Gå til innhold

Ungdom og goth stil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men kunne dama på bildet vært en gother?

Og hvorfor kan ikke depresjon og det å være goth kombineres? Hva vet du om ikke jeg gjorde disse andre tingene i tillegg?

Mennesker fra alle mulige samfunnsklasser kan være depreimerte fra tid til annen, jeg nekter å tro at gothere er et unntak.

Selvfølgelig kan gothere bli deprimerte, det er det jo ingen som sier! Det du beskrev var en emokultur. Ikke en gotherkultur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det ingen som svarer på om dama på bildet jeg linket til kan være en gother uten at vi ser det? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Hvorfor er det så jækla viktig?

Det er ganske utenkelig at dama er gother, da moteaspektet er en stor del av kulturen. Og stilen hennes er ikke akkurat 1800-talls romantisk, mer 2000-talls moderne. Men, det kan jo godt være hun er en gother som jobber som modell, da!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Hvorfor er det så jækla viktig?

Det er ganske utenkelig at dama er gother, da moteaspektet er en stor del av kulturen. Og stilen hennes er ikke akkurat 1800-talls romantisk, mer 2000-talls moderne. Men, det kan jo godt være hun er en gother som jobber som modell, da!

NETTOPP! Klesdrakten spiller en rolle.

Poenget mitt er: Folk er så innmari bastante alltid innpå her. Nei, du er ikke ditten og datten, og nei du kan ikke være sånn og sånn, for vi kjenner deg og vet akkurat hvordan du er/var. Vi vet at sånn er det, så ikke kom og fortell noe annet. Du er sånn, ikke sånn.

:sarkasme:

Irriterende innstilling på mange bessewissers her inne.

God natt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NETTOPP! Klesdrakten spiller en rolle.

Poenget mitt er: Folk er så innmari bastante alltid innpå her. Nei, du er ikke ditten og datten, og nei du kan ikke være sånn og sånn, for vi kjenner deg og vet akkurat hvordan du er/var. Vi vet at sånn er det, så ikke kom og fortell noe annet. Du er sånn, ikke sånn.

:sarkasme:

Irriterende innstilling på mange bessewissers her inne.

God natt :)

Hæ? Har jeg noen gang sagt at klesdrakten ikke spiller noen rolle?

En eller annen AB sa at gothere ikke kler seg i kun svart, hvilket er sannheten, men annet en det så aner jeg ikke hva du snakker om.

Det jeg har vært bastant på er at det er forskjell på emoer (som du beskrev) og gothere (som du ikke beskrev).

Ganske irriterende innstilling på deg og, du..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kunne dama på bildet vært en gother?

Og hvorfor kan ikke depresjon og det å være goth kombineres? Hva vet du om ikke jeg gjorde disse andre tingene i tillegg?

Mennesker fra alle mulige samfunnsklasser kan være depreimerte fra tid til annen, jeg nekter å tro at gothere er et unntak.

Nå har ikke jeg hevdet at hvemsomhelst kan være goth. Men det er ikke det som er poenget. Poenget mitt var at gothere går ikke kun kledd i svart. De er faktisk frie til å eksperimentere med hvilken som helst farge de vil. At du trodde at du kun måtte kle deg i svart og være blek i huden, det er det som er feil.

Selvfølgelig kan hvemsomhelst bli deprimert. Men du vinklet det til at alle gothere er deprimerte mennesker fordi det er det goth handler om. Noe som igjen er feil. Les litt på internett.

Det handler mye om å setter pris på estetiske uttrykk, musikk, litteratur og poesi. F.eks. så finnes det gotisk rock, metal osv, gotisk litteratur, gotisk arkitektur, gotisk kunst. Mye av dette er fra gammelt av. Sånn ca. 1800tallet. Og det handler om ikke ville rette seg etter det samfunnet mener er rett og galt, men å stille spørsmål om hvorfor er det galt og er det virkelig galt fordi alle andre sier det. Man streber etter egen livssannheter istedenfor å bare godta at slik er det.

Men nå skal jeg ikke kuppe tråden noe mer. God natt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ingen emo.

Nå har jeg pent bedt moddene om å rydde opp i denne tråden, da vi har avsporet langt utenfor alle grenser.

Ingen vits i å diskutere dette mer, for jeg kjenner meg selv bedre enn du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NETTOPP! Klesdrakten spiller en rolle.

Poenget mitt er: Folk er så innmari bastante alltid innpå her. Nei, du er ikke ditten og datten, og nei du kan ikke være sånn og sånn, for vi kjenner deg og vet akkurat hvordan du er/var. Vi vet at sånn er det, så ikke kom og fortell noe annet. Du er sånn, ikke sånn.

:sarkasme:

Irriterende innstilling på mange bessewissers her inne.

God natt :)

Ingen har da sagt at klesdrakten ikke spiller noen rolle. Det var bare det at det ble fremstilt som fakta at gothere betyr at du bare må kle deg i svart. Noe som er feil. Se på bildene i linken. Der er det gothere i alle regnbuens farger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ingen emo.

Nå har jeg pent bedt moddene om å rydde opp i denne tråden, da vi har avsporet langt utenfor alle grenser.

Ingen vits i å diskutere dette mer, for jeg kjenner meg selv bedre enn du gjør.

Har ikke sagt noe om deg jeg. Bare stiller spørsmål om de tingene du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gothere er helt vanlige mennesker, de har bare andre interesser enn folk flest. Nemi er et godt eksempel på en gother. Hun er for det meste snill og greit og glad. Men liker svart, metal, skrekkfilmer osv osv.

Gothere er ikke deprimerte, kutter seg og hater alt. Da har du en psykisk sykdom. De fleste gothere er helt friske, normale mennesker.

og jo, du må også kle deg goth for å være goth. Greit om du må kle deg vanlig på jobb og sånn, men klesstilen er vel egentlig det største uttrykksmiddelet for en gother.

Det gjelder vel alle andre klestiler og livsstiler også. Ikke kall deg punker hvis du går rundt i Prada og D&G liksom....

Endret av otilie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nenya82

Jeg var gother,og det å gå med en t-skjorte med ei barbiedokke med oppnedkors i trynet har lite med gothere å gjøre.

Klesdrakten har mye å si for en gother ja,og det er vel nettopp det dramatiske og dystre som gjør at man er gother uten at det har noe med depresjon å gjøre.

Muligens noen unge mennesker kaller seg gother og kler seg på den måten,og samtidig er deprimerte,men jeg vil ikke si at det har noe med goth-kulturen å gjøre i det hele tatt.Tenker egentlig mer på emoer når jeg hører om folk som kutter seg og er deprimerte.

En ekte gother vil forøvrig ikke mene at det å kle seg i svart,høre på dyster musikk osv. er deprimerende,og syns man det så blir jo en sånn livsstil ganske så feil..

Jeg har alltid vært fasinert av det dystre uten at jeg var deprimert av den grunn,og jeg elsket klærne og musikken.Har møtt mange gothere,og utenom fjortisene så er det helt vanlige mennesker.

Nå er ikke jeg gother lenger fordi jeg rett og slett hadde forandret meg,men jeg ser tilbake på gother-perioden min med kun positive minner :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Jeg kjører voksen goth selv, og det som folk under 25 år kaller goth er bare latterlige greier for å være hip, de har ikke peiling på hva det her var for noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Berre slik for å rydde unna eitt omgrep i alle fall: gotikk er ein stilart innafor arkitekturen som ein vanlegvis knytter til middelalderen (Nidarosdomen er eit gotisk bygg): Gotikk

Så har ein nygotikk, som eg er litt uviss på kva tid ein reknar som startpunktet, men som var vanleg på 1800-tallet (St. John's College New Court i Cambridhe er nygotisk og fra midten av 1800 ein gong). Heng saman med romantikken. Her kjem også gotisk litteratur inn, som er ei grein under romantikken. Walpoles The Castle of Otranto, eller kva han heiter, er litt tidlegare enn 1800-tal, men slik er det jo ofte, trenden må jo ta fatt ein stad. Vampyrlitteraturen er ein del av den gotiske litteraturen, for øvrig. Kjelder? Prøv Internettet (dette er allkunne!).

Goth veit eg ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Berre slik for å rydde unna eitt omgrep i alle fall: gotikk er ein stilart innafor arkitekturen som ein vanlegvis knytter til middelalderen (Nidarosdomen er eit gotisk bygg): Gotikk

Så har ein nygotikk, som eg er litt uviss på kva tid ein reknar som startpunktet, men som var vanleg på 1800-tallet (St. John's College New Court i Cambridhe er nygotisk og fra midten av 1800 ein gong). Heng saman med romantikken. Her kjem også gotisk litteratur inn, som er ei grein under romantikken. Walpoles The Castle of Otranto, eller kva han heiter, er litt tidlegare enn 1800-tal, men slik er det jo ofte, trenden må jo ta fatt ein stad. Vampyrlitteraturen er ein del av den gotiske litteraturen, for øvrig. Kjelder? Prøv Internettet (dette er allkunne!).

Goth veit eg ingenting om.

Nå heter det jo goth nettopp fordi goth-stilen er veldig inspirert av gotikk da, både middelaldersk og viktoriansk.

Er semi-voksengoth selv, og veldig mange gothfolk jeg kjenner har et nesten sykelig romantisk forhold til 1800-tallet (Hansker, korsetter, lange kjoler, blonder, flosshatter; YAY!) :fnise:

For ikke å snakke om all den middelalderinspirerte goth-musikken.

Forøvrig så var de originale goterne en germansk stamme med (muligens) røtter fra Skandinavia. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si at Scaramouche- skriver mye bra her :)

Uansett, barbie med oppnedkors høres ut som om det hører inn under den trendy neogoth-stilen. Tror ihvertfall det kalles det. De som er en del på tumblr har nok lagt merke til det og skjønner hva jeg snakker om. Søk for eksempel på bilder av felice fawn, så ser man noe ala hva det er.

En slags blanding av hipster stil, litt søt, svart leppestift, litt oppned kors og andre symboler osv. ekstremt trendy, men ikke så veldig fint. Eller, noen ser jo greie ut!

http://24.media.tumblr.com/tumblr_lwbpd4VWDx1r0mkwfo1_500.jpg

http://25.media.tumblr.com/tumblr_lxyxj7mduE1qaqotwo1_500.png

http://27.media.tumblr.com/tumblr_lve5rwOGxf1qe8pd6o1_500.jpg

http://26.media.tumblr.com/tumblr_lxzycsrxoq1r7lsz0o1_500.jpg

http://he-roin.tumblr.com/post/16057130402

Ser uansett ikke problemet med å ha en sånn stil. Folk må få gjøre som de vil. Oppned-korset har jo ingen betydning i våre dager uansett, og når folk først ser et så forbinder de det med satanisme selv om det står for noe helt annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk henger seg opp i så ufatterlig mye rart innpå her :daane:

Ja, jeg er da fullstendig klar over det.

Dette er en emo.

Dette er en gother.

Var det noe mer du lurte på? Goth er en livsstil, emo er bare en overdreven klesstil for å få oppmerksomhet.

Før jeg skriver noe mer vil jeg understreke at jeg spør av ren nysgjerrighet, og ikke fordi jeg tror jeg vet noe. Bare sånn at jeg ikke blir angrepet :fnise:

Jeg tenker ikke på emo som en stil. Har bestandig tenkt at emo er en forkortelse for emosjonell, altså et menneske med mye følelser. Om for eksempel et menneske skader seg selv ville jeg i mitt stille sinn tenkt at vedkomne var emo. Uavhengig av valg av klesstil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goth er ikke én stil og én subkultur, det er ganske stor forskjell på de ulike undergruppene. Man har f.eks. de klassiske, romantiske gotherne, man har de som nærmer seg blackmetallere, man har de som liker middelalderinspirerte klær, cybergothere, bimbogothere, steampunk-inspirerte gothere, den gjengen som alltid går med pinstripe-klær som jeg ikke aner hva heter, og fjortisgothere/emoer (ser ulike ut, har relativt like idealer)

Og det er jaggu meg forskjell på klassisk goth og fjortisgoth. Gotherne fra 80- og 90-tallet var ikke særlig deprimerte, men jeg tror de ville blitt det om de så hva som kalles goth i dag.

Det er jo ikke et skarpt skille mellom gruppene nevnt over, og mange har nok en klesstil som henter elementer fra flere. Den gruppa jeg synes skiller seg kraftigst ut er fjortisgotherne. De er så og si de eneste som kan finne på å skjære seg i armen for gøy, som ser poenget i å provosere for å provosere, og som har overdrevent behov for oppmerksomhet. Det finner du omtrent ikke i de andre gruppene, selv om de selvfølgelig oppskatter individualitet, ofte synes det er positivt å skille seg ut, og tidvis kan ha sans for det dystre og makabre. "Ordentlig" goth har ikke en dritt med kutting av armer å gjøre, og jeg synes det blir helt grunnleggende feil å si at man gjorde det fordi man var goth. Man gjorde det fordi man var i en sær og destruktiv gjeng som kledde seg som gothere/fjortisgothere er riktigere.

Jeg har knapt nok hatt det så gøy som i goth-perioden min, tror jeg (som riktignok var på videregående, ikke ungdomsskolen). Det var så utrolig befriende å finne noen jeg kunne dele interesser med. Jentene i klassen var bare interessert i gutter, fylla, jenteblader og håndball. Plutselig fant jeg noen jeg kunne diskutere kunst, litteratur, religion og samfunn, livet døden og kjærligheten med. Ikke alle var like reflekterte eller mente det samme, men de var interessert i mer enn alle blondinene og sportsidiotene jeg kjente ellers. De var opptatt av romantikk, estetikk, og å ikke være som alle andre. Plutselig hadde jeg noen å vise hobbyfotografiene mine til (de var ikke av døde mennesker, men detaljbilder av natur), plutselig hadde jeg noen å diskutere bøkene til Jules Verne med, plutselig fant jeg andre som også syntes at stooore blondeskjørt var skikkelig kule. Ja, vi var barnslige. Ja, vi trodde vi visste alt. Ja, vi var noen pompøse og pretensiøse fjortiser. Men det var gøy. Det var en gjeng med livsglade mennesker som likte å utveksle meninger og å utfordre hverandre. Uten barberblader, bare med solide doser morbid humor.

Endret av Pingting
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goth var en av de tingene som ga meg ny selvtillitt etter årevis av mobbing. Jeg ble stygt mobbet igjennom hele grunnskolen og var ganske nedbrutt. Og nei, det var ikke pga. stilen. Jeg gikk i vanlig A4stil på den tiden.

Men så ble jeg altså kjent med goth og jeg fikk komplimenter av helt fremmede mennesker. En del av meg som alltid har vært kreativ kom til uttrykk på utsiden og jeg fikk nesten bare positive reaksjoner på det.

Er i dag 26år og kommer ikke til å legge det bort. Heller har jeg vokst med stilen og den er blitt mer moden. Jeg trives sånn. Jeg synes det er vakkert og det får meg til å føle meg vel:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...