AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #42 Skrevet 18. januar 2012 Man må vel ikke ha klesstilen for å like goth musikk, film, bøker osv, feks? Men man er fortsatt en goth, så hun blonde jenta kan godt være goth hun også. De fleste voksengothere jeg kjenner er som Fantomet, og går undercover i dagliglivet, men er ikke mindre goth av den grunn. Det er heller ingenting som sier at man bare må like ting som kan linkes til goth, jeg har kjent blonde gothere som liker Britney Spears og kler seg i rosa. Å si at man kommer til å angre og være flau i etterkant er bare svartmaling, og det er heller ikke obligatorisk å være depressiv. Selv hadde jeg det dødsgøy () som minigoth for tjue år siden, og synes bare det er søtt når jeg ser gamle bilder av meg selv. Før dette var jeg en liten særing som likte morbide ting, og falt utenfor de fleste sosiale grupper. Da jeg oppdaget subkulturer som goth, punk, metall, frikere osv fant jeg endelig noen som var som meg, og hadde det plutselig helt fantastisk. For meg var dette en viktig del av den der finne-seg-selv prosessen man går gjennom i puberteten. Goth på 90-tallet var mye humor, og de dystre rødvinsdrikkerne med fileterte armer ble sett på som litt pretensiøse posører. Og jeg har jo ikke forlatt stilen som voksen, når jeg pynter meg er det fortsatt veldig inspirert av ulike subkulturer, selv om jeg som de fleste andre toner ned når jeg må gå med arbeidsantrekk. 1
otilie Skrevet 19. januar 2012 #43 Skrevet 19. januar 2012 hvis man kler seg som goth og ikke liker ting som skrekkfilmer, goth musikk og alt det der, så KLER man seg bare goth. man ER ikke goth. Det er jo selvfølgelig lov å kle seg akuratt sånn man vil, men det blir dumt å kalle seg ting når det kun er klesstilen man liker. Med goth er jo klesstilen et veldig viktig element. Det er like viktig som musikken flest av de hører på. Du kan jo prøve å komme kledd i rosa bikini og miniskjørt inn på en goth klubb og si at du er goth... du blir nok bare ledd av med en gang. Greit at man må gå kledd vanlig på jobb, men å ikke ofre en krone på en svart t skjorte engang når man påstår man er goth blir litt sært..... Jeg har kledd meg 'goth' mye tidligere, men jeg har bare ikke alle de interessene. Jeg trives sammen med andre goth mennesker og alt sånn. Men jeg har andre interesser også, og har kledd meg i andre klesstiler. Men jeg har vært veldig forsiktig med å sette meg selv inn i en bås. Jeg mener du skal være grundig sikker på at du er inn i livvstilen før du kaller deg noe. Da jeg var 14iss kalte jeg meg jo goth med en gang jeg fant ut at det var noe jeg likte... Men jeg rista det jo heldigvis av meg når jeg ble eldre, for jeg likte det bare, jeg VAR ikke goth....
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #44 Skrevet 19. januar 2012 Med goth er jo klesstilen et veldig viktig element. Det er like viktig som musikken flest av de hører på. Du kan jo prøve å komme kledd i rosa bikini og miniskjørt inn på en goth klubb og si at du er goth... du blir nok bare ledd av med en gang. Har ikke opplevd at folk blir fryst/ledd ut i slike sammenhenger. Hang en gang i tiden med en kompis som bla digget goth-musikk, men stilmessig kledde seg litt sånn techno-stil med mye hvitt og andre lyse farger. Vi gikk på konserter og klubber sammen, og han ble selvsagt lagt merke til der, men alle var hyggelige og behandlet han som alle andre. Tror mer folk syntes han var tøff som turte å skille seg så kraftig fra alle andre, en følelse de fleste gothere kan identifisere seg med. Jeg mener du skal være grundig sikker på at du er inn i livvstilen før du kaller deg noe. Hvorfor det? Hva for noe forferdelig skjer dersom man prøver ut en stil, uten å ende opp der? Kommer det rødvinsdrikkende goth-politiet og kutter deg med barberbladene sine, eller hva? Jeg tror mange som svarer her har et litt pretensiøst og feilaktig bilde av goth-kultur, fordi de bare har snust på den selv. Det er bare en stil, det er ikke så jævla alvorlig, og det gjør ingenting om en fjortiss tester det ut i 14-dager, for så å gå videre. Det er sånn det er å være tenåring, og det er ingenting å være flau over, det er slik man finner ut hvem man er, og hva man liker. 3
