Gå til innhold

hva mener så dere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes moren overreagerte, med å lage så mye styr ut av noe jeg mener er en fillesak, og jeg synes også det er rett at unger forstår at visse handlinger har konsekvenser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, styrer har rett til og fortelle meg hvordan hun vil att barnehagen skal drives og jeg må innfinne meg med det, men jeg har også en plikt og rett til og si fra når jeg mener det er feil. Og være uenige betyr ikke at jeg ikke respekterer hennes meninger eller at jeg nekter og følge de.

Men spørsmålet her var egentlig om jeg gjorde feil med barnet.

Og nei, jeg argumenterte ikke med at hun burde oppdatere seg, jeg argumenterte med henvisninger til pedagoger og sa også at jeg kunne vise henne hvor det sto i de ulike bøkene.

Og si at en styrer, som bruker 95% av tiden sin på et kontor, alltid vet best i alle situasjoner mener jeg er helt feil, hun er ikke i situasjonene og vet ikke hvilke andre ting som påvirket reaksjonen, hun sitter på et kontor og får god tid til og tenke på hvordan det best kunne bli løst, men vi på «gulvet» må ta den avgjørelsen ang Ole samtidig som vi har tre andre unger som maser og spør om ting, en unge som roper på do at den er ferdig, en annen unge som blir trøstet mens hun hyl-skriker en meter fa deg og samtidig skal smile , finne riktige klær og klær som ikke er der, prate rolig og pedagogisk og følge med ut vinduet i døra om alt går bra ute, og i 99.8%av tiden klarer vi det, men noen ganger glipper det, dessverre.

I mitt forrige yrke lærte jeg at en sjef skal forsvare deg utad og «ta» deg på kammerset, ikke fortelle en kunde/mor at nå skal det deles ut ris.

Veldig mye av respekten for henne forsvant da…

• Liker 2
Skrevet

Du hadde ikke fått passet mitt barn!

Skrevet

Ja, styrer har rett til og fortelle meg hvordan hun vil att barnehagen skal drives og jeg må innfinne meg med det, men jeg har også en plikt og rett til og si fra når jeg mener det er feil. Og være uenige betyr ikke at jeg ikke respekterer hennes meninger eller at jeg nekter og følge de.

Men spørsmålet her var egentlig om jeg gjorde feil med barnet.

Og nei, jeg argumenterte ikke med at hun burde oppdatere seg, jeg argumenterte med henvisninger til pedagoger og sa også at jeg kunne vise henne hvor det sto i de ulike bøkene.

Og si at en styrer, som bruker 95% av tiden sin på et kontor, alltid vet best i alle situasjoner mener jeg er helt feil, hun er ikke i situasjonene og vet ikke hvilke andre ting som påvirket reaksjonen, hun sitter på et kontor og får god tid til og tenke på hvordan det best kunne bli løst, men vi på «gulvet» må ta den avgjørelsen ang Ole samtidig som vi har tre andre unger som maser og spør om ting, en unge som roper på do at den er ferdig, en annen unge som blir trøstet mens hun hyl-skriker en meter fa deg og samtidig skal smile , finne riktige klær og klær som ikke er der, prate rolig og pedagogisk og følge med ut vinduet i døra om alt går bra ute, og i 99.8%av tiden klarer vi det, men noen ganger glipper det, dessverre.

I mitt forrige yrke lærte jeg at en sjef skal forsvare deg utad og «ta» deg på kammerset, ikke fortelle en kunde/mor at nå skal det deles ut ris.

Veldig mye av respekten for henne forsvant da…

Forstår deg godt!!

Jeg mener du har alt ditt på det rene.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg mener du gjorde riktig, et barn tar ikke skade av å måtte stå nærme døra i noen minutter mens det venter på den andre voksen som er på vei ut.

Et lite tips til neste gang, er å heller ta dette barnet inn, slik at det ikke blir så synlig for alle (de andre barna) at Ole må stå der fordi han ..... Be han heller komme inn, uten å si noe om rett eller galt, dette kan man snakke om på tomannshånd. Ingen liker å bli irettesatt/ kjeftet på foran andre...

Jeg mener og at din styrer har gjort veldig mye rart i denne situasjonen.. Når en hissig mor ringer og forteller om noe man ikke vet noe om (hun satt jo på kontoret), så må man kunne si at dette har ikke jeg sett/hørt noe om, jeg skal snakke med ______ og så kan jeg komme tilbake til deg. Man uttaler seg ikke om en sak man ikke vet noe om.

Synes behandling av barn i slike situasjoner bør drøftes på personalmøter.

Hvis saken blåser seg veldig opp og mange foreldre får høre om og begynner å lure, kan det være en ide å ha et ekstra foreldremøte. Kan jo bruke en lignende situasjon som "case" og drøfte med foreldrene hva de mener er riktig å gjøre.

Lykke til :)

ps. be om et ordentlig møte med styrer og styrers sjef (barnehagekoordinator i kommunen?) og få snakket om denne saken, din håndtering av situasjonen, sjefens håndtering, og hvordan du møter din sjef.

Endret av Leanne
  • Liker 2
Skrevet

Uten å mene for mye eller lite om pedagogikken, så må jeg si at jeg reagerer mest på dine holdninger overfor din leder. Hun har, som din arbeidsgiver, rett til å fortelle deg hvordan du skal gjøre jobben din. Din oppgave som arbeidstaker er å gjøre det arbeidsgiver ber deg om, og liker du ikke det, må du nesten finne deg noe annet å gjøre. Du kan være så enig eller uenig med leder du bare vil, men når alt kommer til alt står valget mellom å følge hennes pedagogiske veivalg, eller slutte.

Jeg jobber også i barnehage, og kan ikke se du har gjort noe galt.Forstår ikke hvorfor mor reagerte på at du snakket til barnet hennes, du sa jo bare at Ole måtte vente på en annen voksen, for du selv hadde ikke tid der og da til å ta deg av situasjonen. Jeg synes også at styrer var litt for arrogant her. Jeg støtter deg. Assistenter kan være vel så flinke og kunnskapsrike som faglærte.Det har skjedd litt i pedagogikken og synet på oppdragelse de siste 15-20 årene. Jeg har selv jobbet og jobber fortsatt i barnehage i 15 år, og har barn født rundt 90 tallet.

Men han som ble slått- er han glemt av alle?

Hilsen Terese

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns alle mennesker har et moralsk ansvar overfor medmennesker, enten de er på jobb eller hjemme eller hvor som helst. Ansatte i barnehager har et ekstra stort ansvar. TS kunne valgt å lukke øynene og latt Ole få utvikle seg i uheldig retning. Da ville mamman til Ole vært fornøyd og styrer ville sluppet kritikk. Og barna ville lært at det er ok at noen får lov til å herje, hersje og forstyrre, og det er ok at noen blir holdt nede og dominert. Hva slags samfunn vil det bli på sikt? Det er bedre å ta ansvar for situasjonen, og ta risikoen med å falle i unåde, enn bare å la humla suse.

Jeg støtter deg, TS! Tror ikke du risikerer noen oppsigelse her, men hadde du jobbet i helsevesenet kunne du nok risikert det. Som ansatt har du å være lojal til arbeidsgiver. I helsevesenet betyr det f.eks at du ikke har rett til å ytre deg kritisk om arbeidsgivers praksis, og du har selvsagt ikke rett til å be ledelsen om å oppdatere seg faglig, det ville fallt på sin egen urimelighet (som ledere er de jo ute av faget).

• Liker 1
Skrevet

De blir 'tatt ut av situasjonen' i vår barnehage også om de biter/slår andre barn. da må de sitte litt på en stol til de har roet seg ned. min vesle frøken og en annen, har til tider byttet på å sitte på den stolen ettersom de har en liten maktkamp på gang.

En gang jeg kom å hentet vesla satt hun på stolen, ped-leder forklarte hvorfor, og jeg syns det var helt greit! Jeg vil gjerne at vesla skal lære at det ikke er lov å slå/bite, og får nok tenkt seg litt om på stolen. de sitter der i ca ett minutt, før de må si unnskyld/gi klem til den de har slått.

Jeg hadde nok ikke reagert dersom jeg var mor som kom innom barnehagen.

Skrevet

skal barn få gjøre som de vil og bare bli pratet mykt til?

Nei. Men det var vel strengt talt ikke det som var spørsmålet i denne saken såfremt jeg har lest historien riktig.

burde barn få merke konsekvensen av det de gjør?

Ja, Men det finnes ikke bare én riktig måte å gjøre det på.

får jeg sparken i morgen?

Det vet jeg ikke. Men ut i fra holdningen din til sjefen og mangelen din på aksept mtp. at foreldrene i barnehagen har rett til å ytre meninger om hvordan barnet deres behandles i barnehagen vil jeg kanskje tro at du ikke blir værende der så lenge. At moren overreagerte er helt sikkert, men det må du bare akseptere at kan skje. Som ansatt i en barnehage har en ansvar for det mest dyrebare i folks liv.

er vi i ferd med, igjen, og gjøre den feilen og lage enda en generasjon med bomulls barn?

Deet vet jeg ikke. Men jeg tror ikke en må ydmyke et barn offentlig bare fordi de gjør noe galt.

Skrevet

Ifølge din oppførsel overfor din sjef, så har du tatt feil. Det er ikke din plikt å oppføre deg slik, har du ankepunkter får du ta det opp på en skikkelig måte. I din barnehage finnes det sikkert pedagogiske retningslinjer og regler for hva man gjør i ulike situasjoner. Den hendelsen var neppe unik og det er ingen unskyldning å si at man gjør ubetenksomme ting i kampens hete. Det er ikke rom for at alle ansatte skal følge sine egne ideer, rett og slett.

Nå er førsteinnlegget så rotete skrevet at det er uklart hva ts faktisk gjorde og om hun reagerte riktig. Mye avhenger av barnets alder. Timeour og straff har for småbarn lite for seg siden de ikke tenker årsak-virkning. Men om jeg har skjønt det riktig ble gutten satt utenfor en lukket dør alene uten oppsyn fordi den voksne ikke var klar? I såfall hadde jeg også reagert som mor! Helt uakseptabelt å drive med sånt, jeg forventer at de ansatte er ansvarlige voksne som faktisk klarer å tenke klart i hektiske situasjoner, for de er det mange av i en barnehage. Uten oppsyn utenfor alene? Ville jeg ikke gjort med mine egne barn engang.

Skrevet

Vanskelig å forstå nyansene av hva ts prøver å formidle.

Mener at Ts har gjort en dårlig jobb i kommunikasjonen med mor på det kjøkkenet. Hvis TS hadde faglige begrunnelser for sine avgjørelser, så kunne TS lagt dette saktlig fram for moren, og derme hadde hun forstått. Da hadde det vært rom for debatt og dialog omkring barnehagens pedagogiske prinsipper og holdninger til barn.

Så dårlig skriftlig fremstilling denne saken har i innlegget, så tenker jeg at denne morens bekymring og reakson er forståelig dersom saken er blitt lagt fram like dårlig for henne.

Skrevet

Jeg synes du gjorde det rette, TS.

Jeg er selv snar til å irettesette (med tilsnakk, og å ta henne til siden/ut av situasjonen) mitt barn hvis hun gjør noe hun ikke bør. Og det å slå et annet barn er ganske alvorlig, og slett ikke noe som "alle barn" gjør, som man bare må akseptere!

Jeg ville satt pris på at barnehagepersonalet gjorde det samme.

