Gå til innhold

Jeg skal kjøpe ny bil!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe meg en helt ny Volvo siden jeg har vært så fornøyd med den noe eldre Volvoen jeg har nå, men jeg oppdaget litt på etterskudd at Volvo nå faktisk er Kinesisk og at de nye eierne har planer om å masseprodusere bilen.

Da blir jeg i tvil om hvor bra det egentlig er, for billig masseproduksjon må jo gå på bekostning av noe?

Så da lurer jeg på: Hvilke merker er omtrent like gode som Volvo, bare ikke usikre på den måten? Tanken på å kjøpe et annet merke har aldri slått meg og nå er det altså tid for å kjøpe ny...

Jeg har tenkt på Audi og Mercedes, men har hørt at Mercedes har en del tullefeil og at de ruster relativt fort i forhold til andre merker. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toyota, Nissan, Honda, Mitshubishi.

Nei, ingen av dem. Jeg vil ha en stor stasjonsvogn, og da helst på størrelse og av samme kvalitet som Volvo. Men jeg vil ikke ha Volvo igjen, på grunn av at det vil bli Asiatisk masseproduksjon. Og Asiatiske biler generelt virker veldig små i forhold, og det ekskluderer dem lett.

Har kikket på Ford også siden de utgjorde plattformen for Volvo for et par år siden, men samtlige av de virket kjipe i forhold. Jeg vil ha komfort, gode kjøreegenskaper, slitesterk motor, og genrelt lite eller ingen rapporterte feil.

Av Toyota har jeg sittet i en del nye siden jeg har en bror som er helt besatt av å kjøpe nye biler hvert tredje år eller noe sånn, og ingen av dem har vært verken komfortable, romslige, eller vært fri for tullefeil. Er liksom noe hele tiden...

Men takk for tips :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg foreslo japansk, er fordi vi har hatt tysk de siste årene, og jeg vil bare tilbake til japansk. Ja, det er god komfort, men ofte feil og dyre deler.

Skoda har visst også kommet seg betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg foreslo japansk, er fordi vi har hatt tysk de siste årene, og jeg vil bare tilbake til japansk. Ja, det er god komfort, men ofte feil og dyre deler.

Skoda har visst også kommet seg betraktelig.

Når jeg har sittet i Japansk så har jeg lengtet tilbake til svensk/tysk, så vi er nok forskjellige der :)

Jeg har hørt mye bra om Skoda ja, så de skal vurderes også. Takk for påminnelsen :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler masseproduseres, så hva du egentlig mener med at man har tenkt å starte masseproduksjon av Volvo kan jeg ikke helt forstå... Kina, derimot, ville jeg også tenkt mitt om.

Når det gjelder aversjonen din mot japanske biler er jeg over hodet ikke enig: Toyota er jo det bilmerket som er kjent for færrest feil, og Avensis er ingen liten og trang bil, men du er selvsagt velkommen til å mene hva du vil, TS ;)

Audi bygges vel knapt i Tyskland lenger, men i Slovakia, men hvis det ikke er noe problem for deg ville jeg anbefalt deg en A6 anytime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder aversjonen din mot japanske biler er jeg over hodet ikke enig: Toyota er jo det bilmerket som er kjent for færrest feil, og Avensis er ingen liten og trang bil, men du er selvsagt velkommen til å mene hva du vil, TS ;)

Audi bygges vel knapt i Tyskland lenger, men i Slovakia, men hvis det ikke er noe problem for deg ville jeg anbefalt deg en A6 anytime.

Avensis blir for trangt for meg, jeg føler det svært ukomfortabelt å sitte i en Toyota.

Når det kommer til det med masseproduksjon av Volvo så var det snakk om at de skulle produsere 1 million Volvoer fordelt på 2 eller 3 fabrikker i Kina, og da blir det litt for mye samlebånd-mentalitet for min del.

Jeg skal sjekke opp hvordan det står til med Slovakisk produksjon, takk for opplysningen :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japse med god plass til store hoder

du skal kjøpe ny bil nå, men vil ikke kjøpe volvo fordi de kommer til å bli masseprodusert på en fabrikk i kina? en fabrikk som ikke er åpnet enda? hva er problemet?

De har faktisk overtatt. Det skjedde i august 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

japse med god plass til store hoder

du skal kjøpe ny bil nå, men vil ikke kjøpe volvo fordi de kommer til å bli masseprodusert på en fabrikk i kina? en fabrikk som ikke er åpnet enda? hva er problemet?

Som sagt: Toyota synes jeg er utrolig ubehagelig å sitte i. Og det gjelder ikke bare plassen. De er harde som kirkebenker, og alt av instrumenter er på feil plass i forhold til i alle andre biler, og hele bilen er bare feil.

Jeg har nå fått et par gode tips her som jeg skal sjekke ut :jepp:

Og nei, jeg skulle ikke kjøpe bil akkurat i dag, men i løpet av året. Og som noen andre her sa, så er faktisk produksjonen flyttet for lengst.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har faktisk overtatt. Det skjedde i august 2010.

overtakelsen av konsernet ja.

Volvo Car Corporation will, pending the approval of the Chinese authorities, build a manufacturing plant in Chengdu, 1,600 km west of Shanghai. The plant will produce only Volvo cars. The plant is based upon a business case of approximately 100,000 produced cars annually and production is estimated to start during 2013.

Som sagt: Toyota synes jeg er utrolig ubehagelig å sitte i. Og det gjelder ikke bare plassen. De er harde som kirkebenker, og alt av instrumenter er på feil plass i forhold til i alle andre biler, og hele bilen er bare feil.

TS

avensis, og andre små biler fra toyota, kan du til dels være inne på noe. men bare tull når det gjelder bilen jeg linket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

avensis, og andre små biler fra toyota, kan du til dels være inne på noe. men bare tull når det gjelder bilen jeg linket.

Godt mulig, men jeg er ikke interessert i Toyota. Nesten en million for en Toyota? Hehe, tru'kke det nei! Da måtte jeg ha vært klar for innleggelse...

TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg får ikke helt tak i problemet her, TS....

Ja, Volvo-konsernet har en kinesisk majoritetseier.

Med det nærmeste eksplosive privatbilmarkedet som er under etablering i Kina så ville det vel være mer enn underlig om man ikke ønsket å etablere sammenstillings-/montasje også i Kina, - slik at selskapet kan hente deler av det Kinesiske markedet.

Men, dersom man tror at kinesisk majoritetseier betyr at design, sikkerhet og Europeisk sammenstilling (i Belgia for privatbiler forøvrig) vil forsvinne så tror jeg det ikke medfører riktighet.

Lille-pus

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at de vil produsere i Kina, men de vil slå alle rekorder og produsere en MILLION biler i året fordelt på 2 eller 3 fabrikker. Det er der jeg steiler. Når de skal produsere slike mengder årlig av bare ett merke så må det jo gå på bekostning av noe, og med den hurtigheten det vil tilsi så må det jo være kvaliteten og det som faktisk differensierer bilen fra andre kjipe merker.

Under panseret så er jo alt stort sett likt, sånn bortsett fra holdbarheten, i dag.

Og hva er vel poenget med en Volvo som til nå har vært overlegne i forhold til slitesterke motorer og annet som hever den over omtrent alt av biler om det skal produseres i store kvanta og derfor bli like kjipt som resten av det som kommer fra Asia av bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

Når jeg nå henter opp igjen artikken i E24 (DN) fra mars 2010, så blir jeg ikke så bekymret.

men, det er selvsagt opp til hver og en å spekulere i hva fremtiden kan, og vil, bringe :)

Edit: Montasjefabrikken i Kina skal i hovedsak dekke etterspørseln på det Kinesiske og Asiatiske markedet, ikke på det Europeiske markdet.

Montasjefabrikken i Belgia ser ut til å bestå en stund til :)

- og jeg selger ikke privatbiler for Volvo :)

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, men jeg er ikke interessert i Toyota. Nesten en million for en Toyota? Hehe, tru'kke det nei! Da måtte jeg ha vært klar for innleggelse...

TS

Og der fikk jeg i alle fall en endelig indikasjon på hvor kunnskapsnivået ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der fikk jeg i alle fall en endelig indikasjon på hvor kunnskapsnivået ligger.

Så fordi jeg ikke liker samme bil som deg så er det noe galt med meg?

Ville du betalt en million for en Ford kanskje? Eller en Fiat? Eller hva det nå måtte være du ikke har særlig sansen for... For meg blir det akkurat det samme. Jeg liker på ingen måte Toyota, og synes ikke de er verdt en så høy sum med tanke på at det finnes bedre til samme pris.

Hva er så galt med å ikke like en Toyota og ikke være interessert i å bruke penger på de over hodet???

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg nå henter opp igjen artikken i E24 (DN) fra mars 2010, så blir jeg ikke så bekymret.

men, det er selvsagt opp til hver og en å spekulere i hva fremtiden kan, og vil, bringe :)

Edit: Montasjefabrikken i Kina skal i hovedsak dekke etterspørseln på det Kinesiske og Asiatiske markedet, ikke på det Europeiske markdet.

Montasjefabrikken i Belgia ser ut til å bestå en stund til :)

- og jeg selger ikke privatbiler for Volvo :)

Der kom det endelig noe informasjon som jeg også kunne bruke :) Jeg la merke til det først i dagbladet faktisk, i artikkelen "hvem eier hvem" (eller noe sånn).

Jeg har lurt på hva det her egentlig var siden jeg er svært fornøyd med min gamle traver av en bil, men så lenge den kinesiske produksjonen kun er ment for det kinesiske/asiatiske markedet vil det jo ikke ha noe som helst å si for meg hvis jeg forstod den artikkelen der rett.

Jeg har ikke tenkt å bytte ut min på flere år uansett, så effekten av dette kjøpet kommer jeg jo uansett til å kunne se før det er min tur til å kjøpe ny. Heldigvis ;)

Takk for linken !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...