Gå til innhold

Engstlig førstegangsmamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Babyen min er 3 mnd gammel. Hun er stort sett blid og fornøyd. Dagen start rundt kl 7, da får hun mat og vi skifter fra pysj til dagklær. Hun er gjerne våken da et par timer etter vi står opp. Da ligger hun gjerne under babygymen. Hun har nå begynt å bli interessert for lekene på babygymen og ligger og pludrer for seg selv og strekker seg etter lekene.

Babygymen står i samme rom hvor jeg oppholder meg, men babyen ser meg ikke hele tiden likevel. Jeg pusler på med småting i huset og jeg går bort til henne med jevne mellomrom og småprater og smiler til henne. Da smiler hun tilbake, men blir fort opptatt av lekene igjen. Da går jeg. Det hender også at jeg setter meg i sofaen mens hun ligger under babygymen hvis ting i huset er gjort, men da går jeg også bort til henne fra tid til annen. Jeg bærer lite rundt på henne da dette er noe hun ikke har gjort uttrykk for at hun trenger.

Et par timer etter mating blir hun ofte trett og jeg legger henne i vognbagen med smokk og kos. Da ligger hun gjerne der å døser og slapper av i ca 10 minutter før hun sovner. Da sover hun mellom 30 min og 1 time. Når hun da våkner igjen så "leker" jeg litt med henne frem til det er mat også er det samme runddansen igjen.

Vi bruker god tid på matingen og småprater med henne da. Vi bruker også god tid på stellet og hun får ligge å sprelle uten bleie en stund og vi småprater og hun smiler og lager gode lyder. Etter bleieskift tar vi en økt med å ligge på magen med henne og hun ligger på magen til hun blir lei av dette.

Er det greit å gjøre dette? Hun virker tilfreds ved å ha det slik hun har det nå. Hun har tydelig begynt å bli opptatt av leker og når hun da snur seg vekk fra meg når jeg ligger på gulvet med henne så tar jeg det som et tegn på at hun er opptatt med lekene og vil være for seg selv?

Hun legger godt på seg, smiler, gurgler og lager "godlyder". Det hender jeg forsøker å la henne ligge i armene eller på magen, men der blir hun urolig og kaver en del. Jeg føler til tider at jeg kanskje gir henne for lite nærhet, men jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre annerledes heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, jeg synes det der hørtes helt perfekt ut for en liten baby! :) Hun er trygg og god siden hun takler å ligge alene uten konstant nærvær av mor. Det med behov for nærhet går veldig i bølger, i allefall opplevde vi det med vår baby. Og du er jo med henne og merker det hvis hun heller vil ligge i armene dine enn å være i bagen/under babygymen.

Vi hadde kolikkbaby og det var noe helt annet, håper nestemann får det litt lettere i starten av livet, høres veldig koselig ut med rutinene hjemme hos dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg synes det der hørtes helt perfekt ut for en liten baby! :) Hun er trygg og god siden hun takler å ligge alene uten konstant nærvær av mor. Det med behov for nærhet går veldig i bølger, i allefall opplevde vi det med vår baby. Og du er jo med henne og merker det hvis hun heller vil ligge i armene dine enn å være i bagen/under babygymen.

Vi hadde kolikkbaby og det var noe helt annet, håper nestemann får det litt lettere i starten av livet, høres veldig koselig ut med rutinene hjemme hos dere.

Håper du har rett og at hun trives :) Er så redd for å gjøre noe feil med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Håper du har rett og at hun trives :) Er så redd for å gjøre noe feil med henne.

Det er vel slik de fleste førstegangsmødre er redd for. :fnise: Man vil jo bare det beste.

Høres forresten helt greit ut, gjør det samme omtrent med snuppa her, bare at hun elsker søvnen sin om morgenen, så hun sover så mye hun kan. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres jo helt topp ut! Høres jo ut som om både du og snuppa har gode dager :) Og jeg ville bare kommentere at du er heldig som ikke trenger å amme så utrolig hyppig. Slik jeg leser innlegget ditt, ammer du ca hver 3-4 time? Høres veldig deilig ut, da mine gutter var på den alderen, ville de ha mat hver 1,5-2 timer, og jeg måtte i allefall gi dem mat like før de skulle ha den første luren i vogna, og de sovnet ikke hvis jeg la dem ned, de sovnet ved puppen og så måtte jeg lirke dem over i vogna uten å vekke dem.... Kos dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med de andre, det høres ut som om dere har det kjempefint! Jeg kjenner meg godt igjen i engstelsen da. Jenta vår var (og er) også sånn. Hun trives veldig godt alene på gulvet, men hun sier klart ifra når hun er lei eller når hun vil ha selskap. Og det har hun som sagt alltid gjort. Nyyyyt at du har en baby som liker seg litt alene. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...