AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #1 Skrevet 17. januar 2012 Jeg er SÅ sint nå.. har vært hos psykologen min TO ganger, og kjenner henne ikke en plass. Hun er så spydig og sier ting rett ut. Plutselig bare "Ble du lei deg nå, så bra.." BRA?? wtf! Nå har jeg ikke hørt stemmen din det siste kvarteret ogsåvidere... Jeg ville ikke svare på hvordan jeg hadde tenkt på selvmord (Vet det ikke kan snakkes om her) .. så truet hun med å ringe vaktteam, og tvangsinnlegge meg og sånn! Jeg er jo voksen! Kan hun virkelig gjøre det på så lite grunnlag? Jeg ble jo redd, så bare dro i sinne fra hun! Jeg har btw sosial angst, så er redd for å åpne meg og snakke, når det ikke er noen jeg kjenner en plass!
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #4 Skrevet 17. januar 2012 Når du sier du tenker på selvmord, men ikke vil snakke mer om det, da kan hun faktisk begjære tvungen legeundersøkelse mtp tvangsinnlegging ja. Det er til ditt eget beste. 11
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #5 Skrevet 17. januar 2012 Når du sier du tenker på selvmord, men ikke vil snakke mer om det, da kan hun faktisk begjære tvungen legeundersøkelse mtp tvangsinnlegging ja. Det er til ditt eget beste. TS sier ingenting om at h'n nevner selvmord. På meg virker det som om det er et rutinespørsmål, eventuelt psykologen som koser seg med å trykke på knapper.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #6 Skrevet 17. januar 2012 Det var kartlegging. Jeg sa ja til at jeg tenker på selvmord, men vil ikke gå noe mer detjalert innpå det. Tilslutt sa hun: Kan jeg stole på at du går herfra og ikke gjør noe? Kan jo ikke LOVE slike ting med de tankene jeg sitter med, men jeg dro, og ingen har ringt, så hun brydde seg vel ikke så mye uansett ;p
Gjest uAnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #7 Skrevet 17. januar 2012 Det var kartlegging. Jeg sa ja til at jeg tenker på selvmord, men vil ikke gå noe mer detjalert innpå det. Tilslutt sa hun: Kan jeg stole på at du går herfra og ikke gjør noe? Kan jo ikke LOVE slike ting med de tankene jeg sitter med, men jeg dro, og ingen har ringt, så hun brydde seg vel ikke så mye uansett ;p Det var akkurat sånn jeg ble tvangsinnlagt, plutselig stod det en psykolog og en psykiater på døra mi på kvelden samme dagen og sa at enten kom jeg med dem ellers ringte de politiet.. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #8 Skrevet 17. januar 2012 Det var kartlegging. Jeg sa ja til at jeg tenker på selvmord, men vil ikke gå noe mer detjalert innpå det. Tilslutt sa hun: Kan jeg stole på at du går herfra og ikke gjør noe? Kan jo ikke LOVE slike ting med de tankene jeg sitter med, men jeg dro, og ingen har ringt, så hun brydde seg vel ikke så mye uansett ;p Men da skjønner du vel at hun ønske en grundigere vurdering av deg? Hun er tross alt behandlingsansvarlig for deg. 6
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #9 Skrevet 17. januar 2012 Det var kartlegging. Jeg sa ja til at jeg tenker på selvmord, men vil ikke gå noe mer detjalert innpå det. Tilslutt sa hun: Kan jeg stole på at du går herfra og ikke gjør noe? Kan jo ikke LOVE slike ting med de tankene jeg sitter med, men jeg dro, og ingen har ringt, så hun brydde seg vel ikke så mye uansett ;p Enten det, eller så har hun hatt en viss respekt for deg. Eentuelt at de kommer på døra senere i kveld. Les deg opp på regelverket, og lær deg hvordan systemet virker. Om du kan, bytt psykolog, både for å få en fersk start, men også for at måten du fremstiller henne på virker som dere er i beste fall en elendig match, i verste fall er hun direkte ondsakapsfull. 1
ssecret Skrevet 17. januar 2012 #10 Skrevet 17. januar 2012 Når du ikke kan love at du ikke dreper deg selv når du drar hjem, så forstår jeg at hun snakker om tvangsinnleggelse. Hallo! Hun har faktisk noe ansvar for deg, og hun må ta det du sier alvorlig. 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #11 Skrevet 17. januar 2012 Og der er grunnen til at jeg holder meg unna psykologer. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #12 Skrevet 17. januar 2012 Det høres ut som om du burde bytte psykolog. Man skal ha god kjemi med den personen man deler sine innerste tanker og følelser med. Det skal litt til å bli tvangsinnlagt, men hvis du er veldig plaget av selvmorstanker, ville jeg heller fått til en frivillig innleggelse. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #13 Skrevet 17. januar 2012 Enten det, eller så har hun hatt en viss respekt for deg. Eentuelt at de kommer på døra senere i kveld. Les deg opp på regelverket, og lær deg hvordan systemet virker. Om du kan, bytt psykolog, både for å få en fersk start, men også for at måten du fremstiller henne på virker som dere er i beste fall en elendig match, i verste fall er hun direkte ondsakapsfull. Lovverket sier at en behandler ved en offenlig poliklinikk er pålagt å foreta en suicidalvurdering og iverksette eventuelle tiltak som en følge av denne. Hvis TS ønsker poliklinisk behandling må hun klare å følge opp dette, hvis ikke kan det hende at sykehus er et mer egnet behandlingsnivå. 2
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #14 Skrevet 17. januar 2012 Når du ikke kan love at du ikke dreper deg selv når du drar hjem, så forstår jeg at hun snakker om tvangsinnleggelse. Hallo! Hun har faktisk noe ansvar for deg, og hun må ta det du sier alvorlig. Kan noen love noe slikt? Jeg er deprimert, og sterkt suicidal i perioder, og hadde ALDRI gitt et slikt løfte til en lege. Ikke for at jeg hadde planlagt noe, men pga at jeg tar løfter svært alvorlig. Et løfte av en slik karakter vil gi fra meg kontrollen over mitt eget liv, og det er ikke noe jeg hadde gitt til en fremed. Hadde de spurt "planlegger du å ta ditt eget liv?", den kunne jeg svart på uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #15 Skrevet 17. januar 2012 Om noen spør deg om du har selvmordsplaner, så kan du jo bare si nei, selv om du har dem. Så slipper du stresset med trusler fra psykologen. 3
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #16 Skrevet 17. januar 2012 Lovverket sier at en behandler ved en offenlig poliklinikk er pålagt å foreta en suicidalvurdering og iverksette eventuelle tiltak som en følge av denne. Hvis TS ønsker poliklinisk behandling må hun klare å følge opp dette, hvis ikke kan det hende at sykehus er et mer egnet behandlingsnivå. Stemmer, og det er derfor jeg sier TS bør sette seg inn i regelverket.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #17 Skrevet 17. januar 2012 Kan noen love noe slikt? Jeg er deprimert, og sterkt suicidal i perioder, og hadde ALDRI gitt et slikt løfte til en lege. Ikke for at jeg hadde planlagt noe, men pga at jeg tar løfter svært alvorlig. Et løfte av en slik karakter vil gi fra meg kontrollen over mitt eget liv, og det er ikke noe jeg hadde gitt til en fremed. Hadde de spurt "planlegger du å ta ditt eget liv?", den kunne jeg svart på uten problemer. En selvmordsvurdering skal vurdere både tanker og planer. 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #18 Skrevet 17. januar 2012 Om noen spør deg om du har selvmordsplaner, så kan du jo bare si nei, selv om du har dem. Så slipper du stresset med trusler fra psykologen. Og poenget med behandlingen blir .... ? 8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2012 #19 Skrevet 17. januar 2012 Kan noen love noe slikt? Jeg er deprimert, og sterkt suicidal i perioder, og hadde ALDRI gitt et slikt løfte til en lege. Ikke for at jeg hadde planlagt noe, men pga at jeg tar løfter svært alvorlig. Et løfte av en slik karakter vil gi fra meg kontrollen over mitt eget liv, og det er ikke noe jeg hadde gitt til en fremed. Hadde de spurt "planlegger du å ta ditt eget liv?", den kunne jeg svart på uten problemer. Hvis du ikke kan love at du ikke vil ta livet ditt samme dag vil det jo nærme seg sterkt en plan, vil jeg si. Da må behandler vurdere om tiltak er nødvendig. 5
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2012 #20 Skrevet 17. januar 2012 En selvmordsvurdering skal vurdere både tanker og planer. Jeg vet. Jeg hadde trolig klart å snakke med rundt det, men det forutsetter at en vet hva de spør etter, og hvordan svare. Eventuelt være flink til å lyve, og ikke se på løgn som et problem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå