manji Skrevet 4. januar 2004 #1 Del Skrevet 4. januar 2004 Har du noen gang stoppet opp å tenkt over hvorfor du liker noe. Eller, hvorfor du pleier å si eller gjøre noe på et spesielt vis. Jeg tenker da på kjønnsbestemte holdninger. Hvorfor liker alle gutta Dia Hard. Og kvinnfolka såpe. Det blir selvfølgelig veldig generaliserende med disse eksemplene, men jeg tror dere forstår hva jeg vil fram til. Har du noen gang tenkt tanken "eneste grunnen for at jeg liker dette er pga jeg er jente/gutt?" Noen som har dannet deg noen tanker rundt det? Dette gjelder også meninger. Jeg har tenkt litt på det, men har egentlig ikke kommet fram til noe spesielt. Jeg liker det jeg liker, og ville ikke hatt det annerledes (tror jeg). Men kan ikke hjelpe å få følelsen av at vi sitter mer i båser enn hva vi tror selv. Selv har jeg stor interesse i data. Sammen med en del kompiser. Men jeg kjenner ikke ei eneste jente som har samme holdningen til data som oss. Noen synspunkter ang kjønnsbestemte holdninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 4. januar 2004 Forfatter #2 Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg kan for så vidt ta med et eksempel. Jeg liker Dia Hard og har interesse for data. Ei venninne av meg strikker en del og jobber i en SFO pga hun er glad i barn. Tilfeldighet? Eller tror du det er ting som skuler seg i kulissene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. januar 2004 #3 Del Skrevet 4. januar 2004 Sosialisering og kultur er nok viktigere for oss enn vi innser i dagliglivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 4. januar 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg tror du er inne på noe der. Sosialisering og kultur er nesten blitt undervurdert. Eller så er det bare at vi ikke tenker noe over det. Men vil ikke det si at mye av vår fri vilje (ikke forvirr det met religion nå da) bare er en illusjon? Ikke alt med, umh, 40-60% kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. januar 2004 #5 Del Skrevet 4. januar 2004 Jo, mye av vår frie vilje er nok styrt inn i et spor. Eks KAN jeg jo spise innsekter om jeg vil, men det er utenkelig. I Australia har de jo ikke helt mitt syn på det. Det samme gjelder nok for kjønnsbestemte ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 4. januar 2004 #6 Del Skrevet 4. januar 2004 Sosialisering og kultur er nok viktigere for oss enn vi innser i dagliglivet. Det er faktisk sosialisering og kultur som "former" oss og bestemmer hvem vi blir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. januar 2004 #7 Del Skrevet 4. januar 2004 Det er faktisk sosialisering og kultur som "former" oss og bestemmer hvem vi blir. Jeg vet det, da..... Men det er ikke nødvendigvis slik vi går og tenker på i dagliglivet, slik Manji beskriver. For de fleste er nok oppdragelsen det mest nærliggende å tenke på mht "hvordan man er blitt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 4. januar 2004 #8 Del Skrevet 4. januar 2004 Jeg vet det, da..... Men det er ikke nødvendigvis slik vi går og tenker på i dagliglivet, slik Manji beskriver. Vel, jeg tenker og arbeider med det hele dagen jeg, derfor svarer jeg som jeg gjør...men da skal jeg slippe andre til... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 4. januar 2004 #9 Del Skrevet 4. januar 2004 Vel, jeg tenker og arbeider med det hele dagen jeg, derfor svarer jeg som jeg gjør...men da skal jeg slippe andre til... :-? ?? Skjønner ikke helt hva du mener med dette. Hvis du kan masse om dette er det vel supert at du bidrar? Skjønte bare ikke hvorfor du liksom gjentok det jeg mente jeg selv sa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 40 Skrevet 4. januar 2004 #10 Del Skrevet 4. januar 2004 Det er faktisk sosialisering og kultur som "former" oss og bestemmer hvem vi blir. Dette er som å si at bare miljø, ikke en kombinsjon av miljø/gener bestemmer hvem vi blir. For min del er jeg ikke i tvil om at gener har mye å si, også når det gjelder forskjellen mellom kvinner og menn. Hvis det bare er sosialisering og kultur, altså miljøet, som former oss, betyr det at om du hadde byttet plass med et annet menneske hadde du blitt nøyaktig som h*n og omvendt. Tenk på et menneske du kjenner til, omtrent på din alder, som er veldig forskjellig fra deg selv (tenker på holdninger, væremåte, interesser osv). Hvis dere hadde byttet plass ved fødselen (eventuelt ved unnfangelsen), tror du virkelig du hadde vært nøyaktig som h*n? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 4. januar 2004 #11 Del Skrevet 4. januar 2004 Dette er som å si at bare miljø, ikke en kombinsjon av miljø/gener bestemmer hvem vi blir. For min del er jeg ikke i tvil om at gener har mye å si, også når det gjelder forskjellen mellom kvinner og menn. Hvis det bare er sosialisering og kultur, altså miljøet, som former oss, betyr det at om du hadde byttet plass med et annet menneske hadde du blitt nøyaktig som h*n og omvendt. Tenk på et menneske du kjenner til, omtrent på din alder. Hvis dere hadde byttet plass ved fødselen (eventuelt ved unnfangelsen), tror du virkelig du hadde vært nøyaktig som h*n? Jeg sier "former" og dette betyr at det sosial og det kulturelle er det som er med på å forme oss til å bli det vi skal bli.. Gener ligger der allerede.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 4. januar 2004 #12 Del Skrevet 4. januar 2004 Sorry, men hang meg bare opp i en liten detalj.. Dia Hard, er det noe annet enn filmene Die Hard, eller er det bare samme skrivefeil to ganger? *litt uvitende i øyeblikket* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 40 Skrevet 4. januar 2004 #13 Del Skrevet 4. januar 2004 Det er faktisk sosialisering og kultur som "former" oss og bestemmer hvem vi blir. Når du sier "former" oss og bestemmer uten å nevne gener, er det ingen ting som tyder på at du mener gener også er inne i bildet. Men nå vet jeg at du tillegger dem også vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 40 Skrevet 4. januar 2004 #14 Del Skrevet 4. januar 2004 Dia Hard, er det noe annet enn filmene Die Hard, eller er det bare samme skrivefeil to ganger? *litt uvitende i øyeblikket* Går ut fra at manji mener Die hard-filmene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiralis Skrevet 4. januar 2004 #15 Del Skrevet 4. januar 2004 Det er jo behagelig å tenke at det stort sett er genene som bestemmer, men se bare hvor mange karraktertrekk og adferdsmønster som er preget av hvilket land vi bor i. Det er jo sosialisering det også på lik linje med sosialisering inn i rollen som mann/kvinne. Tenk over at vi som normenn generellt en mer melankolske og uspontane enn f.eks latinere (setter det på spissen) Det er jo ikke på grunn av genene våre (tror jeg) det er sosialiseringen og da er det lite sansynelig at sosialisering er et meget viktig element i utviklingen av kjønnsroller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 5. januar 2004 #16 Del Skrevet 5. januar 2004 Jeg elsker Die Hard og såpe-serier. Data er heller ikke å forakte. Elsker dataspill! Har et utradisjonelt yrke og alltid hatt flere kamerater enn venninner. Jeg er er veldig "jentete", men samtidig en av "gutta". Men jo, jeg ser veldig godt poenget med kjønsrollemønster, sosialisering osv. Det er noe som preger oss alle i større eller mindre grad. Men hva er det egentlig som er genetisk og hva er det som er sosialisert? Å si at kjønnsforskjellene bare baserer seg på kultur og sosialisering, stemmer nok ikke. Men at kultur og sosialisering spiller en svært stor rolle - og sikkert større enn folk flest er klar over, det tviler jeg ikke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 5. januar 2004 Forfatter #17 Del Skrevet 5. januar 2004 Sorry, men hang meg bare opp i en liten detalj.. Dia Hard, er det noe annet enn filmene Die Hard, eller er det bare samme skrivefeil to ganger? *litt uvitende i øyeblikket* Heheh, ja, sånn kan det gå. Lar det stå jeg. De er så fine der de står atte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. januar 2004 #18 Del Skrevet 6. januar 2004 Noe i oss er kjønnsbestemt også. Gutter og jenter ER forskjellige, og det har sine helt naturlige grunner som går tilbake til tidenes morgen. Sånn er det bare. Nå var det ikke mye filmer og biler og data i steinalderen og før det, men vi ser at gutter og menn fremdeles bærer med seg det som var nødvendig for dem den gangen, og det samme med jenter/kvinner. Gutta jaktet og holdt liv i familien, og jentene var hjemme og passet ungeflokken og evt husdyr. Gutta har et bedre utviklet dybdesyn enn oss jenter, dette sitter i fra den gangen, og de var også nødt til å ha et mer agressivt reaksjonsmønster enn jentene. De skulle ikke bare jage, men også beskytte og sørge for eget avkom både med hensyn til produksjon og overlevelse. Gutter har et "gen" som gjør at de lettere blir hektet på action og vold i forbindelse med filmer og spill, ved at disse tingene gir en slags belønning i hjernen. Jenter har et gen som sier at de skal ta vare på de små og forsvarsløse, og alt som har store øyne og små ansikter - det være seg dyreunger eller menneskeunger. Så det ER genetiske forskjeller på oss, og så kan feministene skrike om at alt er tillært via kultur og ytre påvirkninger så mye de gidder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 6. januar 2004 Forfatter #19 Del Skrevet 6. januar 2004 Gutter har et "gen" som gjør at de lettere blir hektet på action og vold i forbindelse med filmer og spill, ved at disse tingene gir en slags belønning i hjernen. Jenter har et gen som sier at de skal ta vare på de små og forsvarsløse, og alt som har store øyne og små ansikter - det være seg dyreunger eller menneskeunger. Det er vel ikke et gen det er snakk om her. Men snarere kjønnshormoner. Det som gjør at menn har et mer aggressivt språk enn kvinner er testosteronet. Testosteron bygger opp kroppen til å bli stor og sterk, kvesser sinnet og vekker konkurranseinstinktet. Det er derfor menn, i større grad enn kvinner, liker action, spill og alt som kan gjøres om til en konkurranse. Østrogen har en mer beroligende effekt. Gjør personen bedre skikket til å ha empati, sympati m.m. . Basically kan vi se det sånn; Gener = Blueprint / Bygningsplan Hormoner = Styrer / Sjåfør Karbohydrater = Gir energi / Bensin Mineraler = Bygningsklosser Vitaminer = Vedlikeholdsarbeidere; type; forbyggende arbeid Antioksidanter = Vedlikeholdsarbeidere; type; søppeltømmere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiralis Skrevet 6. januar 2004 #20 Del Skrevet 6. januar 2004 og de var også nødt til å ha et mer agressivt reaksjonsmønster enn jentene. De skulle ikke bare jage, men også beskytte og sørge for eget avkom både med hensyn til produksjon og overlevelse. Gutter har et "gen" som gjør at de lettere blir hektet på action og vold i forbindelse med filmer og spill, ved at disse tingene gir en slags belønning i hjernen. Nå har jeg da sett kvinner med særdeles agresivt reaksjonsmønster da for å si det sånn Jeg bare tuller. Jeg mener det er meget skjelden man blir f.eks voldelig på genetisk bakgrunn, men man har et latent reaksjonsmønster som kan utvikles. I de aller fleste tilfeller der noen utvikler seg voldelig så er det miljømessige grunner som aler det fram. Menn som bor i voldelige deler av en by har jo ikke andre gener enn de som bor i gode nabolag. Og de utslagene av vold som blir stadig strekere i en del jentegjenger har jo med kulturforandringer å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå