Gå til innhold

Spellemannprisen, Plumbo og mokkamann


Gjest Koala Lompa

Anbefalte innlegg

Lynsjestemningen kommer av at dette var et rasistisk utsagn.

For noe tull. Dette var et lystig lag med lett tone, og disse personene er ikke vant til ekstrem selvhøytidelighet. "Fittetryne" er da et grovt kjønnsdiskriminerende ord, uten at folk går i fistel for at det blir brukt.

Det er da ingen som reagerer på om noen hadde kalt en eller annen for "blendahvit" på scenen uansett hvor mye personen skulle ta seg nær av det. Det handler om å ikke ha ekstrem selvhøytidelighet. Verden blir litt bedre da, istedet for å lete etter rasisme overalt.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Koala Lompa

Jeg tror ikke at den var vondt ment, bare en dårlig gjennomtenkt spøk som de angrer på. Men oppmerksomheten saken får i media er litt overdrevet synes jeg.

Er jo slike ting som selger så selvfølgelig kommer de til å melke denne kua leeeeenge (nei,jeg mener ikke at noen i saken ligner på ei ku)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt at det er rasistisk jeg. Det var jo ikke negativt ladet slik jeg forsto det. Synes han var fryktelig nærtagende.

Det er i alle fall ikke et hakk bedre å bruke kvinnelig kjønnsorgan nedlatende som motsvar.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så en fyr kom i skade for å dra dette årets desidert mest feilslåtte, idiotiske spøk, men er det greit av en annen å kalle ham fittehøl? Så det er IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET greit å drite seg ut, slik vi alle gjør i blant, men det er ok å kalle andre stygge ting så lenge det ikke er rasisme?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo slike ting som selger så selvfølgelig kommer de til å melke denne kua leeeeenge (nei,jeg mener ikke at noen i saken ligner på ei ku)

Om det selger er jeg ikke så sikker på. Men det skaper konflikter og pisker opp en lynsjestemning, slik som f.eks. i ambulansesjåfør-skandalen. Rasisme-spøkelset har gjort lynsjestemningen akseptert igjen i samfunnet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så en fyr kom i skade for å dra dette årets desidert mest feilslåtte, idiotiske spøk, men er det greit av en annen å kalle ham fittehøl? Så det er IKKE UNDER NOEN OMSTENDIGHET greit å drite seg ut, slik vi alle gjør i blant, men det er ok å kalle andre stygge ting så lenge det ikke er rasisme?

Ja. PK-rekkefølgen er slik.

Svart rase går foran kvinnekjønn, som går foran homofil legning, som går foran ulike handikap.

Så grovt nedsettende kommentarer til en lesbisk kvinne uten bein og armer er ikke så ille som "mokkamann", f.eks.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Koala Lompa

Om det selger er jeg ikke så sikker på. Men det skaper konflikter og pisker opp en lynsjestemning, slik som f.eks. i ambulansesjåfør-skandalen. Rasisme-spøkelset har gjort lynsjestemningen akseptert igjen i samfunnet.

Litt komisk at dette nå skjer kun noen få dager etter saken med Frode Øverli, litt mer bensin på bålet.

Endret av Koala Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt komisk at dette nå skjer kun noen få dager etter saken med Frode Øverli, litt mer bensin på bålet.

Ja, heksebålet er byttet ut med rasistbålet. Umulig å bevise at man ikke var heks heller. Men mobben bryr seg ikke om slike detaljer så lenge man kan smake blod og delta i lynsjing.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt komisk at dette nå skjer kun noen få dager etter saken med Frode Øverli, litt mer bensin på bålet.

Og to dager etter at Hasse Hope sa N-ordet i tweet4tweet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet.

Når ble egentlig Madcon så selvhøytidlige? Så vidt jeg husker så har de dratt masse vitser om sin egen farge og opphav tidligere.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Jeg er enig i at utsagnet var lite elegant, men jeg synes også det var tydelig at det var et forsøk på en litt flåsete vits som slo så altfor feil.

Jeg tror det er som Plumbo sier selv, de er enkle karer fra langt utpå bøgda som ikke er vant til spillereglene på slike arrangement og i slike kretser. De er vant til en viss sjargong fra spritfestene hjemme, også begår de tabben å ta med seg denne sjargongen til Spellemannsutdelingen.

Å true med å slå disse gutta eller å kalle dem langt verre ord enn de selv sa blir bare idiotisk, det blir i grunnen å sparke noen som ligger nede. Litt romslighet oppi all kritikken er på sin plass.

Det er for øvrig underholdende å se hvordan alt som kan krype og gå av C-kjendiser nå benytter anledningen til å heve seg selv på Plumbos bekostning. Det er selvsagt OK å ta avstand fra ytringer man opplever som forkastelige, men her tror jeg mange først og fremst aner Plumbo som et enkelt bytte på grunn av harry-stempelet. Allerede før takketalen kunne man observere kjendiser som ganske utilslørt latterliggjorde "Møkkamann"-sangen.

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overreagering!

Var jo ikke rasistisk ment.

Og folk må slappe av litt..

Mørkhudede får si hva di vil om hvite og kalle oss for ditt å datt.. men så lenge vi sier ETTERLANT om hudfargen deres så er vi rasister! Tåpelig

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. PK-rekkefølgen er slik.

Svart rase går foran kvinnekjønn, som går foran homofil legning, som går foran ulike handikap.

Så grovt nedsettende kommentarer til en lesbisk kvinne uten bein og armer er ikke så ille som "mokkamann", f.eks.

Enig..

Jeg reagerer MYE mer på at Tshawe bruker ord som "fittehøl" for å snakke nedsettende om folk enn den moccamann-vitsen.. Det er så stygt gjort mot alle kvinner å bruke det kvinnelige kjønssorganet som et skjellsord. Det er virkelig kjønnsdiskriminering

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overreagering!

Var jo ikke rasistisk ment.

Og folk må slappe av litt..

Dette var rasisme på det groveste!! Mannen burde vært arrestert umiddelbart. Hvor ble det av politiet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hvor mange av de som reagerte på utsagnet i salen faktisk reagerte av ekte følelse... eller fordi det var politisk korrekt og forventet ?

har sett klippet og vil ikke akkurat påstå dette er grunnlag for lynsjestemning selv om selve kommentaren var ubetenksom.

og hvorfor er "fittetryne/høl" bedre en "mokkamann" ?

Endret av minienthe
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare jeg som syntes kommentaren var morsom? :fnise:

Men uansett, Tshave bør slappe av litt og senke skuldrene. Han hadde sikkert tatt en drink eller ti, og mente det nok ikke vondt ment. Er vel virkelig ikke noe å hyle så høyt om.

Kaste drink i ansiktet over det der liksom? :ler:

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...