Gå til innhold

Vask av herreundertøy


Pepe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dere som vasker alt på 40 gr, har dere ikke "sur" maskin?

ikke med eddik som skyllemiddel.

men vasker sengetøy på 75 grader da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var ikke ment slik fra min side. Beklagelse er uansett unødvendig.

Flere bakterier blir drept på 60 enn på 40 grader, men den største bakterietrusselen er i praksis avhengig av håndhygienen.

Hva er vitsen med å låse førerdøra på bilen, hvis du ikke låser passasjerdøra?

Nå er kvinner ekstremt utsatt for sopp og infeksjoner i underlivet, så jeg forstår at kvinner som sliter med dette gjør alt for å minimere risikoen for underlivsplager. Men diskusjonen her gjelder jo herreundertøy.

Her er jeg helt enig. Men det er så at jeg "mistenker" før de som vasker undertøyet på 40 grader, enn de som vasker det på 60 grader eller mer, til å slurve med håndhygienen også. Jeg mener, når de alt slurver med generell hygiene, og har holdninger som at (alle) bakterier er av det gode. :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var ikke ment slik fra min side. Beklagelse er uansett unødvendig.

Flere bakterier blir drept på 60 enn på 40 grader, men den største bakterietrusselen er i praksis avhengig av håndhygienen.

Hva er vitsen med å låse førerdøra på bilen, hvis du ikke låser passasjerdøra?

Nå er kvinner ekstremt utsatt for sopp og infeksjoner i underlivet, så jeg forstår at kvinner som sliter med dette gjør alt for å minimere risikoen for underlivsplager. Men diskusjonen her gjelder jo herreundertøy.

Beklagelsen var ironisk ment :gjeiper:

God håndvask er absolutt interessant, men ikke tema her. Lar derfor denne ligge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en diskusjon gående med samboer der jeg insisterer på at han skal vaske boxershortsene sine på minst 60 grader, fordi de ellers ikke blir rene. Han selv mener han kan bare ta de "med alt det andre" på 30-40 grader.

Jeg grøsser ved tanken, og alt mitt undertøy går på kokevask eller 60 grader.

Hva mener du?

Er det forskjell på "vaskekrava" når det gjelder herre- og dameundertøy?

http://www.kk.no/881526/derfor-er-bomullstruser-best

Her svarer de på det meste ;)

For oss som ikke har så mye hår "der nede" er det nok spesielt viktig med tanke på infeksjoner, menn er ikke like utsatt for dette, men jeg vasker da ikke samboeren min sine boxere sammen med t-skjorter, duker og annet. Da er det lettere å hive de sammen med håndklene og sengetøyet. Og da deler jeg selvsagt mørkt og lyst hver for seg! Jeg vil ikke har grå/rosa truser. Hva er vitsen med å bruke masse penger på undertøy når en ikke tar vare på det :fnise:

Derfor skal sengetøyet kokvaskes

Endret av Nett
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min maskin bruker godt over 2 timer på 60 grader så det kan jeg ikke drive med.

Dere som prater om 60 grader, hvor ofte vasker dere klærne? etter 3 dager bruk, siden de er så møkkete? Og hvor ofte dusjer dere? en gang i uka?

Med mindre du vasker en og en truse om gangen, burde det ikke være et problem å vaske de på 60 grader.

Hvis en tar utgangspunkt i en familie på 4, blir det 28 truser på en uke. Og når noen er string-truser og andre er veldig små, kan jeg ikke helt se problemet... :) Og viss en ta kombinerer å vaske klær med :husarbeid: eller evt. noe helt annet, tenker en ikke over at det tar 2 timer.

Når det gjelder å dusje, så blir det etter behov. Ca. annenhver dag, og selvsagt etter trening. Hud og hår har ikke godt av å vaskes for mye heller, da det blir tørt. For min del må du dusje og vaske akkurat som du vil, det er din egen rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg helt enig. Men det er så at jeg "mistenker" før de som vasker undertøyet på 40 grader, enn de som vasker det på 60 grader eller mer, til å slurve med håndhygienen også. Jeg mener, når de alt slurver med generell hygiene, og har holdninger som at (alle) bakterier er av det gode. :gjeiper:

jeg vasker på 40 grader forde jeg er fullstendig nazi på håndvask og hygiene generelt i forhold til ting gjester kommer i kontakt med, desinfiserer alle knotter og håndtak et par ganger i uka bare som eksempel. og så bruker jeg tøytruseinnlegg som jeg alltid skyller godt og evt legger i vann med tea-treeolje hvis de ikke føles rene før de skylles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bakterier blir drept på 60 enn på 40 grader, men den største bakterietrusselen er i praksis avhengig av håndhygienen.

Hva er vitsen med å låse førerdøra på bilen, hvis du ikke låser passasjerdøra?

Men hvis jeg kunne låse førerdøra ville jeg gjøre det, og fremdeles prøve å stenge igjen passasjerdøra så godt jeg kunne, uten at det nødvendigvis innebar kokevask av hendene som jeg anser som relativt umulig med tanke på brannskader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du forsvarer deg med å angripe ? Og bruke ord som hysteri.

Hjelper det på hvordan du føler deg?

Mange "sexy" truser tåler ikke 60-den er grei.Men bruker en "slike" truser hver dag,kanskje en skal vurdere billige truser til hverdags,men som tåler å bli vasket? Mange fine truser som tåler 60grader i dag

Har da vitterlig ikke angrepet noen, men forklarte et personlig syn, følte du deg truffet?

Sexy truser bruker jeg hver eneste dag, og synes ikke truser i bomull er noe fint eller behagelig å ha på seg. Mine truser hadde derfor blitt ødelagt av 60 graders vask (ja, jeg har prøvd, elastikken og fargen ble ødelagt). Har heller aldri slitt med problemer med bakterier ol, vasker alltid hendene nøye etter toalettebesøk, vasker hendene før jeg tar i mat blant annet. Noe mer du lurte på?

Dere som vasker alt på 40 gr, har dere ikke "sur" maskin?

Nei, min maskin er såpass ny at det har ikke vært noen problemer med lukt. Feilen mange gjør er at de ikke lufter maskinen etter å ha vasket klær i den, da vil lukt oppstå.

Edit: skrivefeil

Endret av Gitte89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så hysterisk redd for bakterier, så jeg kan finne på å vaske undertøy på 40 grader uten å synes at jeg er nasty. Tidligere, da jeg ikke hadde så mye klær og måtte vaske ofte, vasket jeg som regel det meste på 40 grader fordi jeg ikke kunne ta meg råd til å betale 15kr for å vaske en halv maskin. Nå har jeg litt mer innhold i klesskapet, så nå vasker jeg vanlige klær på 40 grader, og undertøy på 90 grader. Industrimaskiner her også, og hvis klærne vaskes på under 90 grader lukter de surt. :(

Men jeg overlevde fint i 40-graders perioden, og har også overlevd fint de gangene jeg har vasket undertøy for hånd på reise, eller bodd i utlandet hvor alt ble vasket på 30-40 grader. Greit nok at bakterier ikke dør ved 40 grader, men jeg dør heller ikke av de bakteriene som måtte finne på å holde seg fast i trusa mi...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, trodde det var allment at alt undertøy vaskes på 60 grader jeg. Her i familien vasker vi undertøy, sokker, sengetøy, håndklær og bleier på 60 grader, det blir en full maskin og mer til. Jeg har utdannelse i mikrobiologi, og ville aldri funnet på å la undertøyet mitt svømme rundt i 40 grader - som er perfekt formeringstemp for farlige E.coli bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mange andre land er det helt vanlig å vaske ting på 40 grader eller til og med kaldt vann. Dette gjelder også land hvor man er svært opptatt av hygiene, så man må tro at de føler ting blir rent nok på kaldt vann. Siden de ikke er døde alle mann av diverse bakterier, hva er forskjellen mellom dem og oss? Har de bedre vaskepulver, eller bedre maskiner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir truser, boxere, sokkere, kluter og håndklær vasket på 60 grader. Enkelte fine blonder blir vasket på 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Jeg vasker generelt alt undertøy på 60 grader jeg. Gjelder både mitt undertøy og samboers.

Edit: Håndkler og kluter går også på 60 grader.

Endret av Swipper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...