Armitage Skrevet 19. januar 2012 #45 Skrevet 19. januar 2012 (endret) Har ikke opplevd at folk blir fryst/ledd ut i slike sammenhenger. Hang en gang i tiden med en kompis som bla digget goth-musikk, men stilmessig kledde seg litt sånn techno-stil med mye hvitt og andre lyse farger. Vi gikk på konserter og klubber sammen, og han ble selvsagt lagt merke til der, men alle var hyggelige og behandlet han som alle andre. Tror mer folk syntes han var tøff som turte å skille seg så kraftig fra alle andre, en følelse de fleste gothere kan identifisere seg med. Hvorfor det? Hva for noe forferdelig skjer dersom man prøver ut en stil, uten å ende opp der? Kommer det rødvinsdrikkende goth-politiet og kutter deg med barberbladene sine, eller hva? Jeg tror mange som svarer her har et litt pretensiøst og feilaktig bilde av goth-kultur, fordi de bare har snust på den selv. Det er bare en stil, det er ikke så jævla alvorlig, og det gjør ingenting om en fjortiss tester det ut i 14-dager, for så å gå videre. Det er sånn det er å være tenåring, og det er ingenting å være flau over, det er slik man finner ut hvem man er, og hva man liker. Jeg er enig i dette. Men det jeg ikke liker er når nevnte personer finner ut at de ikke liker det uten å ha satt seg inn i det. Og så går rundt og sprer feilinformasjon og negative holdninger angående stilen fordi de har misforstått. Som F.eks hun lengre inn i tråden her som ikke ville anbefale goth til noen fordi hun fant det deprimerende å måtte bare gå i svart og sitte i skyggen for å unngå farge på huden. Jeg liker heller ikke såkalte elitister som mener de har rett på å sette en fasit på hvem som er goth og hvem som ikke er det. For noe av det som tiltrakk meg ved goth var det inkluderende miljøet og aksepten der. Endret 19. januar 2012 av Armitage 3
otilie Skrevet 19. januar 2012 #46 Skrevet 19. januar 2012 Har ikke opplevd at folk blir fryst/ledd ut i slike sammenhenger. Hang en gang i tiden med en kompis som bla digget goth-musikk, men stilmessig kledde seg litt sånn techno-stil med mye hvitt og andre lyse farger. Vi gikk på konserter og klubber sammen, og han ble selvsagt lagt merke til der, men alle var hyggelige og behandlet han som alle andre. Tror mer folk syntes han var tøff som turte å skille seg så kraftig fra alle andre, en følelse de fleste gothere kan identifisere seg med. Hvorfor det? Hva for noe forferdelig skjer dersom man prøver ut en stil, uten å ende opp der? Kommer det rødvinsdrikkende goth-politiet og kutter deg med barberbladene sine, eller hva? Jeg tror mange som svarer her har et litt pretensiøst og feilaktig bilde av goth-kultur, fordi de bare har snust på den selv. Det er bare en stil, det er ikke så jævla alvorlig, og det gjør ingenting om en fjortiss tester det ut i 14-dager, for så å gå videre. Det er sånn det er å være tenåring, og det er ingenting å være flau over, det er slik man finner ut hvem man er, og hva man liker. Men gikk denne kompisen din inn på denne festen, hilste på folk og sa "Hei. Jeg heter xxx og jeg er gother" eller likte han bare goth musikk? Det er forskjell på å LIKE noe, og å påstå at man er noe. Og for et dumt spørsmål det kommer ingen og straffer deg. Men goth er jo en livvstil. Det kan bare være en klesstil og, men man bør jo vite veldig godt hvorfor man kler seg i visse klesstiler. Enten er det kun fordi man liker det, eller så er det fordi man er inni en sånn livvstil? Det blir som å påstå at man er punker og gå rundt i dyre merkeklær. Det blir bare feil. Jeg skjønner heller ikke hva som er så big deal med å absolutt kategorisere seg selv? Jeg kjenner mange svartkledde, hører på metal osv osv... men det er bare et fåtall av de som virkelig kategoriserer seg. Selv om de er ganske langt inne i type goth livvstil. Du sier jo selv at goth bare er en stil, og det er jo feil. For noen er det bare en stil, men for noen er det jo en livvstil også. Det er forskjell på å KLE seg goth, og å være det! Men hvis det er greit å kalle seg goth når man flryr rundt som barbie hver dag og leser blogg.no , så trur jeg vi snakker om helt forskjellig type goth her altså
Gjest Applecore Skrevet 19. januar 2012 #47 Skrevet 19. januar 2012 Men hvis det er greit å kalle seg goth når man flryr rundt som barbie hver dag og leser blogg.no , så trur jeg vi snakker om helt forskjellig type goth her altså "Leser blogg.no"...? Hva er galt med blogg.no? Jeg har en blogg der selv, og selv om den ikke er utpreget gotisk, så er den ikke utpreget ikke-gotisk heller, og mange av mine gotiske venner leser den...
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #48 Skrevet 19. januar 2012 Men gikk denne kompisen din inn på denne festen, hilste på folk og sa "Hei. Jeg heter xxx og jeg er gother" eller likte han bare goth musikk? Det er forskjell på å LIKE noe, og å påstå at man er noe. Å presentere seg slik hadde jeg sett på som usannsynlig sært, enten man er kledd i svart eller rosa. Når jeg er på en klubb eller happening med goth-tema går jeg ut fra at de som er der har en-eller-annen interesse for goth, hvis ikke hadde de vel ikke vært der. Ser ikke poenget med å putte folk i snevrere bokser enn det, og godkjenne hvem som er ordentlig goth og ikke. Å definere seg selv som gother, eller andre ting er noe jeg forbinder med kontaktannonser, nettfora osv, hvor man blir tvunget til å beskrive seg selv, for at andre skal kunne danne seg et bilde. Når dere snakker om livsstil-goth, hva legger dere egentlig i det? Hvor går grensa mellom det, og å "bare" like dystre & dramatiske ting? 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #49 Skrevet 19. januar 2012 hvis man kler seg som goth og ikke liker ting som skrekkfilmer, goth musikk og alt det der, så KLER man seg bare goth. man ER ikke goth. Det er jo selvfølgelig lov å kle seg akuratt sånn man vil, men det blir dumt å kalle seg ting når det kun er klesstilen man liker. Med goth er jo klesstilen et veldig viktig element. Det er like viktig som musikken flest av de hører på. Du kan jo prøve å komme kledd i rosa bikini og miniskjørt inn på en goth klubb og si at du er goth... du blir nok bare ledd av med en gang. Greit at man må gå kledd vanlig på jobb, men å ikke ofre en krone på en svart t skjorte engang når man påstår man er goth blir litt sært..... Jeg har kledd meg 'goth' mye tidligere, men jeg har bare ikke alle de interessene. Jeg trives sammen med andre goth mennesker og alt sånn. Men jeg har andre interesser også, og har kledd meg i andre klesstiler. Men jeg har vært veldig forsiktig med å sette meg selv inn i en bås. Jeg mener du skal være grundig sikker på at du er inn i livvstilen før du kaller deg noe. Da jeg var 14iss kalte jeg meg jo goth med en gang jeg fant ut at det var noe jeg likte... Men jeg rista det jo heldigvis av meg når jeg ble eldre, for jeg likte det bare, jeg VAR ikke goth.... Jeg hang en god del på Norsk Goth Forum (aka NGF) før, dessverre har det stort sett dødd ut nå tror jeg. Men jeg kan love deg at det var store variasjoner der, og evig lange diskusjoner om hva som faktisk var goth. Man kan være goth og fortsatt høre på trance. Man kan være goth og samle på rosa kosebamser. Dessuten synes jeg du er litt selvmotsigende. Du sier at man ikke kan kle seg som en goth og kalle seg goth, for det er ikke en klesstil. Men man kan heller ikke kalle seg goth hvis man ikke kler seg i slik? Hva om man elsker alt som har med livsstilen å gjøre, bortsett fra at man tilfeldigvis liker å kle seg i rosa? Klærne burde jo ikke spille noen rolle, siden goth ikke er en klesstil? 1
Gjest Nenya82 Skrevet 19. januar 2012 #50 Skrevet 19. januar 2012 Sånn som jeg husker det fra mine gother dager så var det sånn at det var ingen spesiell mal for hvordan man skulle kle seg eller oppføre seg som gother.Det var nettopp det som var så fint. Når jeg gikk på goth-klubb så var det store variasjoner i hvordan folk så ut,og alle ble akseptert som de var.Alle hadde vel noe til felles,men det var også stor frihet i hvordan man ville være. Syns det var utrolig befriende å komme til et sted der man kunne være seg selv for alle andre der var jo også "freaks". Savner akkurat den der følelsen der egentlig At man blir akseptert for den man er uansett om man kanskje ser litt merkelig ut 3
otilie Skrevet 19. januar 2012 #51 Skrevet 19. januar 2012 "Leser blogg.no"...? Hva er galt med blogg.no? Jeg har en blogg der selv, og selv om den ikke er utpreget gotisk, så er den ikke utpreget ikke-gotisk heller, og mange av mine gotiske venner leser den... les litt mellom linjene....
Gjest Skitten pique Skrevet 19. januar 2012 #52 Skrevet 19. januar 2012 Jeg går rundt med en t-skjorte hvor det ligger menn begravet kister og skammer meg ikke for det. Ei heller er det flaut.
otilie Skrevet 19. januar 2012 #53 Skrevet 19. januar 2012 Jeg hang en god del på Norsk Goth Forum (aka NGF) før, dessverre har det stort sett dødd ut nå tror jeg. Men jeg kan love deg at det var store variasjoner der, og evig lange diskusjoner om hva som faktisk var goth. Man kan være goth og fortsatt høre på trance. Man kan være goth og samle på rosa kosebamser. Dessuten synes jeg du er litt selvmotsigende. Du sier at man ikke kan kle seg som en goth og kalle seg goth, for det er ikke en klesstil. Men man kan heller ikke kalle seg goth hvis man ikke kler seg i slik? Hva om man elsker alt som har med livsstilen å gjøre, bortsett fra at man tilfeldigvis liker å kle seg i rosa? Klærne burde jo ikke spille noen rolle, siden goth ikke er en klesstil? huh? goth er jo en klesstil, så der er vi helt enige. jeg mener at du kan kle deg som en gother, men du følger ikke gother-livvstilen sånn som den opprinnelig er når du 'er barbie'. de med barbie-blogger fks har jo sin livvstil også. Det er sikkert mange meninger om det, men jeg mener at du ikke kan kalle deg gother om du er barbie liksom.... Ikke at jeg har fordommer mot sånne mennesker, men jeg stusser litt på det. Når jeg snakker om livsstil så snakker jeg ikke bare om meninger og interesser. Men at man tar ting helt ut. Som fks at punkere har visse holdinger, pluss egen klesstil.... ravers har det.... emo-kids.... Jeg kan vel ikke akuratt kalle meg en raver hvis jeg aldri har vært på rave og aldri kommer til å ha muligheten til det heller liksom?
otilie Skrevet 19. januar 2012 #54 Skrevet 19. januar 2012 Å definere seg selv som gother, eller andre ting er noe jeg forbinder med kontaktannonser, nettfora osv, hvor man blir tvunget til å beskrive seg selv, for at andre skal kunne danne seg et bilde. Men han kameraten din kaller seg selv for goth? Når folk spør om hans interesser så sier han 'jeg er en gother' e.l?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2012 #55 Skrevet 19. januar 2012 Men han kameraten din kaller seg selv for goth? Når folk spør om hans interesser så sier han 'jeg er en gother' e.l? Tror du missa poenget med innlegget. Det var et svar til den som hevdet at folk i rosa blir ledd ut av goth-klubber, ikke no mer enn det.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #56 Skrevet 20. januar 2012 Gothergjengen jeg hang/henger med, pleide å organisere rosaparty, glitterparty, neonparty, you name it! Og ja, dette er voksne mennesker, absolutt gothere, men med nok selvtillit og forståelse for kulturen at de har skjønt at det faktisk går an å digge rosa uten at noen kan komme og hyle om at "DERE ER IKKE GOTHERE!!!!!!!!!!!!!" 1
otilie Skrevet 20. januar 2012 #57 Skrevet 20. januar 2012 Tror du missa poenget med innlegget. Det var et svar til den som hevdet at folk i rosa blir ledd ut av goth-klubber, ikke no mer enn det. det er ingen som har sagt at folk i rosa blir ledd ut av goth-klubber. De fleste mennesker, tilogmed gothere aksepterer andre mennesker for den de er. Men når noen påstår at de er gothere når de på en måte følger flere forskjellige livsstiler så syns jeg det bare blir feil. Goth er jo ikke bare tanker og meninger, det er jo en måte å kunne uttrykke seg på også.
