Gå til innhold

Hvordan få oversikt over hvordan økonomien blir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min fortalte meg i helgen at han flytter fra meg og datteren vår, og jeg sitter igjen som et storts spørsmålstegn. Han sier han vil ha minst mulig samvær, fordi det er slitsomt. :tristbla: Det som bekymrer meg mest er egentlig økonomien.

Datteren vår er ca 1 år, hun går i barnehage. Jeg har en sykdom som gir smerter/problemer med leddene, og har derfor AAP med minstesats + barnetilegg eller hva det heter.

Samboeren min er student, og påstår han derfor slipper å betale bidrag. Ingen bidragsevne, stemmer det?

Hvilke støtteordninger finnes? Får jeg skatteklasse 2? Kommer jeg i så fall til å merke noe til det allerede nå, eller er det første neste år? Dobbel barnetrygd?

Vi leier leligheten vi bor i, og jeg håper virkelig jeg klarer å bli boende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du finner litt info på nav.no under Familie.

Ellers vil jeg anbefale deg å ta kontakt med ditt lokale nav-kontor for hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får skatteklasse 2, barnetillegg når det gjelder AAP, forskuddsbidrag fra staten. Jeg mener også at du får overgangsstønad, men noe avkortet da du har inntekt fra AAP. Mulig du får støtte til barnehage på lik linje med de som jobber og studerer. Be om en samtale med NAV så får du hjelp.

Du må søke om de forskjellige ytelsene så skaff deg søknadsskjema med en gang. De ligger nok på Nav sine sider. Endring av skatteklasse/skattekort finner du på skatteetaten sine sider.

Sørg for at ekssamboer melder flytting til folkeregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om Overgangsstønad

Les om Barnetrygd

Angående barnebidrag: Om han lever på studielån, så er det ingen bidragsevne. Du får forskudssbidrag fra NAV istedenfor.

Om han flytter nå, så ta kontakt med familievernkontoret der du bor, og få ordnet med mekling. NAV krever meklingsattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående barnebidrag: Om han lever på studielån, så er det ingen bidragsevne. Du får forskudssbidrag fra NAV istedenfor.

Må han betale tilbake da, når han får jobb? Han har masse gjeld, og før han ble student hadde han lønnstrekk pga. betalingsanmerkninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må han betale tilbake da, når han får jobb? Han har masse gjeld, og før han ble student hadde han lønnstrekk pga. betalingsanmerkninger osv.

De fleste opparbeider seg bidragsgjeld når NAV kjører forskuddsbidrag, med noen unntak. Jeg vet ikke om hvilke regler det er rundt det. Eksempel når exen min hadde sosialstøtte så ble bidragsforskuddet omdannet til bidraggjeld for han. Men nå som han sitter i fengsel så slipper han bidragsgjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...