Gå til innhold

Jeg er så dårlig i matte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går i 2. klasse på vgs og er helt elendig i matte. Har P-matte, som er det aller letteste.

Til jul fikk jeg 2 på tentamen og dermed 2 på karakterkortet.

Jeg er ikke noe god med tall og matte og sånn.

Jeg begynner nesten å grine ved tanken på hvor dårlig jeg er i matte. Det er ille å ha så liten tallforståelse. Jeg har så lyst på 3 til sommeren, ettersom den karakteren kommer på vitnemålet i 3. klasse.

Jeg mister motivasjonen fordi jeg skjønner veldig lite, selv om jeg blir fortalt hvordan det skal gjøres. Matte er helt gresk for meg.

Akkurat nå holder vi på med syke grafer. Ikke vanlige grafer, det er sånne helt spesielle og vanskelige grafer.

Jeg gruer meg til mattetimene, fordi jeg jeg faller ut av de vi holder på med.

Hva skal jeg gjøre? Jeg kan sikkert klare å jobbe meg opp til en 3-er, men jeg må jo regne samme oppgaven 100 ganger før jeg skjønner det.

Og nei, jeg har ikke diskalkuli, jeg er bare helt amøbe i matte.

Dessuten har jeg null interesse for faget. Andre faget er det moro å holde på med, men å sette seg ned med mattebok er bare et stort ork.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er selv veldig dårlig i matte.. siden du vet at du ikke har dyskalkuli trenger du sikkert bare litt ekstra hjelp. jeg ville fått meg en privatlærer hvis jeg var deg. Jeg har selv en privatlærer nå som skal hjelpe meg med litt vanskeligere matte som s1 og s2, og jeg fikk selv en 2'er på p-matten,så jeg hvet hvordan du har det. Da jeg begynte på s1 matten,gruet jeg meg til hver time fordi jeg ikke forsto noenting. Etterhvert fikk jeg hjelp av min far helgen før eksamen men da var det for sent,men jeg skjønte at jeg ikke er dum,jeg trenger bare lengre tid for å forstå.

Nå som jeg har privatlærer går det mye bedre for meg.

Jeg fikk ingenting ut av å gå i klassen på akademiet,fikk hjelp et par ganger av læreren så forsvant han til de andre elevene. så mitt tips til deg: jobb med matte hver eneste dag,og få en privatlærer,til slutt så blir det lettere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Levitate

Forstår godt hvordan du har det. Selv er jeg heldig som ikke strøk i matematikkfaget dette terminet på videregående, har selv P-matte.

Alt som trengs er motivasjon og konsentrasjon, men det er jammen meg ikke lett å få til. Skulle selv likt å visst hva som bør gjøres.. Handler egentlig bare om å stå på, ta notater og huske å spørre etter hjelp om man står fast på en oppgave! Det er bedre å spør etter hjelp på alle oppgavene, enn å ikke få gjort noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe mer ergelig en fag man ikke liker, men må ta.

Du må rett og slett legge arbeid i det. På VGS tror jeg ikke man vanligvis tenker over at man må jobbe for gode karakterer - man er god i det man liker, fordi man er opptatt av det til vanlig.

Ting man ikke liker blir man ikke god i fordi man ikke leser nok.

Matte handler om å gjøre oppgaver. Begynn med de enkleste, og motiver deg ved å greie disse. :) Videoer fra khanacademy.org er supert.

Personlig sugde jeg alltid i matte. Når jeg var 20 innså jeg at jeg ville studere realfag, og tok eksamen i 3MX (hadde 1MX fra før av). jeg jobbet drithard i flere måneder, og fikk 3'er i 3MX. Det er jeg fornøyd med!

Nå bruker jeg matte i studiene, spesielt i biokjemi. Jeg er ikke god, og det tar meg dobbelt så langt tid å skjønne ting som de andre, men jeg greier det med ekstra innsats.

Hvis du er bekymret for å stryke, synes jeg du skal snakke med lærer (gjerne en mattelærer du vet er en ok person) om hva du må lære deg for å stå på eksamen. Det er ingen skam å få en 2'er i noe du stod i fare for å stryke i. :) Hvis det er superviktig med god karakter, kan du heller ta eksamen på nytt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SemperFi

Matte er gøy når man kan det. Men jeg tror du spør læreren for lite, eller når det er ting du ikke kan så unngår du å spør og driver med andre ting. Dessuten må man jobbe med matte KONSTANT for å vedlikeholde det.

Ikke vær redd for å spør læreren, de får betalt for å hjelpe. Og ikke vær redd for å spør andre elever også!

Jeg jobber selv med matte 2 ca 3-4t hver dag på universitetet. Skal ikke skryte av de gode matte karakterene mine ut av VGS heller, men på universitetet fikk jeg en VELDIG god karakter i matte 1. Holder på med matte 2 nå og som sagt, det må jobbes med hele tiden, mengdetrening får deg til å meste.

Hva heter emnet dere holder på med? Kanskje jeg kan hjelpe deg litt, hjelper min lillesøster på 1 VGS og hennes venninner med matte, fikk to av de jentene fra 2-3 til 4-5 nivået.

Jeg kan anbefale deg Khan Academy som begynner helt på basic av matte til matte 3-4 på universitetsnivå.

Lykke til.

Endret av SemperFi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er bøkene det er noe feil med, ikke deg. Vi lærer på forskjellige måter, men på skolen finnes det bare 1 bok som skal passe for alle. Anbefaler deg å ta en tur ut på nettet og se om du finner alternative mattebøker. Er selv stor fan av Head First-serien når det kommer til å lære matematikk og programmering.

Fra wikipedia:

The main idea of the series is to effectively stimulate the brain by:

Telling stories

Visualizing

Using attention-grabbing tactics: page layout, non-standard examples, puzzles, jokes, and other means

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Det finnes ikke noe mer ergelig en fag man ikke liker, men må ta.

Du må rett og slett legge arbeid i det. På VGS tror jeg ikke man vanligvis tenker over at man må jobbe for gode karakterer - man er god i det man liker, fordi man er opptatt av det til vanlig.

Ting man ikke liker blir man ikke god i fordi man ikke leser nok.

Matte handler om å gjøre oppgaver. Begynn med de enkleste, og motiver deg ved å greie disse. :) Videoer fra khanacademy.org er supert.

Personlig sugde jeg alltid i matte. Når jeg var 20 innså jeg at jeg ville studere realfag, og tok eksamen i 3MX (hadde 1MX fra før av). jeg jobbet drithard i flere måneder, og fikk 3'er i 3MX. Det er jeg fornøyd med!

Nå bruker jeg matte i studiene, spesielt i biokjemi. Jeg er ikke god, og det tar meg dobbelt så langt tid å skjønne ting som de andre, men jeg greier det med ekstra innsats.

Hvis du er bekymret for å stryke, synes jeg du skal snakke med lærer (gjerne en mattelærer du vet er en ok person) om hva du må lære deg for å stå på eksamen. Det er ingen skam å få en 2'er i noe du stod i fare for å stryke i. :) Hvis det er superviktig med god karakter, kan du heller ta eksamen på nytt senere.

Veldig enig i det du og Semper Fi sier. Mange tror de er dårlige i matte, fordi det er en type fag man må jobbe mye med. Jeg er sterk i realfag, og har en realfaglig utdannelse, men likevel måtte jeg jobbe tredobbelt så mye med et regnefag på 5 vekttall som med et av lesefagene.

I fag type historie, litteratur osv så holder det å lese en gang, så har man forstått hva som står der. Da gjelder det bare å huske det. Når det gjelder matte og fysikk så må man lese en gang, så regne oppgaver, og så er det fortsatt ikke sikkert at man skjønner det. Så må man regne enda fler oppgaver igjen og igjen til det sitter. Stor forskjell der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det du og Semper Fi sier. Mange tror de er dårlige i matte, fordi det er en type fag man må jobbe mye med. Jeg er sterk i realfag, og har en realfaglig utdannelse, men likevel måtte jeg jobbe tredobbelt så mye med et regnefag på 5 vekttall som med et av lesefagene.

I fag type historie, litteratur osv så holder det å lese en gang, så har man forstått hva som står der. Da gjelder det bare å huske det. Når det gjelder matte og fysikk så må man lese en gang, så regne oppgaver, og så er det fortsatt ikke sikkert at man skjønner det. Så må man regne enda fler oppgaver igjen og igjen til det sitter. Stor forskjell der altså.

Jeg er helt enig i det du sier. På VGS tok jeg samfunnsvitenskapelig fordypning, og matte var det eneste rene realfaget jeg hadde. Jeg hadde ingen anelse om at det fantes en annen måte å lese fag på.

Det er en teknikk i realfagslesing - du må lese, forstå, jobbe med oppgaver, forstå ordentlig, repetere. Hvis du mister en "brikke" fra første kapittel sliter du mer og mer etterhvert som du kommer utover i pensum.

I f.eks kulturhistorie kan du fint hoppe over et kapittel og ta det igjen senere, men matte, kjemi og fysikk er virkelig ikke sånn.

Håper du fikk noen gode tips, TS. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat som deg, og blir så irritert av folk i klassen min som bare "skjønner" matte. mens jeg sitter der og skjønner ingenting. de tror nok jeg bare gir faen, siden jeg stryker eller får 2. Mens sannheten er at jeg jobber hardere enn de fleste i matte bare får å få den 2ern. Jeg kunne mest sannsynlig fått påvist dyskalkuli, men har aldri gjort noe for det. har du testa deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SemperFi

Det er viktig å vite hvordan man skal anvende matte og se helhet i det. Men matte er bare et verktøy for fysikken, jeg måtte se på fysikken for å få en "aha" opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle kan lære matte, på samme måten at alle kan lære å spille piano.

Man må bare ha interesse for det, og man må ha forståelse.

Om man ikke har interesse eller fortåelse, så sliter man mer enn andre.

Det er mange måter å lære å spille piano på, og hver og en finner sin måte å klare det på.

Det samme gjelder matte. Du må bli forklart på en sånn måte at du forstår det.

Noen er visueller(må se), andre er auditive(må høre), mens andre må lære gjennom praktiske ting(å føle).

Jeg er helt sikker på at du vil klare en 3-er i matte, om ikke enda bedre, men da må du bli forklart på en måte som du forstår.

Kanskje rett og slett læreren din ikke klarer å fomidle buskapet på en måte som du klarer å fange opp?

Dessuten er matte en modningsfag.

Nei, du må få deg en privatlærer som kan forklare på en måte du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å vite hvordan man skal anvende matte og se helhet i det. Men matte er bare et verktøy for fysikken, jeg måtte se på fysikken for å få en "aha" opplevelse.

Matte er et verktøy for mye rart - uansett hadde jeg samme opplevelse med biokjemiske utregninger: plutselig var matten brukelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle kan lære matte, på samme måten at alle kan lære å spille piano.

Man må bare ha interesse for det, og man må ha forståelse.

Om man ikke har interesse eller fortåelse, så sliter man mer enn andre.

Det er mange måter å lære å spille piano på, og hver og en finner sin måte å klare det på.

Det samme gjelder matte. Du må bli forklart på en sånn måte at du forstår det.

Noen er visueller(må se), andre er auditive(må høre), mens andre må lære gjennom praktiske ting(å føle).

Jeg er helt sikker på at du vil klare en 3-er i matte, om ikke enda bedre, men da må du bli forklart på en måte som du forstår.

Kanskje rett og slett læreren din ikke klarer å fomidle buskapet på en måte som du klarer å fange opp?

Dessuten er matte en modningsfag.

Nei, du må få deg en privatlærer som kan forklare på en måte du forstår.

Men hvis man synes piano er dritkjedelig, da går det jo ikke så bra! :)

Så du mangler et steg der man bestemmer seg for å ta tak i deg, og VIL lære. En lærer kan gi ekstra motivasjon, men det beste er å kunne tenne det blusset selv. Synes jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

jeg har diagnose på mattevansker.trodde at eg bare var dårlig i matte pga av det var kjedelig men det var det alstså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matematikk er et fag en må jobbe kontinuerlig med, og i stedet for å tenke at man ikke forstår det skal en endre innstillingen og tenke at dette skal jeg få til. En del som sliter med matematikk sliter fordi de tenker negativt om faget, og en kan si rullegardinen er nede. En må rett og slett få rullegardinen opp igjen, og da kan en gå helt tilbake til det grunnleggende og lære det mest elementære i matematikken. Når man mestrer de fire regneartene for eksempel vil en bli mer motivert, og ikke bare se problemer når en skal løse oppgaver.

Det tar tid, og en må arbeide mye med dette faget. Ønsker deg lykke til, og med ekstra innsats vil du nok klare de målene du setter deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også "alltid" vært elendig i matte, og slitt med det hele skolegangen, tiltross for at pappa er revisor! Har ikke arvet noen av de genene nei :gjeiper:

Det er utrolig tungt å komme igang med å øve, men det er det eneste som hjelper. Begynne med det enkleste og regne mange oppgaver etter hverandre. Du vil få noen aha-opplevelser etterhvert. Sett deg ned i ro og mak når du vet at du ikke blir forstyrret, slik at du får konsentrert deg. Hvis det er en elle flere spesielle ting du sliter med kan du spørre noen som er flink i matte om å forklare deg hvordan du skal tenke for å løse regnestykket. Til synede og sist er det konsentrasjon og tålmodighet som gjelder!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også ganske lusen i matte. Har ikke klart å fullføre vgs i det hele tatt pga jeg ikke har blitt tatt seriøst, jeg har tilogmed diskaluli på papiret. Tok utredning hos nevropsykologisk på økern i Oslo da jeg var 17, fikk påvist adhd +++ OG diskalkuli. Det hadde aldri slått meg at jeg kunne ha det, men det var virkelig et lys som slo seg på i hodet mitt etter jeg fikk vite det. Nå vet jeg bare at jeg sliter med matte, og nå vet grunnen. Har du tatt test for dyskalkuli? Jeg skjønte algebra med en gang, men pluss, minus,gange,dele og alt det andre er helt gresk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...