AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #41 Skrevet 22. januar 2012 En av de største syndene nå til dags (i følge KG iallefall) er å få barn dersom du har dårlig økonomi. Hvorfor er det slik? Hva regner dere for god økonomi? Jeg og min mann lever under fattigdomsgrensen i Norge, men har et bra liv likevel. Vi eier en enebolig (var latterlig billig og nedslitt, vi har pusset den opp over mange år), mannen min jobber 100% i byggebransjen og jeg jobber 50% i butikk. Vi har ikke råd til reiser, dyre biler, ukentlige kino/restaurantbeløp, nye klær hver måned e.l. Men er lykkelige med det lille vi har. Jeg er 26, han 29 og vi ønsker oss barn veldig sterkt! Mange sier "vent til økonomien bedrer seg", men hvorfor?? Jeg ser ikke at økonomien blir bedre, og vi har da nok midler til å få et barn! Hva er så galt med å få et barn som ikke kommer til å gå kledd i adidas og nike, men være mett i magen og ha nok gode klær uten merke? Reagerer mest på at du sier at dere lever under fattigdomsgrensen. fattigdom handler ikke hvor mye man sitter igjen med etter huslån og annen gjeld. Det handler om hva man får inn. Tror man finner få mennesker som lever under fattigdomsgrensen i Norge som eier hus, eller har hatt mulighet til å ta opp lån o. l. Og er man fattig, så handler det om at man ikke har råd til de nødvendige tingene, som mat f.eks. Dere er ikke fattige, det er prioriteringene deres som gjør at dere bare sitter igjen med 3000 etter andre utgifter.
Aspera Skrevet 22. januar 2012 #42 Skrevet 22. januar 2012 Reagerer mest på at du sier at dere lever under fattigdomsgrensen. fattigdom handler ikke hvor mye man sitter igjen med etter huslån og annen gjeld. Det handler om hva man får inn. Tror man finner få mennesker som lever under fattigdomsgrensen i Norge som eier hus, eller har hatt mulighet til å ta opp lån o. l. Og er man fattig, så handler det om at man ikke har råd til de nødvendige tingene, som mat f.eks. Dere er ikke fattige, det er prioriteringene deres som gjør at dere bare sitter igjen med 3000 etter andre utgifter. I Norge er man aldri så fattig at man ikke klarer å dekke det det nødvendige, da får man ekstra hjelp.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #43 Skrevet 22. januar 2012 Man behøver ikke være steinrik for å få barn, men samtidig synes jeg det minner om idioti å planlegge å få barn når man vet at man vil bli avhengig av hjelp utenfra for å forsørge det. Nå sier jeg ikke at det gjelder deg, ts, men sånn generelt. Ja, kjærlighet og omsorg er det viktigste, men hus, klær og sko er heller ikke så dumt i lengden.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #44 Skrevet 22. januar 2012 Men om han ikke har planer om å utdanne seg, og hun ikke har planer om å utdanne seg eller gå opp i stillingsprosent, blir den aldri bedre. Dette er vel det viktigste her. Er det slik at TS aldri skal få utdanning, 100 % stilling eller en bedre jobb? Skal mannen være ufaglært byggarbeider resten av livet? Høres ut som en oppskrift på sykemelding også. Jeg synes 3000 er skandaløst lite penger å leve på for to personer og en baby etter faste utgifter, og jeg er sparsommelig. Det er rett og slett risikabelt. TS: Har dere noen planer for utdannelse og/eller forbedring på jobbområdet? Hvis ja: gjør det før dere får baby. Hvis nei: .... hvorfor ikke? Ikke få baby, i hvert fall. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #45 Skrevet 22. januar 2012 Dårlig økonomi er som noen andre nevner den største dødssynden i Norge, men det går an å leve et godt liv med langt under gjennomsnittsinntekt. Jeg har selv alltid tjent lite, men har stort sett hatt det trygt nok økonomisk, bodd greit osv. Det finnes fortsatt fine steder en kan leie enebolig for 4-5000 i måneden, eller kjøpe for under en million. Dårlig økonomi som i å ha gjeld en ikke klarer å betjene, eller en er avhengig av jevnlig hjelp fra andre, synes jeg er verre enn en mer bevisst valgt livsstil med lavt forbruk og minimering av utgifter.
