Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Seriøst. Et barn som blir mobbet vil nok bli mobbet uansett om h*n går i merkeklær eller ei.. Det går mest på selvfølelsen til mobberen, ikke nødvendigvis offeret.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS igjen. Det er ikke mulighet for at jeg jobber mer, dessverre. Mannen min tjener 145 kr timen, og vi har gjeld utenom huslånet. De pengene vi har til overs bruker vi fornuftig, og ser fortsatt ingen grunn til at det ikke skulle kunne dekke utgiftene til en baby (med mindre den er kronisk syk) men slikt kan man faktisk ikke alltid ta høyde for. Og dere som har 15-20000 igjen på slutten av måneden, jeg misunner dere stort :D Og dere trenger vel absolutt ikke vente med å få barn, hvis det er økonomien det står på! ;)

Skrevet

Jeg leste ikke hele tråden, men jeg svarer..

Du trenger ikke "god" økonomi for å ta vare på barnet ditt. Klær kan du få gratis, tilogmed reima, ullklær, ullundertøy, leker, vogn ( !! ), bilsete osv, osv. Og finner du det ikke gratis, finner du det alltids jævla billig.

Det er sånn vi har greid oss, og ved å handle på salg og tenke litt frem. Gubben rister alltid på hodet når jeg kommer med et parti klær som er 2 str større enn jentungen på det tidspunktet, men han skjønner det godt den dagen det passer..skjer gang på gang :P

Du har finn.no, du har facebook med ymse sider, og du har muligens venner, og familie, som gjerne gir vekk arveklær, helt gratis. Om du greier å fullamme, så har du 4-6mnder før du trenger å tenke på babymat. Og det selges plutselig også billig på finn, fordi folk f.eks skal reise utenlands. Samme med MME, forsåvidt.

Jentungen vår har både Nike og Reima som brukes, men det er blitt gitt oss, som arvegods, eller gaver. Vi har brukt, sammenlagt med vogner ( har kjøpt tre, fått en, og solgt to, så trekker fra det jeg har tjent inn igjen. ), ca 5000kr siden hun ble født. Utenom mat, men det går mest fra maten vi selv spiser..

Få dere barn. Dere har tilogmed hus, og det er en luksus mange ikke har. Vi bodde på 18kvm de første 3mndene, hun trengte jo bare bleie og pupp uansett :P

• Liker 2
Skrevet

TS igjen. Det er ikke mulighet for at jeg jobber mer, dessverre. Mannen min tjener 145 kr timen, og vi har gjeld utenom huslånet. De pengene vi har til overs bruker vi fornuftig, og ser fortsatt ingen grunn til at det ikke skulle kunne dekke utgiftene til en baby (med mindre den er kronisk syk) men slikt kan man faktisk ikke alltid ta høyde for. Og dere som har 15-20000 igjen på slutten av måneden, jeg misunner dere stort :D Og dere trenger vel absolutt ikke vente med å få barn, hvis det er økonomien det står på! ;)

Så søt du er :)

Men, har dere tatt høyde for evt. renteoppgang?

• Liker 1
Skrevet

Barn blir fort dyrt når man skal ha det siste nye av alt, slik mange i dagens overflodssamfunn gjerne forventer. Men om man som det blir skissert over her heller skaffer seg ting billig eller gratis (og så selger det videre når man ikke trenger det lenger selv) så kan man faktisk gå i pluss det første året med barn. Husk at man får nærmere en tusenlapp i måneden i barnetrygd, og det er mye for folk som er vant til å klare seg på et minimum.

Når det gjelder barnehage: Man får jo trukket fra det meste på skatten, så der blir det jo heller ikke så dyrt.

Når det gjelder fritidsaktiviteter: Det er ikka alt som koster svinmasse penger. Det finnes billige organiserte aktiviteter også, men alpinkarriere er kanskje ikke veldig aktuelt i en familie med dårlig råd.

