Gå til innhold

Har lyst å lære meg å bruke symaskin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe ala denne:http://youandmie.wordpress.com/2011/10/24/sew-tell-totoro-costume/

Jeg kan ikke å sy, men er kreativ og ser for meg jeg kan klare dette med litt øving og tid. Jeg har derimot ikke symaskin, og må kjøpe meg en - Og tenker på å starte med en maskin for nybegynnere. Jeg har så vidt brukt maskin før en gang i min barndom. Noen som kan anbefale en grei nybegynner maskin?:)

Jeg lurer på å rett og slett klippe opp en billig pyshamas, og så bare lage flatene jeg trenger - og sy dem sammen til en dress! Det kan vel ikke være så vanskelig, eller ? :) Noen flinke og erfarne som har noen tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husquarna Viking Emerald 116 er en enkel, solid og fin nybegynnermaskin.

Det er egentlig ikke vanskelig å sy i det hele tatt. Bruk YouTube og tilsvarende sider for hva det er verdt. Der finner man tutorials til alt mulig. :) Følg mønsterinstruksjonene nøye, pass på at du klipper ut stoffet riktig (riktig side og riktig retning mtp trådretningen), husk å legge til sømrom dersom dette ikke er inkludert i mønsteret - og så er det bare å klippe og sy ivei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære seg å bruke symaskinen er null stress, å lære seg hvordan man får ting man har tenkt til å sy til å faktisk ende opp som et bra resultat derimot, kan trenge en del trening :P

Begynn i det små, lær deg hvordan du syr på forskjellige måter, gjerne med dukkeklær, lapper eller lignende, og så prøver du deg på de litt større prosjektene etter hvert.

De aller fleste stoffbutikker har også mønstre du kan bruke når du begynner å sy klær, så du får en feeling av hvordan det gjøres på beste måte.

Er mange forskjellige maskiner ute og går, den som er nevnt over meg er en god start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å låne/kjøpe Syboka av Mari Meliot. Boka tar for seg grunnleggende kunnskap om å sy klær. Utstyr, ulike stoffer til ulikt bruk, måleskjema, kontruksjon av noen skjørt, bukser, overdeler og kjoler + hvordan lage egne mønstre. Det er en veldig god bok og gull verdt for nybegynnere!

Kan ikke anbefale symaskin, men anbefaler deg å ikke kjøpe det billigste. Billigmaskinene er ofte for lette, de syr ofte ikke pent og tråden setter seg fast HELE tiden. En dårlig maskin tar bort og ødelegger hele gleden ved å sy. Legg heller i noen tusen ekstra og få en ordentlig maskin som du blir glad i og kan ha i mange år.

Bernina, Husquarna og Singer er vel kjente og gode merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan f.eks. også gå på sykurs. Jeg tror enkelte Husflidslag har sykurs, sikkert også frittstående butikker/skreddere/"sydamer". Google sykurs.

F.eks. Mange vrange har helgesykurs med tema Barneklær i april. Kanskje det kunne være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange råd. :) Et sykurs hadde vært noe ja! Jeg skal sjekke ut den symaskinen som ble anbefalt her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...