Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Får man ikke det meste av dette skrevet av på skatten?

??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å tro at 3000 (4000 med barnetrygd) skal kunne dekke mat, klær, barnehage og legeutgifter til en familie på 3 er naivt.

Hvis dere har så mye gjeld utenom huslån, kan dere ikke jobbe mer med å betale ned den? Ta ekstravakter/ekstrajobb, betal ned og sitt igjen med mer i måneden. Kutt utgifter der det kan la seg gjøre, om det er billigere mobil, tv, internett, bil. Spør kanskje heller banken om refinansiering på huset for å bli kvitt dyrere smålån!

Husk også at renta i dag er veldig, veldig lav, og selv om det kanskje blir sånn i noen år til fremover vil den gå opp. Da vil spesielt smålån utover boliglån bli svært dyrt.

Å få barn uten å ha mye til overs hver måned er en ting, men å planlegge barn når den økonomiske situasjonen er så ustabil og trang som den er for dere nå, er galskap!

Hva skjer om byggebransjen får mindre oppdrag? Hva skjer dersom en av dere blir varig syk? Da mister dere faktisk mye inntekt, og vil ikke ha råd til mat på bordet engang.

Godt sagt!!

Skrevet

Uansett, dette er en avsporing som kan diskuteres i det vide og det brede, men å tro at ting er så svart/hvitt som du skal ha det til er bare hodeløst. Les en fagartikkel eller fem.

Jeg har nok lest flere fagartikler enn fem om dette temaet. Men i et lite innlegg i et debattforum er det ikke rom for å få med alle sider av saken. Selvsagt finnes det mange vonde skjebner der ute, og selvsagt er folk ulikt rustet for å takle verden slik den er i dag. Men konklusjonen er den samme: I Norge får man hjelp til mat og tak over hodet. Om man velger (av ulike årsaker) å ikke forholde seg til den hjelpen man kan få er en annen sak.

Skrevet

145 kr t. er jo veldig bra inntekt. Jeg har mye mindre enn det og har maks ansiennitet. Likevel lever jeg godt.

Jeg er samfunnsfagstudent med butikkerfaring og jobber som ufaglært sekretær i helsevesenet til 155,- for dagskift, men jobber som oftest kveld/helg og får over 200,- i timen da. Så at en voksen mann som skal forsørge et barn tjener 145,- er ikke 'veldig bra', nei. TS sin mann kunne jobbet med ufaglært skiftarbeid på en fabrikk eller hvorsomhelst til en mye bedre lønn enn det. Det er jo lenge til en eventuell baby kommer, og da kunne de kommet godt i overskudd i et års tid hvis de f.eks. ble gravide rett før sommeren.

Nå har ikke TS oppdatert på dette ennå, men hvis de ikke planlegger noen endringer i jobbsituasjonen (man er faktisk ansvarlig for slikt selv og kan ikke sitte på bakbeina) så lever de ikke godt med et barn på den inntekten med den situasjonen de er i nå der de faktisk har gjeld som ikke er boliglån.

Skrevet

:riste:

De menneskene er ofte på besøk i Norge på turistvisum og har naturlig nok ikke opparbeidet seg retten til å brødføs av AS Norge.

Det fins da mange norske som bor på gata!

• Liker 1
Skrevet

145 kr t. er jo veldig bra inntekt. Jeg har mye mindre enn det og har maks ansiennitet. Likevel lever jeg godt.

Mener du seriøst at 145 kr timen er en VELDIG BRA inntekt? Jeg er "bare" butikkmedarbeider, jobbet fast i to år, og har en plass mellom 150-160 kr timen.

Skrevet

Ein baby trenger eigentleg ikkje så mykje som folk fleist trur.

Mat (viss du ammer dei første seks måned då koste det ingenting, etter det kan du laga det sjølv, og slipper barnet ditt å få genmodifiserte maten frå Nestle el.), bleir (tøybleir funkar godt, og er miljøvennlig)og klë er det eineste som babyen MÅ ha. og det kostar ikkje fleire tusen kr, per måned...

• Liker 1
Skrevet

Mat (viss du ammer dei første seks måned då koste det ingenting, etter det kan du laga det sjølv, og slipper barnet ditt å få genmodifiserte maten frå Nestle el.), bleir (tøybleir funkar godt, og er miljøvennlig)og klë er det eineste som babyen MÅ ha. og det kostar ikkje fleire tusen kr, per måned...

Jeg skjønner ikke at ikke fler får opp øynene for at en baby ikke er en baby for alltid jeg :klo:

• Liker 2
Skrevet

Men TS gir ikke uttrykk for at mannen er på vei til å bli fagarbeider og få høyere lønn, og hun sier hun ikke kan jobbe mer enn 50 %. De har også gjeld. Ungen slutter faktisk å være baby ganske fort, og hvis ikke økonomien bedres blir det bare enda verre.

