Gå til innhold

Født i 1990!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg byrja skulen tidleg på 1990-talet, hugsar godt mykje av det som skjedde den tida. Hugsar Berlinmurens fall, at kongen døydde, Ol på Lillehammer. Siste halvdel av 90-talet var liksom den fyrste spede ungdomstida mi, der eg byrja å høyre på popmusikk - Spice Girls, Aqua, Backstreet Boys og Take That. Me hadde på oss klumpete platåsko, bukser med splitt bak og skjørt utanpå og Fruit of the loom-gensere. *mimre*

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I 1990 var jeg 5-6 år, jeg gledet meg til å begynne på skolen, mistet mine første tenner og var hjemme med mamma som var dagmamma for tre yngre barn.

Jeg husker at jeg så mye på barne-tv på den tiden. Portveien 2, Bompibjørnene og Care Bears var favorittene. Av og til så jeg på Midt i Smørøyet og Borgen Skole og ønsket at jeg var like stor og kul som søstrene mine. Vi hørte på kassetter, CD-ene var ikke kommet helt enda. Vi måtte ha to kassettspillere mot hverandre når vi skulle ta opp sangene vi likte på Ti på Topp (den tidens versjon av Topp 20) på P2. Julebarne-tv på NRK dette året var Vertshuset den Gyldne Hale (der de brukte tegn til tale) og det var gøy! Ingen jeg kjente hadde datamaskin. Ikke mobil heller. Dette var telefonkioskens tid!

Det kjekkeste jeg visste var å være ute og leke med naboungene. Vi lekte gjemsel, gi et lite vink, kongen av Danmark, mor får jeg lov. Vi bygget små hytter i skogen, syklet (uten hjelm!) til vi ble slitne i beina, og fant oss hemmelige steder å leke på som bare vi visste om. Det var litt spennende. Vi samlet på alt mulig dritt som vi fant ute, beinrester, steiner, tomflasker, godteripapir. Vi gikk på epleslang om høsten og var helt overbevist om at eierene av epletrærne hadde gevær og kom til å skyte oss om vi ble tatt. For det var det noen som hadde sagt. Om vinteren aket vi midt i veien med den største selvfølgelighet.

Folk var ikke like opptatt av sikkerhet den gang som nå. Jeg kan erindre små bilturer hvor vi kjørte med fem unger bak i bilen, tre i setene og to på gulvet mellom setene. Det var liksom ikke så farlig! Hjemme hos venner hvor foreldrene røyket, ble det røyket innendørs og det luktet surt! Alt godteriet som ble solgt hadde ekte sukker i seg. Bugg (tyggegummi) og Relax (sjokolade) smakte himmelsk.

Snowjoggers var yndlingsskoene mine, og de var pastellilla.

All the memories are coming back to me now - dette ble litt langt. :) 1990 var en lykkelig tid :hjerte:

Endret av Lipstick
Gjest Applecore
Skrevet

Jeg var 6 år i 1990.

Faktisk så var jeg i Berlin like etter at muren hadde falt, men jeg skjønte jo ikke at jeg burde ha plukket med meg en bit :gjeiper:

Storesøsknene mine var tenåringer og verdens kuleste; søsteren min hadde en gul og svart kassettspiller, og en walkman av samme type, og broren min hadde en Amiga 2000 med masse kule (og noen nifse) spill.

De hørte på Haddaway og Take That og INXS og Nirvana og Queen.

Broren min hadde mange LP-er med skumle covere.

Søsteren min hadde blå mascara og tygde tyggis.

Når de hadde venner på besøk, poppet de popcorn i kjele; det luktet veldig godt.

Mamma hadde halvlangt hår med pannelugg (sånn som man brukte krølltang på så det så fyldig ut og sto ut til sidene) og gigantiske briller.

Hun hadde en kassett med Arja Saijonmaa i bilen.

Tv'en vår hadde lange antenner som alltid skulle krangle; først hadde vi bare NRK, og det var dødsspennende når tv2 kom.

Første reklamen jeg så på vår egen tv var for Filadelfia-ost, og vi kunne knapt se den gjennom alt grumset :fnise:

Av og til leide vi film, med en sånn videospiller-boks. Det var alltid noe kluss, det tok en evighet å få ting til å funke, og noen ganger måtte vi kjøre og låne en annen.

Den Lille Havfruen og Bernhard og Bianca var våre absolutte favoritter, vi leide dem mange ganger!

Jeg var skikkelig hekta på Pepsi Crystal den korte tiden den var ute i butikkene, og jeg savner fortsatt Fakkel-isen... (Var den virkelig så gigantisk som jeg husker den?)

Jeg husker at serien Simpsons startet, men vi hadde ikke kabel-tv, så det gikk en del år før jeg så en hel episode.

Og så husker jeg at taco var den nye "kule" maten; plutselig skulle alle ha det på lørdager.

Og på lørdag kveld var det Midt i Smørøyet, alltid med en eller annen serie etterpå (som f.eks Brødrene Dal!), og så Lørdagsrevyen (kjeeedelig), og så Tande P etterpå!

Hvis Fakta på Lørdag var interessant, så kunne vi være så heldige at mamma ble så distrahert at hun glemte å si at vi skulle legge oss :fnise:

Good times!

Skrevet

I 1990 var jeg 2 år, så husker nok ingenting av dette året. Men fra 1993 derimot.. 90-tallet var sannelig noe for seg selv :P

Skrevet

Ble født i slutten av 91.

Husker:

- nintendo nes

- gameboy

- datakurs på barneskolen og å bli "utnyttet" for dataen hjemme (en av de første i nabolaget)

- læredataspill om josefine

- pokemon, prinsesse tenko, Bompibjørnene (på svensk!), smurfene og fox kids

- å være en av de første som fikk mobiltelefon på skolen min

- hvor glade foreldrene mine var for å få en hustelefon med ..uhm..sånn at man kan se hvem som ringer, slik at de slapp å snakke med selgere (husker godt "ikke ta den! jeg kjenner ikke nr, sikkert selger")

- vegg til vegg-tepper på hoteller

- kasettspillere og eventyr på kasett

- walkman

- green day's basket case, spicegirls, hits for kids (som faktisk hadde barnesanger!), smurfene cd, tarzan and jane, barbie girl, uskyldig Britney Spears, og så klart alle boybandene.

- at alle jentene lekte popstjerner til sangene "Vill ha dej", "sommartider" og "Dum og deilig" (tydlig at jeg vokste opp nær svenskegrensa, eller hva? :gjeiper: )

Husket overraskende mye, kommer nok på mer :wink:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå var jeg ganske liten på 90-tallet, men husker et par ting.

- slengbukse. Jo mer sleng, jo bedre!

- spice gris, Aqua, stjerner i sikte, jul i skomakergata

- gameboy, Nintendo

- platåsko

- Bugg

- karius og baktus

- VHS-filmer. Måtte spole tilbake og greier :fnise: Husker det var såå irriterende hvis filmen ikke var spolt tilbake når man skulle se den.

- Høre på kassett i bilen

- walkman

- hustelefon som ikke var trådløs.

- En stooor hvit kasse av en datamaskin, gjerne med Windows 95 eller 98.

- Glansbilder

- Bogs og klinkekuler

- armbånd laget av sikerhetsnåler med perler

- miss sixty bukser

Endret av Sofie_22
Skrevet

hallooo!! Vi må ikke glemme slengbuksa :D

Gjest Solsmil
Skrevet (endret)

haha, denne tråden likte jeg, selv om jeg ikke ble født før 1992. Jeg husker eldig godt sesam stasjon, kykkeli kokkos (og sangen med telefonnummeret!). Og så husker jeg at vi var veldig mye ute og lekte, sammen med nabounger. Hver dag, faktisk. Og så hadde vi en pc (en diiger kasse med diiger kasseskjerm), som vi hadde noen spill til. Og så husker jeg veldig godt gameboy. Søskenbarna mine hadde den første, og så fikk jegog broren min gameboy color etterhvert. Var sååå stolt, men det var irriterende når vi var på biltur og kjørte i tuneller, for da ble skjermen helt mørk. Og så hadde vi kasetter, og kasettspillere. Og videokasetter. Da var jeg ekspert på det, men nå vet jeg ikke engang hvordan man setter på en videokasett. Og så gikk vi på skøyter UTEN hjelm, håndbeslyttere, albubeskyttere og knebeskyttere og gudene vet hva av beskyttelse. Og vi klatret i høye trær, og bygde hytte i dem. Og vi dro ut og lekte i skogen i mange timer uten at foreldrene mine kunne få tak i oss på en mobil. Og så var jeg en av de første i klassen min som fikk mobil, en siemes c45:P det var i femteklasse, og jeg var såååå stolt. Og så lagde jeg middag til foreldrene mine nesten hver dag når de kom hjem, fra da jeg sluttet på sfo i fjerdeklassen. Og det var helt vanlig at vi dro hjem til venner når vi var ferdig på skolen og lagde både det ene og det andre av mat, og vi brukte både stekeovn, kokeplater og kniver. Og vo ryddet til og med etter oss (for det virker jo ikke som unger i dag kan noen av delene).

