Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er lærer på en ungdomsskole, og jeg kler meg helst i dongeri og topp/genser av et eller annet slag,litt sminke, ikke så veldig pynta, men av og til har jeg kjole eller skjørt på jobb. Gymlærerne går ofte i treningsklær, fornuftig og greit. Det er det som er greit med å være lærer, en kan kle seg nesten som en vil, en kan kle seg pent, en kan kle seg casual. NESTEN... Dersom en er upassende kledd, for mye hud,for sexy, hullete bukse osv så ville ledelsen ha reagert. Eller en ville merke det på "kidsa"..

Det er ting en må tenke på...Jeg har ganske store pupper(sånn bare for å skryte..)og jeg føler ikke at jeg kan gå i singlet slik som andre kvinnelige lærere med mindre fordeler gjør på sommeren... Urettferdig?! Mja... Noen topper med normal utringning kan også bli noe sexy på meg(vil jeg påstå :fnise: ), men hallo, kan jo ikke kle meg i heldekkende nonneaktige bluser eller burka heller.

Men, det viktigste er at en er en flink lærer, og at antrekket ikke tar fokuset.. :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lærerstudent som har bleket hår, liker løsnegler og elsker å pynte og sminke meg (til og med høyhælte sko, herregud!!). Den dagen jeg blir ferdigutdannet skal jeg legge vekk alle klærne og ta et storinnkjøp på Designforum, slik at det ikke skal være noen tvil. Lærere er jo strengt talt ikke individer som andre mennesker.

• Liker 6
Skrevet

Synes dere overdriver veldig dere.. :P Selvfølgelig er det greit med piggsveis og ungdommelig stil.

Det er litt merkelig med en lærer som klær seg i pushup/utringing/korte skjørt og som underviser småunger. Det hadde nok jeg tenkt også, men vet ikke om jeg hadde reagert med å tenke at det var farlig da. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at en lærer har et stort ansvar med å kle seg anstendig på arbeidsplassen sin. Og ja, man kan være veldig vakker selv om man kler seg "skikkelig". I de alle fleste jobber er det kleskoder, både med skrevne og uskrevne regler.

Jeg har selv hatt unger med en lærer som kledde seg veldig "utfordrene". Trange og dype topper for å fremheve sine heftige silikonpupper i tillegg til stramme jeans med lavt liv over en veltrent sprettrumpe. Jeg tok det aldri opp eller fokuserte på dette hverken med ungen min eller læreren, men stadig kommenterte sønnen min at han mente læreren kledde seg på en "rar" måte med alt for mye fokus på kroppen sin.

Jeg vet også om en elev som hadde så klomplekser for kroppen sin at hun slet med lærerens kroppsfokus/utseende. Sammenlignet med læreren følte hun seg stygg og tjukk (en søt jente, litt lubben men ikke tykk). Hun fikk byttet kontaktlærer.

Jeg mener ikke at vakre, skjønne mennesker ikke skal få være lærere. Det jeg mener er at de i arbeidstiden har et ansvar for å ikke bruke klær /sminke som kan uttrykke et sterkt seksuelt språk.

• Liker 3
Skrevet

Selv om jeg ville foretrukket at en lærer var nøytralt kledd, slik at hun ikke påvirket barna til å kle seg jålete, ville det ikke betydd så mye i det store og hele.

Jeg er i allefall opptatt av å prøve å distansere jenta mi fra all kroppsfikseringen i samfunnet, at jenter må bruke timesvis foran speilet, bleke håret, dolle seg opp. Og lærere blir jo fort idoler, i allefall en søt lærerinne på barnetrinnet.

Det er ikke så mange yrker jeg vet der arbeidstakerne kan gå rundt i trange skjørt, utringinger og stæsjet opp til fest (bortsett fra kanskje i utelivsbransjen og noen motebutikker), så det med å kle seg anstendig og profesjonelt er noe som ikke bare gjelder lærere.

Det er kanskje vanskeligere for en pen lærer med fine former å kle seg profesjonelt - en flatbrystet grå mus ville kanskje ikke sett vulgær ut i det samme antrekket.

• Liker 1
Skrevet

Hvor i teksten står det at jeg har en datter jeg bekymrer meg for pga. en jålete lærer?

Jeg har en sønn jeg som jeg lærer opp til å gi slike jålete fjollete lærere en klaps på rompa hvis hun står i riktig stilling.

Alt med måte å pynte seg på jobb enten som lærer eller andre yrker. Oppførsel deretter.

Skrevet

Hvor i teksten står det at jeg har en datter jeg bekymrer meg for pga. en jålete lærer?

Jeg har en sønn jeg som jeg lærer opp til å gi slike jålete fjollete lærere en klaps på rompa hvis hun står i riktig stilling.

Alt med måte å pynte seg på jobb enten som lærer eller andre yrker. Oppførsel deretter.

Nå tuller du.

Hun må da får ha på seg fine klær, sminke og ha blondt hår hvis hun vil. Så lenge hun ikke kler seg utfordrende og vulgært, eller oppfører seg sånn så hadde jeg ikke brydd meg.

• Liker 3
Gjest catalula
Skrevet

??????

Skrevet

Vet du hvordan jeg visste at jeg hadde blitt voksen?

Fordommene mine forsvant, da var jeg 18.

Hvor gammel er du?

Eller er du bare så inngrodd i din dårlige selvtillit

at du er nødt for å snakke ned om damer som klarer å ha

en karriere og samtidig klarer å se bra ut for å føle deg

bedre selv?

Jeg klarer bare ikke å forstå meg på sånne som deg,

du må virkelig ha lite å tenke på som må bry deg med noe så

dumt. Jeg tenker heller omvendt, jeg skulle ønske at

jeg hadde en kvinnelig lærer på barneskolen som tok litt

vare på seg selv istede for å se ut som en dass.

For det er virkelig ikke noe forbilde.

En gammel sur kjerring, med brune tenner, og heftig kaffe/salami

ånde som helt tydelig går igjen hos lærere. Er det sånn en

lærer skal være? Er det er bedre forbilde enn en ung dame

som har tatt en utdannelse og som også tar seg godt ut?

Det at du gidder å bry deg om hvordan hun kler seg, sminker seg og faktisk hvordan farge hun har på håret syns jeg rett og slett blir

litt patetisk.

Er det fordi at du ikke kan se sånn ut selv?

Er det fordi du heller syns at en kvinne skal ta vare på alle andre

enn seg selv?

jeg er bare nysgjerrig.. For meg er det merkelig at dette kommer fra en person som kaller seg voksen.

• Liker 3
Skrevet

Læreren til 1. klasse der sønnen min går på skole, er så jålete at jeg tror hun er pyntet til fest på hverdagene. Klassen består av 8 jenter og jeg lurer på; lange negler, bleket hår og ansiktet sminket så nåde hvis hun smiler og det sprekker, korte skjørt og høyhælte sko...

Jeg reagerer på det, det er jo flott, men, er det bra for disse jentene på 6 år?

Nei, du kan så si. Jenta mi går i 7.klasse og jeg prøver stadig å fortelle henne at hun er vakker som hun er uten sminke. Hun trenger ikke brunkrem, pudder, eyeliner og maskara for å se bra ut. Det hadde det ikke vært så lett å forklare henne dette om hun hadde en kvinnelig lærer som var neddynka i maling. Har heldigvis sluppet det.

• Liker 3
Skrevet

Nei, du kan så si. Jenta mi går i 7.klasse og jeg prøver stadig å fortelle henne at hun er vakker som hun er uten sminke. Hun trenger ikke brunkrem, pudder, eyeliner og maskara for å se bra ut. Det hadde det ikke vært så lett å forklare henne dette om hun hadde en kvinnelig lærer som var neddynka i maling. Har heldigvis sluppet det.

Fordi å ha på seg sminke er automatisk det samme som å være neddynka i maling?

• Liker 3
Skrevet

Men det er godt å vite at i 2012 blir en kvinne fortsatt vurdert etter utseendet. Man kan jo umulig være smart, en glimrende lærer OG bry seg om hvordan man ser ut. Om man ikke loffer sminkeløs rundt i en sekk og fotformsko, så er man verken en god lærer, omsorgsperson eller smart. Da er det like greit å slå den fjollete lærerinnen på rumpa og irritere seg over hvordan hun ser ut.

• Liker 4
Skrevet

Fordi å ha på seg sminke er automatisk det samme som å være neddynka i maling?

Nei, men også du har vel sett forskjell på å være sparkla i ansiktet og bra sminka?

Litt utenom tema men: Her jeg bor er det en dame på rundt 20 som jobber i en kosmetikkforretning. Hun er så neddynka i sminke at hun ser ut som en klovn. Fatter ikke at hun hadde fått jobben, for det virker som om hun ikke kan noe om produktene hun skal selge.

• Liker 1
Skrevet

Vet du hvordan jeg visste at jeg hadde blitt voksen?

Fordommene mine forsvant, da var jeg 18.

Hvor gammel er du?

Eller er du bare så inngrodd i din dårlige selvtillit

at du er nødt for å snakke ned om damer som klarer å ha

en karriere og samtidig klarer å se bra ut for å føle deg

bedre selv?

Jeg klarer bare ikke å forstå meg på sånne som deg,

du må virkelig ha lite å tenke på som må bry deg med noe så

dumt. Jeg tenker heller omvendt, jeg skulle ønske at

jeg hadde en kvinnelig lærer på barneskolen som tok litt

vare på seg selv istede for å se ut som en dass.

For det er virkelig ikke noe forbilde.

En gammel sur kjerring, med brune tenner, og heftig kaffe/salami

ånde som helt tydelig går igjen hos lærere. Er det sånn en

lærer skal være? Er det er bedre forbilde enn en ung dame

som har tatt en utdannelse og som også tar seg godt ut?

Det at du gidder å bry deg om hvordan hun kler seg, sminker seg og faktisk hvordan farge hun har på håret syns jeg rett og slett blir

litt patetisk.

Er det fordi at du ikke kan se sånn ut selv?

Er det fordi du heller syns at en kvinne skal ta vare på alle andre

enn seg selv?

jeg er bare nysgjerrig.. For meg er det merkelig at dette kommer fra en person som kaller seg voksen.

og her var det ingen fordommer?

• Liker 2
Skrevet

Men det er godt å vite at i 2012 blir en kvinne fortsatt vurdert etter utseendet. Man kan jo umulig være smart, en glimrende lærer OG bry seg om hvordan man ser ut. Om man ikke loffer sminkeløs rundt i en sekk og fotformsko, så er man verken en god lærer, omsorgsperson eller smart. Da er det like greit å slå den fjollete lærerinnen på rumpa og irritere seg over hvordan hun ser ut.

Jeg bryr meg veldig om utseende mitt men det betyr ikke dermed at jeg kan kle meg som jeg vil eller sminke meg som en hore når jeg er på jobb.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg veldig om utseende mitt men det betyr ikke dermed at jeg kan kle meg som jeg vil eller sminke meg som en hore når jeg er på jobb.

Som flere andre her har påpekt, kommer du på jobb i skolen, med puppene flaksende, rumpa hengende ute og sminket som en hore, så hadde du hørt det fra ledelsen lenge før foreldrene hadde fått mulighet til å irritere seg.

• Liker 2
Skrevet

Som flere andre her har påpekt, kommer du på jobb i skolen, med puppene flaksende, rumpa hengende ute og sminket som en hore, så hadde du hørt det fra ledelsen lenge før foreldrene hadde fått mulighet til å irritere seg.

Vel, slik som du svarte meg virket det ikke slik.

Skrevet

Vel, slik som du svarte meg virket det ikke slik.

Fordi jeg synes det er latterlig at kvinner fortsatt vurderes etter utseendet?

Lærere har, som de fleste andre, en kleskodeks å forholde seg til på arbeidsplassen. Noe lærer man også å unngå, selv om det ikke er nevnt i regler. Jeg lærte f.eks at t-skjorte med morsom tekst over brystet er en dårlig ide på ungdomstrinnet, fordi det fungerer som en invitasjon til hormonelle gutter om å se litt ekstra. Men denne tråden gir meg også en følelse av at noen foreldre kan i høyeste grad irritere seg over lærerens utseende, selv om det er innenfor regler og normer på arbeidsplassen. Og det er i grunn litt trist.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne sikkert gått under betegnelsen "jålete lærer" hos flere i denne tråden. Det skal ikke mye til tydeligvis. Den dagen en elev klapser meg på ræva, og rettferdiggjør det slik noen her inne gjør, så mener jeg det er bevist en gang for alle hvem som bidrar til at kvinnen ses på som objekt.

Jeg er en god lærer. Jeg har bl.a. empati, fagkunnskap, pedagogiske ferdigheter og er god på klasseledelse. Da tar jeg på meg øyenskygge, rouge og lipgloss med god samvittighet. Høye hæler også.

Alvorlig talt. Hva er det som definerer en god lærer? Kanskje dere burde se forbi skinnhelligheten deres og se hvem det er som har et forvrengt kvinnesyn.

• Liker 4
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden.

Er forsåvidt enig i hylekoret om at dette ikke er noe å ta på vei for - men jeg synes faktisk lærere skal gå forran med et godt eksempel, og i det minste lære barna å være ørlite kritiske til hyperseksualiseringen i dagens samfunn.

Jeg mener at ingen av barna vil ta skade av denne læreren, men jeg mener at en smartkledd-men-attraktiv dame er en bedre rollemodell.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...