otilie Skrevet 20. januar 2012 #58 Skrevet 20. januar 2012 Gothergjengen jeg hang/henger med, pleide å organisere rosaparty, glitterparty, neonparty, you name it! Og ja, dette er voksne mennesker, absolutt gothere, men med nok selvtillit og forståelse for kulturen at de har skjønt at det faktisk går an å digge rosa uten at noen kan komme og hyle om at "DERE ER IKKE GOTHERE!!!!!!!!!!!!!" selvfølgelig kan man leke seg. Bare se på Nemi. Gothere går ikke rundt og er seriøse og deprimerte hele tida. Det er ikke det jeg mener. Men når man omtrent nekter å kjøpe seg en svart t skjorte engang, men heller flyr rundt som pamela anderson og drar på fest i ibiza... så følger du jommen meg ikke bare goth kulturen. Da er det vel kanskje greit å kalle seg bimbo-rosa-goth..... ? elv var jeg interessert i flere subkulturer da jeg var yngre. Jeg kunne den ene dagen kle meg i goth, den andre dagen i sweet lolita, og den tredje dagen i mer punk. Jeg var interessert i alle subkulturene, hørte på musikk som passa til de alle, likte kunst som passa til de alle osv osv. Hva kunne jeg kalt meg da? Absolutt hva jeg ville? Goth-punk-lolita?
Fandenivoldsk Skrevet 20. januar 2012 #59 Skrevet 20. januar 2012 (endret) Selv var jeg interessert i flere subkulturer da jeg var yngre. Jeg kunne den ene dagen kle meg i goth, den andre dagen i sweet lolita, og den tredje dagen i mer punk. Jeg var interessert i alle subkulturene, hørte på musikk som passa til de alle, likte kunst som passa til de alle osv osv. Hva kunne jeg kalt meg da? Absolutt hva jeg ville? Goth-punk-lolita? Tja, hvorfor ikke? Jeg har også gått gjennom forskjellige faser i ungdomsårene, alt fra superfjortis med magetopper, til gother med lange flagrende skjørt og korsett, til ræddis med palestinaskjerf og converse. Til slutt bare gav jeg faen og var en salig blanding av det nevnte. Det er ikke alltid man passer helt inn i kun en subkultur. Endret 20. januar 2012 av Fnisu 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2012 #60 Skrevet 20. januar 2012 selvfølgelig kan man leke seg. Bare se på Nemi. Gothere går ikke rundt og er seriøse og deprimerte hele tida. Det er ikke det jeg mener. Men når man omtrent nekter å kjøpe seg en svart t skjorte engang, men heller flyr rundt som pamela anderson og drar på fest i ibiza... så følger du jommen meg ikke bare goth kulturen. Da er det vel kanskje greit å kalle seg bimbo-rosa-goth..... ? elv var jeg interessert i flere subkulturer da jeg var yngre. Jeg kunne den ene dagen kle meg i goth, den andre dagen i sweet lolita, og den tredje dagen i mer punk. Jeg var interessert i alle subkulturene, hørte på musikk som passa til de alle, likte kunst som passa til de alle osv osv. Hva kunne jeg kalt meg da? Absolutt hva jeg ville? Goth-punk-lolita? Men hvor går egentlig grensene da? Jeg interesserer med veldig for subkulturen, og har intereser innenfor flere av hovedelementene, både når det kommer til kulturen og klær. Men jeg har også andre interesser, andre stiler jeg liker og forskjellig musikk jeg hører på. Nå kaller ikke jeg meg selv for goth, men jeg tviler på at det finnes spesielt mange som har elementer i sin stil og sitt liv fra bare én subkultur. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå