Gå til innhold

Truer med tvangsinnleggelse..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ville byttet psykolog om jeg var deg. Hadde en psykolog som kjemien ikke stemte med. Psykologen kunne komme med konstateringer " du er sånn" uten å forklare bakgrunnen for det. Selvsagt ble svaret mitt at jeg ikke kjente meg igjen i det hun sa. Og det direkte svare jeg fikk da var at jeg likte å være vanskelig og skulle alltid være uenig bare på trass... Ja så jeg skal være enig i alt du sier av teori og gloser uten at du forklarer hva de går ut ifra?

Så bytt litt brennkvikt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun ville også påstå at var "kostbar" og ville tilbakeholde mest mulig. Herregud.. vil ikke se dama igjen, tror jeg.

Skrevet

Rart hvordan det varierer fra sted til sted... På mitt verste måtte jeg be psykiater om kun å gi meg et par sovetabletter - fordi jeg oppriktig fryktet at jeg ville tatt hele pakken om jeg fikk den med hjem. Likevel var det aldri snakk om innleggelse. Om jeg absolutt ønsket det selv kunne jeg få en natt på akuttavdelingen på sykehuset, men det var aldri et ønske fra deres side.

Du skal uansett ikke være nødt til å gå rundt og bekymre deg for hva psykologen din kommer til å 'finne på'!! H*n kan gjerne foreslå en innleggelse og forklare hvorfor det er ønskelig - men burde også være åpen for dine meninger og alternative løsninger.

Om du ikke føler deg komfortabel med dette menneske så burde du absolutt be om å få tildelt ny behandler. Alle kommer ikke overens, psykolog-pasient forhold er inget unntak.

Skrevet

Det skal ganske mye til å bli innlagt på tvang. Det "holder ikke" å være suicidal, du skal være alvorlig psykisk syk (som i praksis indikerer psykose) i tillegg. Pluss noen andre kriterier.

Det virker ikke som du har en god kjemi med psykologen din, og det er en ærlig sak. Du tjener ingenting på å fortsette å gå dit hvis du synes hun er ubehagelig. Det er for din del at du går dit, ikke hennes. Så å bytte psykolog er en god start.

Og så synes jeg det er fint at du er nøye med å være ærlig til psykologen. Klarer du ikke å gi et løfte om at du ikke skal skade deg selv, så si det. Det betyr ikke automatisk tvangsinnleggelse, men at man kan komme frem til tiltak som kan gjøre det lettere for deg å komme gjennom dagene. F.eks. at noen ringer til deg, at du får hyppigere timer, besøk av psyk.sykepleier hjem eller lignende. Evt. innleggelse (frivillig) hvis du ønsker det. Poenget med at man spør om slike ting er jo for å finne ut hvor stor fare du faktisk er i, og om man må sette inn tiltak for å holde deg i live.

• Liker 1
Skrevet

Jo, var nettopp det hun gjorde da. Sa det ble til å ringe akkutteamet og tvangsinnlegge..

Gjest Outsider
Skrevet

Jeg har vært tvangsinnlagt to ganger, og det har vært de to mest skremmende opplevelsene i mitt liv, ble betydelig dårligere etter begge gangene og det har preget tankene og drømmene mine i over 15 år.

Utrolig mye menneskelig søppel som er ansatt litt høyt på strå i særlig tungpsykiatrien her på Sørlandet.

Skrevet

Kan noen love noe slikt?

Jeg er deprimert, og sterkt suicidal i perioder, og hadde ALDRI gitt et slikt løfte til en lege. Ikke for at jeg hadde planlagt noe, men pga at jeg tar løfter svært alvorlig. Et løfte av en slik karakter vil gi fra meg kontrollen over mitt eget liv, og det er ikke noe jeg hadde gitt til en fremed.

Hadde de spurt "planlegger du å ta ditt eget liv?", den kunne jeg svart på uten problemer.

Skjønner du ikke vil svare falskt på det, det er alfor alvorlig å lyve om. Og du kan jo ikke lyve for at det er det legen ønsker å høre.

Min søster fikk spørsmål av psykiater om hun kunne love å ikke ta livet sin mens hun var under behandling. Det ville hun ikke love, og fikk derfor ikke gå til behandling av ham.

Skrevet

Skjønner du ikke vil svare falskt på det, det er alfor alvorlig å lyve om. Og du kan jo ikke lyve for at det er det legen ønsker å høre.

Min søster fikk spørsmål av psykiater om hun kunne love å ikke ta livet sin mens hun var under behandling. Det ville hun ikke love, og fikk derfor ikke gå til behandling av ham.

Graden av alvorlighet har lite å si for min del. "Så da lover du å ta vitaminene dine?" er noe jeg heller ikke hadde lovet til en fremmed. (Svært rigid personlighet, med autistiske trekk. Hører trolig inn under BAP, men siden jeg fungerer i hverdagen har jeg ingen planer om å utredes)

Det som er for min del er at jeg holder løfter, frem til det punktet hvor det kan sette folk jeg bryr meg om i fare. Det betyr da at den jeg gir et løfte til får et svært sterkt overtak på meg, noe jeg ikke gir til fremmede.

Liker forresten tankegangen til psykiateren du nevner her. Det er en ærlig sak å ikke ønske suicidale pasienter, eller pasienter som ikke vil underkaste seg, og så si et "takk for meg" uten trusler er noe det står mer respekt av enn den manipuleringen mange driver med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...