Gå til innhold

Har hunder og det skaper problemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

For meg er hovedregelen at det er jeg som er invitert og ikke hundene mine. Unntaket er når jeg bli invitert til folk som jeg vet liker hundene mine. Er jeg usikker, hender det jeg spør om de kan være med, men som regel lar jeg dem være igjen hjemme. Jeg drar da tidligere hjem med den begrunnelsen at hundene mine må ha tilsyn. Det er jo ikke all verdens lenge jeg kan være borte fra hundene. Det er da mange som av seg selv sier at jeg kan ta hundene med neste gang.

Er hundene med, skal de ikke opp i møbler, ligge på tepper, hilse på hustandens dyr osv. uten at jeg vet med sikkerhet at dette er greit.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg må også få lov til å stille spørsmålstegn ved alle hundeeiere i denne tråden som gledelig forteller at de ikke tar med hunden på besøk til folk. Hvor mye er disse hundene hjemme alene?

Min er ikke med på besøk så hun er alene kanskje tre-fire timer i alt i uka.

• Liker 1
Skrevet

Mine er alene maks 8 timer, altså en vanlig arbeidsdag. Jeg er såpass gammel at sammenkomster vanligvis legges til helger uansett i og med at mine venner stort sett er opptatt med jobb og familie på hverdagene selv.

Skal jeg noe på kvelden på en hverdag, må min mann være hjemme. Skal begge noe, må vi skaffe pass til hundene.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det finnes slike hundeeiere som forventer at hunden skal være slik. Innenfor jaktmiljøet, lydighetsmiljøet, agilitymiljøet, "veskehund"miljøet.

Å tro at det bare finnes i jaktmiljøet (og at de fleste som driver med jakt er slike eiere), viser bare hvor lite du vet om dette miljøet.

Og hvor skriver jeg at dette bare finnes i jaktmiljøet? Vennligst ikke tillegg meg meninger og ord jeg ikke har sagt.

• Liker 2
Gjest Consensio
Skrevet

Og hvor skriver jeg at dette bare finnes i jaktmiljøet? Vennligst ikke tillegg meg meninger og ord jeg ikke har sagt.

Vel, kanskje du burde ordlegge deg noe annerledes og heller si hundemiljø, og ikke jaktmiljø.

• Liker 2
Skrevet

Katter klarer fint å være med på besøk om den har blitt vandt til det og det å kunne gå i bånd slik at den får gått på do utendørs.

Dette er det mange som gjør uten noe som helst problemer.

Det går helt fint å ha hund, men likevel la vær å ta med seg hunden på besøk.

Dersom hunden får seg en tur før jobb, en god tur etter jobb så er det ikke farlig for hunden å være hjemme alene noen timer om kvelden også.

Og det er jo ikke slik at man pleier å reise på besøk til folk hver eneste kveld hele uka om man har hund? Men man behøver jo ikke slutte helt med å reise på besøk uten hunden heller.

På grensen til dyremishandling? Nå får du jekke deg ned et par hakk.

Klart man kan! Reiser du aldri på besøk til folk dersom du ikke kan ta med deg dine dyr? Eller besøker du andre bare på dager du ikke jobber?

Jeg syns ikke noe om å være borte fra hunden hele dagen hver eneste dag, men man trenger jo ikke bli helt hysterisk andre veien heller.

Man kan være svært så ansvarsfull, svært så glad i dyrene sine selv om man besøker ei venninne og dyra er hjemme alene.

Det handler mer om prioritering av tiden.

Endel oppdrettere selger ikke hunder til fulltidsarbeidende mennesker. Årsaken kan vi finne i flere av svarene dine over.

Skrevet

Vel, kanskje du burde ordlegge deg noe annerledes og heller si hundemiljø, og ikke jaktmiljø.

Nei, hvorfor det? Nå var det snakk om jaktmiljøet, og da holder jeg meg til det. Det betyr ikke at du står fritt til å generalisere mine utsagn.

Gjest Consensio
Skrevet

Endel oppdrettere selger ikke hunder til fulltidsarbeidende mennesker. Årsaken kan vi finne i flere av svarene dine over.

En del oppdrettere? Betyr det at de har rett fordi de er oppdrettere?

Ja da kan vi jo alle støtte Aud Stokman da, for hun var også oppdretter (er fortsatt "grøss", men det er en annen sak)

En del oppdrettere sier at deres rase ikke trenger trening også, eller at deres hunder bare passer til barnløse mennesker, eller at hundene godt kan avles på til tross for sykdommer

• Liker 5
Skrevet

Og for å føye til litt:

Jeg mener selvsagt ikke at det er noe galt i å la hunden være hjemme alene timer på kvelden så lenge ikke alle i husholdet er borte 8-10 timer på dagtid. Da er det uproblematisk, selvfølgelig. Det er helheten i hundeholdet som gjelder. Totalt antall timer alene bør innskrenkes til et minimum, og 8+ dagtid + 2+ timer på kveldstid samme dag = skjer ikke hos meg.

Gjest Consensio
Skrevet

Nei, hvorfor det? Nå var det snakk om jaktmiljøet, og da holder jeg meg til det. Det betyr ikke at du står fritt til å generalisere mine utsagn.

Ro deg ned litt da...jøsses.

• Liker 3
Skrevet

En del oppdrettere? Betyr det at de har rett fordi de er oppdrettere?

Ja da kan vi jo alle støtte Aud Stokman da, for hun var også oppdretter (er fortsatt "grøss", men det er en annen sak)

En del oppdrettere sier at deres rase ikke trenger trening også, eller at deres hunder bare passer til barnløse mennesker, eller at hundene godt kan avles på til tross for sykdommer

Jeg ser den.

Det kommer jo ann på hva slags rase man har også, noen tåler mer alenetid enn andre.

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg ser den.

Det kommer jo ann på hva slags rase man har også, noen tåler mer alenetid enn andre.

Nja, er til dels enig med deg nå, men jeg ville heller sagt at en del individer tåler mer alenetid enn andre :)

Bare sånn for å pirke :)

Uansett hvilken rase man velger og hvordan man trener hunden, så finner man hunder som ikke takler å være lenge alene, men også mange hunder som takler det uten problemer

• Liker 2
Skrevet

Nja, er til dels enig med deg nå, men jeg ville heller sagt at en del individer tåler mer alenetid enn andre :)

Bare sånn for å pirke :)

Uansett hvilken rase man velger og hvordan man trener hunden, så finner man hunder som ikke takler å være lenge alene, men også mange hunder som takler det uten problemer

Stiller meg bak Consensios utsagn her.

Vi har to hunder i nabohusene, de er i utgangspunktet hunder som kan "tåle" mange timer alene(selvfølgelig innen for norm) men begge disse hyler seg gjennom dagen, mens vår Havanais som er tilvendt fra vi kunne på og være alene han klarer seg utmerket :)

Vi begynte minutt for minutt og i stort bur, da han trivdes best på små tette områder.

Tilslutt som ettåring så fikk han huset for seg selv, og det går strålende :)

Dette vet vi, da naboen vegg i vegg er hjemme på dagtid og aldri hørt en lyd annet en varsling pga biler på gården.

Radien står på, og han sover nok mesteparten av dagen.

Som sagt gjelder dette ca 6-7 timer 4 ganger i uken.

Broren til vår hund, er også meget fortrolig med og være alene....

Men det blir ikke mye kveldsaktiviteter, da han ikke skal være alene på kvelden å.

Da er han enten med,vi skaffer hundevakt eller en av oss er hjemme :D

• Liker 1
Skrevet

Jeg er allergisk og ønsker ikke besøk med hunder og katter.

Skrevet

Ble TS borte?

Skrevet

Dette er hva jeg mener med omgangskrets når man har hund. Når man er hundeeier er det en fordel å unngå mennesker som deg i omgangskretsen. Å heller fokusere på mennesker som elsker å se den lodne, litt illeluktende hårballen som kommer ett steg og to steg nærmere matbordet når man spiser. Folk som setter pris på den kjærligheten en hund gir.

Når man har en omgangskrets der mange har hunder, er det ofte sånn at når man inviterer eieren går den som ber utfra at man tar med hunden. Og gjør man ikke det, blir de smålig skuffet :) I hvert fall er det sånn i min omgangskrets. Nå skal det sies at jeg har en helt ufattelig liten, rolig og stille hund som alle i min omgangskrets elsker å tilbringe tid sammen med.

Hvorfor skal man unngå mennesker bare fordi de ikke ønsker å ha hunder i eget hjem? Jeg synes det er veldig trangsynt å basere sin sosiale krets basert på hvem som vil ha besøk av hunden sin, men du må for all del bestemme selv hvem du vil være sammen med. Jeg har ikke noe mot hunder, og jeg blir lett sjarmert av hunder når jeg er ute og går tur eller er på besøk med andre mennesker. Jeg vil bare ikke ha dem hjemme hos meg, og de grunnene har allerede blitt ramset opp tidligere i tråden. Jeg har allerede opplevd å få hundeoppkast på sofaen min, og den flekken har jeg aldri klart å bli kvitt... Vennene mine har full forståelse for at jeg ikke vil ha hund hjemme hos meg, og alle sier at det ikke er noe problem for hundene å være hjemme alene noen få timer. Hadde vennene mine kutta meg ut fordi de må være sammen med hundene sine absolutt hele tiden hadde jeg blitt lettere sjokkert.

Til slutt vil jeg bare si at du virker veldig naiv når du skriver at alle i din omgangskrets elsker å tilbringe tid sammen med hunden din.

• Liker 4
Gjest Survival
Skrevet

Hvorfor skal man unngå mennesker bare fordi de ikke ønsker å ha hunder i eget hjem? Jeg synes det er veldig trangsynt å basere sin sosiale krets basert på hvem som vil ha besøk av hunden sin, men du må for all del bestemme selv hvem du vil være sammen med. Jeg har ikke noe mot hunder, og jeg blir lett sjarmert av hunder når jeg er ute og går tur eller er på besøk med andre mennesker. Jeg vil bare ikke ha dem hjemme hos meg, og de grunnene har allerede blitt ramset opp tidligere i tråden. Jeg har allerede opplevd å få hundeoppkast på sofaen min, og den flekken har jeg aldri klart å bli kvitt... Vennene mine har full forståelse for at jeg ikke vil ha hund hjemme hos meg, og alle sier at det ikke er noe problem for hundene å være hjemme alene noen få timer. Hadde vennene mine kutta meg ut fordi de må være sammen med hundene sine absolutt hele tiden hadde jeg blitt lettere sjokkert.

Til slutt vil jeg bare si at du virker veldig naiv når du skriver at alle i din omgangskrets elsker å tilbringe tid sammen med hunden din.

Jeg sier ikke at man skal unngå mennesker som ikke liker hunder, men man bør ha mange mennesker i omgangskretsen som faktisk liker hunder! Jeg har en salig blanding av begge deler, og det funker flott. Problemet er hvis man bare har venner som ikke aksepterer hund. Jeg respekterer mennesker som ikke ønsker å ha hunder i sitt hjem, og det er helt greit. Jeg bare syns det er flott å ha mennesker i omgangskretsen som godtar hundene og ønsker å ha dem i hjemmet sitt.

Hvordan kan du kalle meg naiv for det? Sannheten er jo at det er vennene mine som ringer MEG og spør om de kan få lufte hunden eller hente henne og ha henne på besøk. Det er jo ikke jeg som spør. De sier også selv at de elsker å tilbringe tid sammen med henne. Mye fordi de selv ønsker seg hund, men ikke kan ha det pga. diverse årsaker. Så da lufter de og koser seg med min. Hva er naivt med det?

Skrevet

Ble TS borte?

Tror det.

Og jeg skjønner det godt..

Skrevet

TS. er her hun :)

Men jeg har fått svar på det jeg lurte på, og andre brukere begynte og diskutere seg imellom og da melder jeg pass, takk for innspill :-)

Skrevet (endret)

Hvorfor svarer du som anonym da? Jeg skjønner ikke.. :gjeiper:

Endret av ViaVitae
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...