Gå til innhold

Wikipedia stenges i dag kl 00


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Faen, jeg som skal ha framføring på skolen! Hvor skal jeg finne infoen fra nå da? :klo:

Men den er bare nede på engelsk eller? Det betyr at jeg kan bruke norsk og tysk wikipedia i framføringen min? :sjenert:

Ja, og i tillegg kan du bruke tipsene jeg postet lengre opp i tråden:

Hvis du bruker mobilversjonen av Wikipedia, blokkerer Javascript eller trykker Escape før siden har blitt lastet ferdig, funker Wikipedia som normalt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hehee... dette blir for komplisert for meg :ler:

DNS systemet kan du sammenligne med den gammeldagse telefonkatalogen. Du ønsker å ringe {fornavn}{etternavn}, og slår opp i katalogen. Der står nummeret. Dermed er det bare å slå nummeret, og du får tak i vedkommende.

Forestill deg da at staten river ut en hel del sider i katalogen, deriblant de sidene til vedkommende du skal ha tak i, og du har ett problem. Lovforslaget vil gi staten muligheten til å ta ut disse sidene bare på mistanke, og sensuren vil ramme bredt. Du kan sammenligne det med å rive ut alle sidene med "Haraldsen", som bor i Akershus, fordi "Hans Haraldsen" muligens har bedrevet noe ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva SOPA er, og bryr meg ikke.

Om det blir vedtatt så kommer du til å bry deg, helt garantert. I stor grad, til og med. Derfor kan det være verd det å google SOPA, gjerne før google fjernes fra internettet nettopp pga SOPA. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tenkt å gjøre når SOPA knekker hele dns systemet?

Hva har Den Nationale Scene gjort SOPA?

Ironi eller ignorans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva SOPA er, og bryr meg ikke.

Jeg blir litt trist over at dette innlegget har fått så mange plusser. SOPA vil kunne påvirke hverdagen til mange. Hvis SOPA skulle gå gjennom, vil trolig et enormt antall brukergenererte nettsider forsvinne, alt fra oppslagsverk (f.eks. Wikipedia) til sosiale nettverk (f.eks. Facebook) til videosider (f.eks. Youtube) til blogger, nyhetsdelingssteder og så videre. Om f.eks. Sony skulle få det for seg at Kvinneguiden på ett eller annet vis deler materiale de har copyright på, så vil de helt uten videre begrunnelse og saksgang kunne kreve at IP-adressen sperres, at google fjerner KG fra søkstreff, og at selskaper trekker annonsering fra nettsidene. I verste fall vil Google fjerne KG fullstendig fra søkene sine FØR det skjer noe galt, i frykt for trøbbel (selv om det ikke er så sannsynlig at dette ville skje med KG - YouTube er nok et mer realistisk alternativ)

Man vil kunne finne alternativer mange av sidene, men de vil være kommersielle, noe som fort kan bety at man må betale for dem, og aller viktigst: de mister nøytraliteten og mangfoldet, og vil være skreddersydd av selskapet som står bak.

Dette handler om ytringsfrihet, om fri flyt av informasjon og om integriteten til brukerne av internett. Er ikke det noe å bry seg om?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart det ikke blåses opp på forsiden av alle landets aviser da, hvis dette er noe man burde gå i protesttog over. Og alle jeg har spurt om dette, har heller ikke hørt om det, utenom en person.

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det ikke blåses opp på forsiden av alle landets aviser da, hvis dette er noe man burde gå i protesttog over. Og alle jeg har spurt om dette, har heller ikke hørt om det, utenom en person.

Dette er en lov som kan bli innført i USA, ja. Problemet er at denne vil ha virkning utover USA's grenser også, og har langt videre nedslagsfelt enn bare de som driver distribusjon av piratprogramvare på nett. Utbroderingen av dette har jeg ikke tid til å komme med her, men du finner masse om dette på nettet.

Ett godt poeng har du, og det er i tillegg et virkelig godt poeng og samtidig et spørsmål som mange deler med deg; hvorfor skriver ikke avisene mer om dette?. Vel, hvorfor ikke?

Svaret er i stor grad uvitenhet, men jeg anbefaler deg å forsøke å sette deg litt inn i det. Sjekk ut foredrag på youtube, f.eks søk på TEDtalks + SOPA (TED er en organisasjon for vitenskapsfolk og foredragsholdere m.m. som omtrent kappes om å gjøre vitenskap og samfunnsspørsmål, pluss litt underholdning forståelig for folk flest. I tillegg har de høy anerkjennelse).

Endret av Bond
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det ikke blåses opp på forsiden av alle landets aviser da, hvis dette er noe man burde gå i protesttog over. Og alle jeg har spurt om dette, har heller ikke hørt om det, utenom en person.

En ting er å ikke vite, en annen ting er å si at man ikke bryr seg når man blir opplyst om det. Du sa du ikke bryr deg. Det må folk få lov til å reagere på (uten personangrep, så klart), fordi det å ikke bry seg om noe som kan påvirke et helt verdenssamfunn faktisk er ganske drøyt, med mindre man mener at hele Internett er noe tøv som kan avskaffes. Men da vil man jo legge grunnlag for en ny debatt. ;)

Er du på et diskusjonsforum og sier din mening om noe så må du forvente at folk argumenterer mot det. Å si at du ikke bryr deg er også en mening, som man må lov å argumentere mot.

Amerikanske lover kan faktisk påvirke store deler av verden, så det kan være greit å legge fra seg holdningen om "det skjer i USA, da bryr jeg meg ikke."

Endret av Bond
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny AB her!

Denne loven som kan bli vedtatt i USA vil med stor sannsynlighet påvirke hele internett om den blir vedtatt, og ikke bare pirater.

Legg merke til at om dette lovforslaget blir vedtatt, vil det merkes OVER HELE VERDEN!

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele denne tråden er pinlig.

Skjerp dere, kvinnfolk. Det er ikke søtt å "heheheh jeg fårstår ingenting jæi :D", det er ikke tøft å ikke bry seg om samfunnsaktuelle ting, og det er narrgjøring av hele det kvinnelige kjønn at dere er så likegyldige, uvillige til å forstå, og uvitne.

Stereotyper som dette ødelegger for alle andre kvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...