Gå til innhold

Vitex og andre spm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Dame 23 her. Jeg og min kjære er nå offesielt prøvere. Vi har prøvd sånn litt "tatt det me ro " i 5 mnd. Jeg har en del spm ang sykluser osv.

Har bestilt legetime men fikk ikke før i midten av februar så jeg leter etter litt informasjon i forkant.

1. Jeg har ikke gått på p piller di 3 siste årene. ( kondom ) pga bivirkninger.

Meeen , da jeg fikk mensen som 13 åring hadde jeg 28 dagers syklus. Di siste årene jeg har gått uten p piller har min syklus vært på alt fra 40-80 dager, og veldi ustabil.mensen varer da i 7dager.

Kan heller ikke huske å ha hatt noe eggløsningsslim.

Er ikke overvektig men ikke syltynn.

Er det noe en kan gjøre fra til for å få orden på syklus eller er det mest sansynlig at jeg vil trenge assistanse for å bli gravid?

Erfaring?

Og vitex? Lest litt om det, har bestilt. Noen som har erfaring ang dette.? Og noen som har hatt veldig ustabile erfaringer men blitt gravid?

Takk For eventuelle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde veldig ustabil syklus, alt fra 30-50 dager. Prøvde å bli gravid i to år uten hell. Begynte så på Vitex. Ble gravid etter tre sykluser, som i tillegg var fine og stabile :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

det er en litt gammel tråd.men flere som har lykkes på vitex?eller andre gode erfaringer?

Prøver det nå men har ikke gjort det så lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på dette! :) Har tatt vitex i 2 dager nå.. Håper så inderlig at det kommer til å virke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har ustabile sykluser virker ikke Vitex i det hele tatt, da kan det i værste fall forstyrre hormonbalansen.

Har man mindre syklusforstyrrelser kan det gi en positiv effekt. For meg som hadde større syklusforstyrrelser hjalp det ikke i det hele tatt. De syklusene jeg har forsøkt Vitex har det vært enda mer tull enn vanlig...

Mitt tips er at man får mye bedre hjelp og medisinering av gynekologen enn det Vitex kan bidra med. Da sparer man litt tid, frustrasjon og penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ikke har ustabile sykluser virker ikke Vitex i det hele tatt, da kan det i værste fall forstyrre hormonbalansen.

Har man mindre syklusforstyrrelser kan det gi en positiv effekt. For meg som hadde større syklusforstyrrelser hjalp det ikke i det hele tatt. De syklusene jeg har forsøkt Vitex har det vært enda mer tull enn vanlig...

Mitt tips er at man får mye bedre hjelp og medisinering av gynekologen enn det Vitex kan bidra med. Da sparer man litt tid, frustrasjon og penger :)

Jeg hadde veldig ustabil syklus og var bittelitt overvektig. Jeg la om kostholdet og startet på Vitex, ble gravid etter 2 mnd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig ustabil syklus og var bittelitt overvektig. Jeg la om kostholdet og startet på Vitex, ble gravid etter 2 mnd!

Dersom man er litt overvektig og har et usunt kosthold er en livsstilendring det viktigste man kan gjøre for å bli gravid. En vektreduksjon øker også fruktbarheten mer enn hvilken som helst medisin legen kan skrive ut. Vitexen spilte nok en mindre rolle her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt vitex i 2 mnd nå, har ikke hatt mensen på 7 mnd,men nå begynner det å skje ting her :) woho !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør Vitex?

Om man har mistet menstuasjonen,kan vitex hjelpe med å få den tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, søstra mi hadde ikke hatt mensen på over et år. Startet på vitex og etter 2 uker begynte hun å blø :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør Vitex?

Om man har mistet menstuasjonen,kan vitex hjelpe med å få den tilbake?

jeg har gått som sagt tidligere 7 mnd uten mensen..å fått den igjen når jeg begynte på vitex:) gikk på den i 2 mnd ca å endelig kom mensen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Må man ha resept på det, eller kan man kjøpe det på helsekost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Må man ha resept på det, eller kan man kjøpe det på helsekost?

Selges på apotek reseptfritt. Vet ikke om det er å få på helsekost enda. Er ikke så lenge siden det ikke var å få tak i i Norge fordi det var klassifisert som legemiddel(man kunne vel kanskje få det på resept om man fant en lege som ville skrive det ut).

Jeg bestilte fra helsekost i Danmark den gang jeg brukte det. Langt billigere enn her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok Vitex i noen mnd før jeg ble gravid med førstemann.

Omtrent samtidig som vi begynte å prøve fikk jeg en eller annen hormonel ubalanse, så syklusen min havnet helt på kjøret. Om det var det vet jeg ike, men det var en del som tydet på at jeg hadde for lite progesteron. Det jeg merket det på var:

Syklus som først ble lengre enn normalt, så kortere og kortere.

Sen eggløsning og kort lutealfase(eggløsning ca dag 16-18 og lutealfase på 9-10 dager.)

Spotting(brun utflod) 3-4 dager før mens.

Ømme og voksende bryster fra eggløsning til mens.

Etter ca 6 mnd med dette begynte jeg med Vitex og en relativ stor dose Pyridoksin/vit B6(120 mg). Allerede første syklus hadde normal lengde, 28 dager, fortsatt kort lutealfase, 10 dager og spotting.

Neste syklus var også på 28 dager, luteafasen var nå 12 dager og spotting i bare 2 dager. Og fortsatt ømme bryster.

3. syklus hadde jeg bare litt spotting, sykluslengde og lutealfase var normal. Fortsatt ømme bryst.

Ved neste eggløsning ble jeg gravid. Ingen spotting ved IKM, men veldig ømme bryst. Ømheten i brystene varte til uke 10 i graviditeten.

Vanligvis må man bruke Vitex i 4-7 mnd før man kan forvente effekt.

Om jeg faktisk hadde effekt av Vitex (og pyridoksin) eller det var tilfeldig at hormonene stabiliserte seg er vel vanskelig å si, men jeg holder en knapp på at det hadde effekt.

Kan kanskje også legge til at jeg på en måte hadde gitt opp håpet om å bli gravid, så hadde bestilt legetime for å finne ut hva som var galt.

Hadde egentlig lagt prøvingen på hylla for en stund, men når eggløsningen kom føltes det feil å sløse den bort, så vi hadde sex en gang, ca 30 timer etter positiv eggløsningstest.

Jeg hadde ingen forventninger om at jeg kunne ha blitt gravid den mnd, men når jeg 4 dager før ikm kjente mensmurringer, fikk jeg det for meg at jeg måtte ta en test. Og jeg ble ganske overrasket når jeg på ettermiddag, 4 dager før ikm, stod med en positiv test i hånda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar! :)

Har du adr?

Til helsekostbutikken?

Helsekosten

Har handlet derfra flere ganger og aldri hatt trøbbel, så de er trygge å handle fra.

Jeg brukte forøvrig dråper. Begynte på kaplser, og brukte de den første mnd, men gikk så over til tinktur(dråper) som er lettere for kroppen ta opp og nyttiggjøre.

Smaker ikke særlig godt, men hva gjør en ikke for å bli gravid :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her bestiller jeg

bestilte fra danmark jeg.men må legge til bestill kun 1 boks av gangen for det er bare lov å ta inn 3 mnd avgangen fra et annet land siden det er legemiddel i norge.koster ikke så mye heller.

og nå som jeg har fått mensen tilbake håper jeg på å bli gravid og men er klar over det kan ta litt tid.men satser på effekt siden det har fungert så godt med vitex hittil,tar folat itillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til helsekostbutikken?

Helsekosten

Har handlet derfra flere ganger og aldri hatt trøbbel, så de er trygge å handle fra.

Jeg brukte forøvrig dråper. Begynte på kaplser, og brukte de den første mnd, men gikk så over til tinktur(dråper) som er lettere for kroppen ta opp og nyttiggjøre.

Smaker ikke særlig godt, men hva gjør en ikke for å bli gravid :gjeiper:

jeg tar kapsler bestiller fra samme sted som deg.men siden du hadde tatt de dråpene tar du dem i vann eller rett på tunga? vurderer å prøve den typen å(lyst å bli gravid da prøver man det som er :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar kapsler bestiller fra samme sted som deg.men siden du hadde tatt de dråpene tar du dem i vann eller rett på tunga? vurderer å prøve den typen å(lyst å bli gravid da prøver man det som er :fnise: )

De skal blandes i vann, jeg tar så mye vann at det blir en slurk(altså fort gjort :gjeiper: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...