Haha, også spicegirls og aqua da :fnise: og slengbukser. :fnise: og pokemon, herregud jeg må ikke glemme de. Selv om de kanskje var mer over 2000-tallet da, det husker jeg ikke helt.

Endret av Solsmil
Skrevet

- gameboy, Nintendo

- platåsko

- Bugg

- karius og baktus

- VHS-filmer. Måtte spole tilbake og greier :fnise: Husker det var såå irriterende hvis filmen ikke var spolt tilbake når man skulle se den.

- walkman

- Glansbilder

- Bogs og klinkekuler

- miss sixty bukser

Hvordan kunne jeg glemme slengbukser? :P Husker det var veldig populært med noen slengbukser i dongri, som var lilla der det var sleng :P De ble i hvertfall ¨kule¨ her..

Skrevet

Lurer egentlig på hva som hadde skjedd dersom det fantes en tidsmaskin, og en standard mor fra 2012 kom tilbake til 90 - tallet og så at ungene var ute i mange timer og lekte, UTEN annen tilsyn enn at kanskje foreldrene kikket ut av vinduet av og til, og at de fikk lov til å gå ut i skogen og KLATRE i trær og lage hytte, UTEN at noen voksne er med, uten mobil og UTEN hjelm.. Og egentlig veldig mye annet som var ganske ¨normalt¨da, feks at noen av de eldre barna som hadde begynt på skole kunne være nøkkelbarn og komme hjem fra skolen når ingen var hjemme, lage mat til seg selv og klare seg hjemme til foreldrene kom hjem fra jobb, var en del som begynte med det før de var for gammel for sfo.. Lurer på om hun hadde ringt bv på hele gjengen :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Lurer egentlig på hva som hadde skjedd dersom det fantes en tidsmaskin, og en standard mor fra 2012 kom tilbake til 90 - tallet og så at ungene var ute i mange timer og lekte, UTEN annen tilsyn enn at kanskje foreldrene kikket ut av vinduet av og til, og at de fikk lov til å gå ut i skogen og KLATRE i trær og lage hytte, UTEN at noen voksne er med, uten mobil og UTEN hjelm.. Og egentlig veldig mye annet som var ganske ¨normalt¨da, feks at noen av de eldre barna som hadde begynt på skole kunne være nøkkelbarn og komme hjem fra skolen når ingen var hjemme, lage mat til seg selv og klare seg hjemme til foreldrene kom hjem fra jobb, var en del som begynte med det før de var for gammel for sfo.. Lurer på om hun hadde ringt bv på hele gjengen :fnise:

Selv hadde jeg, som forøvrig ikke er mor, blitt stresset av å se slikt. Men jeg har jo vokst opp på denne måten selv, så jeg vet at det går fint. :) Unger blir veldig selvstendige hvis de må klare seg litt på egenhånd.

Gjest Candide
Skrevet

Jeg er også født i 1990, og blir helt rørt av å lese her. Så mange minner! :rodmer:

Vi var også mye ute å lekte, gjerne i flere timer hver dag. Da var vi ute i gaten og syklet, på lekeplassen, eller i skogen for å bygge hytte. Når vi var inne en regnværsdag (er snakk om Bergen... :regn: ) satt vi på gulvet og lekte med Barbie, Lego eller småting. Vi spilte også data, mest The Sims. Da hentet vi boller i fryseren og lagde kakao i mikroen. Vi samlet på Spice Girls bilder, som vi byttet med venninner og satt inn i album. Jeg var svært opptatt av Titanic på den tiden, og leste meg opp på alt jeg kunne finne ut om ulykken da vi fikk omsider fikk internett i 1997. Også var jeg hodestups forelsket i Jack Dawson, som fikk navnet sitt på mange av de blå skrivebøkene vi brukte på skolen :hjerter:

Jeg hadde buffalo-sko, bukse med skjørt (som var sydd fast, huff), svart plastsmykke som satt helt inntill halsen, som en tatovering (dødskult på den tiden). Jeg husker godt da jeg fikk min første Miss Sixty bukse, mørk og veldig tettsittende. Da den ble for kort, klippet jeg den bare opp til en slags piratbukse.

Av nyheter husker jeg Birgitte Tengs- saken, eller i alle fall ettervirkningene av den, og et drap på en jente på Vaksdal (?). Foreldrene mine var svært opptatt av nyheter, så det har jeg sett på siden jeg var liten.

Stueveggene var malt i sterke farger, gjerne rød og gul. Møblene var som oftest laget av furu. "Alle" foreldrene røykte innendørs, noe som gjorde de få veggene som var hvite, gule.

1990-tallet, dere! :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Jeg husker godt da Kong Olav døde i 17. januar 1991. Det var en kjent sak at han var alvorlig syk, og at det nærmet seg slutten. Nyttårstalen kort tid før ble holdt av kronprins Harald

På den tida bodde jeg på en liten hybel i Oslo. Jeg hadde ikke TV, men hørte mye på radio. Kongen døde på kvelden, og jeg huske at jeg hørte følgende melding på radio: "Vi har nettopp fått inn en melding fra Slottet. Hans Majestet Kong Olav er død". Deretter spilte alle radiokanalene, også de kommersielle nærradioene, alvorlig klassisk musikk.

Videre i løpet av kvelden fikk jeg vite at folk samlet seg utenfor slottet for å tenne lys og legge ned blomster. På den tida var det ikke så vanlig å tenne lys for å minnes avdøde slik det er nå, så jeg tror det gjorde inntrykk både på kongefamilien og i befolkningen ellers å se at så mange satte pris på kongen. I løpet av de kommende dagene og fram til begravelsen var det mange som viste kongen sin siste ære ved å legge ned blomster, lys eller andre former for hilsener. Siden jeg studerte i Oslo da, var jeg der selv og tente lys.

Skrevet (endret)

Er født på 80-tallet og husker Europe the final count down, Princess shee-ra, He-man Starwars figurene,

i 1990 begynte eg i 1 klasse og husker landssorgen da Olav døde, Bratzdukken kom på markedet, satt oppe halve natten med hjertevenninnen min og spillte sims:) Spilte og masse Street Fighter på min Amiga 500 med tvillingen min , ble jaget ut av mitt eget rom av storebroren min og kompisene hans fordi de skulle bruke amigaen min (jeg vant den i Donald Duck & co) delte den selvsagt med tvillingen min:)

Jeg og tvillingen min og kusinen min var sånne girl power jenter som brukte spice girls kroppsspray og danset:)

Endret av Anciol
Skrevet (endret)

Boyband og girlpower ja ;) Kykkelikokos og huset med det rare i husker jeg og..

Husker faktisk (desverre) ganske mye grusomheter fra klesmoten, sånn plastsmykke som satt helt inntil halsen og så ut som noe tatovering greie (kom ikke på noe annen måte å beskrive de på), buffelo sko, topper som viser magen, college gensere (og ellers store gensere).

du tenker sikkert på de sikksakk greinet, som egentlig var hårbøyler. husker veldig godt at alle (inkludert meg selv) måtte ha sånn, oooh, tattis liksom. :fnise: og jeg måtte jo selvfølgelig ha buffalosko, miss sixty bukse, bukse med skjørt, slengbukse, og sånn svart, lang jakke når det var in. Noen som husker de forferdelig stygge, lilla, glinsende kåpe/boblejakkene? Sånn hadde jeg ikke, for jeg syntes ikke den var fin, men "alle" andre omtrendt i mitt fylke hadde denne. :ler:

Også samlet jeg selvfølgelig på spice girls bilder, og vi hadde spicegirls klubb. Vi hadde jo ingen i klubben som hadde rødt hår, men det fikset vi enkelt med kreppapirfarging og hårmascara (til mammas store glede), som også var veldig in på den tiden. etterhvert byttet jeg ut spicegirls med bandet scooter. ;)

Og selvfølgelig samlet jeg på pokemonkort må vite. og jeg koste meg med både kykkeli kokkos (åtte en fem, fire ni tre, null null!), og midt i smørøyet. :fnise:

På barnetv var storfavorittene pompel og pilt (reparere, separere, respektere!), den blinde muldvarpen, kvakk kvakk, sesam stasjon, redda joppe mm.

Etterhvert fikk vi pc, og da gikk veldig mye av tiden med på å sitte på mIRC. :ler: Jeg var også en av første i min klasse som fikk mobil, en flott kloss av en nokia, uten fargeskjerm. Men jeg husker fremdeles hvor forferdelig glad og stolt jeg ble når jeg fikk den! :) Husker også at jeg var bittelitt missunlig på enkelte i klassen, for de hadde tv 3, vi hadde bare vanlig antenne, og nrk og tv 2, og etterhvert tv norge. Og jeg måtte selvfølgelig prøve tipset om å feste potet på bordantenna jeg haddde koblet til på den stooore klossen av en tv jeg etterhvert fikk på rommet mitt, for bedre signal. :fnise:

Og jeg har fremdeles min gode, gamle NES med flere spill stående, og den fungerer faktisk enda! ;)

Det var tider det! :)

- Bugg

- walkman

Det armbåndet hadde jeg helt glemt i farta! enda så dilla jeg hadde på det. ;) Og bugg ja, var den som kostet 50 øre på kiosken på hjørnet her det.

hadde en slik flott walkman hadde jeg også, som hoppet og hakket om man bevegde den for fort/brått. :ler:

Og vhs filmer har jeg faktisk enda, selv om jeg tror spilleren tok kvelden for noen år siden da. :gjeiper:

Endret av Namine
Skrevet

Selv er jeg født i 95, så husker ikke så veldig mye, annet enn at klær med samme farger var kult, som f.eks. rød bukse og rød genser.

Barbie og lego var lekene vi lekte med, og vi var mye mer sosiale med andre barn, enn det de er nå i det moderne samfunnet.

Mye av musikken som gikk på radioen var veldig Aqua-ish.

Jeg husker jeg elsket å se på Pippi Langstrømpe og mummitrollet!

Hmm, kommer vel ikke på mer i farten, men koselige tider var det jo :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Morsomt når 17-åringer mimrer om gode, gamle dager ;)

På 90-tallet var jeg småbarnsmamma, og dette sto høyt i kurs hos gutta mine: Pokemon, Teenage Mutant Ninja Turtles, Action Man og Transformers.

Selv hadde jeg stort hår, snekkerbukser og store plastøredobber. Lekkert!

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ni år i 1990. Da begynte jeg på ridning og ble hestegal! :gjeiper:

Jeg husker fra slutten av 80-begynnelsen av 90-tallet at vi bare hadde NRK, og en halvtime barne-tv var all underholdningen man fikk. Hvis ikke man leide video. Noe som stort sett bare skjedde om man hadde bursdag eller venner på overnatting.

Vi lekte masse ute hele tida, klatra i trær, sykla rundt i gatene, og vi bare ringte på hos hverandre og spurte om vi skulle finne på noe.

Jeg husker Scandinavian Star-ulykken, Estonia ulykken og at Therese ble kidnappa. (Jeg var et par år yngre enn henne, og leste aviser. Ble livredd for å bli kidnappa selv). Sistnevnte var i 1988, da.

Husker OL på Lillehammer, og var på hytta da. (som ikke er så langt unna Lillehammer). Fulgte med på en bitteliten, håndholdt og batteridrevet tv i svart-hvitt. Husker at Olav døde og at vi fikk fri fra skolen pga det. Dro med mamma for å se kista hans på slottet.

Husker tavleundervisning og total mangel på individuell oppfølging på skolen. Jeg var flink til å lese og elendig i matte, men måtte pent sitte og høre de andre stotre seg gjennom en tekst - og fikk ingen spesialhjelp i matte.

Videre utover 90-tallet husker jeg boyband, spice girls, buffalo sko (som jeg ikke var kul nok til å ha), at vi tok opp musikk fra radioen på kassett, og satt klar for å gjøre det i tilfelle yndlingssangen vår kom på. (Og man kunne ringe eller faxe til radioen for å få høre en sang).

Vi ringte til hverandre på hjemtelefon og fra telefonkiosk. Fikk du ikke tak i noen på hjemtelefonen var det ikke mulig å få tak i dem på andre måter. Vi hadde ikke internett før på slutten av 90-tallet, og da var det modem som var treigt, som blokka telefonlinja og som ikke egnet seg til noe særlig fornuftig.

Det var ganske morsomt å være barn og ungdom på 90-tallet, men jeg er glad det er over!

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker at vi flyttet inn i nytt hus på to-årsdagen min, høsten 1990. Det er det jeg husker fra det året.

Skrevet

- gameboy, Nintendo

- platåsko

- Bugg

- karius og baktus

- walkman

- Glansbilder

- Bogs og klinkekuler

- miss sixty bukser

Pogs, mener du ve? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...