Gå til innhold

Ungdom og goth stil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Åherre, bildet kan ikke lastes opp fordi det er noe med pixlene, feil med bilde elns... ikke fordi de ikke VIL trykke det. Det er et jævla kors, thats it.

Du er helt på viddene. Det er tydelig at du er ung, når du blir voksen kommer du til å være kjempeflau over at du gikk med en genser hvor det stod "jeg dyrker satan". Det er helt uforståelig for meg at du i det hele tatt vurderer det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er helt på viddene. Det er tydelig at du er ung, når du blir voksen kommer du til å være kjempeflau over at du gikk med en genser hvor det stod "jeg dyrker satan". Det er helt uforståelig for meg at du i det hele tatt vurderer det.

Enig.

..Og du TS, det er ikke vanlig å gå med slike symboler på klærne, som du påstår. Kanskje i din vennekrets (jeg gjetter at du er en tenåring som er glad i å kle deg i svart og hører på metal), men ikke for oss andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk kledd som en jævla tulling på ungdomsskolen... fløy rundt med anarkisttegn uten å vite hva det egentlig sto for omtrent.

La kidsa leke seg. Jeg skada ingen, og har det helt fint idag.

Skal du ta deg nær av noe en 14åring (no offence TS, jeg vet ikke hvor gammel du er. bare et eksempel) går med så bør du få en sjekk i selvtillitten din.

Ungdommer har behov for å uttrykke seg, selv om de ikke nødvendigvis veit hva de driver med. Det er en del av deres identitetsskapning, og ungdommer har drivd med sånt i årevis.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt på viddene. Det er tydelig at du er ung, når du blir voksen kommer du til å være kjempeflau over at du gikk med en genser hvor det stod "jeg dyrker satan". Det er helt uforståelig for meg at du i det hele tatt vurderer det.

jeg synes heller det er veldig morsomt å tenke tilbake på at jeg trodde jeg var gother på ungdomsskolen, at vi kutta oss på armene for gøy, og at vi tok piercing på hverandre på dass. Vi gikk rundt med anarkisttegn og skulle bli anarkister og satanister da vi ble store.

Ja, vi var superteite, men gud så gøy det er å tenke tilbake på. Og jeg angrer ikke et dugg på at jeg 'skeia' sånn ut. Jeg fikk lov til å finne ut hvem jeg ville være, og ha de interesser jeg ville ha.

Selv om få av de interessene sitter igjen, så tror jeg det var viktig for meg å finne ut hvem jeg var liksom....

Det er absolutt ikke noe å gå rundt og være flau over.

Mange ungdommer vil gjerne sjokkere også. Det var veldig viktig for meg husker jeg og. Jo mer voldsomme klær jeg hadde, jo bedre. Jo knæsjere hår jeg hadde, jo bedre.. jo mere sminke, jo bedre osv osv.... la dem få lov! Eksperimentere litt, utforske litt...

de fleste tar til fornuften og roer ned når de blir eldre....

Eller skaffer seg bedre informasjon og vet litt mer hva de driver med, og klarer å ta ordentlig standpunkt til ting.

Endret av otilie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otilie: TS ser jo ikke ut til å vite hva det korset betyr, så jeg tviler på at hun prøver å "uttrykke" seg og er gother. Jenta vil ha en barbie på genseren sin, jeg tror ikke hun er satanist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otilie: TS ser jo ikke ut til å vite hva det korset betyr, så jeg tviler på at hun prøver å "uttrykke" seg og er gother. Jenta vil ha en barbie på genseren sin, jeg tror ikke hun er satanist.

hvorfor skal det være så galt å gå med sånne ting uansett? Hun vil jo tydeligvis ha det korset med. Og om hun forstår betydningen av det eller ikke er vel ett fett.... ingen blir skadd.

Ikke noe vits i å bli fornærma av hva folk går kledd i... vi har kommet lenger enn det her i Norge folkens...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes heller det er veldig morsomt å tenke tilbake på at jeg trodde jeg var gother på ungdomsskolen, at vi kutta oss på armene for gøy, og at vi tok piercing på hverandre på dass. Vi gikk rundt med anarkisttegn og skulle bli anarkister og satanister da vi ble store.

Ja, vi var superteite, men gud så gøy det er å tenke tilbake på. Og jeg angrer ikke et dugg på at jeg 'skeia' sånn ut. Jeg fikk lov til å finne ut hvem jeg ville være, og ha de interesser jeg ville ha.

Selv om få av de interessene sitter igjen, så tror jeg det var viktig for meg å finne ut hvem jeg var liksom....

Det er absolutt ikke noe å gå rundt og være flau over.

Mange ungdommer vil gjerne sjokkere også. Det var veldig viktig for meg husker jeg og. Jo mer voldsomme klær jeg hadde, jo bedre. Jo knæsjere hår jeg hadde, jo bedre.. jo mere sminke, jo bedre osv osv.... la dem få lov! Eksperimentere litt, utforske litt...

de fleste tar til fornuften og roer ned når de blir eldre....

Eller skaffer seg bedre informasjon og vet litt mer hva de driver med, og klarer å ta ordentlig standpunkt til ting.

Jeg angrer veldig på goth-tiden min. Synes det er flaut å tenke på at vi kuttet oss og gikk med opp-ned kors. Kunne hatt det minst like gøy som en normal tenåring.

Men gjort er gjort og spist er spist. Jeg ville bare ikke anbefalt en goth-livsstil til andre, overrsakende nok er det ganske deprimerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjort er gjort og spist er spist. Jeg ville bare ikke anbefalt en goth-livsstil til andre, overrsakende nok er det ganske deprimerende.

Gother og fjortis-emo er to vidt forskjellige begrep!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gother og fjortis-emo er to vidt forskjellige begrep!

Folk henger seg opp i så ufatterlig mye rart innpå her :daane:

Ja, jeg er da fullstendig klar over det.

Dette er en emo.

Dette er en gother.

Var det noe mer du lurte på? Goth er en livsstil, emo er bare en overdreven klesstil for å få oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk henger seg opp i så ufatterlig mye rart innpå her :daane:

Ja, jeg er da fullstendig klar over det.

Dette er en emo.

Dette er en gother.

Var det noe mer du lurte på? Goth er en livsstil, emo er bare en overdreven klesstil for å få oppmerksomhet.

Jeg lurer ikke på en dritt, tenkte bare å få frem det poenget siden du mener at det å være gother er "ganske deprimerende". Det sier meg jo at du tydeligvis vet ganske lite om hva det innebærer å være gother.

Endret av Scaramouche-
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer ikke på en dritt, tenkte bare å få frem det poenget siden du mener at det å være gother er "ganske deprimerende". Det sier meg jo at du tydeligvis vet ganske lite om det å være gother.

Jeg fant det deprimerende å alltid gå i svart. Jeg fant det deprimerende å sitte i skyggen fordi jeg ikke ville bli brun. Jeg fant det deprimerende å bare være sammen med andre mennesker som så like mørkt på det aller meste som meg selv. Jeg fant det deprimerende å høre på den musikken som gjerne fulgte med (kom meg og fortell at en gother hører på Britney og country liksom).

Ja, jeg fant livsstilen deprimerende, og gjorde en helomvendig etter 5 år som gother, fordi det rett og slett ikke førte noe godt med seg.

Etter at jeg kuttet ut den destruktive livsstilen har jeg blitt et helt annet menneske. Jeg har blitt kvitt angsten, jeg har fått meg en mye mer positiv omgangskrets, jeg ser lyst på livet, og jeg har en god og stabil jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg angrer veldig på goth-tiden min. Synes det er flaut å tenke på at vi kuttet oss og gikk med opp-ned kors. Kunne hatt det minst like gøy som en normal tenåring.

Men gjort er gjort og spist er spist. Jeg ville bare ikke anbefalt en goth-livsstil til andre, overrsakende nok er det ganske deprimerende.

var vel heller det at vi trodde vi var gothere.. ikke at vi var det. kjenner mange gothere nå som er over 20, og ingen av de er deprimerte....

men ja, det er jo selvfølgelig veldig individuelt hva man mener i etterkant... Men det er ikke grunn nok til å prøve å stoppe folk fra å prøve seg ut heller... men heller eventuelt advare om sånne ting som kutting osv... det er jo ikke noe kult, men i noen miljøer er det jo det kutting er......

vi var forøvrig aldri 'deprimerte' gothere.. vi var bare hatefulle :P vi var jo utstøtt uansett, så det gjorde jo liksom ingenting...

Endret av otilie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er en del fordommer ute å går her. Nei goth handler ikke om å være deprimert, kle seg kun i svart og være overdrevent interessert i døden.

Satanisme handler heller ikke om å ofre dyr og spedbarn, være ond og tenne på kirker. Det handler om noe helt annet. Men det gidder jeg ikke å gå innpå for det er ikke hva tråden handler om.

Men værsåsnill folkens. Gjør litt research før dere uttaler dere om ting.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant det deprimerende å alltid gå i svart. Jeg fant det deprimerende å sitte i skyggen fordi jeg ikke ville bli brun. Jeg fant det deprimerende å bare være sammen med andre mennesker som så like mørkt på det aller meste som meg selv. Jeg fant det deprimerende å høre på den musikken som gjerne fulgte med (kom meg og fortell at en gother hører på Britney og country liksom).

Ja, jeg fant livsstilen deprimerende, og gjorde en helomvendig etter 5 år som gother, fordi det rett og slett ikke førte noe godt med seg.

Etter at jeg kuttet ut den destruktive livsstilen har jeg blitt et helt annet menneske. Jeg har blitt kvitt angsten, jeg har fått meg en mye mer positiv omgangskrets, jeg ser lyst på livet, og jeg har en god og stabil jobb.

Dette er jo ikke goth. Dette er hva fjortiser tror goth er. Akkurat som fjortiser tror at satanisme er å velte gravsteiner, tenne på kirker og drive med ofringer. Slike som deg som gir livsstilen dårlig rykte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke goth. Dette er hva fjortiser tror goth er. Akkurat som fjortiser tror at satanisme er å velte gravsteiner, tenne på kirker og drive med ofringer. Slike som deg som gir livsstilen dårlig rykte.

Ok, forklar meg hva goth er da?

Kunne denne dama vært en gother (uten å skifte klesstil, men seende akkurat slik ut som hun gjør på bildet), kun basert på holdninger, verdier og livsstil?

Hun kan være en gother, uten at vi ser det, right? Gothere kler seg jo tross alt ikke i svart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det deprimerende å alltid gå i svart. Jeg fant det deprimerende å sitte i skyggen fordi jeg ikke ville bli brun. Jeg fant det deprimerende å bare være sammen med andre mennesker som så like mørkt på det aller meste som meg selv. Jeg fant det deprimerende å høre på den musikken som gjerne fulgte med (kom meg og fortell at en gother hører på Britney og country liksom).

Jeg sier som en annen over meg at dette er ikke å være goth! Veldig mange unge misforstår denne kulturen, og tror det handler om å ha det vondt eller å være sint. Det er veldig, veldig feil, men dessverre en vanlig feiloppfatning. Mange tror også at emokulturen og gothkulturen er en og samme ting, noe som er like feil.

Jeg er ikke ute etter å "ta" deg her, jeg ville simpelthen påpeke denne forskjellen, ettersom du ikke er den første (og langt i fra den siste) som skjærer emoer og gothere over samme kam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier som en annen over meg at dette er ikke å være goth! Veldig mange unge misforstår denne kulturen, og tror det handler om å ha det vondt eller å være sint. Det er veldig, veldig feil, men dessverre en vanlig feiloppfatning. Mange tror også at emokulturen og gothkulturen er en og samme ting, noe som er like feil.

Jeg er ikke ute etter å "ta" deg her, jeg ville simpelthen påpeke denne forskjellen, ettersom du ikke er den første (og langt i fra den siste) som skjærer emoer og gothere over samme kam.

Jeg ønsker fortsatt en forklaring på hva goth er. I all opplysning. Siden det er så misopfattet, så hadde det vært artig å vite hva det egentlig dreier seg om.

Vanlige mennesker som tenker og gjør hva som er annerledes enn alle andre? Siden det er en egen livsstil må de jo gjøre noe annerledes?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, forklar meg hva goth er da?

Kunne denne dama vært en gother (uten å skifte klesstil, men seende akkurat slik ut som hun gjør på bildet), kun basert på holdninger, verdier og livsstil?

Hun kan være en gother, uten at vi ser det, right? Gothere kler seg jo tross alt ikke i svart.

Hvis jeg skal forklare det i detalj til deg, så kommer jeg til å bruke lang tid, men jeg kan ihvertfall si at det startet med musikk og utviklet seg til mye mer. Kunst, mote, litteratur. Ting med klassisk, romantisk preg ble satt pris på. Det har ihvertfall svært lite med å være deprimert å gjøre eller å være mest mulig hvit i huden. Og det finnes mange forskjellige gothstiler.

Jeg har sett gother som kun går kledd i hvitt og rosa f.eks. Eller som kler seg veldig elegant og pent. Og ja det finnes folk som er gothere uten at de trenger å ha den utpregede stilen. Det er så mye forskjellig rett og slett. Så ja jeg blir litt oppgitt når noen kommer og hevder at goth er å være deprimert fordi man kun går i svart og sitter i skyggen for å ikke bli brun.

Ta en titt på disse bildene der er det gothere i alle aldre og alle slags stiler. Men dette beskriver jo selvfølgelig bare de overfladiske med goth.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal forklare det i detalj til deg, så kommer jeg til å bruke lang tid, men jeg kan ihvertfall si at det startet med musikk og utviklet seg til mye mer. Kunst, mote, litteratur. Ting med klassisk, romantisk preg ble satt pris på. Det har ihvertfall svært lite med å være deprimert å gjøre eller å være mest mulig hvit i huden. Og det finnes mange forskjellige gothstiler.

Jeg har sett gother som kun går kledd i hvitt og rosa f.eks. Eller som kler seg veldig elegant og pent. Og ja det finnes folk som er gothere uten at de trenger å ha den utpregede stilen. Det er så mye forskjellig rett og slett. Så ja jeg blir litt oppgitt når noen kommer og hevder at goth er å være deprimert fordi man kun går i svart og sitter i skyggen for å ikke bli brun.

Ta en titt på disse bildene der er det gothere i alle aldre og alle slags stiler. Men dette beskriver jo selvfølgelig bare de overfladiske med goth.

Men kunne dama på bildet vært en gother?

Og hvorfor kan ikke depresjon og det å være goth kombineres? Hva vet du om ikke jeg gjorde disse andre tingene i tillegg?

Mennesker fra alle mulige samfunnsklasser kan være depreimerte fra tid til annen, jeg nekter å tro at gothere er et unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker fortsatt en forklaring på hva goth er. I all opplysning. Siden det er så misopfattet, så hadde det vært artig å vite hva det egentlig dreier seg om.

Vanlige mennesker som tenker og gjør hva som er annerledes enn alle andre? Siden det er en egen livsstil må de jo gjøre noe annerledes?

Goth kulturen er en subkultur som hadde sitt utspring i punken, og innbefatter mote, musikk, film, kunst, poesi og litteratur.

På slutten av 70-tallet etterlot punken seg et stort hull ungdomsmiljøer i London - den var på vei til å dø ut. Ut fra dette hullet sprang flere nye musikkarter, "new romantics" var en av dem. Typisk for "ner romantics" var 1800-talls inspirerte klær, androgyne skjønnhetsideal og begge kjønns bruk av sminke. Hard core punk og new romantics smeltet sammen til å bli Goth; en musikkstil med punkens energi og new romantics kreativitet, og et utseende hvor punkens "wasted youth" blandes med new romantics romantiske, dekadente gender-bending.

Altså - jeg kunne skrevet i det uendelige om dette, men hvis du vil vite litt mer tar du en titt på denne artikkelen, hvor jeg har skrevet av litt hist og pist ovenfor.

Endret av Scaramouche-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...