mamma_mia Skrevet 22. januar 2012 #46 Skrevet 22. januar 2012 Det sies jo at barn ikke koster mer, man bare prioriterer pengene annerledes. Gjennomsnittlig vil man også bruke nesten 2000 kroner på barnet hver måned det første leveåret. Og med 3000 kroner til overs hver måned som skal dekke mat, klær og en baby ser jeg ikke hvordan skal gå. Hvordan kan en baby koste 2000 kr i mnd det første leveåret?!Det får jeg ikke helt til å stemme. Er det medregnet alt utstyret en handler inn (det gjør en jo før barnet er født, det meste ihvertfall)? Har selv 2 barn og har aldri brukt så mye penger det første året. Men det går jo litt penger på flasker, smokker, eventuelt morsmelkerstatning (det er ikke billig, eldste barnet vårt var flaskebarn og vi brukte 500 kr i mnd bare på MME), stellesaker, bleier, klær og etterhvert grøt, middag, fruktpure og diverse. I tillegg kan en jo få behov for medisiner, og mor trenger gjerne ammeprodukter som ammeinnlegg, ammepumpe osv. Uansett så synes jeg at 3000 i mnd å leve for er veldig lite for 3 personer.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #47 Skrevet 22. januar 2012 En av de største syndene nå til dags (i følge KG iallefall) er å få barn dersom du har dårlig økonomi. Hvorfor er det slik? Hva regner dere for god økonomi? Jeg og min mann lever under fattigdomsgrensen i Norge, men har et bra liv likevel. Vi eier en enebolig (var latterlig billig og nedslitt, vi har pusset den opp over mange år), mannen min jobber 100% i byggebransjen og jeg jobber 50% i butikk. Vi har ikke råd til reiser, dyre biler, ukentlige kino/restaurantbeløp, nye klær hver måned e.l. Men er lykkelige med det lille vi har. Jeg er 26, han 29 og vi ønsker oss barn veldig sterkt! Mange sier "vent til økonomien bedrer seg", men hvorfor?? Jeg ser ikke at økonomien blir bedre, og vi har da nok midler til å få et barn! Hva er så galt med å få et barn som ikke kommer til å gå kledd i adidas og nike, men være mett i magen og ha nok gode klær uten merke? Du må være dårlig orientert ang.fattigdommen. Selv om han ikke er faglært,så har han en grei inntekt. Du har halvstilling. Dere bor latterlig billig som du skriver. Dere er ikke med på noe som koster penger,så da bør du egentlig se på ugiftene deres. 3000 igjen pr.mnd? det er da på grensen. Barn koster penger. Ser du for deg inntektsøkning på dere,etter dere får barn? De neste tiår? (utenom vanlig lønnsøkning)Det er da ungenekoster penger,de vokser fort. Bare vintertøy som de vokser fort utav. Vintersko,og alt annet....
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #48 Skrevet 22. januar 2012 I Norge er man aldri så fattig at man ikke klarer å dekke det det nødvendige, da får man ekstra hjelp. De menneskene som lever på gata, og må stjele lommebøker på Oslo S for å overleve får ikke ekstra hjelp fra staten. Disse menneskene er faktisk så fattige at de ikke har jobbet seg opp retten til nesten noe som helst.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #49 Skrevet 22. januar 2012 De menneskene som lever på gata, og må stjele lommebøker på Oslo S for å overleve får ikke ekstra hjelp fra staten. Disse menneskene er faktisk så fattige at de ikke har jobbet seg opp retten til nesten noe som helst. De menneskene er ofte på besøk i Norge på turistvisum og har naturlig nok ikke opparbeidet seg retten til å brødføs av AS Norge. 3
Casall Skrevet 22. januar 2012 #50 Skrevet 22. januar 2012 Jeg mener ikke at man må være steinrike for å få barn, men jeg hadde ikke turt å planlegge et barn med bare 3000,- igjen etter alt er betalt. Det er lite.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #51 Skrevet 22. januar 2012 TS igjen. Det er ikke mulighet for at jeg jobber mer, dessverre. Mannen min tjener 145 kr timen, og vi har gjeld utenom huslånet. De pengene vi har til overs bruker vi fornuftig, og ser fortsatt ingen grunn til at det ikke skulle kunne dekke utgiftene til en baby (med mindre den er kronisk syk) men slikt kan man faktisk ikke alltid ta høyde for. Og dere som har 15-20000 igjen på slutten av måneden, jeg misunner dere stort :D Og dere trenger vel absolutt ikke vente med å få barn, hvis det er økonomien det står på! 145 kr t. er jo veldig bra inntekt. Jeg har mye mindre enn det og har maks ansiennitet. Likevel lever jeg godt.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #52 Skrevet 22. januar 2012 De menneskene er ofte på besøk i Norge på turistvisum og har naturlig nok ikke opparbeidet seg retten til å brødføs av AS Norge. Eller de kommer fra et dårlig hjem og har endt opp som norske narkomane. - Ofte ofre for fattige foreldre, alkoholiserte foreldre etc.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #53 Skrevet 22. januar 2012 Hvis barnet begynner fullt i barnehagen må du ut med 2750 kr i måneden, da er det ikke mye igjen. Får man ikke det meste av dette skrevet av på skatten?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #54 Skrevet 22. januar 2012 De menneskene som lever på gata, og må stjele lommebøker på Oslo S for å overleve får ikke ekstra hjelp fra staten. Disse menneskene er faktisk så fattige at de ikke har jobbet seg opp retten til nesten noe som helst. Alle har rett på sosialstønad dersom de er norske statsborgere eller har bodd her lenge nok til å opparbeide seg den retten. Vær så snill, ikke tro at folk tvinges til kriminalitet i Norge. Det handler om valg, og ingen trenger å sulte eller fryse ihjel i Norge. 1
Gjest Marmot Skrevet 22. januar 2012 #55 Skrevet 22. januar 2012 Hvis det er høy gjeld som gjør at de taper en stor del av budsjettet hver måned vil det jo bli bedre etter hvert når den blir betalt ned. Men det kan ta veldig lang tid før det bedrer seg stort. Det står i hovedinnlegget at de kjøpte boligen sin latterlig billig, så da antar jeg at de ikke har høy gjeld. I Norge er man aldri så fattig at man ikke klarer å dekke det det nødvendige, da får man ekstra hjelp. Det stemmer ikke alltid, det er dessverre slik at den hjelpen man har krav på, ikke nødvendigvis samsvarer med den man får.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #56 Skrevet 22. januar 2012 Det står i hovedinnlegget at de kjøpte boligen sin latterlig billig, så da antar jeg at de ikke har høy gjeld. Det stemmer ikke alltid, det er dessverre slik at den hjelpen man har krav på, ikke nødvendigvis samsvarer med den man får. Det står i et av TS sine andre innlegg at de i tillegg har andre gjeldsposter i tillegg til huslånet.
Gjest Mahareth Skrevet 22. januar 2012 #57 Skrevet 22. januar 2012 Å tro at 3000 (4000 med barnetrygd) skal kunne dekke mat, klær, barnehage og legeutgifter til en familie på 3 er naivt. Hvis dere har så mye gjeld utenom huslån, kan dere ikke jobbe mer med å betale ned den? Ta ekstravakter/ekstrajobb, betal ned og sitt igjen med mer i måneden. Kutt utgifter der det kan la seg gjøre, om det er billigere mobil, tv, internett, bil. Spør kanskje heller banken om refinansiering på huset for å bli kvitt dyrere smålån! Husk også at renta i dag er veldig, veldig lav, og selv om det kanskje blir sånn i noen år til fremover vil den gå opp. Da vil spesielt smålån utover boliglån bli svært dyrt. Å få barn uten å ha mye til overs hver måned er en ting, men å planlegge barn når den økonomiske situasjonen er så ustabil og trang som den er for dere nå, er galskap! Hva skjer om byggebransjen får mindre oppdrag? Hva skjer dersom en av dere blir varig syk? Da mister dere faktisk mye inntekt, og vil ikke ha råd til mat på bordet engang. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #58 Skrevet 22. januar 2012 Har dere søkt om bostøtte? Dere kan jo søke om bostøtte til husbanken? Bostøtte er noe ¨alle¨ med lav inntekt kan søke om, hvor mye du får blir beregnet av hvilke utgifter dere har på bolig og inntekt, du kan altså få bostøtte uansett om du leier eller eier bolig..
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2012 #59 Skrevet 22. januar 2012 Alle har rett på sosialstønad dersom de er norske statsborgere eller har bodd her lenge nok til å opparbeide seg den retten. Vær så snill, ikke tro at folk tvinges til kriminalitet i Norge. Det handler om valg, og ingen trenger å sulte eller fryse ihjel i Norge. Alle har ikke samme forutsetninger. Tror du en person med adhd, som aldri har klart å prestere på skolen (sier ikke at personer med adhd ikke kan klare seg fint, men det er en overrepresentasjon av diagnosen blandt innsatte i Norge), som kanskje i tillegg kommer fra et dårlig hjem med rus og alkoholisme har like lett for å få seg en god utdanning, jobb, bolig, et normalt liv som oss andre? Ja, de har valgt å være kriminelle selv, men at en hel rekke levekårsproblemer ligger til grunn er svært vanlig. Og da kan man begynne å snakke om at barnevernet burde vært styrket, vært på banen tidligere etc. Mange ting kunne vært gjort for å unngå at disse menneskene bor på gata med 5000 kr. utbetalt i mnd. Uansett, dette er en avsporing som kan diskuteres i det vide og det brede, men å tro at ting er så svart/hvitt som du skal ha det til er bare hodeløst. Les en fagartikkel eller fem. 1
Redbull Skrevet 22. januar 2012 #60 Skrevet 22. januar 2012 TS igjen. Det er ikke mulighet for at jeg jobber mer, dessverre. Mannen min tjener 145 kr timen, og vi har gjeld utenom huslånet. De pengene vi har til overs bruker vi fornuftig, og ser fortsatt ingen grunn til at det ikke skulle kunne dekke utgiftene til en baby (med mindre den er kronisk syk) men slikt kan man faktisk ikke alltid ta høyde for. Og dere som har 15-20000 igjen på slutten av måneden, jeg misunner dere stort :D Og dere trenger vel absolutt ikke vente med å få barn, hvis det er økonomien det står på! Fatter ikke hvorfor du ikke ser at det ikke dekker utgiftene på en baby! Barnehagen koster her vi bor 2300 for full tid! Hun går tre dager i uken og vi betaler godt over 1000 kr bare der. Så skal hun ha ny dress om det går hull på den, hun mister en hanske på tur så da må hun ha ny der. Jeg syns det er galskap å planlegge baby med så lite penger. Og at du ikke kan ta høyde for alt det ille som kan skje er greit, men babyen din KAN faktisk bli alvorlig syk! Den kan bli alergisk mot gluten og melk, den kan få diabetes. Å ikke tenke på det, og ta hensyn til det, er jo heltbpå trynet! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå