Sulosi Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har den siste tiden fått kommentarer på at hannkatten vår er veldig stor. Jeg har ikke tenkt over det siden jeg regner det som normalt at hanner er større en hokatter. Så i dag fant vi ut at vi skulle veie kattene og dette ble resultatet: Mammapys på 7 år veide 4 kilo. Jentene på 5 år veide 3,5 og 4 kilo og gutten veide 5 kilo.
isdronning Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Fant dette på nettet: HVORDAN KAN JEG VURDERE MITT DYRS VEKT? En sjekk man kan gjøre selv er å kjenne på dyrets brystkasse med begge hender, ovenfra. Er ribbeina tydelige og kanskje til og med lett synlige så er dyret ditt for tynt. Hvis du kjenner ribbeina relativt lett og dyret har en fin opptrukket linje under buken når du ser det fra siden, så har det sannsynligvis noe nær idealvekt. Hvis du nesten ikke kan kjenne ribbeina og buklinjen er like lav som brystet sett fra siden, så er nok dyret ditt for tungt. Håper dette var til noe hjelp!
skruf Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Katten min, som er en blanding av Main Coon og skogkatt, veide 12kg da han var til dyrlege sist..... Røflig kar for å si det mildt......på størrelse med en rev.... 3
Sulosi Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2012 Katten min, som er en blanding av Main Coon og skogkatt, veide 12kg da han var til dyrlege sist..... Røflig kar for å si det mildt......på størrelse med en rev.... Hups, den hørtes STOR ut ) Og til du som svarte først, takk for tips. Skal kjenne på gutten og vurdere. Igjen er ene hokatta veldig lita og har litt løs hengende buk (synlig på avstand). Hun er småspist og må ha mat tilgjengelig, kan bli en utfordring dersom gutten må begrenses. Brukte spesialfor en stund men da hang de alle rundt skåla hele dagen, ja bortsett fra gutten da,- han krøyp like godt oppi sekken for der fikk han spise i fred :D 1
CathFoto Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Pus1: 2,5 kg Pus2: 5 kg (dyrlegen sa i desember at han var atletisk) Pus3: 3 kg
Moscato Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 5 kg pleier ikke å være for mye for hannkattene, med mindre de egentlig er ganske små (små poter, lite, smalt ansikt, smal over hoftene og lav). Med normal aktivitet (dette blir oftest et problem hos innekatter) pleier vekta å regulere seg veldig greit selv om de i utgangspunktet har mat stående fremme døgnet rundt. Vi hadde en som passerte 9 kg. Moren hans er verdens spedeste og letteste, med elegante små poter og et skikkelig dameansikt. Pondus, som han het, hadde poter som dekket hele håndflaten min (utenom fingrene). Hele hodet hans var stort også, med en snute som godt og vel overgår flere Maine Coons jeg har sett. Mens den ene hannen vi har nå, han veier under 5 kg, men bør ikke bli særlig tyngre enn det.
Tabris Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Vår voksne hunnkatt veier 5 kg, som er for mye. Idealvekt for en voksne hunnkatt er 3-4 kg. Så nå er hun på slankekur.
Gjest BabyBlue Skrevet 29. januar 2012 #9 Skrevet 29. januar 2012 Har ikke veid bengalgutten min selv siden han var kattunge, men i følge diverse størrelseguider har han en idealvekt. Han spiser litt mye, men nå er han ekstremt aktiv, så energinivået gjør opp for at han er glad i mat. Men må nok passe på matinntaket når han blir eldre.
Gjest Tirkes Skrevet 29. januar 2012 #10 Skrevet 29. januar 2012 Har to skogkatter på 11mnd. Ene veien 4,6kg og den andre veien 4,8kg. De er ikke fullt utvoksne på langt nær enda. Men slanke og sunne. Jeg antar de vil bli over 6-7 kg etterhvert. Isdronning har et fint tips over her:)
Myrthel Skrevet 29. januar 2012 #12 Skrevet 29. januar 2012 Halvt perser og halvt skogkatt, veier 4,7 kg... Store poter, masse pels...
Gjest Bobler Skrevet 29. januar 2012 #13 Skrevet 29. januar 2012 Han veier 5kg ca. Han ser best ut på 4,5kg. Men om vinteren er han litt mindre aktiv, og derfor legger han litt på seg Forje pusen min veide 8kg og var ikke tjukk overhode. Bare høy, lang og akkuratt passe. Begge er huskatter.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 Jentepusen min på 4 år veier 3,5 - er spedlemmet og grasiøs. Guttepusen på 3 år veier 6 kg - er både større og "grovere" over hele kroppen, i tillegg til at han har MYE og lang pels. Men i følge dyrlegen er han helt perfekt. Og det er jeg helt enig i!
Gjest Doh Skrevet 29. januar 2012 #15 Skrevet 29. januar 2012 5,4 kg veier vår veide 5,6 men har slanka han litt....
Snikk Skrevet 29. januar 2012 #16 Skrevet 29. januar 2012 Min ene katt (bengal) veide 6,8 kilo da hun først ble veid hos dyrlegen :o Hun er ganske sped, så det var åpenbart for mye. Har hatt henne på slankekur siden oktober, og tror hun nå har kommet ned minst 200 gram. Så det går fremover, men sakte. Hun er i tillegg verdens lateste katt, så det skal litt til for å få henne i aktivitet. Men vi gir ikke opp! 1
la Flaca Skrevet 29. januar 2012 #17 Skrevet 29. januar 2012 Vår voksne hunnkatt veier 5 kg, som er for mye. Idealvekt for en voksne hunnkatt er 3-4 kg. Så nå er hun på slankekur. Kan jo ikke si at det finnes noen idealvekt for voksne hunnkatter da, like lite som det finnes en idealvekt for kvinner. Pusegutten vår veier 7 kg, men han er for tynn. Vil gjerne kjenne ribbeina på han, men helst ikke ryggraden og hoftene i særlig grad. Uansett lite å gjøre med når kattkreket er så aktiv, og allerede spiser som en hest. 1
Tabris Skrevet 29. januar 2012 #18 Skrevet 29. januar 2012 Kan jo ikke si at det finnes noen idealvekt for voksne hunnkatter da, like lite som det finnes en idealvekt for kvinner. Pusegutten vår veier 7 kg, men han er for tynn. Vil gjerne kjenne ribbeina på han, men helst ikke ryggraden og hoftene i særlig grad. Uansett lite å gjøre med når kattkreket er så aktiv, og allerede spiser som en hest. Det var dyrlegen som sa at idealvekten for hunnkatter er 3-4 kg, men det vil jo selvsagt variere litt etter hva slags type eller rase man har.
Minya Skrevet 29. januar 2012 #19 Skrevet 29. januar 2012 4,5-ish, har ikke veid henne på en stund og det er et prosjekt i seg selv å få henne til å sitte stille på vekta. Hun har hengemage, men magen er bare skinn, så hun er ikke feit i noen grad. Selve magen ser litt rund ut når du ser henne ovenfra, men det tror jeg er mer pga beinbygningen hennes enn noe annet.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #20 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har to huskatter, kastrert hanner begge to. Den ene veier nok rundt 4 kg og den andre veier rundt 6 kg. Den første er litt sped, den andre er langt fra sped.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå