Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva mener du?

Er det forskjell på "vaskekrava" når det gjelder herre- og dameundertøy?

Endret av Pepe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min manns undertøy går uten unntak på 60 gr, av og til 90 gr også. Mitt eget går også på 60 gr.

Taper han så mye på å vaske det på 60 da? Noen kr i strøm og litt ekstra vann.....

Nesten så jeg er glad det er jeg som står for klesvasken her i huset, da vaskes alt på den temperatur jeg mener det blir rent på :jepp:

• Liker 7
Skrevet

Stå på "vaskekrava", du!

• Liker 1
Skrevet

60 grader minst, gjelder for begge kjønn.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Undertøy både (dame og herre) håndklær, kjøkkenkluter og sengetøy vaskes på 60 grader her i huset :)

Edit: glemte vaskefiller mm..

Endret av La Papesse
  • Liker 2
Skrevet

Når jeg har tid går det på 60 grader, men som oftest på 40. Jeg vasker tross alt aldri meg selv på 60 eller 90 grader, så jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være noe problem etter normalt bruk.

• Liker 11
Skrevet

Sengetøy, truser/boxer, handkle - 60 grader uten unntak

Kjøkkenklutar/vaskefiller og veldig skitne handkle/sengetøy - 90 grader

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan holder undertøyet til dere som vasker det på 60? Må dere bytte det ut ofte? Jeg er så usikker på hva jeg skal vaske det på og variererer litt. Er så redd for å ødelegge det om jeg vasker det på 60 hver gang.

Edit: dumme mobil...

Endret av Azure
  • Liker 1
Skrevet

Gubben min mener at ikke det har noe for seg og vaske med varmt vann.... Velkommen i klubben!

Skrevet

Jeg vasker undertøy på 60 grader ja, kanskje med unntak av de dyreste og lekreste blondene. Jeg tror nok ikke det er farlig å ikke vaske på 60, men det føles renere da... Og jo, det blir fortere slitt, men da får jeg heller kjøpe nytt da :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

60 graders vask på undertøy? oO

Her har jeg nok gått heeeeeelt forbi kapitelet om hygiene for her i huset så vaskes det på maksimum 40 grader :sjenert:

Det byttes jo hver dag og vi er da begge renslige mennesker så det har ikke falt meg inn å vaske på så høy temperatur...

Ifølge vaskeinstruksjonene så tåler det jo ikke mere en 30/40 grader heller...

• Liker 7
Skrevet

alt av undertøy havner i min.60graders maskina. Rompebakterier skal drepes! :fnise:

Pen-undertøy som en kun bruker i få minutter,kan jeg jo forstå vaskes på 40.Men normalt ei truse en bruker en dag ,burde kjøres på 60.Jeg har truser der det står max 40grader,men som oftest er produsenter redde for at plagg går i stykker og skriver lavere temperatur enn det plagget tåler.Uansett,alt undertøy går på 60 uansett vaskeanvisning

Synes egentlig denne linken var grei,gir en del informasjon.

http://www.kk.no/881526/derfor-er-bomullstruser-best

• Liker 2
Skrevet

Her har jeg nok gått heeeeeelt forbi kapitelet om hygiene for her i huset så vaskes det på maksimum 40 grader :sjenert:

Det byttes jo hver dag og vi er da begge renslige mennesker så det har ikke falt meg inn å vaske på så høy temperatur...

Vi vasker også alt på 40 grader. Men det tør jeg ikke skrive uten AB gitt..

• Liker 2
Skrevet

Vi vasker også alt på 40 grader. Men det tør jeg ikke skrive uten AB gitt..

Da sier jeg ÆSJ! , men ikke uten å være AB gitt :goodbye:

• Liker 5
Skrevet

Vi som forbrukere burde ikke godta at undertøyet ikke tåler mer en 30/40 grader.

Jeg husker faktisk sånn ca når de begynte å merke undertøy fra HM o.l med bare 40 grader. Det var rundt 2004. Da var det flere oppslag i avisen der folk fra diverese helseinstitutt gikk ut og sa at man burde ikke kjøpe de trusene som var merket med så lav vaskegrad fordi da kunne produsenten lage truser av dårligere kvalitet, og når undertøyet da ble ødelagt av at de ble vasket på høyere temperaturer kunne de skylde på at vi ikke hadde fulgt vaskeanvisningen.

Vi som forbrukere burde da ta avstand fra dette og vise produsent at vi ikke var villig til å betale for undertøy som ikke kunne vaskes på høy nok temperatur. Men det gav folk selvsagt blaffen i så når blir omtrent alt undertøy merket med 40grader.

Så resultatet er at vi har fått truser i dårligere kvalitet enn før, men likevel betaler samme (eller høyere pris) for de. Samtidig holder de heller ikke standard for vasketemperatur.

• Liker 3
Skrevet

alt av undertøy havner i min.60graders maskina. Rompebakterier skal drepes! :fnise:

Pen-undertøy som en kun bruker i få minutter,kan jeg jo forstå vaskes på 40.Men normalt ei truse en bruker en dag ,burde kjøres på 60.Jeg har truser der det står max 40grader,men som oftest er produsenter redde for at plagg går i stykker og skriver lavere temperatur enn det plagget tåler.Uansett,alt undertøy går på 60 uansett vaskeanvisning

Synes egentlig denne linken var grei,gir en del informasjon.

http://www.kk.no/881526/derfor-er-bomullstruser-best

Takk for linken! Nå er det jo sånn at jeg alltid innstiller maskinen med ekstra rense-syklus for å få vekk alt av vaske-middel og slikt... Etter denne artikkelen så virker det som et alternativ også?

Skrevet

Mine boksere går alltid på kokvask, stort sett sammen med håndklær

Skrevet

Her vaskes undertøy på 60 grader, så lenge det ikke er av finere slaget.

Gjest hogwash
Skrevet

.....

Og ifølge instruksene på enkelte plagg jeg har skal de vel helst bades i morgendugg før de viftes tørre av jomfruer med palmeblader ;)

For det meste tolker jeg det som ryggdekning fra produsentens side.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er så urenslig at her vaskes undertøy på 40 grader. Ingen har blitt syke eller ha smittet noen fordi undertøy fra flere har blitt vasket sammen.

Mye av mitt undertøy er ikke merket med 60 grader.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...