Gå til innhold

Åssen fungerer boligkjøp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til TS.

Skjønner det går vel fort i svingene hos deg.

Er du sikker på at banken vil gi det et så stort lån som du trenger? Det hjelper ikke med kausjonister dersom du selv ikke har betjeningsevne.

Hvor mye trenger du å låne? Er det fellekostnader? Hva har du i brutto inntekt? Egenkapital? Andre lån?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til TS.

Skjønner det går vel fort i svingene hos deg.

Er du sikker på at banken vil gi det et så stort lån som du trenger? Det hjelper ikke med kausjonister dersom du selv ikke har betjeningsevne.

Hvor mye trenger du å låne? Er det fellekostnader? Hva har du i brutto inntekt? Egenkapital? Andre lån?

Hei, TS her.

Jeg har nå vært på visning, og synes det er en flott leilighet. Jeg kunne ha flyttet rett inn.:) Men den er litt "dyr", og det var mange på visning. Jeg HAR altså fått finansieringsbevis på inntil 2 millioner, altså jeg kan kjøpe for det.

Men leiligheten har en takst på 2.275 mill. Og det er derfor jeg pratet med mine foreldre om de kan være kausjonister, og det vil de. Men om det lar seg gjøre innen kl.1200 i morgen er jo noe annet.

Er det noen som kjenner Tveita området i Oslo?

Synes det virker som et flott område, og har lyst å bo her.

Men er ikke taksten litt høy for denne leiligheten her?

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32451677

Jeg ser at de har pusst opp en del, men allikevel. Hva tenker dere som har peiling?:)

Jeg har ca 450.000 kr i inntekt. Er alene. Egenkapital: ca 200.000,-

Ingen gjeld eller bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men leiligheten har en takst på 2.275 mill. Og det er derfor jeg pratet med mine foreldre om de kan være kausjonister, og det vil de. Men om det lar seg gjøre innen kl.1200 i morgen er jo noe annet.

Du får vel ikke mer lån bare fordi du skaffer deg kausjonister? Høres ut som du heller har behov for et privat lån fra foreldrene dine, egentlig (i den grad det er en god ide)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS her.

Jeg har nå vært på visning, og synes det er en flott leilighet. Jeg kunne ha flyttet rett inn.:) Men den er litt "dyr", og det var mange på visning. Jeg HAR altså fått finansieringsbevis på inntil 2 millioner, altså jeg kan kjøpe for det.

Men leiligheten har en takst på 2.275 mill. Og det er derfor jeg pratet med mine foreldre om de kan være kausjonister, og det vil de. Men om det lar seg gjøre innen kl.1200 i morgen er jo noe annet.

Er det noen som kjenner Tveita området i Oslo?

Synes det virker som et flott område, og har lyst å bo her.

Men er ikke taksten litt høy for denne leiligheten her?

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32451677

Jeg ser at de har pusst opp en del, men allikevel. Hva tenker dere som har peiling?:)

Jeg har ca 450.000 kr i inntekt. Er alene. Egenkapital: ca 200.000,-

Ingen gjeld eller bil.

Det er ikke sikkert det hjelper med realkausjonist. Ut fra det du skriver kan det se ut som banken har strekt seg det de kan i forhold til inntekten din. Da vil det ikke hjelpe om du stiller med realkausjonist. Det å stille med ekstra sikkerhet i en annen bolig vil ikke gi deg mer penger å betale lånet med hver måned. Forskudd på arv er derimot noe som kan hjelpe deg, men det er ikke sikkert dine foreldre har mulighet til å gi deg dette.

Et privat lån skal i utgangspunktet heller ikke hjelpe. Banken har sett på hva du vil tåle å ha i totalt lån, og et privat lån vil dermed redusere lånebeløpet fra banken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HAR altså fått finansieringsbevis på inntil 2 millioner, altså jeg kan kjøpe for det.

Men leiligheten har en takst på 2.275 mill. Og det er derfor jeg pratet med mine foreldre om de kan være kausjonister, og det vil de. Men om det lar seg gjøre innen kl.1200 i morgen er jo noe annet.

Jeg har ca 450.000 kr i inntekt. Er alene. Egenkapital: ca 200.000,-

Ingen gjeld eller bil.

Jeg trodde bankene hadde strammet inn utlånspraksisen sin, men det ser ikke slik ut i ditt tilfelle. :tristbla:

Jeg synes du bør kikke på mindre og billigere boligalternativer.

Du ville fått et lån på over fem ganger inntekten din hvis du hadde fått innvilget lånet, og da er ikke fellesutgiftene tatt med. Det er mye, og det skal betales. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde bankene hadde strammet inn utlånspraksisen sin, men det ser ikke slik ut i ditt tilfelle. :tristbla:

Jeg synes du bør kikke på mindre og billigere boligalternativer.

Du ville fått et lån på over fem ganger inntekten din hvis du hadde fått innvilget lånet, og da er ikke fellesutgiftene tatt med. Det er mye, og det skal betales. :jepp:

Men hvis mine foreldre er medlåner, så er det en helt annen ting, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis mine foreldre er medlåner, så er det en helt annen ting, ikke sant?

Sønnen min tjener mer enn deg og har oss foreldre som realkausjonister, men fikk allikevel ikke mer enn maks 1.5 i lån. Noe som er i tråd med de nye utlånsreglene.

Jeg tror neppe du klarer å få med banken på en økning på enda 300000, selv om dine foreldre stiller kausjon. Du er allerede way over det som er anbefalt.

Siden du er alene trenger du vel kanskje heller ikke en bolig med tre soverom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis mine foreldre er medlåner, så er det en helt annen ting, ikke sant?

Ja, hvis de er medlånetagere vil det bli en annen sak. Da vil deres inntekt, gjeld, forsørgelsesansvar mm. bli tatt med i vurderingen. Dine foreldre vil da være like ansvarlig for hele lånet på lik linje som deg. De må være innstilt på å være med på å betale på lånet. Er de ikke det så skal de heller ikke stille som medlånetagere. De må også være oppmerksom på at det å stille som medlånetager på ditt lån vil redusere muligheten for å ta opp eget lån hvis de skal bytte bolig, pusse opp eller lignende. Det å stille som medlånetager er et mye større ansvar enn å stille som realkausjonist (som også er et stort ansvar). En skal tenke seg nøye om før en går inn som medlånetager på andre sine lån.

I tilfeller der låntager er student mener jeg at det kan være ok å ha med foreldre en periode hvis en vet at en med stor sannsynlighet kan få ha lånet alene når en kommer i full jobb etter hvert. At en må ha med foreldre som lånetagere når en selv er i full jobb er derimot en helt annen sak. Da kjøper du en bolig du egentilig ikke har råd til, og vil heller ikke ha økonomi til å overta lånet alene i løpet av kort tid. Jeg mener at i en slik situasjon bør en finne en bolig en har råd til, og så kan en heller kjøpe seg oppover etter hvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis de er medlånetagere vil det bli en annen sak. Da vil deres inntekt, gjeld, forsørgelsesansvar mm. bli tatt med i vurderingen. Dine foreldre vil da være like ansvarlig for hele lånet på lik linje som deg. De må være innstilt på å være med på å betale på lånet. Er de ikke det så skal de heller ikke stille som medlånetagere. De må også være oppmerksom på at det å stille som medlånetager på ditt lån vil redusere muligheten for å ta opp eget lån hvis de skal bytte bolig, pusse opp eller lignende. Det å stille som medlånetager er et mye større ansvar enn å stille som realkausjonist (som også er et stort ansvar). En skal tenke seg nøye om før en går inn som medlånetager på andre sine lån.

I tilfeller der låntager er student mener jeg at det kan være ok å ha med foreldre en periode hvis en vet at en med stor sannsynlighet kan få ha lånet alene når en kommer i full jobb etter hvert. At en må ha med foreldre som lånetagere når en selv er i full jobb er derimot en helt annen sak. Da kjøper du en bolig du egentilig ikke har råd til, og vil heller ikke ha økonomi til å overta lånet alene i løpet av kort tid. Jeg mener at i en slik situasjon bør en finne en bolig en har råd til, og så kan en heller kjøpe seg oppover etter hvert.

Takk for et grundig svar.:) Jeg er så lei av å bo på disse knøttesmå leilighetene, derfor øsnker jeg noe større nå. Jeg skal ringe banken i morgen tidlig og høre med dem i forhold til dette. Pratet nettopp med mine foreldre, og de ville være kausjonister, og ikke medlånere.

Kan man få låne så mye mer da hvis man har realkausjonister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et grundig svar.:) Jeg er så lei av å bo på disse knøttesmå leilighetene, derfor øsnker jeg noe større nå. Jeg skal ringe banken i morgen tidlig og høre med dem i forhold til dette. Pratet nettopp med mine foreldre, og de ville være kausjonister, og ikke medlånere.

Kan man få låne så mye mer da hvis man har realkausjonister?

I utgangspunktet får du ikke mer lån med realkausjonister. Som jeg har nevnt tidligere vil ikke det gi deg mer penger hver måned til å betale boliglånet med. Det er kun i de tilfelle du ikke har nok sikkerhet i boligen at du trenger tilleggssikkerhet (realkausjon). Du bør derfor ikke ha noen forhåpninger om å få forhøyet finansieringsbeviset ditt.

Hvis du fikk innvilget finansieringsbeviset ditt før nyttår bør du i hvertfall ikke ha store forhåpninger om å få øket det. Det er ikke bare i forhold til sikkerheten for lånet det har blitt strammet inn, men også i forhold til hvor stor renteoppgang du må tåle. Etter de nye reglene skal du tåle en renteoppgang på minimum 5 %, mens dette for veldig mange av bankene var en del lavere før nyttår. Ut fra det du skriver om inntekt tildigere i tråden har banken allerede strukket maksgrensen ut over vanlige rammer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet får du ikke mer lån med realkausjonister. Som jeg har nevnt tidligere vil ikke det gi deg mer penger hver måned til å betale boliglånet med. Det er kun i de tilfelle du ikke har nok sikkerhet i boligen at du trenger tilleggssikkerhet (realkausjon). Du bør derfor ikke ha noen forhåpninger om å få forhøyet finansieringsbeviset ditt.

Hvis du fikk innvilget finansieringsbeviset ditt før nyttår bør du i hvertfall ikke ha store forhåpninger om å få øket det. Det er ikke bare i forhold til sikkerheten for lånet det har blitt strammet inn, men også i forhold til hvor stor renteoppgang du må tåle. Etter de nye reglene skal du tåle en renteoppgang på minimum 5 %, mens dette for veldig mange av bankene var en del lavere før nyttår. Ut fra det du skriver om inntekt tildigere i tråden har banken allerede strukket maksgrensen ut over vanlige rammer.

Takker igjen for svar. Jeg får høre med banken i morgen om hva de kan gjøre mer. Jeg forstår de nye reglene, og det må jeg forholde meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde bankene hadde strammet inn utlånspraksisen sin, men det ser ikke slik ut i ditt tilfelle. :tristbla:

Jeg synes du bør kikke på mindre og billigere boligalternativer.

Du ville fått et lån på over fem ganger inntekten din hvis du hadde fått innvilget lånet, og da er ikke fellesutgiftene tatt med. Det er mye, og det skal betales. :jepp:

Jeg fikk lån før de nye reglene om 15 %. Finansieringsbeviset "varer" ikke så lenge, derfor må jeg "skynde" meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte bolig for 2,5 mill. og mannen min har en inntekt på 450.000 i året, mens jeg studerer. Vi har i tillegg ett barn. Foreldrene hans er kausjonister og vi fikk beskjed om at vi derfor kunne ta så høyt lån vi ville (men vi har jo ansattlån, så da blir det litt annerledes) Hadde også egenkapital fra bsu og den solgte leiligheten, så det hjalp nok på :)

Mannen min er finansrådgiver og tar kun i mot avtalte møter, men det er også folk som tar inn drop-in.. kanskje du er heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager skal du med tre soverom dersom du er alene? Greit du vil ha større plass, men likevel.

I tillegg er det med god grunn at leiligheten er så billig som den er. I det hele tatt å spørre om hva slags strøk Tveita er, sier meg at du er ikke akkurat opplyst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...