Men mulig denne moren som ikke fikk med seg situasjonen opplevde det litt annerledes. Kanskje han generelt sett er litt vanskelig å ha med å gjøre, og derfor ikke har så mange venner/ikke er så flink sosialt, og mor ble rasende da hun så at han var satt ut av det gode selskap på barnehagen også? Men det var utrolig at styrer ikke først snakket med sin ansatte (deg) før hun støttet barnets mor.

Tror jeg ville tatt opp denne saken på neste møte, hvis dere har noen ansattemøter i nær framtid, og luftet den for kollegene dine. Hva ville de gjort i denne saken? Hvordan mener de du burde reagert?

Skrevet

Jeg mener du ikke har gjort noe galt. Hadde mitt barn slått eller sparket noen uten at det fikk konsekvenser, spesielt hvis det hadde skjedd flere ganger, da hadde jeg blitt sint. Mener man kan prøve å snakke med ungen først. Nytter det ikke må det bli en konsekvens. Skal barna lære at det værste som kan skje er tilsnakk, etter gjentatte ganger de har slått, tror jeg dette vil bli tatt videre.

Jeg fikk konsekvenser får det jeg gjorde, det jeg spesielt husker er fra jeg var eldre da. Var jeg feks ikke hjemme til tiden jeg fikk beskjed om. Var det tidligere inn neste gang. Dette førte til at jeg skjønte at jeg fikk være lengre ute etter hvert, dersom jeg gjør det jeg fikk beskjed om.Æ

Det med oppførselen din mot styreren, ser jeg ikke noe veldig galt i. Jeg mener en god sjef må kunne tåle innspill og tåle at de ansatte er uenig med dem. De er ikke der for å ha hele makta. Men får å kunne koordinere de ansatte.

• Liker 1
Skrevet

hun spør da Ole om hvorfor han står der alene og han sier at jeg da har bedt han om det, hun kommer da løpende inn og begynner og kjefte på meg, mens andre barn står der og greier, så jeg ber henne bli med på kjøkkenet hvor jeg forklarer grunnen og at Hege kler på seg nå og faktisk går ut døra akkurat nå.

mor lirer av seg masse om barnemisshandling osv osv, truer med og annmelde meg til barnehage etaten og lage et helvete for meg, før hun går ut av kjøkkenet og smller i døra så hele huset rister, enkelte barn ble redde osv.

Det er jo selvsagt en stor overdrivelse av mor å reagere med å mase om barnemisshandling, og å smelle med dører, men jeg forstår veldig godt at hun reagerer på at hennes sønn står utenfor en dør alene.

etterpå ringen hun styrer og lager et helvete med henne, og styrer støtter så klart kunden (mor) og mener (uten og ha spurt meg eller andre hva som har skjed)

Man trenger jo ikke vite særlig mer om årsaker osv, og hva som har skjedd. Poenget er at mor så at sønnen stod alene, og det er i følge styrer og mor galt. Uansett hva årsaken er.

men, jeg mener jeg har rett (overrasket?) og at barn må lære av det de gjør, Ole er ikke gutten som gir seg selv om du sier at han må slutte, han må se en konsekvens. Han er en herlig gutt ellers men om han skjeder seg gjør han ofte mye rart.

Det finnes andre måter å lære barn at man ikke skal slå enn ved å stenge de ute alene.

jeg pratet med styrer i dag før hun dro på møte hvor hun da plutselig prater om at barn alldri skal tas ut av en situasjon, selv om de står og slår andre skal vi bare prate rolig til de og fortelle de ar dette er feil.

Jeg viste til flere annerkjente pedagoger som mener at vi må begynne og lære barn i bhg at ting får konsekvenser, til utallelser fra skoler som sier det er håpløst når barn begynner på skolen og alldri har følt en konsekvens av det de gjør før, bare blitt dullet med og alt har blitt pratet bort, og jeg avslutter (kansje ikke like lurt) med og si at jeg mener snillismen og det og prate i hjel barna må slutte, de må tåle og bli tatt ut av sammling om de bare forstyrrer andre, tatt bort i fra bordet om de kaster mat osv, men at de burde ha muligheten til og komme tilbake om de lovet og oppføre seg.

hele greia endte med at hun ble sur/sint og forklarte meg at her var det hun som bestemmte og jeg skulle ikke forelese henne på pedagogikk, jeg reiser meg opp og avslutter det hele med og si (igjen, ikke helt velvalgte ord)at kansje der er påtide du oppdaterer deg snart da for den pedagogikken har faktisk utviklet seg veldig på de 15 årene siden du utdannet deg!

Jeg syns styrer høres veldig fornuftig ut, og jeg tror heller det er du som bør oppdatere deg litt. De aller fleste "annerkjente" pedagoger mener faktisk at timeout er galt. Det høres ikke ut som du har vært spesielt ydmyk i en alvorlig situasjon. Du må være åpen for at det du mener ikke nødvendigvis er det rette, og til syvende og sist er det faktisk styrer som bestemmer "reglene".

så hva mener dere?

Så klart skal ikke barn få gjøre som de vil. Men man trenger ikke drive med utestenging av den grunn. Og man trenger heller ikke prat mykt, men strengt og bestemt.

De aller fleste normale barn vet at det å slå er galt. De trenger ikke "merke" det og "få føle på det" ved å skamme seg ved å stå ute alene.

Nei det tror jeg ikke. Men det er uhyre dumt av deg å være så lite ydmyk.

er vi i ferd med, igjen, og gjøre den feilen og lage enda en generasjon med bomulls barn?

Hva begrunner du denne uttalelsen med?

Skrevet (endret)

Det er vanskelig å svare på om hun har gjort noe galt eller ei NÅR HUN IKKE KLARER Å SKRIVE KORREKT!

Det var et helvetes vanskelig innlegg å lese, og hun burde virkelig ta seg et kurs eller ti i rettskrivning og hvordan man lager avsnitt. Kanskje lære seg å forklare annerledes også

Å klapp igjen di høne !

Synes moren overreagerte, med å lage så mye styr ut av noe jeg mener er en fillesak, og jeg synes også det er rett at unger forstår at visse handlinger har konsekvenser.

Enig i denne .

Du hadde ikke fått passet mitt barn!

hvorfor ikke ? Synes du det er greit at de slår mindre barn ? Ville du ment det samme om du var forelder til en av de jentene som ble slått ?

Nei. Men det var vel strengt talt ikke det som var spørsmålet i denne saken såfremt jeg har lest historien riktig.

Ja, Men det finnes ikke bare én riktig måte å gjøre det på.

Det vet jeg ikke. Men ut i fra holdningen din til sjefen og mangelen din på aksept mtp. at foreldrene i barnehagen har rett til å ytre meninger om hvordan barnet deres behandles i barnehagen vil jeg kanskje tro at du ikke blir værende der så lenge. At moren overreagerte er helt sikkert, men det må du bare akseptere at kan skje. Som ansatt i en barnehage har en ansvar for det mest dyrebare i folks liv.

Deet vet jeg ikke. Men jeg tror ikke en må ydmyke et barn offentlig bare fordi de gjør noe galt.

ydmyke offentlig ? Fordi han måtte stå et sted hun kunne holde øye med ham . Hun var inne og kledde andre barn så vidt jeg forsto.

Hva i all verden forstår du med offentlig ydmyking ?

Endret av sebastianen
Skrevet

så hva mener dere?

At du skriver utrolig dårlig norsk! Lær deg først og fremst at det ikke heter å "skjede" seg, men å kjede seg... Det uttales også uten "s"...

Ellers tror jeg du har formildet din egen rolle i historien noe, da ingen mor smeller med dørene eller får kommunens barnehagesjef til å ta saken så alvorlig at han innkaller styrer, dersom ikke saken er langt mer alvorlig enn du innrømmer i innlegget ditt.

Skrevet (endret)

At du skriver utrolig dårlig norsk! Lær deg først og fremst at det ikke heter å "skjede" seg, men å kjede seg... Det uttales også uten "s"...

Ellers tror jeg du har formildet din egen rolle i historien noe, da ingen mor smeller med dørene eller får kommunens barnehagesjef til å ta saken så alvorlig at han innkaller styrer, dersom ikke saken er langt mer alvorlig enn du innrømmer i innlegget ditt.

Spekulasjoner, du må da forholde deg til hva hun skriver.

Ellers kan du jo bare lage et helt annet scenario.

PS : det heter formidlet.

Endret av sebastianen
Skrevet

Barnet er 5 år, det sto noen andre barn utenfor, så å si han sto alene blir litt feil, han sto så langt unna at jeg kunne holde et øye med han til Hege kom ut og at han ikke kunne slå de andre barna som sto ute. Det er ikke snakk om og kaste han ut døra og la han stå alene og fryse.

Mor fløy og kjefta på ei av de andre i dag fordi hun ikke fant leken barnet hadde med i dag og mann kan vel si at hun er kjent for og lage mye rabalder av små ting. Men noe av grunnen til at mor reagerte i følge styrer var at barnet satt på en kald trapp når hun kom og i følge barnet hadde jeg sakt at det skulle sitte, kaldt var det ute så jeg forstår på en måte mor der, men jeg prøvde og forklare henne på kjøkkenet at jeg ba han stå ved siden av døren, og det forklarte styrer i dag også til henne.

Mor hadde i dag en lang liste over feil hun mente vi gjorde, og da hovedsakelig feil jeg gjorde, noe av det er helt greit og noe å ta til etterretning mens andre ting er bare tull egentlig (slik som at det noen ganger lukter rått i gangen hvor alle klærne henger, att jeg ikke brettet klærne til barnet når vi kom inn osv).

Jg tokk med noen fagbøker i dag, gikk til styreren og sa jeg beklaget om jeg var lit frekk i går men sa jeg følte hun hverken ville høre på grunnen til at gjorde det jeg gjorde og at jeg reagerte på at hun uttalte seg om meg til mor uten og høre med meg først om hva jeg mente om dette. Vi hadde en fin prat hvor jeg la saklig frem argumentene minne og dokumenterte dette, og vi kom til en viss enighet.

Det er ikke snakk om time out hvor barnet skal sitte alene på en stol i 5 min og tenke seg om, slik jobber ikke jeg heller, de er snakk om og ta et barn bort i fra en situasjon, få det ut av et mønster mens en voksen helle tiden er i nærheten av barnet. Jeg valgte den løsningen fordi jeg var veldig opptatt, jeg viste Hege var 2 min unna og om jeg tokk han inn ville barnet stått i en trang gang og knuffet på de som tokk på sko osv.

Skrevet

Spekulasjoner, du må da forholde deg til hva hun skriver.

Ellers kan du jo bare lage et helt annet scenario.

PS : det heter formidlet.

Tull og vas, Sebastiansen, du får lese setningen en gang til: ts FORMILDER (forskjønner, om du er dårlig på synonymer ;) )

Hun formilder situasjonen, og det er jo helt åpenbart. Ingen mor, styrer eller barnehagesjef ville ha reagert så alvorlig på det "lille feilskjæret" hun beskriver. Ts virker svært lite troverdig.

Skrevet

Tull og vas, Sebastiansen, du får lese setningen en gang til: ts FORMILDER (forskjønner, om du er dårlig på synonymer ;) )

Hun formilder situasjonen, og det er jo helt åpenbart. Ingen mor, styrer eller barnehagesjef ville ha reagert så alvorlig på det "lille feilskjæret" hun beskriver. Ts virker svært lite troverdig.

Ok, ser det nå, beklager.

Men resten står jeg for .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...