Når det gjelder mobbing pga manglende merkeklær: Tullball. Ingen blir mobbet FORDI de ikke har merkeklær, men mangelen på merkeklær blir gjerne det som blir uttrykt av mobberne. Hvis noen har plukket ut deg som mobbeoffer så hjelper det fint lite å ha dyre merkeklær, og om du er sterk nok til å motstå mobberne så spiller det ingen rolle hva slags klær du har. Akkurat som Lise kan være skolens mest populære jente eller hun kan være Fise-Lise som ingen vil bli sett sammen med. Det er ikke navnet som gjør at hun blir mobbet, men navnet blir brukt i mobbingen.

• Liker 2
Skrevet

Har heller ikke lest hele tråden, men mine foreldre hadde dårlig råd da jeg ble født. Men jeg hadde en fin barndom likevel. Og det som har vært hardt i barndommen hadde ingenting med dårlig økonomi å gjøre.

Selvfølgelig er ting ofte mer slitsomt når man strever økonomisk, men jeg mener at det ofte handler mer om innstilling. Og det høres ut som dere har riktig innstilling. Lykke til.

Skrevet (endret)

Med bare 3000 kr igjen hver med som skal dekke mat, klær, legeutgifter, bleier osv så hadde jeg ikke tenkt tanken på å få barn engang.

Jeg ville gått igjennom alle faste utgifter for å se om det er noe å spare inn på, kan dere refinansiere huslånet for å få den andre gjelda inn i det, kutte ned på mobilutgifter og andre ting.

For ett barn koster uavhengig av merkeklær eller ikke. De blir bare "dyrere" med årene.

Endret av mas
  • Liker 1
Skrevet

Med bare 3000 kr igjen hver med som skal dekke mat, klær, legeutgifter, bleier osv så hadde jeg ikke tenkt tanken på å få barn engang.

Jeg ville gått igjennom alle faste utgifter for å se om det er noe å spare inn på, kan dere refinansiere huslånet for å få den andre gjelda inn i det, kutte ned på mobilutgifter og andre ting.

For ett barn koster uavhengig av merkeklær eller ikke. De blir bare "dyrere" med årene.

Mat trenger ikke være dyrt om man er fornuftig med pengene. Klær kan man få gratis eller meget billig om man skaffer det brukt. Legeutgifter for hvem? Bleier: TS har jo allerede sagt de skal bruke tøybleier. Kanskje de får dem i gave? Uansett en engangsutgift.

Skrevet

Hva gjør du om du får tvillinger eller ett multihandikappet barn? Da vil du trenge langt mer enn 3000 kr måneden.

• Liker 1
Skrevet

Vi handler fornuftig, mye på tilbud, kjøper mest billigmerker, planlegger middagene for 1 mnd fremover og storhandler 1 gang i mnd (fyller på med frukt, grønt, melk og pålegg hver uke) alikevel klarer vi ikke å komme under 3000kr i mnd.

Også kommer jo alt av vaskemidler og hygieneartikler i tillegg.

Vi har 2 barn i småskolen og arver/får i gaver ca 90% av klærne deres alikevel bruker vi jo noen tusen i året på yttertøy og sko. Begge spiller fotball så det går jo noen kroner på utstyr til det, spes når de er i voksefaser.

Legetime, en av foreldrene kan jo bli syke og trenge en legetime.

En baby koster nødvendigvis ikke så mye, men etterhvert som de vokser til blir de dyrere.. barnehage og sfo er ikke billig det heller.

Selvfølgelig bestemmer jo TS og samboern selv, men jeg hadde valgt å vente til økonomien ble litt bedre.

Skrevet

Vi har to barn og lever med ganske lite penger. Det er ikke noe problem syns jeg og vi har aldri havnet ordentlig i fella pga det. Iblant har vi fått penger og utstyr av mine foreldre, men det er noe de har gitt uoppfordret og uten at vi har pratet om lite penger, så vi hadde klart oss uten det også.

Så lenge man ikke er så materalistisk av seg så klarer man seg rimelig godt med ganske lite vil jeg si. Klær, utstyr etc får man kjøpt billig! Og mine barn er nå i skolealder, men de føler virkelig ikke at de savner noe.

• Liker 2
Skrevet

Vi har to barn og lever med ganske lite penger. Det er ikke noe problem syns jeg og vi har aldri havnet ordentlig i fella pga det. Iblant har vi fått penger og utstyr av mine foreldre, men det er noe de har gitt uoppfordret og uten at vi har pratet om lite penger, så vi hadde klart oss uten det også.

Så lenge man ikke er så materalistisk av seg så klarer man seg rimelig godt med ganske lite vil jeg si. Klær, utstyr etc får man kjøpt billig! Og mine barn er nå i skolealder, men de føler virkelig ikke at de savner noe.

Problemet her er vel at alt de har igjen etter alle faste utgifter er betalt er 3000 og de går per dags dato til mat. Bare fordi man kan leve på lavbudsjett må man jo i det hele tatt ha litt penger man kan budsjettere med!

Skrevet

Hva menes egentlig med å leve under fattigdomsgrensa?

Skrevet

Hva menes egentlig med å leve under fattigdomsgrensa?

I 2008 ble 196000 kr pr år regnet for å være på fattigdomsgrensa i flg Wikipedia. Hva er den nå? Hvordan regner man egentlig ut det?

Skrevet

Mannen min er ikke faglært, og jeg jobber for minstelønn. Sånn er det. 3000 er faktisk ganske mye å leve for, hvis man går inn for det. Vi satser på tøybleier, så det er ingen stor utgiftspost for oss. Håper såklart økonomien bedrer seg etterhvert, men ser ingen grunn til at man ikke skal greie seg på det beløpet med en baby.

Tøybleier er sikkert fint og flott, men husk på at de skal vaskes også da, og det ganske ofte den første tiden, elektrisitet koster også penger.

3000,- er ikke mye å leve for på to personer og en baby, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Jeg hadde aldri i verden turt å sette barn til verden med 3000,- til overs hver måned, for barnets skyld. I såfall må du belage deg på nærmest å leve på statens regning.

Skrevet (endret)

Er det noen muligheter for at du kan jobbe mer? F.eks ved å ta en annen jobb i tillegg til den du har. Hvis du jobber mer under svangerskapet vil du jo og få mer utbetalt når du har permisjon. Samtidig vil du og ha mulighet for å spare litt frem til babyen kommer.

Og er det noen mulighet for at din samboer kan ta fagprøven? Hvis han blir faglært vil han vel gå opp i lønn :)

3000 kr høres veldig lite ut.

Hvis barnet begynner fullt i barnehagen må du ut med 2750 kr i måneden, da er det ikke mye igjen.

Endret av Leanne
Skrevet

Det eneste som er egoistisk og uansvarlig er å sette et barn til verden uten en innstilling om å klare det uansett kår, eller uten å vite hvem faren er og heller ikke bry seg.

Så finnes det dem som bare så inderlig ønsker seg barn uten forhold og på barnerommet, rett etter videregående. Et tema langt utenfor dette, men de burde få påbud om prevensjon.

Planlegging før handling når det gjelder barn, så tror jeg omtrent alle klarer seg fint!

Skrevet

Selvfølgelig bestemmer jo TS og samboern selv, men jeg hadde valgt å vente til økonomien ble litt bedre.

Men om han ikke har planer om å utdanne seg, og hun ikke har planer om å utdanne seg eller gå opp i stillingsprosent, blir den aldri bedre.

• Liker 1
Skrevet

Men om han ikke har planer om å utdanne seg, og hun ikke har planer om å utdanne seg eller gå opp i stillingsprosent, blir den aldri bedre.

Hvis det er høy gjeld som gjør at de taper en stor del av budsjettet hver måned vil det jo bli bedre etter hvert når den blir betalt ned. Men det kan ta veldig lang tid før det bedrer seg stort.

Skrevet

Bare det at dere ikke har mulighet til å bygge dere opp en buffer, gjør meg kritisk. Et menneske mer, er også faktisk merutgifter uansett om dere ikke kler om barnet i merkeklær. Synes kanskje du er en smule naiv. Har dere penger nok til mat, klær, barnehage, SFO og fritidaktiviteter? Skolen krever også at foreldrene må bidra litt økonomisk ved turer etc.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...