Gå til innhold

Hvordan er det å bo på Grefsen i Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser for tiden etter ny leilighet i Oslo. Hvordan er det å bo på Grefsen? Jeg vet at det ligger nærme marka og har gode turmuligheter, noe jeg er ute etter siden jeg har hund.

Hva slags folk bor der? Hvordan er det kollektive tilbudet? Rolig? Mye festing og bråk?

Lurer også litt på Lutvann, ser det er noen billige leiligheter her. Men alle jeg spør har veldig lite kjennskap til dette stedet. Noen som er kjent her?

Lurer også litt på Storo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor på Grefsen, og stortrives her! Her jeg bor er det villaområde og masse koselige småveier. Aldri vært noe tull eller krøll her, mye barnefamilier og eldre som bor her. Lite feststøy. Hører dog ringen, men det er som en lav og jevn susing, så tenker knapt over det.

Kollektivtilbudet er veldig bra, til å ligge utenfor ring 3. I en radius av 10 min gåavstand fra meg, har jeg tre trikker ned til sentrum, 23+24 bussen som kjører ringen, tre tbaner og flere busser. Tar ca 18 minutter med trikken til jeg står på Jernbanetorget. Koselig område, hyggelige mennesker, og rett ved Oslos største kjøpesenter, Storo. Masse fine turområder, rett ved marka. Eneste negative er at det har blitt kjempepopulært å bo her, så prisene er skyhøye!

Storo er veldig trafikert, så ville i så fall heller satset på Nydalen eller Sandaker. Sitte og titte ut på Storokrysset som har milevis med kø hver dag i rushen, trikkelinjer, busser, tbaner og mennesker hadde jeg blitt sliten i hodet av.. Nei, takke seg til hyggelig utsikt utover hagen med rolige og koselige omgivelser, kun 7 min gange fra trafikerte Storo :jepp:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempefint på Grefsen. Har ikke bodd der selv, men kjenner flere som har, og de har trivdes godt. Jeg er også veldig glad i Maridalen, som Grefsenfolka har omtrent rett utenfor stuedøra. Det er imidlertid, som flere har nevnt, dyrt.

Jeg vokste opp ikke så langt fra Lutvann. Så vidt jeg vet er det et greit område, men ganske typisk "østkant" med en del blokkbebyggelse og innvandrerfamilier (men ikke i så utstrakt grad som lenger opp i Groruddalen), hvis det har noe å si for deg. Det er imidlertid veldig nærme Østmarka, med flotte turmuligheter. I Østmarka er det dessuten mindre trafikkert enn i Nordmarka. Hvis turmulighetene er det viktigste for deg, ville jeg absolutt tatt Lutvann med i vurderingen – du får mye mer for pengene enn på Grefsen!

Når det gjelder kollektivtrafikk, går vel t-banens linje 2 hver kvarter. Tror det tar i overkant av 15 minutter inn til sentrum.

Kan ikke tenke meg at det skal være noe spesielt med festbråk.

Hvis Lutvann er interessant, anbefaler jeg deg også å titte på Trasop eller Ulsrud. Omtrent like nærme byen, med de samme bra turmulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar damer (går jeg utfra) :goodbye:

Var akkurat det jeg så for meg på Grefsen, det virker veldig trivelig der :) Rolig og bare en kort tur ned til byen. Ser ut som mange steder har flott utsikt over byen. Er det Lillomarka de kaller turområdet bak der?

Har ikke så veldig lyst på Lutvann egentlig. Føler at det er litt sånn "ingenmannsland".

Så også for meg at Storo var mer travelt og kanskje litt mindre koselig enn Grefsen. Hva ligger i nærheten av Grefsen? Kjelsås og Nydalen? Flere med erfaringer fra Grefsen og rundt der? Bor det mange der? Mye kø, fulle busser og trikker i rush tiden? Og hva med turområdet? Er det stort? Mange folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar damer (går jeg utfra) :goodbye:

Var akkurat det jeg så for meg på Grefsen, det virker veldig trivelig der :) Rolig og bare en kort tur ned til byen. Ser ut som mange steder har flott utsikt over byen. Er det Lillomarka de kaller turområdet bak der?

Har ikke så veldig lyst på Lutvann egentlig. Føler at det er litt sånn "ingenmannsland".

Så også for meg at Storo var mer travelt og kanskje litt mindre koselig enn Grefsen. Hva ligger i nærheten av Grefsen? Kjelsås og Nydalen? Flere med erfaringer fra Grefsen og rundt der? Bor det mange der? Mye kø, fulle busser og trikker i rush tiden? Og hva med turområdet? Er det stort? Mange folk?

Jeg tar trikkene som kommer fra Grefsen/Kjelsås, og det er alltid fullt i rushtiden. Men om du går på fra endestoppet vil det vel være plass. Og fra Kjelsås går det tog til sentrum som tar ca 10 min.

Det er smekkfulle trikker på hjemveien også, men det blir ganske grei plass etter Grunerløkka.

Hadde aldri i verden bosatt meg på Storo - er utrolig lite koselig der og masse trafikk.

Grefsen er jo kjempepopulært, og det er jo av en god grunn.

Jeg personlig kommer nok til å velge Østensjø e.l istedetfor, like fullt på kollektivtrafikk men litt billigere boliger og like nærme marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bodd der selv, men har venner der og jeg syns hvertfall det er veldig koslig der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar damer (går jeg utfra) :goodbye:

Var akkurat det jeg så for meg på Grefsen, det virker veldig trivelig der :) Rolig og bare en kort tur ned til byen. Ser ut som mange steder har flott utsikt over byen. Er det Lillomarka de kaller turområdet bak der?

Har ikke så veldig lyst på Lutvann egentlig. Føler at det er litt sånn "ingenmannsland".

Så også for meg at Storo var mer travelt og kanskje litt mindre koselig enn Grefsen. Hva ligger i nærheten av Grefsen? Kjelsås og Nydalen? Flere med erfaringer fra Grefsen og rundt der? Bor det mange der? Mye kø, fulle busser og trikker i rush tiden? Og hva med turområdet? Er det stort? Mange folk?

Lillomarka er det som ligger nærmest ja, men har du bil, tar det maks 10 min å kjøre opp til Maridalen hvor det også er et flust av stier og løyper :)

I nærheten har du Storo, Nydalen, Kjelsås, Sinsen og Sandaker. Du kan også vurdere Tåsem/Korsvoll og Brekke/Frysja, også et kjempehyggelig sted å bo. Ligger også rett ved Maridalsporten!

Det er alltid fullt på kollektivtransport i Oslo i rushen, uansett hvor du skal (bortsett fra kanskje Maridalen og Sørkedalen, kanskje :fnise: ). Så det må du regne med uansett.

Er en del folk i Nordmarka, men er lett å finne løyper uten masse folk. Jeg rir mye på tur med hesten min, og ønsker da og ri hvor ikke alle ferdes, og det har sjeldent vært noe problem de seks årene jeg har bodd og hatt hest i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er nok fullt i rushtidene overalt i Oslo ja :) Bare lurte på om det var sånn ekstremt. Som f.eks. t-banen fra mortensrud og ned til byen som går over bøler, oppsal ensjø etc. Den er virkelig ekstremt full. Ellers liker jeg det området godt, og ja det er billigere der og flotte turområder i østmarka, men tror jeg heller vil til Grefsen.

Jeg rir også :) Visste ikke at det var hester oppi der. Ser på Tåsen og Korsvoll også, men syntes det virker litt dyrere der. Og kanskje litt mer trangt? Skal i første omgang leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse hester i Maridalen, det er flere staller der :)

Har bodd på Tåsen/Korsvoll selv, og det et koselig område :) Er dog litt mer usentralt enn Grefsen, da man bare har 54bussen å forholde seg til, dersom man bor nærme Maridalsveien. Det tok fort 15 min å gå til tbanen, og så tok det 4-5 min å gå til bussen. Bussen tar også litt lengre tid, 25 minutter tror jeg det tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått skikkelig lyst til å flytte dit Green Lady :) Men kom på en ting.. det er jo en videregående der oppe også? Grefsen vgs? Merker man noe til denne? Masse ungdommer på bussene/trikkene? Eller masse i butikkene? Men det er vel uansett på datid da. Og da er man jo på jobb :)

Bussen min kjørte forbi stoppet til en vgs. der jeg bodde for noen år siden. Og det var virkelig fullt, slitsomt og ta bussen med bråkete ungdommer med sekker som tok lite hensyn.

Nei, nå håper jeg at jeg får flytta til Grefsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så også for meg at Storo var mer travelt og kanskje litt mindre koselig enn Grefsen. Hva ligger i nærheten av Grefsen? Kjelsås og Nydalen? Flere med erfaringer fra Grefsen og rundt der? Bor det mange der? Mye kø, fulle busser og trikker i rush tiden? Og hva med turområdet? Er det stort? Mange folk?

Jeg bor på Sandaker og stortrives. Kort vei til Marka og lett å komme seg til byen. Jeg tar t-banen til og fra jobb i rushen hver dag, og får alltid sitteplass. T-banen er MYE mindre full enn trikkene og bussene i området, så hvis du er "allergisk" mot stappfull kollektivtransport som meg så vil jeg anbefale det. T-banen har stopp både på Nydalen, Storo og Sinsen (rett ovenfor Sandaker).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER Grefsen/kjelsås. Samboeren min og jeg skal flytte dit når vi får råd. Det vil si; råd til et hus med 4 soverom og som ikke er på 70 kvm :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått skikkelig lyst til å flytte dit Green Lady :) Men kom på en ting.. det er jo en videregående der oppe også? Grefsen vgs? Merker man noe til denne? Masse ungdommer på bussene/trikkene? Eller masse i butikkene? Men det er vel uansett på datid da. Og da er man jo på jobb :)

Grefsen vgs er stengt, den skal pusses opp og bli til ungdomsskole. De bygger (eller er ferdig med å bygge?) ny vgs i Nydalen.

Grefsen er et fantastisk sted å bo! Spesielt Grefsenplatået, synes jeg. Ville kanskje styrt unna høyblokkene i Betzy Kjeldsbergs vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grefsen vgs er stengt, den skal pusses opp og bli til ungdomsskole. De bygger (eller er ferdig med å bygge?) ny vgs i Nydalen.

Grefsen er et fantastisk sted å bo! Spesielt Grefsenplatået, synes jeg. Ville kanskje styrt unna høyblokkene i Betzy Kjeldsbergs vei.

Der er det ikke noe fint. Politirazzia etc. Men fra platået og oppover mot kjelsås og grefsenkollen synes jeg er fantastisk! Bodde i den store blokken som er "inni" fjellveggen i grefsenkollveien før. NYDELIG utsikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...