Gå til innhold

Sunnere kosthold - men skikkelig magetrøbbel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette burde kanskje innom helse, men jeg prøver nå her.

Jeg har i den siste uka ca tatt helomvending på kostholdet og spiser veldig sunt. Grove kortprodukter, masse vann, mindre kaffe, masse grønnsaker og frukt.

Men.. Jeg har rett og slett fått et ille mageproblem.

Jeg, eh, blør. Når all denne sunne maten skal komme ut bakveien.

Hvorfor?? :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For mye fiber og for lite vann ?

Men jeg drikker jo så mye vann at jeg grenser til saltmangel! Kan det være at jeg faktisk får i meg for mye fiber gjennom grønnsakene? Grovbrød har jeg alltid spist, men kanskje kombinasjonen gjør det. Tror også jeg tygger ganske nøye, men ser noen nevner at det kan være grunnen - altså mangel på tygging av maten? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linfrø hjelper veldig!:)

Ah, da skal jeg prøve det! Har faktisk det i skapet ser jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor blør du? Er det pga hard mage eller diarre?

Hard mage. Veldig hard mage. Med eh, skarpe "biter i". Fryktelig vondt i allefall. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du med fordel prøve linfrø. Men de skal bløtlegges over natta først. Da dannes det en slags geleaktig substans rundt frøene, og dette hjelper avføringen til å gli lettere ut.

Det ser ut som, og smaker phyy, men funker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du med fordel prøve linfrø. Men de skal bløtlegges over natta først. Da dannes det en slags geleaktig substans rundt frøene, og dette hjelper avføringen til å gli lettere ut.

Det ser ut som, og smaker phyy, men funker bra.

Okey, skal gjøre det. Har aldri vært borti dette før :sjenert:

Kan jeg blande dem i yoghurt eller noe, eller ødelegger det effekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du sikkert, men for meg funket det bedre å spise to skjeer på styrten. Da var det fortere overstått. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tar tid før magen venner seg til det nye kostholdet.. men forstoppelse er vondt... god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke kosten som er problemet, men omleggingen. Hvor lenge har du spist slik? Hvis du googler fiber tror jeg du finner mange artikler om at man kan bli dårlig i magen av brå overgang, men det tror jeg du vender deg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiafrø smaker bedre enn linfrø og får samme geleaktige konsistensen etter ca 20min.

Bland med vann og saft fra lime og du har "iskiate" eller "chia fresca". Energidrikken til stammefolk i Mexico og mellom-Amerika.

Hjelper også på avføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...