Gå til innhold

Ungdom og goth stil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen behov for å kategorisere meg elv, så jeg tror jeg står over den :P Jeg hadde et veldig stort behov for å gjøre det da jeg var fjortiss, men har fortstått senere at det ikke er viktig. Spesielt siden jeg ikke bare interesserer meg for en ting.

Hva med å bare være seg selv?

Goth er jo her av en grunn på en måte. Hadde siouxie and the banshees og andre goth-forbilder ikke kledd seg som de gjorde, men heller i sandaler og rosa sommerkjoler hadde nok aldri goth stilen vært her.

Jeg har også opplevd at de som kler seg alternativt, har en forståelse for andre som kler seg alternativt. De som aldri har kledd seg alternativt vil da ikke forstå noe som er en stor del av subkulturen. Folk som kler seg annerledes møter gjerne masse fordommer, og det gjør jo noe med en person.

Og klesstilen, eller at man bare går med et symbol eller noe... du må ikke kle deg i svarte gallakjoler hver dag som gother..... men det sier liksom til andre gothere fks; 'jeg er som deg'...

Da jeg gikk på ungdomsskolen var det flere enn meg som var 'gothere' som sagt vi trodde vi var det :P, men uansett ble vi liksom tiltrukket av hverandre, og ble en gjeng. Bare fordi vi så på hverandre at vi kunne ha de samme interesser. Og vi ble veldig gode venner. Og det er fint å ha noen sånne venner når man er litt outsider på ungdomsskolen hvertfall...

Vil nå si, akuratt som om meg selv; det er bare en interesse for en subkultur. Man er ikke. Man bare liker det veldig godt. Og det er helt greit det og. Og ingen gothere bryr seg om det.

Jeg syntes bare man skal være veldig forsiktig med å kategorisere seg.... når man fks kanskje ikke ønsker å bli gjenkjent som gother.... eller i det hele tatt ikke gidder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ingen som har sagt at folk i rosa blir ledd ut av goth-klubber.

Kanskje du skal lese ditt eget innlegg en gang til?

Du kan jo prøve å komme kledd i rosa bikini og miniskjørt inn på en goth klubb og si at du er goth... du blir nok bare ledd av med en gang.

Jeg svarte på dette, fordi jeg ikke kjenner meg igjen i den goth-kulturen du antyder her, og kom med et illustrerende eksempel.

Jeg synes det er fjollete å være så opptatt av å putte folk i båser, spesielt når det virker å være viktigst hvem som ikke hører hjemme der. Det er mer enn en måte å være goth på, og jeg er glad for at jeg har møtt rause og glade gothere, og ikke de trangsynte, depressive tullingene som skildres i noen av innleggene her.

Og jeg lurer fortsatt på hvilke holdninger/livsstil det siktes til, utover klær, musikk, litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal lese ditt eget innlegg en gang til?

Jeg svarte på dette, fordi jeg ikke kjenner meg igjen i den goth-kulturen du antyder her, og kom med et illustrerende eksempel.

Jeg synes det er fjollete å være så opptatt av å putte folk i båser, spesielt når det virker å være viktigst hvem som ikke hører hjemme der. Det er mer enn en måte å være goth på, og jeg er glad for at jeg har møtt rause og glade gothere, og ikke de trangsynte, depressive tullingene som skildres i noen av innleggene her.

Og jeg lurer fortsatt på hvilke holdninger/livsstil det siktes til, utover klær, musikk, litteratur.

da har du misforstått :) jeg mener det absolutt ikke sånn som du tror. Det er ingen normale mennesker uansett hvilken livsstil som ler av folk i rosa bikini.

Men når folk kommer og påstår at de er noe de egentlig ikke er. Spesielt å komme inn på en goth klubb som heidi alexandra olsen fks, og påstå at hun er gother. Det kan virke respektløst på mange. Jeg syntes også at det er merkelig at da de som kaller seg gother ikke går like langt som de som ikke kategoriserer seg selv, men som likevel er langt inn i type goth livsstil.

Det virker bare som de har en stor trang til å kategorisere seg selv. Hva er så galt med å bare kalle seg 'meg selv!'

Men er det noen her som har opplevd å gå bort til en haug med alternativt kledd, og du har på deg mulberry, prada osv, blonde extensions, rosa lebestift, nicki minaj på øret, klysete partysvenske hengende etter deg og etterhvert si 'forresten, jeg er også gother'.

Jeg tror nok reaksjonene hadde vært lite positive....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Det er mye teite kommentarer her inne, ass. 'Den stilen er ikke å anbefale fordi jeg kutta meg'. Om du tror at det å kutte seg eller drive selvskading/unngå sola for å bli blek i huden, er å være goth,  så har du tatt feil. 

 

Det handler om å se det vakre i det mørke, det er en livsstil og subkultur som baserer seg på musikk, kansje en del litteratur(gotisk litteratur, eller gothic fiction, som man kaller det), osv. Subkulturen vokste ut av punk på 70- tallet, med band som Siouxsie and the Banshees, Joy Division, Bauhaus og The Cure. Deretter så utviklet det seg videre med band som The sisters of Mercy, Fields of the Nephilim, the mission osv.

 

Metal: startet opp som sin egen sjanger med band som Deep Purple, Led Zeppelin, Black sabbath, Jimi Hendrix(Den første bølgen). Utviklet seg deretter til NWOBHM med band som Judas Priest og Motorhead.

 

Opprinnelig hadde de lite med hverandre å gjøre, men det er spørsmålet om hvorvidt noen band krysser over(bl a doom/ goth- metal sjangeren og industrial metal, er det noe uenighet rundt  og Gothminister og Fields of the Nephilim er goth band som begge spiller metal).

Sjangere for goth- subkulturen kan være death rock, Gothic rock post punk, synth, osv. Jeg vet at darkwave også er en greie. Ergo, selv om du er goth, betyr ikke det at du hører på metal, for det er mange undersjangere som er populære i goth- miljøet. 

 

Det viktigste er uansett at folk gjør det de liker fotdi de trives med det. Jeg, personlig, synes den gotiske subkulturen er fin, selv om jeg ikke er goth selv. Og jeg tror mange trives med den fordi det er den de er. 

I USA har man, f eks, en podcast som heter Cemetary Confessions for akkurat denne subkulturen.

 

Veldig lærerikt å lytte til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mari Y said:

Det er mye teite kommentarer her inne, ass. 'Den stilen er ikke å anbefale fordi jeg kutta meg'. Om du tror at det å kutte seg eller drive selvskading/unngå sola for å bli blek i huden, er å være goth,  så har du tatt feil. 

 

Det handler om å se det vakre i det mørke, det er en livsstil og subkultur som baserer seg på musikk, kansje en del litteratur(gotisk litteratur, eller gothic fiction, som man kaller det), osv. Subkulturen vokste ut av punk på 70- tallet, med band som Siouxsie and the Banshees, Joy Division, Bauhaus og The Cure. Deretter så utviklet det seg videre med band som The sisters of Mercy, Fields of the Nephilim, the mission osv.

 

Metal: startet opp som sin egen sjanger med band som Deep Purple, Led Zeppelin, Black sabbath, Jimi Hendrix(Den første bølgen). Utviklet seg deretter til NWOBHM med band som Judas Priest og Motorhead.

 

Opprinnelig hadde de lite med hverandre å gjøre, men det er spørsmålet om hvorvidt noen band krysser over(bl a doom/ goth- metal sjangeren og industrial metal, er det noe uenighet rundt  og Gothminister og Fields of the Nephilim er goth band som begge spiller metal).

Sjangere for goth- subkulturen kan være death rock, Gothic rock post punk, synth, osv. Jeg vet at darkwave også er en greie. Ergo, selv om du er goth, betyr ikke det at du hører på metal, for det er mange undersjangere som er populære i goth- miljøet. 

 

Det viktigste er uansett at folk gjør det de liker fotdi de trives med det. Jeg, personlig, synes den gotiske subkulturen er fin, selv om jeg ikke er goth selv. Og jeg tror mange trives med den fordi det er den de er. 

I USA har man, f eks, en podcast som heter Cemetary Confessions for akkurat denne subkulturen.

 

Veldig lærerikt å lytte til 

Tror nok dette ikke er så aktuelt for den som startet denne tråden lenger med tanke på at den er 8 år gammel...

Anonymkode: dd8a5...7aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare en "se på meg"-greie. I min tid var det miljø som hadde hanekam og piercinger. Synes South Park dekker Goth godt.

Anonymkode: e569a...7ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo bare en "se på meg"-greie. I min tid var det miljø som hadde hanekam og piercinger. Synes South Park dekker Goth godt.

Anonymkode: e569a...7ef

Det er nok ikke bare det. For mange er det en egen livsstil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jo bare en "se på meg"-greie. I min tid var det miljø som hadde hanekam og piercinger. Synes South Park dekker Goth godt.

Anonymkode: e569a...7ef

 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok dette ikke er så aktuelt for den som startet denne tråden lenger med tanke på at den er 8 år gammel...

Anonymkode: dd8a5...7aa

Men den eksisterer fortsatt og det er plenty av folk som for ramme alvor tror dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...