Gå til innhold

Var dette stygt gjort av meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenåringsdatteren min var frekk i munnen mot meg ,dette skjedde på fredag.Hun gadd ikke å rydde blant annet.

På lørdag så kjøpte jeg favorittmaten hennes. Vi spiser den nesten aldri (taco)fordi vi har dårlig råd.

Hun ble veldig glad, men grunnen til at jeg kjøpte den var for å straffe henne pga at hun var frekk mot meg. Jeg nektet henne og spise den og koste meg med taco og cola mens hun måtte se på.

Var jeg slem?

Det var umodent, latterlig og ikke minst barnslig av deg.. Er du gammel?

Greit. Sliter med skyldfølelse selv også. Da gjør jeg ikke dette igjen.

Ja, du angrer sikkert.. :roll:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenåringsdatteren min var frekk i munnen mot meg ,dette skjedde på fredag.Hun gadd ikke å rydde blant annet.

På lørdag så kjøpte jeg favorittmaten hennes. Vi spiser den nesten aldri (taco)fordi vi har dårlig råd.

Hun ble veldig glad, men grunnen til at jeg kjøpte den var for å straffe henne pga at hun var frekk mot meg. Jeg nektet henne og spise den og koste meg med taco og cola mens hun måtte se på.

Var jeg slem?

Først, dersom du ikke har trengt å svare på frekkheter fra barnet ditt før hun er tenåringsdatter, så vil jeg si du er rimelig heldig med dattern din! Jeg nekta å rydde rommet mitt lenge før jeg kom i tenåra. ;)

Og det du kan gjøre når hun ikke vil følge regler i huset, er å ta vekk goder hun allerede har, varsle i forkant om at det kommer til å skje om hun ikke gjør det hun skal, og om hun fremdeles ikke gjør noe, SÅ kan du fjerne disse godene du allerede har varslet om at kommer til å forsvinne som en konsekvens.

Å gå å handle noe du vet hun sjeldent får, som hun er glad i, også sitte og spise det rett foran ansiktet hennes mens du nekter henne det.... det er rett og slett ondskapsfullt! Du ønsker ikke å lære henne at ondskap er løsningen på å ikke få det som man vil, for det er det du lærer henne.

Du lærer henne at dersom noen ikke gjør som hun mener de skal, er det ok å være ond mot dem. Hevne seg og være direkte slem.

Greit. Sliter med skyldfølelse selv også. Da gjør jeg ikke dette igjen.

Godt!

Og ta en prat med henne om det, beklag det som skjedde og forklar at du var usikker på hvordan du skulle gå frem for at hun skal forstå at hun må følge reglene. Men at måten du endte med å bruke, ikke er ok, verken for deg eller andre.

Forklar henne hvorfor det er viktig at hun følger reglene i huset, og forklar henne at det må bli konsekvenser om hun ikke følger dem, men at de konsekvensene kommer til å være varslet, slik at hun får en sjanse til å rette seg før konsekvens kommer, og at det blir fjerning av goder hun har per idag. (om det er å ikke få se tv/spille dataspill eller hva det nå er hun har hjemme som hun "leker" med i hverdagen, eller husarrest for mer alvorlige ting. Men husarrest er for stort for å ikke rydde rommet)

• Liker 1
Skrevet

Det var umodent, latterlig og ikke minst barnslig av deg.. Er du gammel?

Ja, du angrer sikkert.. :roll:

Jeg tenker på det hele tiden og har vondt inni meg, men hun sultet ikke.

Skrevet

Dette var veldig stygt gjort.

Det er slik ungdom vokser opp til å bli som deg - som mor som datter.

Du burde kjøpe taco og cola igjen og gjenskape kvelden slik den burde ha vært. Beklager og love å ALDRI gjøre noe slikt igjen.

Helt grusomt! :kjefte::haar:

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke penger på konto før om to uker så jeg får ikke kjøpt taco, vi skal ha lever med poteter, surkål og stua makaroni i dag, med appelsinsaft til drikke ,men det er hun ikke særlig glad i.

Kanskje jeg skal bake boller til henne siden hun ikke liker middagen?

Skrevet

Jeg har ikke penger på konto før om to uker så jeg får ikke kjøpt taco, vi skal ha lever med poteter, surkål og stua makaroni i dag, med appelsinsaft til drikke ,men det er hun ikke særlig glad i.

Kanskje jeg skal bake boller til henne siden hun ikke liker middagen?

Vann er billigere og sunnere enn appelsinsaft.

Nei du skal ikke bake boller.

Skrevet

Det som er gjort, er gjort! Det er ikke noe vits i å bake boller til henne eller gjøre annet for å premiere henne, det er ikke slik det fungerer.

Du kan prate med henne om det som skjedde, beklage din del av det, men også legge vekt på at det ER viktig at hun følger husets regler, og at det ER du som er den voksne og bestemmer, og at du skal jobbe masse med å håndtere konfliktsituasjoner strengt men ikke stygt.

Det er mye god, sunn mat du kan lage selv om du har ett lavt budsjett (når du nå er tom, så er det jo bare sånn, men planlegg til seinere), Helstrøm hadde noen gode ideer og tanker på programmet der han er hjemme hos privatpersoner. Gå inn på TVNorge og søk på Helstrøm Hjelper deg hjemme eller noe sånt, der skal det ligge oppskrifter. Mange av de han hjalp var på budsjett.

• Liker 1
Skrevet

Lurer på hva ts vanligvis spiser siden Taco anses som dyrt.

Riktignok er tacoproduktene overpriset som så mye annet...

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Yvonne (mod)

Skrevet

Jeg har ikke penger på konto før om to uker så jeg får ikke kjøpt taco, vi skal ha lever med poteter, surkål og stua makaroni i dag, med appelsinsaft til drikke ,men det er hun ikke særlig glad i.Kanskje jeg skal bake boller til henne siden hun ikke liker middagen?

:roll:

Gjest NozMonster
Skrevet

jeg tror kanskje dere bør rett og slett bare innse at dette er bare en trolletråååååd!

det er helt utrolig hvor lett det er å lure enkelte her..

Skrevet

Var jeg slem?

Slem? Nei.

Men: jævlig barnslig, helt kørka i hodet, pluss en skikkelig taper.

Føltes det godt rett etterpå?

Hun sultet ikke. Hun fikk brødskiver.

Brødskiver kan ikke sammenlignes med ordenlig mat.

Gjest "gjest"
Skrevet

Enkelte foreldre er mer barnslige enn tenåringene sine....

Skrevet (endret)

Jeg har snart en tenåringsdatter i huset selv og innimellom så kan vi krangle skikkelig, men jeg har aldri tatt hevn. Jeg kan bli sur, sint, lei meg og såret en sjelden gang, men det går over. Sånn er det å ha tenåringer i hus.

Ja, jeg vil si det er hevn når du lager favorittmaten hennes og ikke lar henne få av maten. Det er rett og slett frekt gjort av deg. Og særlig hvis det er sånn at dere ikke kan lage favoritten hennes så ofte.....

Endret av Kittykat
Skrevet

Rett og slett ondt.

Jeg har innsett at jeg er et dårlig menneske nå.

Skrevet

hva er det du mener er så forferdelig dyrt med taco? et taco dinner kit fra first price med tacokrydder, saus og skjell koster 10 kr.. og resten av det er jo ikke så dyrt.. (ja, jeg har levd på minimalt matbudsjett tidligere selv, men det finnes jo mange andre middager enn poteter og lever.)

men uansett, man straffer ikke barn/tenåringer med bruk av mat!

• Liker 1
Skrevet

Å bruke mat som straff blir helt feil! Hvis min eldste ikke vil rydde rommet, setter jeg meg ned med henne og spør hvorfor hun ikke vil og forklarer henne hvorfor hun må rydde. Er ikke alltid vi voksne heller vil rydde, men det er noe som bare må gjøres om man vil eller ei. Man kan jo ha en belønning når barnet har vært flink:) Selv får min eldste en belønning når hun har vært flink over en periode, det kan være en tur på kino eller at vi finner på noe hun vil:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...