Gjest just words Skrevet 5. februar 2012 #41 Skrevet 5. februar 2012 Min maskin bruker godt over 2 timer på 60 grader så det kan jeg ikke drive med. Dere som prater om 60 grader, hvor ofte vasker dere klærne? etter 3 dager bruk, siden de er så møkkete? Og hvor ofte dusjer dere? en gang i uka? De har jo bremse spor overalt, både fremme og bak, så da må en jo bruke flekkfjerner og 60 grader da.. 3
Plastaroma Skrevet 6. februar 2012 #42 Skrevet 6. februar 2012 Bakterier blomstrer i klesvask Blir syk av klesvask 40 grader er nærmest ideelt for bakterier, de formerer seg som bare det. Og så blir de liggende igjen i vaskemaskinen og godgjør seg til neste vask, kanskje den med linserviettene? Jeg har ikke noe imot å bli utsatt for diverse bakterier, det styrker bare immunforsvaret. Men tarmbakterier er ikke noe jeg ønsker å få fritt fordelt på alt vi har av tøy i huset. Og ja, vi dusjer daglig, og tørker oss til og med bak etter dobesøk. :gjeiper: Så er ikke nevneverdig plaget av synlige bremsespor. Det er det jeg ikke klarer å se på tøyet jeg er redd for. Jeg kan finne på å vaske på 95 grader også, spesielt dersom noen er syke. Ja, maskina bruker lengre tid når jeg setter på høyere temperaturer, men kan ikke si at det plager meg, det er jo ikke akkurat slik at jeg står der med vaskebrettet, så det har ingenting å si. Miljømessig er det best å vaske ved lave temperaturer og i kort tid, men her foretrekker jeg å tenke på helsa. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 6. februar 2012 #43 Skrevet 6. februar 2012 (endret) Min maskin bruker godt over 2 timer på 60 grader så det kan jeg ikke drive med. Dere som prater om 60 grader, hvor ofte vasker dere klærne? etter 3 dager bruk, siden de er så møkkete? Og hvor ofte dusjer dere? en gang i uka? Trusene mine skifter jeg hver dag. Går du med trusene dine flere dager før du vasker dem på 40 grader? Jeg vasker alle mine skitne klær en gang pr uke ved hjelp av industrimaskiner. Dvs. at i løpet av 3 timer får jeg vasket 6 maskiner hvorav to er 60 grader. Da jeg bodde slik at jeg hadde husholdningsmaskin og kun hadde tilgang til en maskin var klesvask en heldagsoppgave. Jeg vasket likevel mine truser, sengetøy og håndklær på 60 grader. Forøvrig dusjer jeg flere ganger hver uke og vasker meg hver eneste dag over hele kroppen. Endret 6. februar 2012 av Blondie65
Gjest Blondie65 Skrevet 6. februar 2012 #44 Skrevet 6. februar 2012 Miljømessig er det best å vaske ved lave temperaturer og i kort tid, men her foretrekker jeg å tenke på helsa. Miljømessig og hensiktsmessig vil alltid måtte veies mot hverandre. Hos meg går bakteriefritt undertøy og lintøy foran miljø.
Kite Skrevet 6. februar 2012 #45 Skrevet 6. februar 2012 Jeg sorterer skittentøyet mye mer enn min svigermor gjør. I starten syntes derfor kjæresten min at jeg var "rar" når jeg vasket sokker og undertøy for seg selv (på minst 60 grader) men det er jo av den enkle grunn at man skal bli kvitt alle bakterier. Det samme gjelder forøvrig for håndkler og sengetøy.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #46 Skrevet 7. februar 2012 vasker på 40 grader, utenom når jeg har mensen(tøybind), da vasker jeg undertøy på 60/75. men jeg bruker eddik i hver eneste klesvask, å det er jo bra for å få bukt med bakteriene. 2
Jolene Skrevet 7. februar 2012 #47 Skrevet 7. februar 2012 Vasker både hans og mitt på 40 grader gitt! Har da ikke råd til å få klær ødelagt, eller måtte ta en ekstra (og unødvendig) maskin i hytt og pine. Blir heller aldri syk av dette, litt må kroppen tåle. Bruker dessuten vaskepose på alt av undertøy. Generelt sett ser jeg ikke problemet med dette, og gidder heller ikke å slenge meg på dagens bakterie-hysteri. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #48 Skrevet 7. februar 2012 Vasker både hans og mitt på 60 grader. Det meste er i bomull, og ser ut til å overleve lenge med såpass hard vask. Sorterer ikke ut sokker etc.
Pepe Skrevet 8. februar 2012 Forfatter #49 Skrevet 8. februar 2012 Spennende å lese alle de forskjellige svarene her inne. Til tross for at det er en del som sverger til 40-graders vask, så føler jeg meg mer sikker i min sak etter å ha lest om alle dere som velger varmere vask. :-) For meg blir ikke en kokevask eller 60-graders en unødvendig eller ekstra maskin, da de er med i beregningen i tillegg til sengetøy, håndklær, kjøkkenkluter og lignende. Mistenker at min samboer aldri har behøvd å vaske sitt eget undertøy før han flyttet hjemmefra, og derfor heller ikke har fått noen opplæring i dette. Som en hjemmeboende bekjent av meg sa, hans vaskemaskin både tørker, stryker og bretter klær. Fantastisk. :-) 2
Sugerøret Skrevet 8. februar 2012 #50 Skrevet 8. februar 2012 Vasker både hans og mitt på 40 grader gitt! Har da ikke råd til å få klær ødelagt, eller måtte ta en ekstra (og unødvendig) maskin i hytt og pine. Blir heller aldri syk av dette, litt må kroppen tåle. Bruker dessuten vaskepose på alt av undertøy. Generelt sett ser jeg ikke problemet med dette, og gidder heller ikke å slenge meg på dagens bakterie-hysteri. du forsvarer deg med å angripe ? Og bruke ord som hysteri. Hjelper det på hvordan du føler deg? Mange "sexy" truser tåler ikke 60-den er grei.Men bruker en "slike" truser hver dag,kanskje en skal vurdere billige truser til hverdags,men som tåler å bli vasket? Mange fine truser som tåler 60grader i dag
*Numi* Skrevet 8. februar 2012 #51 Skrevet 8. februar 2012 Jeg vasker undertøy og sokker på 90 grader. Men det er mest fordi jeg har vært plaga med lukt i vaskemaskina tidligere, og har lest at jevnlig kjøring av 90 graders vask forebygger lukt. Så da slår jeg to fluer i en smekk. Greit å ha det som vane, ellers hadde jeg aldri huska å kjøre kokvask. Vi bruker forøvrig bare bomullsundertøy her i huset. Tåler fint 90 grader.
Gjest NozMonster Skrevet 8. februar 2012 #52 Skrevet 8. februar 2012 vasker dere undertøyet deres?? alle sammen? jeg som..jeg som? jeg som trodde atte det var helt normalt å gjøre sånn som jeg gjør det, bruke en g-streng, vi på`n dagen etter, dagen etter gå med den opp ned og siste streng inn i rompa 3.dag, så legge g-strengen i skapet og ta den forige jeg brukte..det er viktig å ikke gå med dem altfor mange dager på en gang, for da kan man risikere å bli lei av den samme fargen!
Gjest Pezao Skrevet 8. februar 2012 #53 Skrevet 8. februar 2012 (endret) ... Endret 18. april 2014 av Pezao 1
Eudyptula Skrevet 8. februar 2012 #54 Skrevet 8. februar 2012 Vasker dere hendene etter dobesøk på 60 grader også? Nei, men jeg bruker toalettpapir
Djungelvrål Skrevet 8. februar 2012 #55 Skrevet 8. februar 2012 Jeg sorterer skittentøyet mye mer enn min svigermor gjør. I starten syntes derfor kjæresten min at jeg var "rar" når jeg vasket sokker og undertøy for seg selv (på minst 60 grader) men det er jo av den enkle grunn at man skal bli kvitt alle bakterier. Det samme gjelder forøvrig for håndkler og sengetøy. Sokker og undertøy for seg selv? Hvorfor? Vasker du det sammen på 60 blir det jo rent uansett. 1
Gjest Pezao Skrevet 8. februar 2012 #56 Skrevet 8. februar 2012 (endret) ... Endret 18. april 2014 av Pezao
Eudyptula Skrevet 8. februar 2012 #57 Skrevet 8. februar 2012 (endret) Og det tror du holder bakteriene unna? Det hjelper iallfall noe Fra spøk til alvor: 40 grader er ikke stort mer enn lunkent, så ja, jeg vasker hendene med vann mye varmere enn det :gjeiper: Edit: iallfall litt Endret 8. februar 2012 av MrsTula
Gjest Pezao Skrevet 8. februar 2012 #58 Skrevet 8. februar 2012 (endret) ... Endret 18. april 2014 av Pezao 2
Djungelvrål Skrevet 8. februar 2012 #59 Skrevet 8. februar 2012 Mange av bokserene til sambo er så mørke. Redd for at de skal gjøre annen lys 60 vask grå... så de går på 40 når de er nye. Begynne å kjøpe hvite til han. Liker også å koke eller vaske undertøy på 60. Undertøy blir selvfølgelig ikke rent på 40. 40 grader er jo lunkent og bakteriene storkoser seg. Maskinen har veldig godt av en kokvask innimellom. Og en dæsj eddik i skyllemiddelet er gull. Aldri hatt så "frisk" maskin.
Eudyptula Skrevet 8. februar 2012 #60 Skrevet 8. februar 2012 Du får finne frem et termometer, så tviler jeg sterk på at det vil vise 60 grader. Neppe over 40 grader heller. Men bevares, er jo en grei deal at dama vasker undertøy på 60 grader, så kan mannen kokevaske hendene til dama. :gjeiper: Ah, sorry, jeg trodde du kom med en tåpelig OT kommentar for å spøke litt. Beklager at jeg prøvde å være spøkefull tilbake.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå