Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 50 % sykemeldt grunnet svangerskapskvalme og tretthet. Jeg klarer fint å arbeide noen timer midt på dagen, men er kvalm på morgenen og i 1-2 tida kommer trettheten sigende og jeg sovner nesten..

Jeg jobber derfor fra 9-13 hver dag, noe jeg har kommet frem til i samråd med legen min.

Sjefen ringte og lurte på om jeg kunne starte klokken 13 og jobbe i 4 timer, istedet for sånn som jeg pleier nå utifra sykemeldingen min fordi det passer bedre for arbeidsplassen. Jeg svarte at nei, jeg er jo 50 % sykemeldt slik at jeg kan være på jobb i den tiden jeg fungerer best. Men da fikk jeg beskjed om jeg ikke kunne sovet ut ekstra på morgenen slik at jeg ikke ble så trett på ettermiddagen. Men for meg hjelper jo det ingenting. Da haddde jeg jo ikke vært like trett i helgene, noe jeg er. Så jeg sa at nei, jeg blir trett nå uansett om jeg sover lite eller mye, og at det ikke var så mye å gjøre med det, annet enn at jeg jobbet slik vi var enige og.

Sjefen ble nesten litt snurt og jeg fikk beskjed om at "nei, da fikk det leies inn vikar da"..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du er veldig urimelig. Med mindre du går ned i vekt pga svangerskapskvalme og strever med å få i deg næring. Alle er trøtte i svangerskapet. Husker jeg selv sov i pausen :-)

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns du er urimelig.. Kunne jo iallefall vist litt samarbeidsvilje, og gitt det et forsøk?

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes ikke du var urimelig, siden legen har sykmeldt deg for at du skal slippe å jobbe på nettopp dette tidspunktet. Det er legen som bestemmer hvor mye du kan jobbe, ikke arbeidsgiver, så lenge det er medisinsk begrunnet.

• Liker 7
Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg synes også du kunne gjort et forsøk, og kanskje prøvd å legge den faste tilrettelagte tiden til den tiden det hadde vært mest nødvendig for bedriften.

Jeg er også 50 % sykemeldt pga svangerskapsplager, og har lagt tidene til da det trengs på jobb.

Likevel så synes jeg ikke sjefen din skal bli snurt og klage, vikaren h*n må leie inn får h*n uansett dekket ettersom du er sykemeldt pga svangerskapet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg bare forstår ikke hvorfor jeg er så urimelig. Jeg blir trøtt på samme tidspunkt hver eneste dag, uansett om jeg sover lengere på morgenen. Jeg er like trett når klokken sniker seg over 1-2 allikevel.

Jeg har allerede gitt det et forsøk, og jeg fungerer ikke på jobb i den tiden. Og ja, den tiden jeg nå går glipp av hver dag en den tiden på jobb jeg liker best. Det er vel i grunn den mest rolige tiden. Dessuten skal jeg ikke medregnes som personale fordi jeg er ekstra, altså går oppå de andre ansatte.

Legen har jo sykemeldt meg slik at jeg skal slippe å jobbe i den tiden på døgnet hvor jeg fungerer dårligst, ikke fordi jeg skal sjonglere og komme på jobb når det passer best for bedriften. Det er min kropp og min helse, så jeg forstår bare ikke hvorfor jeg skal måtte gå på jobb og sitte og halvsove i 4 timer, fremfor å komme tidligere på jobb og klare å yte så og si 100% de timene jeg er der..

• Liker 5
Gjest Mahareth
Skrevet

Det at du allerede har forsøkt å jobbe i det aktuelle tidsrommet synes jeg du skulle opplyst om i startinnlegget. Da vet du sikkert at det ikke går, og sjefen din burde egentlig bare latt være å spørre.

Du går vel ikke ekstra de timene du er på jobb, om ikke dine timer dekkes inn? Da tror jeg du blander med den gamle metoden, aktiv sykemelding, som ikke eksisterer lenger.

• Liker 2
Skrevet

TS her.

For å legge til en ting til. De gangene jeg har prøvd å arbeide hele dager etter jeg fant ut at jeg var gravid har jeg vært trøtt og VELDIG kvalm hele dagen. Og sovnet med engang jeg kom fra jobb og sovet til jeg skal spise kveldsmat. Nå merker jeg stor bedring med den arbeidstiden jeg har. Jeg kan slappe av når jeg trenger det, og er ikke så kvalm heller..

Skrevet

Det at du allerede har forsøkt å jobbe i det aktuelle tidsrommet synes jeg du skulle opplyst om i startinnlegget. Da vet du sikkert at det ikke går, og sjefen din burde egentlig bare latt være å spørre.

Du går vel ikke ekstra de timene du er på jobb, om ikke dine timer dekkes inn? Da tror jeg du blander med den gamle metoden, aktiv sykemelding, som ikke eksisterer lenger.

Jeg jobbet 100% frem til jeg ble sykemeldt. Ville egentlig ikke ha sykemelding, men når jeg så hvor kvalm og trøtt jeg ble av å jobbe 100% tok jeg det opp med legen. Jeg har ikke hatt redusert arbeidstid på akkurat det tidspunktet sjefen lurte på fordi jeg har jobbet 100% frem til forrige uke..

Jeg har hatt litt varierende vakter og uansett NÅR på dagen jeg har startet har trettheten kommet i 1-2 tiden UANSETT.. Derfor kan jeg med hånden på hjertet si at det ikke kommer etter hvor lang tid jeg har jobbet, men etter tidspunktet på dagen..

Jeg er ekstra fordi jeg er lærling, og kan brukes som vikar i krisetilfeller.

Skrevet

Jeg tenker du nok har vært ganske heldig med helsen som vurderer dette behovet ditt som prekært, uten at det faktisk er det.

Jeg kan godt forstå at det er slitsomt å være kvalm og trett - og jeg kan forstå at noen også har behov for å sykemelde seg i perioder.

For kronisk syke tenker jeg også at forebyggende sykemelding kan være veldig fornuftig om erfaringen viser at man unngår langtidssykemelding.

Men tenk nå på det; du er kortvarig kvalm og trett. Dette er ikke noe som er farlig for barnet, og det er ikke farlig for det. Du beskriver ikke i innlegget at du kaster veldig mye opp, og du klarer gjennomføre arbeidsoppgavene - dog med redusert form.

I de tilfeller hvor det er fare for mor eller barns helse på sikt er det helt klart viktig å ta hensyn.

Men det gjør det ikke i ditt tilfelle slik du beskriver. Og du har heller ikke andre kroniske sykdommer som forverrer helsen utfra hva du forteller.

Vi snakker tross alt ikke hypermesis her. Graviditetskvalme har jo 75-80% av alle gravide, og det er jo slett ikke så mange som er ute i sykemelding.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du er litt urimelig ja. Synes også det er merkelig å bli sykmeldt pga tretthet og kvalme, men det er vel en diskusjon som ikke skal tas her.

Skrevet

Ja, jeg synes du er urimelig. Og så synes jeg det er fjåsete å skylde på at "legen har sagt", "legen har bestemt" osv - det er lov å tenke sjæl. Legen er ingen guru eller allviter. Vi er alle trøtte og slitne iblandt, og noe må man faktisk ofre for jobben så lenge vi ikke snakker om reell helsefare.

• Liker 1
Skrevet

Urimelig? Ja, igrunn. Manglende stå-på-vilje? Absolutt.

Det høres rart ut at du er trett etter klokka og ikke etter kroppen. Jeg tipper at hvis du la om hele rutinen din og stod opp kl. 11 hver dag (folk med turnus legger om søvnmønsteret sitt etter arbeidstider, det kan jo du også gjøre) så hadde kroppen justert seg og du var trøtt etter jobb hver dag. Jeg synes du er vanskelig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker du nok har vært ganske heldig med helsen som vurderer dette behovet ditt som prekært, uten at det faktisk er det.

Jeg kan godt forstå at det er slitsomt å være kvalm og trett - og jeg kan forstå at noen også har behov for å sykemelde seg i perioder.

For kronisk syke tenker jeg også at forebyggende sykemelding kan være veldig fornuftig om erfaringen viser at man unngår langtidssykemelding.

Men tenk nå på det; du er kortvarig kvalm og trett. Dette er ikke noe som er farlig for barnet, og det er ikke farlig for det. Du beskriver ikke i innlegget at du kaster veldig mye opp, og du klarer gjennomføre arbeidsoppgavene - dog med redusert form.

I de tilfeller hvor det er fare for mor eller barns helse på sikt er det helt klart viktig å ta hensyn.

Men det gjør det ikke i ditt tilfelle slik du beskriver. Og du har heller ikke andre kroniske sykdommer som forverrer helsen utfra hva du forteller.

Vi snakker tross alt ikke hypermesis her. Graviditetskvalme har jo 75-80% av alle gravide, og det er jo slett ikke så mange som er ute i sykemelding.

Jeg har hele livet slitt med migrene som kommer i perioder hvor jeg er mye sliten, og nå kan jeg ikke ta medisinene mine for dette heller.

Og hvilken nytte har de av å ha en medarbeider på jobb som ikke klarer å yte 100%?

• Liker 1
Skrevet

synes ikke du er urimelig jeg. Jeg er ikke gravid, heller ikke vært det. Men det er fortsatt enkelte tidspunkter jeg ikke kan jobbe og hvor andre klarer å skyve på tidspunktene går ikke dette for meg uten at jeg blir kvalm/svimmel og ukonsentrert... Jeg kan se for meg at jeg kunne hatt samme problemet som deg om jeg ble gravid.

Får ikke jobben også dekket utgiftene for å ha deg når man er gravid sykemeldt?

• Liker 1
Skrevet

Og husk at vi nå lever i en tid hvor man "føler" klokka på kroppen, i forhold til hvor lyst det er ute. Mulig kanskje dere hadde truget dere på jobb, men jeg kjenner min egen kropp best selv, og vet at jeg klarer ikke. Jeg kan ikke sovne på jobb, det er for mye ansvar i forhold til at det er verdt risken.

Legen har sykemeldt meg utifra en vurdering. Og jeg ble enig med henne at jeg skulle jobbe fra 9-13..

Rart hvordan dere på kvinneguiden er så på at tilrettelegging er viktig i svangerskapet, men når man faktisk trenger det så er det jo et helvette løs med en gang noen spør om tips i saken..

Og nei, jeg har ikke kastet opp, men det har vært rett før flere ganger..

Gidder ikke diskutere dette med dere lenger.. Hadde vært spennende å se hvordan dere hadde reagert dersom deres sjef hadde bedt dere ta tunge løft når dere var 50 % sykemeldt på grunn av senebetennelse f.eks..

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du er litt urimelig ja. Synes også det er merkelig å bli sykmeldt pga tretthet og kvalme, men det er vel en diskusjon som ikke skal tas her.

Da regner jeg med at du ikke har vært gravid før heller. Prøv kvalme DØGNET rundt i ukesvis og å være så trett at det å sove hele dagen egentlig hadde vært det beste..

synes ikke du er urimelig jeg. Jeg er ikke gravid, heller ikke vært det. Men det er fortsatt enkelte tidspunkter jeg ikke kan jobbe og hvor andre klarer å skyve på tidspunktene går ikke dette for meg uten at jeg blir kvalm/svimmel og ukonsentrert... Jeg kan se for meg at jeg kunne hatt samme problemet som deg om jeg ble gravid.

Får ikke jobben også dekket utgiftene for å ha deg når man er gravid sykemeldt?

Takk :) Godt å se at det finnes noen mennesker som har empati her i verden. Synd at så alt for få av de har funnet veien inn på KG..

Skrevet

Det er vel ingen som seier at du ikkje fortener/treng tilrettelegging, men at det er svakt av deg å ikkje ville gjere eit skikkeleg forsøk eingong (det er jo noko anna å ha den tida fast, enn å ha varierande vakter).

Kanskje går det til og med betre enn du sjølv trur?

Skrevet

Det er vel ingen som seier at du ikkje fortener/treng tilrettelegging, men at det er svakt av deg å ikkje ville gjere eit skikkeleg forsøk eingong (det er jo noko anna å ha den tida fast, enn å ha varierande vakter).

Kanskje går det til og med betre enn du sjølv trur?

Jeg har hatt varierende vakter før jeg ble sykemeldt, sykemeldingen fikk jeg for å få litt stabilitet, og for at jeg skulle kunne jobbe og gjøre mine oppgaver 100% i den tiden jeg er på jobb. Da sier det seg selv at det beste er at jeg er på jobb den tiden på døgnet hvor jeg klarer å yte 100% også..

Dessuten hadde jeg en samtale med sjefen når jeg ble sykemeldt hvor jeg var ærlig å la kortene på bordet og sa alt som det var. Jeg fortalte også hvorfor jeg måtte jobbe på det tidspunktet jeg og legen hadde kommet frem til. Og det var ikke noe problem i det hele tatt, og hun lovte at det skulle ordnes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...