de er skyldig.. De har, utrolig nok, ingenting jeg vil ha. Alt fra min barndom er borte, til og med barndomshjemmet (tvangssolgt). Så akkurat det er ikke noe problem for meg..

Hvordan kom foreldrene dine i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal være mulig å slippe å arve gjeld. Interessant tema du tar opp ts, håper du får noen vettuge svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Du må berre unngå å overta boet etter dei til privat skifte. Viss du avviser å overta til privat skifte vil boet vere insolvent, og ingen må betale gjelda. Kreditorane har tapt sin rett, og du er gjeldfri. Snakk med søskena dine om dette, slik at dette er avklart.

Mindre gjenstandar frå boet, som berre har affeksjonsverdi kan som regel overtakast utan at ein dermed overtek boet til privat skifte. Dette vil typisk dreie seg om fotografi, teikningar, diplomar, medaljer og anna som ikkje har økonomisk verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kort fortalt må dere alle velge offentlige skifte og deretter si nei til arven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen småting som dere vil ha som bilder, minner, ting og tang, er det kanskje lurt å få det før de dør - kanskje få det nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Hvis det er noen småting som dere vil ha som bilder, minner, ting og tang, er det kanskje lurt å få det før de dør - kanskje få det nå?

minner og bilder beholder man da :gjeiper: jeg beholdt alt som var inne hos pappa. selv om jeg fraskrev meg arven :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minner og bilder beholder man da :gjeiper: jeg beholdt alt som var inne hos pappa. selv om jeg fraskrev meg arven :gjeiper:

Ja, jo, men jeg tenker på om det er en verdifull gammel kiste eller klokke, så burde de ta den nå, ellers får vel futen den. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velg offentlig skifte, si fra deg/dere arven. Symbolske/affeksjonsverdier inngår ikke i boet. Med mindre det er en kiste som er verdt en god del penger, tror jeg ikke TS har noe å frykte. Det skal ofte jobb til for å selge invetar, og det koster også om det skal fastsettes verdi, og en advokat skal begynne å selge gjenstanden(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finnes det ikke noen form for gjeldsforsikring? Evt livsforsikring?

Når økonomihåndteringen innebærer å stappe brevene i en skuff, tviler jeg på at de har skaffet seg gjeldsforsikring, for å si det sånn... Evt må da denne ha blitt sagt opp av selskapet etter tvangssalg og fortsatte problemer!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Man kan da håpe. Evt kan TS muligens få ordnet i stand noe slikt. Det vil jo være gunstig om de får til en ok pris, slik at gjelden blir betalt ved bortgang og man dermed kan ta hele arven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen takk for alle svar!

Det ser ut som vi søsken kan unngå økonomisk ruin. Nå er jeg ung, og mine foreldre er ikke så gammel, så det er nok enda noen år til de går bort. De har jo kanskje kommet til fornuft innen da, jeg skal iallefall nevne gjeldsforsikring for dem. Jeg holder på med en økonomisk utdannelse, så kanskje en gang i fremtiden vil de la meg gå over deres økonomi og hjelpe dem. Jeg håper det.

Hvordan de har klart dette aner jeg ikke, og ikke får jeg noen svar når jeg spør heller. Da unngår de meg rett og slett.. De syns nok det er svært ubehagelig, og mye av grunnen til denne gjelden er nok at de har varig lav inntekt og null økonomisk sans.

Jeg tror aldri de vil eie noe av stor verdi resten av sitt liv, og den dag i dag har de bare gamle møbler, bil, klær, bilder og julepyntetn. Ingen verdifulle kister, eller lignede.. Så her vil det nok utelukkende bli negativ verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder, serviser, sølvtøy, smykker, krystall og sånne ting er jo ting verdt å arve, da...

ALLE voksne har vel en gullring fra sin bestemor, et kjede fra bryllupet eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...