Gjest uAnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #21 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har hund selv men andres hunder er ikke velkommen hos meg, selv ikke om min ikke er hjemme og ihvertfall ikke om det er hannhunder. Og min hund klarer helt fint å være hjemme alene når jeg drar bort på besøk, hun har bare godt av å være litt alene.
Gjest Survival Skrevet 25. januar 2012 #22 Skrevet 25. januar 2012 Vel, det varierer jo veldig. For min del er det absolutt ikke et problem. Mine venner elsker hunden min og ønsker svært gjerne at jeg tar henne med på besøk. I tillegg har jeg flere andre nøkkelpersoner i min omgangskrets som passer henne om jeg tar meg en tur ut eller på besøk. Og er det krise, kan hun helt fint være hjemme alene noen timer siden hun er svært lite hjemme alene i utgangspunktet. I perioden da hunden var valp var selvfølgelig min sosiale krets litt smalere, og jeg var veldig usosial utenfor hjemmet. Men det var jo fordi jeg måtte passe på og være sammen med valpen, noe jeg forsåvidt satte større pris på enn de sosiale arrangementene. Å være hundeeier er en egen livsstil. Skal man trives i den livsstilen og ha et sosialt liv samtidig, er nøkkelen at de menneskene man har rundt seg også er hundemennesker eller bare mennesker som respekterer hunder. Dette er noe man faktisk bør tenke på før man skaffer seg en hund, da livet med hund krever noen "ofringer" som f.eks. en mindre sosial omgangskrets (type at man ikke kan dra ut hver helg, osv) 1
Plastaroma Skrevet 25. januar 2012 #23 Skrevet 25. januar 2012 Som overskriften din sier så skaper det litt problemer å ha dyr. Man må tenke annerledes i forhold til besøk, det er ikke til å komme fra. Og man må respektere det om noen ikke vil ha dyr på besøk. Jeg har katter, så det er en god grunn til at jeg ikke vil ha hunder hit. Ikke alle som respekterer det, nei, de kommer med unnskyldninger om at hunden kan jo ikke vente i bilen mens de er inne (ikke snakk om lengre besøk), og hunden er jo så liten, og kattene kan da hives ut så lenge. Jeg er ikke glad for å stenge kattene inne på et rom, eller la de vente ute med snutene trykt opp i verandadøra, fordi et annet dyr skal få være inne i deres hjem. Hundene, det er snakk om et par stykker, synes det er spennende med katteduften, og roter rundt der kattene har sine plasser. Har også opplevd at en av dem har markert inne. Det var visst veldig morsomt i følge en av hundeeierne, fordi den var så smart og fulgte instinktene sine. Nå så hundene har reist igjen så er det noen meget skvetne og ukomfortable katter som slippes inn. Jeg liker å ha kattene med meg selv når jeg skal på lengre turer, men jeg forsikrer meg alltid om at det er helt i orden for de jeg skal til. Det er mange grunner til at man ikke ønsker dyr på besøk hjemme hos seg, og det er ikke alltid man har lyst til å fortelle grunnen heller. Det burde ikke være nødvendig å måtte komme med masse unnskyldninger, et enkelt nei burde være nok. Og det må man som dyreeier respektere. 2
-Perdita- Skrevet 25. januar 2012 #24 Skrevet 25. januar 2012 Det viktigste er nok å ikke forvente at alle er like begeistret for dine dyr som det du er. Ja, andre må respektere at du har valgt å ha hund, men du må også respektere at ikke alle ønsker at du tar med deg dine hunder i deres hjem. Det er du som har valgt å ha hund, og da må du innrette deg etter hvordan livet med hunder er. Hunder klarer helt fint å være alene mens du er på besøk, de må ikke være med overalt. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #25 Skrevet 25. januar 2012 Det er jo veldig mange grunner til å ikke ville ha hund i hus. Man har katt, barn, man er selv redd for hund, røyting, sikling, markering, lukten, oppriping av parkettgulv, redd for lort osv i sofaen, takler ikke bjeffing, liker ikke tigging, synes det er slitsomt med et dyr som springer rundt, liker generelt ikke hunder, vil ha besøk i fred og ro. Det finnes sikkert mange flere grunner også, men det burde ikke være nødvendig å grunngi hvorfor man ikke vil ha hund i huset sitt. Om det er snakk om noen få timer borte på besøk, så ser jeg absolutt ikke nødvendigheten i å ha med seg hundene. Jeg synes faktisk det er TS som virker mest urimelig her, og ikke vennene. 2
Bachata Skrevet 25. januar 2012 #26 Skrevet 25. januar 2012 Siden andre MED hund ikke er verken interessert i å få hundene dine på besøk, og broren din med hun ikke er interessert i å komme hjem til deg, så er det enten noe rart med vennene og broren din, eller du ser ikke ditt forhold og dine hunder slik andre gjør det. Det kan være så mangt, som en annen sa, du omtaler hundene dine som "guttene dine", dersom du menneskeliggjør dem og behandler dem som barn, er DET en oppdragermåte mange ikke ønsker for seg og sine. At de fungerer fint ute blant fremmede, betyr ikke at din måte å leve med dine hunder, er en måte vennene dine eller broren din vil ha rundt sine. Det er mange som menneskeliggjør dyrene sine, spesielt med små hunder. Kler på dem klær, behandler dem som barn, ser på deres lek som "søskenkjærlighet" etc. Eller kanskje du bruker mye av oppmerksomheten din på dem om de er med? Jeg har hatt besøk av hundeeiere som har det, det er altså kliss umulig å føre en hel samtale med vedkommende, for midt i en setning kan lett vedkommende avbryte med "neeeeimen Findus da!! Ville du ligge i sofaen da? KOm da!!" *klapper på sofaen og er helt i en annen verden* Jeg gidder ikke be dem med hund, og hvis de skal komme får de la hunden være hjemme. Noen blir altså helt vekk når de har hunden der. Det å avbryte stadig vekk, aldri egentlig høre på de de er sammen med, og å hovedsakelig være mest opptatt av hunden/e, er noe som gjør at de gjør seg selv ganske uinteressante. Jeg kan lett synes hundene er søte, men jeg gidder ikke sitte å prate med/til/om dem i flere timer. Kan du se at det kan være noe med din og hundene dine sin måte å være på? 5
sol i sinnet Skrevet 25. januar 2012 #27 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har en røytefri og rolig Havanais. Om vi må/skal noe på ettermid etter jobb, så spør jeg om han kan være med Får jeg nei, så må vi enten skaffe hundevakt eller pent avslå "middag" tilbud ol!! Han skal IKKE være mer en en arb dag alene hjemme, dette er noe vi var klar over når vi skaffet hund og sånn er det :D 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #28 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har hund selv, men jeg forventer ikke at jeg kan ta han med inn i andres stue. Han er kun med om vi treffes for å gå en tur, og kanskje tar en kaffe etterpå. Ikke ønsker jeg andres hunder inn i min stue, i så tilfelle får de vente ute på verandaen.
Gjest Survival Skrevet 25. januar 2012 #29 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har en røytefri og rolig Havanais. Om vi må/skal noe på ettermid etter jobb, så spør jeg om han kan være med Får jeg nei, så må vi enten skaffe hundevakt eller pent avslå "middag" tilbud ol!! Han skal IKKE være mer en en arb dag alene hjemme, dette er noe vi var klar over når vi skaffet hund og sånn er det :D En Havanais skal jo egentlig ikke være hjemme alene en hel arbeidsdag heller. (Sett at en arbeidsdag er 8 timer). 1
sol i sinnet Skrevet 25. januar 2012 #30 Skrevet 25. januar 2012 En Havanais skal jo egentlig ikke være hjemme alene en hel arbeidsdag heller. (Sett at en arbeidsdag er 8 timer). Nei jeg har hørt det, men vi har en ytterst velgående hund som etter tilvending over lang tid ikke har noen problemer med 7-8 timer alene! Jeg jobber 7 timer 4dager i uken, og har ikke det minste dårlig samvittighet:) Når jeg starter tidlig(6.45) så drar mannen 8, og jeg er hjemme 14.00. Når jag starter sent(10.00) så er mannen hjemme ca 16.00. Jeg har aldri fortsått dette "hysteriet" med at såkalte selskapshunder ikke skal være alene, jeg har en vennekrets med shi tzuer og powder puffer+ havaer og alle disse bor hos vanlige mennesker med vanlige jobber!! Ingen spes prob hos noen av de, og INGEN lider av seprasjonsangs ol. Har også diskutert dette med vetrinær før hundekjøp for 2 år siden, og fikk vel til svar at man skulle ta seg good tid til tilvending og helst ikke ha mer en 7 timer borte. 1
SmallTalk Skrevet 28. januar 2012 #31 Skrevet 28. januar 2012 Når ikke engang broren din vil la hunden sin være sammen med bikkjene dine fordi han er redd for at de skal ha negativ innvirkning på hunden hans, da bør du kanskje ta en vurdering på om hundene dine faktisk er så lydige og veloppdragne som du skal ha det til... 3
Gjest Survival Skrevet 28. januar 2012 #32 Skrevet 28. januar 2012 Nei jeg har hørt det, men vi har en ytterst velgående hund som etter tilvending over lang tid ikke har noen problemer med 7-8 timer alene! Jeg jobber 7 timer 4dager i uken, og har ikke det minste dårlig samvittighet:) Når jeg starter tidlig(6.45) så drar mannen 8, og jeg er hjemme 14.00. Når jag starter sent(10.00) så er mannen hjemme ca 16.00. Jeg har aldri fortsått dette "hysteriet" med at såkalte selskapshunder ikke skal være alene, jeg har en vennekrets med shi tzuer og powder puffer+ havaer og alle disse bor hos vanlige mennesker med vanlige jobber!! Ingen spes prob hos noen av de, og INGEN lider av seprasjonsangs ol. Har også diskutert dette med vetrinær før hundekjøp for 2 år siden, og fikk vel til svar at man skulle ta seg good tid til tilvending og helst ikke ha mer en 7 timer borte. Javel. Jeg ønsker ikke skape noen diskusjon rundt dette, sånn at tråden blir off topic. Ville bare påpeke det som er den "generelle regelen" om Havanaiser. Jeg vet ikke om det er sånn med andre selskapshunder også, men jeg vet at Havanaisens personlighet gjør at den er svært sensitiv for akkurat dette. Så kan man jo diskutere omliggende faktorer slike som du kommer med. Jeg mener i hvert fall at 7-8 timer alene hjemme om dagen 5 dager i uka, er for mye for en Havanais. Bare min mening. 2
Zesaria Skrevet 29. januar 2012 #33 Skrevet 29. januar 2012 For det første: det er på tide at folk slutter å sammenligne katter og hunder. Jeg har begge deler, og forskjellen er kjempestor. En katt hadde ikke trivdes på besøk hos andre selv om den fikk lov. De er hjemmekjære dyr, selvstendige og trives best i eget miljø. Du gjør mao bare urett om du tar med katten på besøk. I tillegg til det faktum at de må ha tilgang til kattedo. En hund derimot, er ikke hjemmekjær, den trives med flokken sin. Den blir med eieren hvor det måtte være, og er fornøyd med det. Ingen hund trives med å være for mye hjemme alene, det er unaturlig for flokkdyr. (I motetning til katten som IKKE er flokkdyr). Jeg må også få lov til å stille spørsmålstegn ved alle hundeeiere i