Gå til innhold

Fysikk: Lydfart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har gjort en øvelse i fysikk der vi skulle måle lydfarten i luft ved hjelp av en elektronisk klokke, med to mikrofoner, som starter og stopper av lydsignaler. Vi slo to klosser hardt sammen slik at vi fikk en skarp lyd. Jeg er usikker på hva som kan være feilkildene og hvorfor resultatet hadde ganske stort avvik med det vi vet er lydfarten i luft.

Lydfarten i luft ved 20°C er 343 m/s, vårt resultat var at lydfarten er 214 m/s (gjennomsnitt av 10 målinger).

Er det noen som har noen innspill på hva feilkildene kan være?

Er lydfarten avhengig av tonehøyde eller tonestyrke? Jeg har ikke lest noe sted at den er det, og da burde det vel ikke ha noe å si hvordan man slo de to klossene sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ekko forstyrrer registreringen, avstanden mellom mikrofonene er ikke som forutsatt, den elektroniske registreringen blir forsinket (f.eks. i en av mikrofonene), mikrofonene er ikke nøyaktig på linje i forhold til lydkilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv ett lydstudio, og bruk en "tørrere" lydkilde, som ikke har noen etterklang. En eller annen elektronisk kilde burde funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydhastigheden er også variabel i forhold til temperatur, høyde, barometertrykk, og muligens luftfuktighed. Forskjellene er imidlertid veldig små, tror jeg, så det forklarer nok ikke veldig mye.

Standardbetingelsene er vel 20 grader celsius ved havniveau, og et barometertrykk på 29,92 mm/Hg. Hvis fuktigheden også spiller ind, husker jeg ikke tallet her. Dette er tatt efter hukommelsen, så ikke slå meg hvis jeg er unøyaktig.

Ellers tenker jeg at avstanden mellom mikrofonene, og avstanden fra lydkilden til den første mikrofonen er av avgjørende betydning. Er dere sikre på at udstyret er korrekt kalibrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har gjort en øvelse i fysikk der vi skulle måle lydfarten i luft ved hjelp av en elektronisk klokke, med to mikrofoner, som starter og stopper av lydsignaler. Vi slo to klosser hardt sammen slik at vi fikk en skarp lyd. Jeg er usikker på hva som kan være feilkildene og hvorfor resultatet hadde ganske stort avvik med det vi vet er lydfarten i luft.

Lydfarten i luft ved 20°C er 343 m/s, vårt resultat var at lydfarten er 214 m/s (gjennomsnitt av 10 målinger).

Er det noen som har noen innspill på hva feilkildene kan være?

Er lydfarten avhengig av tonehøyde eller tonestyrke? Jeg har ikke lest noe sted at den er det, og da burde det vel ikke ha noe å si hvordan man slo de to klossene sammen?

Merkelig om dette er pga forsinkelse (da skulle man jo isåfall ha fått en tregere hastighet).

Har du ikke mulighet til å kalibrere utstyret ved f.eks å lage lyden midt mellom mikrofonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar :) Fikk de desverre etter at jeg hadde levert rapporten, men det var nyttig å lese innspillene uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen innspill på hva feilkildene kan være?

Kretser og slikt.

Membranene i høytalerne aktiverer en magnet, og membranen har vekt og magneten har (magnetisk) motstand og trigger en spole med induksjon, og dette i sum medfører treghet i systemet.

Dette unngår du ved å ha en tone-gaffel og et oscilloskop, som beskrevet her:

Vi har gjort en øvelse i fysikk der vi skulle måle lydfarten i luft ved hjelp av en elektronisk klokke

Vi gjorde det litt annerledes, og fikk ganske mye bedre resultater, husker jeg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_of_sound#Other_methods

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...