Gå til innhold

spiser mengder med godteri hver dag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har em tendens til å spise mye godteri nesten hver dag. Kan ikke gå en dag uten. Og jeg klarer ikke å bare ta en, eller to biter. Det blir ofte kaker og sjokolade hver dag. Det som er mitt store problem er at jeg ikke klarer å slutte når jeg først har begynt. Da kan jeg sitte og spise og spise.

Og etterpå føler jeg meg kvalm og feit. Men gjør det samme neste dag.

Ellers i matveien er jeg veldig flink, og spiser mye grønt og "normal" mat. Og normale porsjoner.

Jeg lurer litt på om dette er en slags spiseforstyrrelse av noe slag? Jeg klarer IKKE å la være.

Veier 95, og er 165 :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok bare helt normalt sukkersug. Når man først har begynt, er det kjempevanskelig å stoppe, det vet alle som har kjøpt en smågodtpose og spist til de nesten sprekker. Når du blir vant til å spise sukker hver dag, får du større behov for det også, så det er en ond sirkel.

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker snop! Før når jeg var mindre fikk vi en liten godtepose hver for ca 10 kr. Fikk ikke snop ellers, utenom bursdager og slike anledninger. Så når jeg begynnte å tjene mine egne penger begynnte jeg å kjøpe mitt eget snop. Fikk jo da styre hvor mye jeg skulle kjøpe for, siden det var mine penger. Og siden jeg kunne så gjorde jeg det. Vet hva Mamma mente om snop og slikt, så sa ingen ting om det. Kjæresten min er også ganske glad i snop, så når vi ser en film eller skal kose oss blir det kjøpt inn snop. Ble så mye snop i en periode at jeg rett og slett følte meg avhengig. Og er det noe jeg hater, så er det å være avhengig av slike "tulleuvaner". så satte foten ned for meg selv. Sa ikke det heller til noen. Mn bestemte meg for at å være 22 år og "avhengig" av snop blir for dumt. Det er rett og slett nedverdigende for meg selv å vite at det er et område i livet jeg ikke har kontroll på. Jeg må da for guds skyld klare å kontrollere meg selv. Og det har jeg nå gjort noe med. Kuttet det ut på dagen. Var instillt på at snop bare er til kos til spesielle anledninger, og er hverken mellommåltid eller annet. Det er heller ikke lov å putte noe i kjeften bare fordi at jeg kjeder meg litt, eller det hadde vært godt. Og heller ikke viss du er litt småsulten; da finner jeg meg heller noe skikkelig mat, eller noe annet sunnere alternativ.

Du må bare innstille deg på det. Si til deg selv at det blir rett og slett for dumt å holde på slik. Men du må mene det. viss ikke hjelper det ikke en døyt.

Lykke til! Vet du kommer til å klare det =)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg går gjennom en tøff periode i livet for tiden, og har brukt godis som litt trøst. Det gikk selvfølgelig som det måtte, buksa ble trangere og da måtte det bli stopp. Jeg har begynt å kjøpe blåbær på butikken. Enten blandet med litt yoghurt eller alene, så er det noe å tygge på som minner litt om godteri. En god overgang for å slutte, satser på at det skal gå bra.

Plus, godteri er dyrt, så å slutte er økonomisk også.

Finn noe å ha i vesken for å hjelpe sulten (banan er søtt, eple i biter eller nøtter). Ikke handle sulten, da hiver man lett alt i kurven, OGSÅ godteri (å ikke ha godteri i skapet er jo en start).

We can do it ;) Lykke til!

Endret av Scherbatsky
Gjest Katten.
Skrevet

Om du faktisk ikke klarer deg uten godter en dag, så begynner vi faktisk å snakke spiseforstyrrelser.

Uansett trengs det profesjonelle her, ikke KG.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det på samme måte som deg. Kjøper jeg en 3-liters med is, så kan jeg godt ete den opp på en dag.

Løsningen?

IKKE KJØP SØTSAKER!!

Bruk søtstoff-produkter som erstatning i overgangsperioden, så gradvis trapp ned på det også.

Sukker er ekstremt avhengighetsdannende, og hjernen din gjør hva den kan for å fortelle deg at du "må" ha det, selv om du i realiteten ikke dør uten.

Lykke til, dette greier du! Start i morgen!

• Liker 1
Skrevet

Uansett trengs det profesjonelle her, ikke KG.

Atte hæ?? Man trenger da vitterlig ikke profesjonelle for å slutte å spise godteri. Det får da være grenser...

• Liker 8
Skrevet

Anbefaler Eple Cider eddik kaplser fra helsekost, 2 kapsler hver dag og sukkersuget er så godt som borte. :)

Skrevet

Det finnes en spiseforstyrrelse som heter overspising/tvangsspising. Jeg kan ikke bedømme om det er det du lider av, det kan også være bare generelt sukkersug. Jeg føler at krom-tabletter hjelper på søtsug, har du prøvd det? Det fås kjøpt reseptfritt på apotek.

• Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Atte hæ?? Man trenger da vitterlig ikke profesjonelle for å slutte å spise godteri. Det får da være grenser...

Nå virker det mer som en avhengighet enn fråtsing. Da spiseforstyrrelser gjerne bunner ut i psykiske finurligheter, så vil jeg gått i dialog med en fagmann.

• Liker 1
Skrevet

Bruk søtstoff-produkter som erstatning i overgangsperioden, så gradvis trapp ned på det også.

Å bruke søtstoff-produkter er det dummeste du gjør, da det er mellom 30 og 600 ganger søtere enn sukker. Kroppen klarer ikke skille på syntetisk og ekte søtstoff. Dermed går sukkertoleransen går til himmels og sukkersuget blir enormt. Man må ha mer og mer syntetisk søtstoff for å tilfredsstille det nye søtsuget. Og enda mye mer om det er "vanlig" sukker man spiser.

Skrevet

Nå virker det mer som en avhengighet enn fråtsing. Da spiseforstyrrelser gjerne bunner ut i psykiske finurligheter, så vil jeg gått i dialog med en fagmann.

Hun sier jo at hun spiser sunt og variert ellers, og sier ingenting om at hun sliter med noe psykisk eller er lei seg for noe. Det høres ut som suggersug for meg. Det er vanskelig å slutte å spise godteri når man har begynt, sånn er det bare.

• Liker 4
Gjest Nuppdupp
Skrevet

hadde en periode for noen år siden, hvor jeg lafset i meg masse godteri. trodde selv jeg ikke klarte å stoppe. men en dag bestemte jeg meg for at nok var nok. så begynte jeg å spise normalt igjen. fikk jeg veldig lyst på søtt, så spiste jeg f.eks brunost på brødskiva eller risgrøt. du kan klare det du også. bare du bestemmer deg helt :)

• Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Hun sier jo at hun spiser sunt og variert ellers, og sier ingenting om at hun sliter med noe psykisk eller er lei seg for noe. Det høres ut som suggersug for meg. Det er vanskelig å slutte å spise godteri når man har begynt, sånn er det bare.

Nei. Det er alltid noe bak.

Det kan være en fysisk avhengighet av sukkerrushet. Det kan være en avhengighet av endorfinene som slippes ut ved inntaket.

Det er mange årsaker som kan føre til overspisning, hvem er vi til å avgjøre hvilke som er reelle?

• Liker 2
Skrevet

Nei. Det er alltid noe bak.

Dette er tull. Du er bitt av diagnostiseringsbasillen.

• Liker 5
Gjest Katten.
Skrevet

Dette er tull. Du er bitt av diagnostiseringsbasillen.

Når vedkommende ikke klarer å ikke spise noe 'godt' hver eneste dag, og i store mengder, da vitner det om noe mer enn bare et sukkersug.

• Liker 1
Gjest Cosette
Skrevet

Når vedkommende ikke klarer å ikke spise noe 'godt' hver eneste dag, og i store mengder, da vitner det om noe mer enn bare et sukkersug.

Kilder, please?

Det fullt mulig å bli avhengig av daglig sukker på samme måte som man kan bli avhengig av for eksempel snus. Det er en "kos" man har lagt til seg som vane, og både sukker og nikotin er avhengighetsskapende stoffer i seg selv. Det betyr ikke at man trenger profesjonell hjelp eller at det ligger noen psykiske årsaker bak. Man kan være striks med seg selv, kaste alt av snop man har i hus, droppe fullstendig å kjøpe noe mer på butikken og lide seg igjennom den første uken, så vil det etterhvert gå seg til for de fleste.

• Liker 2
Gjest Katten.
Skrevet

På samme måte kan en bare kvitte seg med narkotika, kjøpe inn akkurat den megnden mat man trenger etc.

De erfaringene jeg har hatt med spiseforstyrrelser, er at en person uten noen erfaring på området, kan lett ødelegge mer enn man fikser, ved å uttale seg.

Så hvem her inne er en som kan uttale seg om hva som er riktig i dette tilfellet?

• Liker 1
Skrevet

På samme måte kan en bare kvitte seg med narkotika, kjøpe inn akkurat den megnden mat man trenger etc.

De erfaringene jeg har hatt med spiseforstyrrelser, er at en person uten noen erfaring på området, kan lett ødelegge mer enn man fikser, ved å uttale seg.

Så hvem her inne er en som kan uttale seg om hva som er riktig i dette tilfellet?

Og den erfaringen jeg har ang spiseforstyrrelser er at det er fort gjordt å blåse opp noe til å være verre enn det er, og at ting baller på seg. Sukker og nikotin er mye det samme. Mange klarer det alene, noen trenger hjelp.

Skrevet

Jeg hadde en sånn periode i høst, TS. Spiste sjokolade hver dag i varierende mengder, og hver helg dro jeg ned på Europris og kjøpte smågodt for 5,99 pr. hekto, de har noen typer smågodt der som jeg er alt for glad i. Når jeg etter hvert kom opp i en femtilapp for smågodt så skjønner du at det var ganske store mengder. Så spiste jeg sjokolade, smågodt og potetgull/popcorn/kjeks i helgen, og så smågodt utover i uka også. Og så kom neste lørdag, med nye innkjøp av billigsmågodt...

For meg har løsningen vært å bare spise opp det jeg har i skapene, både smågodt, sjokolade, kjeks, potetgull og annen dritt, og så holde seg hard på det at jeg verken skal kjøpe eller spise slike ting på flere dager. En bråstopp altså. Det kan også være lurt å spise noe annet når man får lyst på godteri, for kanskje er man bare sulten. Jeg tror i alle fall at jeg spiste for lite annen mat og at jeg derfor overkompenserte med å spise godteri i stedet. De første dagene etter godterikuttet føles nærmest uutholdelige, men så går det seg til, og jeg klarer meg i alle fall uten godteri hver dag nå ;-) I avvenningsfasen synes jeg det er best med totalt avhold fra godteri og slikt, for hvis jeg først begynner å spise noe sånt da så bare baller det på seg...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...