Skrevet

Hvordan greier TS å bare ha 3000,- igjen etter alle faste utgifter er betalt? Min familie på tre personer har huslån, studielån, bil, barnehage og mange andre faste utgifter. Mannen min er student og får et usselt stipend og ingen lån, han jobber to-tre dager i uka i tillegg. Jeg er tilkallingsvikar og får 130,- i timen, men vi har mye mer enn 3000,- igjen i måneden.

Skrevet

Hvordan kan en baby koste 2000 kr i mnd det første leveåret?!Det får jeg ikke helt til å stemme. Er det medregnet alt utstyret en handler inn (det gjør en jo før barnet er født, det meste ihvertfall)? Har selv 2 barn og har aldri brukt så mye penger det første året.

Men det går jo litt penger på flasker, smokker, eventuelt morsmelkerstatning (det er ikke billig, eldste barnet vårt var flaskebarn og vi brukte 500 kr i mnd bare på MME), stellesaker, bleier, klær og etterhvert grøt, middag, fruktpure og diverse. I tillegg kan en jo få behov for medisiner, og mor trenger gjerne ammeprodukter som ammeinnlegg, ammepumpe osv.

Uansett så synes jeg at 3000 i mnd å leve for er veldig lite for 3 personer.

Jeg leste det en gang på DinSide, men det er jo gjennomsnittlig. Noen bruker nok mye mindre, mens andre bruker mye mer.

Personlig ble jeg litt sjokkert da jeg alltid har sett for meg at barn koster tusenvis i måneden, selv som spedbarn. Det var dog før jeg satt meg inn i det hele :fnise:

Skrevet

Det fins da mange norske som bor på gata!

Ikke med små barn.

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden.

Til deg som sa at nesten hele summen til barnehage kan trekkes av på skatten - det stemmer ikke. Man trekker fra 28% av et maksbeløp på rundt 25 000, og det er ikke en tredjedel av den faktiske utgiften engang.

Hvis 3000 (4000 om du tar med barnetrygd) kr skal dekke matutgifter til hele husstanden (om jeg forsto rett?), barnehage, klær, utstyr og uforutsette utgifter så sier det seg selv at det ikke kommer til å gå. Hvis det ikke er noen mulighet til å øke inntekten deres i tiden som kommer hadde jeg ikke vært i tvil om å vente. Selv om du tror de rundt deg er snobber, så har de sett i praksis hva det kan koste å få barn, og de vet kanskje hva de snakker om.

Hvorfor kan du ikke jobbe 100% selv? Om du ikke får øke stillingen din der du er nå kan du vel søke et annet sted. Og om mannen din ikke er faglært hadde det kanskje vært en ide å investere i en utdannelse til ihvertfall en av dere? Og heller lagt planene om barn på hylla til det var gjennomført. Dere er jo fortsatt unge, og kan kanskje vente i en to, tre år?

Mener ikke å være spydig eller bedrevitende, men det koster mer enn du tror å ha barn. Og 4000 kr er i det store og hele ingenting!

Skrevet

Får man ikke det meste av dette skrevet av på skatten?

Nei, ikke det meste.

Og det skal betales hver mnd fordet. Om man har igjen 3000 kr så må man fortsatt betale 2300 kr + matpenger hver eneste mnd. Da hjelper det lite at man får igjen 28 prosent til sommeren.

Skrevet

Kjære vene. 3000,- som skal dekke alt utenom faste utgifter, og så tenker dere på barn? Det er jo bare ren og skjær dumskap.

Vi spiser "aldri" ute, men vi bruker allikevel minst 5000,- bare på mat (2 voksne+et barn på snart 2 år).

I tillegg kommer jo bensin, klær (barn vokser fort, og trenger mye klær, det er ikke få tusen vi har brukt på klær for å si det sånn, og vi har også arvet mye) diverse uforutsette utgifter (hva hvis vaskemaskinen ryker? Skal dere ta opp kredittlån da? Og få det enda trangere? Hva hvis bilen må på verksted? Hva hvis dere må til tannlegen?), barnehageutgifter (vi betaler over 2635,- i mnd bare på dette), barneutstyr (du kan kjøpe mye brukt, men bilstol f.eks. er dyrt og den bør man helst ikke kjøpe på finn.no, madrass bør man også ha ny), bleier etc, etc.

Jeg lover deg, 3000,- etter at faste utgifter er betalt nå går kanskje "greit", men med et barn i tillegg, det går ikke.

Skrevet

TS, har dere mulighet til å¨leie ut en del av huset deres som leilighet/hybel? Hvis mannen din er håndverker, kan han kanskje med enkle grep legge forholdene til rette for utleie? Da vil dere kanskje kunne ta inn noen tusen ekstra per mnd?

Skrevet

Nei, ikke det meste.

Og det skal betales hver mnd fordet. Om man har igjen 3000 kr så må man fortsatt betale 2300 kr + matpenger hver eneste mnd. Da hjelper det lite at man får igjen 28 prosent til sommeren.

Man sitter da ikke og venter på å få igjen på skatten om man sliter økonomisk. Man justerer skatten etter hva som er forventet av inntekt og fradrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...