Gå til innhold

Kan borettslaget evt. forsikrings selskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et borettslag som for tiden gjennomgår utskiftning av røropplegg i blokka.

Samtlige gulv/vegger i leilighetene på badene må pigges opp for å komme til rørene. Det er da fattet vedtak om at badene skal restaureres i samme slengen.

Vår leilighet har separat vann/vvs/røropplegg som eneste enhet i blokka, dette ble pusset opp i 2009 etter datidens normer.

Kan borettslaget eller forsikrings selskapet påtvinge oss å rive badet å bygge det opp igjen etter dagens våtroms normer? :kjefte:

Merk at det går ingen rør e.l gjennom badet vårt som må skiftes. De bare mener at de må rive det for at det skal oppnå lik standard våtroms standard som de andre leilighetene?

Setter stoooor pris på eventuelle svar! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke svar, men det høres jo ulogisk ut at de skal prøve å "fikse noe som ikke er ødelagt" hos dere? Og har våtromskravene endret seg så mye siden 2009?

Huff, er i en fase med leilighetsskjøp selv, og er liksom så skeptisk til borettslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg kjørt på siden dere har eget røropplegg.

Jeg vet at generelt når borettslag tar røropplegg så driter de i om du pusset opp badet for 3 år siden. Vet av erfaring. Nå er jo dere i en helt spesiell situasjon da dere har ting separat. Gå på borettslaget, ta en telefon til styret, men ikke gi dere uten kamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseiernes landsforbund, er det noe for dere? Bare tenker høyt.

Men er det slik at fellesgjelden vil økes for dere også, uansett om badet deres blir pusset opp eller ikke? Vil det nye badet bli lavere standard enn det fra 2009? Altså - vil leiligheten synke i verdi med nytt bad?

Og hvem pusset opp badet i 2009? Er det fagfolk, slik at dere har papirer og alt på stell fra oppussingen i 2009? Hvis dere ikke har papirer på alt - altså har lagt fliser selv, eller andre ting - så kan det være gunstig å få papirene på plass, med det nye badet. Med tanke på eventuelt salg i senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de aller fleste borettslag har egne vedtekter, og hvis du leser deres vedtekter, står det kanskje noe om dette der? I et borettslag jeg vurderte å flytte til en gang, stod det at andelseiere ikke hadde lov til å gjøre store oppussingsarbeider som oppussing av bad, bygging av veranda eller liknende uten borettslagets tillatelse, dette for at man ikke skulle havne i den situasjonen dere er i nå.

Lenker for øvrig til lovdata sin side om borettslagsloven, kanskje du finner noe der?

http://www.lovdata.no/all/nl-20030606-039.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kommer vel litt an på... Vil de måtte inn gjennom deres gulv for å få byttet rør i andre leiligheter, f.eks.? Har dere papirer på alt arbeidet gjort i 2009?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...