Gå til innhold

6 mnd gammel baby våkner 10-15 ganger hver natt!


Pjuskens mamma

Anbefalte innlegg

Vår 6 mnd gamle baby har aldri sovet godt om natten, og hva som har vært problemet har variert hele tiden, men nå har det toppet seg.

I det siste har hun våknet mellom 10 og 15 ganger hver natt, noen ganger holder det å putte inn smokken, men ofte må jeg amme for at hun skal sovne igjen.

Hun legger seg 18.30-19, og er stort sett veldig grei å legge. Sovner av seg selv, men må ha smokk for å sove. Det kan hende jeg må innom og gi smokken en del ganger etter dette. Må vanligvis amme igjen i 22-23 tiden. Deretter kan det gå opp til 2-3 timer før hun våkner igjen, men noen ganger sovner hun ikke igjen i det hele tatt, og i det siste har jeg vært innom henne nesten hver time etter dette.

Hun spiser nå to grøtmåltider om dagen, og jeg ammer henne så ofte jeg får til i løpet av dagen (råd fra helsesøster om å "fylle opp" på dagtid).

Jeg innser at hun ikke kan være sulten så hyppig på natten, og jeg gjorde en kveld et forsøk på å ikke amme da hun våknet 21.30. Jeg tilbød vann på flaske, og satt ved sengekanten og holdt på henne og prøvde meg på sove-Karins "hysj-metode" mens hun skrek (å hysje slik at man overdøver babyens skrik, som liksom skal avta og de skal sovne etterhvert). Det gikk ikke i det hele tatt, skrikingen eskalerte og det endte med at jeg måtte amme en hysterisk baby likevel, som ikke ville sove igjen etterpå. Dette har jeg derfor ikke orket å prøve igjen senere...

Må jeg avvenne nattamming helt? Gruer meg sånn til det, etter det mislykkede forsøket med å utsette ammingen. Kan godt amme, men ikke så ofte.

Nå har hun akkurat våknet, og jeg måtte amme kl. 20.30, det tror jeg er ny rekord. Sist ammet jeg 6 ganger etter hun la seg.

Det ble et langt innlegg dette, men jeg håper så veldig at noen har noen gode tips til meg, jeg syns dette bare blir verre og verre og jeg er så sliten nå.

Forresten så sover hun 3 lurer på vanligvis 1-2 timer på dagtid (også disse med oppvåkning) og våkner og vil opp mellom 6 og 7. Tror ikke hun er overtrøtt, men hun kan umulig få særlig kvalitetssøvn av å våkne så ofte. (hun har ikke våknet like ofte tidligere) Hun sover på eget rom nå (noe som hjelper meg med å sovne igjen etter amming, noe jeg i utgangspunktet sliter med).

Takknemlig for alle innspill!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt tips er å bruke opp-ned-metoden, og gjerne venne babyen av med smokken i samme slengen.

Vi har en baby som alltid har vært veldig glad i å sovne på puppen, og vi tenkte da at smokk var en god idé for å slippe å amme konstant. Jeg tror den planen slo tilbake på oss, for hun begynte å våkne oftere og oftere, og ble helt avhengig av å ha smokken i munnen. Nå sovner hun uten smokk, og sover mye bedre både på dagtid og om natta. Vi har ikke nattavvent ennå, men tenker å bruke opp-ned da også. :)

Håper det bedrer seg for dere snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Opp-ned metoden høres i hvertfall mindre hjerteskjærende ut enn Ferber o.l. (jeg er ikke motstander av Ferber, men noe usikker på om jeg klarer å gjennomføre det) :) Føler jeg ikke har så mye overskudd til avvenning for øyeblikket men jeg skal prøve å manne meg opp hvis ikke dette bedrer seg... Antakelig ikke dumt å avvenne smokk nei, den er bare så utrolig fin å ha i en del situasjoner, så jeg har liksom ikke hatt så lyst til å ta den bort.

Jeg har tenkt på det med grøt selv (for det har blitt verre etter vi begynte med grøt). Og jeg som trodde grøt var løsningen på alle søvnvansker... Jeg har ikke sett tegn til at hun har vondt i magen, men det kan jo hende hun har det likevel...? Husker bare at da hun var bitteliten og fikk vondt i magen (etter taco-middag;)) så vi det veldig godt, hun liksom krøllet seg sammen og magen var skikkelig oppblåst! Jeg tror hun blir passe stimulert om dagen... Skal kanskje nevnes at hun er en veldig blid og fornøyd baby når hun er våken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt har alltid sovet lite, men det toppet seg da grøten ble innført. Så da kuttet vi det bare ut. Hun har faktisk ikke spist noe grøt siden da. (hun er altetende ellers) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det også en periode med dårligere søvn når vi begynte med mat, men det gikk seg til. Vi har aldri gitt grøt da, men ulike moste grønnsaker og etterhvert en blanding med grønnsaker, kjøtt/fisk og olje. Gjerne eggerøre til kveldsmat. Men jeg tror ikke nødvendigvis det er nok å stappe i dem mat om kvelden, for de er uansett vant til å våkne for å få pupp. Det er vanen man må gjøre noe med, helst på en skånsom måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du bor sammen med barnets pappa, kan det nok være verdt forsøke å la han ta henne om natten en liten periode. Når det er du som kommer, tenker hun mat, så kanskje det blir lettere hvis han overtar litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor sammen med barnets pappa, kan det nok være verdt forsøke å la han ta henne om natten en liten periode. Når det er du som kommer, tenker hun mat, så kanskje det blir lettere hvis han overtar litt.

Støtter denne. Gutten vår skal alltid ha pupp når

det er jeg som tar ham opp. Men pappaen har jo ikke sånt så da roer han seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å ha slike perioder, du vil oppleve det mange, mange ganger! Søvnvaner er ikke en konstant, men endrer seg hele tiden. Det er ikke gitt at å innføre grøt eller å avslutte nattamming har noen som helst effekt på søvnen til babyen. Utviklingssprang, vekst og modning er nok mer sannsynlige årsaker til uroen og det kan man ikke gjøre så mye med. Her valgte vi minste motstands vei, altså å amme, og har ikke angret på det. Nå nattammer jeg ikke lengre (sluttet selv 15 mnd gammel), men perioder med mye natturo har vi likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg prøve litt uten grøt, og heller gi grønnsaker/frukt etc. Hun er veldig flink til å spise grøt, og det er kanskje det som et problemet, at det har blitt litt mye?

Jeg bor sammen med pappaen ja, han kan jo prøve å ta henne litt nå i helgen når det ikke er jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig i at det er normalt med dårlig søvn i perioder! Derfor har jeg bare ventet for å se om det gikk over, men her har det bare gått fra ille til verre, og det er liksom ikke holdbart å ha det sånn i lengden, føler jeg ikke klarer å være noen god mor når jeg er så trøtt og sliten... Men jeg har fortsatt et lite håp om at det kan bli bedre av seg selv, natten i natt var faktisk liiitt bedre enn den foregående!

Har for lengst innfunnet meg med at hun ikke er en av disse babyene som sover hele natten :) og prøver å fokusere på det positive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne perioder kan vare flere uker. Her holdt jeg på å slite meg ut med å skulle prøve alt av gode råd og tips, men det hadde null effekt og plutselig gikk det over av seg selv... for så å komme tilbake. Det enkleste er rett og slett at mannen stiller opp. Vi trenger ALLE søvn også vi som er hjemme. Det er ikke hensiktsmessig å slite seg ut, da er det bedre at begge er litt trøtte enn at en tar hele belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor lenge du har gitt fast føde til henne, men her var vi litt av og på fra 4-5 mnd. Jeg ønsket lengre søvn, men fikk motsatt. Sluttet med mat og søvnen hans ble bedre igjen. Men etter råd fra helsesøster så begynte jeg å gi bitte litt grøt hver dag, og etter 2 uker eller noe, så hadde magen hans vendt seg :) Har ikke fått noen superlange økter likevel - 5 timers strekk på en god natt.

Stort sett er jeg oppe 2-3 ganger med han. Er det oftere har han spist noe som lager for mye luft i magen.... eller det er tenner, uro, mensen og mye annet som kan lage styr også :gjeiper:

Jeg har hørt at ting ofte bedrer seg ved 7 mnd..... :sjenert: Kan de med eldre babyer bekrefte dette? :jepp: *håper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedret seg betraktelig ved 7 mnd ja. Tilfeldigvis natten etter at jeg kjøpte boken Sove uten gråt og begynte å følge rådene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg. Jeg husker denne perioden med gru, det var rett og slett forferdelig. Min datter har sovet lite siden hun ble født, og hatt mange perioder med veldig dårlig nattesøvn. Hos oss hjalp ikke grøt det minste. Jeg tror at det i mange tidfeller ikke er noen bestemt grunn, annet enn at barnet vokser og forandrer seg. Altså ikke så mye å gjøre med, annen enn å holde ut og be om hjelp når man ikke klarer mer.

Nå er min datter 2,5 år og sover stort sett bra, våkner kanskje 1 (av og til 2) ganger om natten, sover mellom 10 og 11 timer om natten. Det går det helt fint an å leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skulle gjerne hatt fem timer i strekk! :) Man får mange gode råd, og så tenker man "nå blir det bra!", og så gjør det ikke det likevel, fordi de er jo så forskjellige disse små. Derfor kvier jeg meg også litt for å skulle slutte med nattamming, for som dere sier, det er jo ikke sikkert det hjelper. Jeg håper det blir bedre med tiden ja!

Vil du anbefale den boken fru filifjonka? Er det "the no-cry sleep solution" på norsk? Kjøpte sove-Karin sin men føler vel ikke den hjelper så mye akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elizabeth Pantley har skrevet en bok som heter "sove uten gråt" som nå ha blitt oversatt til norsk! Jeg snes den er kjempefin og med masse gode tips! :) verdt et forsøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, burde jeg det? Trodde det var en sånn kolikk-greie, hvis de skrek mye og sånn? Det gjør hun ikke altså, bare hvis hun ikke får viljen sin om natten f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...