Gå til innhold

Oksestek i terra cotta "gryte"


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Vi fikk en sånn der "gryte" i julegave, sånn til å sette inni ovnen med kjøtt oppi, som jeg tenkte jeg skulle prøve i morgen. Ja, vi har kjøpt ei oksesteik som vi skulle prøve oss på.

Men jeg har ikke noe særlig peiling på slikt jeg... Det står på eksa at heel saken skal ligge i vann i et kvarter før bruk, så den delen skal jeg klare, og hele saken inn i ovnen før den varmes opp.

Men... grader da? Steketid? Vann oppi?

Har snakka med mamma og fått en del tips (men hun har ikke sånn gryte hun da altså, bare 25 års erfaring med matlaging mer enn meg) men er det noen som har ei slik, og vet hvordan jeg skal gjøre det?

Blir vel en del prøving og feiling....

Vi ser jo ikke akkurat steketermometeret gjennom da....

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke peiling, men gryta heter "Leirgryte" (på norsk) og da kan du kanskje få noen treff når du søker på nettet.

Gryta heter forresten Römertopf på "utenlandsk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg søker og søker, men prøver å holde emg til det norske jeg... Men falt meg ikke inn å skeive "leirgryte" egentlig, så takk for hjelpa i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det jeg lurer mest på nå, det er rett og slett temperaturen... På oksestrika står det jo 175 grader, men på eksa til denne leirgryta er det ei oppskrift på en kyllingrett og der står det 350 grader! Min ovn går ikke lengre enn til 250 altså.. men hva setter jeg den på da?

Jaja, jeg skal prøve og feil jeg, og når jeg finner ei god løsning, så skal jeg skrive den ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Ahh, det falt meg ikke inn å tenke på... da er vel de 175 gradene sikkert sånn ca korrekt likevel da :)

Godt at andre kan tenke for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg glemte visst å skrive hvordan det gikk...

Etter råd fra farfar droppet jeg vann i gryta, men putta oppi (klina utover) 100 gr melange istedet, før jeg putta oppi steika med termometeret godt plantet. Litt gulrot i skiver rundtom, for det bruker alltid mamma (ja hun bruker purreløk også, men det hadde vi ikke, bruker ikke det vi, i motsdetning til mamma som bruker det i "alt") og inn i ovnen, 175 grader. Der fikk den stå. Etter en halvtime titta vi inn for å se om det trengtes vann, men det gordet det ikke, smelta fett og kjøttsaft, sammen mde fuktighet som var trukket inn i gryta gjorde nytten. Vi kunne knapt se streken på termometeret, lukket igjen og lot det stå litt til.

Etter det vi hadde fått vite skulle man beregne litt lenger tid når man laget mat slik, enn når man laget det uten gryte. Greit nok, halvannen time var vi kommet fram til for ei steik på denne størrelsen. Vel, det var gått en drøy time da vi titta inn, og oppdaga at det var nok stått lenge nok ja, steketermometeret hadde beveget seg et par grader for langt. Vi tok den ut med en gang, og lot steika hvile mens vi laget saus (masse kalosier en saus med så masse fett, men god ble den ja!) og skar den opp (resten av kjøttsafta også oppi sausen) Den var ikke spesielt rosa da, fordi det altså sto litt for lenge, men kjøttet var mørt og velsmakende. Hverken jeg eller min samboer er avhengig av at oksekjøttet er blodig uansett, så det var ikke så farlig.

Han ville ha stekt sopp til, men jeg liker ikke det. Poteter, gulrot og masser av den deilige sausen er tilbehør godtnok for meg.

Det var selvsagt mer enn en middag til oss, men hva vi sal gjøre med resten av kjøttet er ikke bestemt enda. En deilig middag ble det i alle fall. Bare, ikke så lenge neste gang. Titte inn oftere (dumt, men man ser jo ikke termometeret gjennom gryta....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere fikk det til, da!

Restene kan enten spises til middag sammen med poteter/potetsalat og grønnsaker eller som frokost. På samme måte som roastbeef, på brød med rå løk og remulade (for de som liker sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Restene er en hel middag altså, og kan fint lages som oksestek igjen, men vi kan jo også bruke det til en annen deilig middag, det har vi ikke bestemt enda. Det er skåret litt for tykt til å ha på brødmat, men jeg har null problemer med å varme det og servere det samme på nytt altså. Men, ha det på en pizza, i ei gryte etc... oksekjøtt gjør seg der også... Vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jada, masse sauserester også.

Alt pent oppbevart i fryseren (hver for seg, i tilfelle vi vil lage noe av kjøttet uten sausen, sausen skal vi altids få bruk for)

Vet ikke hva det blir, men GODT det blir det helt sikkert. Trur sambo heller mot å ha seik en gang til, i alle fall foreslo han steik til middag i morgen, men kom til at det var for kort tid siden sist gang (ja, bare ei uke, det samme to søndager på rad er for tett), så da får vi visst lyllingsalat i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...