denne tråden som gledelig forteller at de ikke tar med hunden på besøk til folk. Hvor mye er disse hundene hjemme alene? Evt. jobber ikke folk? De fleste hunder er hjemme alene 8-10 timer mens eieren er på jobb, synes dere da det er naturlig å la den være hjemme alene når en drar på besøk på kveldstid også? For meg blir det på grensen til dyremishandling. Greit nok om man er flere voksne i husholdet, slik at en er hjemme med hunden. Har man hund, tar man ansvar for den før man prioriterer sitt eget sosialliv. Da er det ikke snakk om å forstå at hunden ikke er velkommen hos alle bla bla. Det handler om å være seg bevisst det ansvaret man påtok seg når man skaffet seg hund. Man reiser ikke først på jobb, for så å dra på besøk senere samme dag uten hunden. Jeg forventer ikke at alle skal godta at min hund kommer på besøk, men samtidig forventer jeg at mine venner forstår at jeg er et ansvarsfullt menneske som ikke lar hunden min ligge hjemme alene hele dagen og kvelden. Da får disse vennene komme på besøk hos meg, ellers får vi være utendørs så hunden kan være med. Eller vi møtes i helgen. I denne tråden kan man få inntrykk av at det er hundeeiere som er urimelige. Jeg synes det er mye mer urimelig å ikke forstå at folk rundt seg er ansvarsfulle dyreeiere. 2
Zesaria Skrevet 29. januar 2012 #34 Skrevet 29. januar 2012 Når ikke engang broren din vil la hunden sin være sammen med bikkjene dine fordi han er redd for at de skal ha negativ innvirkning på hunden hans, da bør du kanskje ta en vurdering på om hundene dine faktisk er så lydige og veloppdragne som du skal ha det til... Eller en kan stille seg spørsmål rundt holdingene til hundehold i jaktmiljøer rundt omkring.. Veloppdragen er ofte synonymt med underdanig, passiv og blottet for eget initiativ.. 1
Rosalie Skrevet 29. januar 2012 #35 Skrevet 29. januar 2012 Eller en kan stille seg spørsmål rundt holdingene til hundehold i jaktmiljøer rundt omkring.. Veloppdragen er ofte synonymt med underdanig, passiv og blottet for eget initiativ.. Nå. De aller fleste jegere med hund er slett ikke slik du beskriver her. De finnes, og synd er det, men dårlig dyrehold finner man i alle grupperinger. En hund slik som beskrives i sitatet vil for øvrig være en elendig jakthund. Til trådstarter: Jeg er glad i hunder, jeg, men jeg ønsker ikke å ha besøk av hunder i boligen min. Om noen må ha med hund hit, så forventer jeg at den er oppdratt til å ligge der den får beskjed om, og ihvertfall ikke under noen omstendighet prøver seg på tigging ved spisebordet eller poter opp i sofaen. Mitt hjem slik det fremstår i dag er ikke tilrettelagt for dyr, og jeg ønsker ikke å måtte ommøblere kåken bare fordi noen absolutt må ha med seg dyr på besøk. Langtveisfarende med dyr kan bruke kennel eller dyrekotell.
Gjest Consensio Skrevet 29. januar 2012 #36 Skrevet 29. januar 2012 For det første: det er på tide at folk slutter å sammenligne katter og hunder. Jeg har begge deler, og forskjellen er kjempestor. En katt hadde ikke trivdes på besøk hos andre selv om den fikk lov. De er hjemmekjære dyr, selvstendige og trives best i eget miljø. Du gjør mao bare urett om du tar med katten på besøk. I tillegg til det faktum at de må ha tilgang til kattedo. Katter klarer fint å være med på besøk om den har blitt vandt til det og det å kunne gå i bånd slik at den får gått på do utendørs. Dette er det mange som gjør uten noe som helst problemer. Jeg må også få lov til å stille spørsmålstegn ved alle hundeeiere i denne tråden som gledelig forteller at de ikke tar med hunden på besøk til folk. Hvor mye er disse hundene hjemme alene? Evt. jobber ikke folk? De fleste hunder er hjemme alene 8-10 timer mens eieren er på jobb, synes dere da det er naturlig å la den være hjemme alene når en drar på besøk på kveldstid også? For meg blir det på grensen til dyremishandling. Greit nok om man er flere voksne i husholdet, slik at en er hjemme med hunden. Det går helt fint å ha hund, men likevel la vær å ta med seg hunden på besøk. Dersom hunden får seg en tur før jobb, en god tur etter jobb så er det ikke farlig for hunden å være hjemme alene noen timer om kvelden også. Og det er jo ikke slik at man pleier å reise på besøk til folk hver eneste kveld hele uka om man har hund? Men man behøver jo ikke slutte helt med å reise på besøk uten hunden heller. På grensen til dyremishandling? Nå får du jekke deg ned et par hakk. Har man hund, tar man ansvar for den før man prioriterer sitt eget sosialliv. Da er det ikke snakk om å forstå at hunden ikke er velkommen hos alle bla bla. Det handler om å være seg bevisst det ansvaret man påtok seg når man skaffet seg hund. Man reiser ikke først på jobb, for så å dra på besøk senere samme dag uten hunden. Klart man kan! Reiser du aldri på besøk til folk dersom du ikke kan ta med deg dine dyr? Eller besøker du andre bare på dager du ikke jobber? Jeg syns ikke noe om å være borte fra hunden hele dagen hver eneste dag, men man trenger jo ikke bli helt hysterisk andre veien heller. Man kan være svært så ansvarsfull, svært så glad i dyrene sine selv om man besøker ei venninne og dyra er hjemme alene. Det handler mer om prioritering av tiden. 4
Gjest Consensio Skrevet 29. januar 2012 #37 Skrevet 29. januar 2012 Eller en kan stille seg spørsmål rundt holdingene til hundehold i jaktmiljøer rundt omkring.. Veloppdragen er ofte synonymt med underdanig, passiv og blottet for eget initiativ.. Ja, det finnes slike hundeeiere som forventer at hunden skal være slik. Innenfor jaktmiljøet, lydighetsmiljøet, agilitymiljøet, "veskehund"miljøet. Å tro at det bare finnes i jaktmiljøet (og at de fleste som driver med jakt er slike eiere), viser bare hvor lite du vet om dette miljøet. 1
Mr. Jones Skrevet 29. januar 2012 #38 Skrevet 29. januar 2012 Det er jo veldig mange grunner til å ikke ville ha hund i hus. ...røyting, sikling, markering, lukten, liker ikke tigging, synes det er slitsomt med et dyr som springer rundt, liker generelt ikke hunder, vil ha besøk i fred og ro. Det finnes sikkert mange flere grunner også, men det burde ikke være nødvendig å grunngi hvorfor man ikke vil ha hund i huset sitt. Kunne ikke sagt det bedre selv. Man inviterer menneskene på besøk. De illeluktende beistene får dere holde hjemme.
Gjest Survival Skrevet 29. januar 2012 #39 Skrevet 29. januar 2012 Kunne ikke sagt det bedre selv. Man inviterer menneskene på besøk. De illeluktende beistene får dere holde hjemme. Dette er hva jeg mener med omgangskrets når man har hund. Når man er hundeeier er det en fordel å unngå mennesker som deg i omgangskretsen. Å heller fokusere på mennesker som elsker å se den lodne, litt illeluktende hårballen som kommer ett steg og to steg nærmere matbordet når man spiser. Folk som setter pris på den kjærligheten en hund gir. Når man har en omgangskrets der mange har hunder, er det ofte sånn at når man inviterer eieren går den som ber utfra at man tar med hunden. Og gjør man ikke det, blir de smålig skuffet I hvert fall er det sånn i min omgangskrets. Nå skal det sies at jeg har en helt ufattelig liten, rolig og stille hund som alle i min omgangskrets elsker å tilbringe tid sammen med. 1
Gjest Regza Skrevet 29. januar 2012 #40 Skrevet 29. januar 2012 Jeg må også få lov til å stille spørsmålstegn ved alle hundeeiere i denne tråden som gledelig forteller at de ikke tar med hunden på besøk til folk. Hvor mye er disse hundene hjemme alene? Evt. jobber ikke folk? De fleste hunder er hjemme alene 8-10 timer mens eieren er på jobb, synes dere da det er naturlig å la den være hjemme alene når en drar på besøk på kveldstid også? For meg blir det på grensen til dyremishandling. Greit nok om man er flere voksne i husholdet, slik at en er hjemme med hunden. Jeg jobber bare 50%, og besøk drar jeg på så sjeldent (1 gang annenhver måned ellernoe) at det ikke er noe problem, og da er det som regel ikke mer enn en time av gangen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå