Gå til innhold

Palestinere som gifter seg med israelere får ikke israelsk statsborgerskap.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Palestinere som gifter seg med israelere får ikke israelsk statsborgerskap.

Israels høyesterett har opprettholdt en lov som forbyr palestinere som gifter seg med israelere å få israelsk statsborgerskap.

"Menneskerettighetene kan ikke forårsake nasjonalt selvmord," skrev dommeren, Asher Grunis.

Loven ble innført i 2003, med henvisning til beovet for sikkerhet og for å sikre at Israel forblir jødisk.

I 2007 ble loven utvidet til også å gjelde borgere av Iran, Irak, Syria og Libanon.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-16526469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Palestinere som gifter seg med israelere får ikke israelsk statsborgerskap.

Israels høyesterett har opprettholdt en lov som forbyr palestinere som gifter seg med israelere å få israelsk statsborgerskap.

"Menneskerettighetene kan ikke forårsake nasjonalt selvmord," skrev dommeren, Asher Grunis.

Loven ble innført i 2003, med henvisning til beovet for sikkerhet og for å sikre at Israel forblir jødisk.

I 2007 ble loven utvidet til også å gjelde borgere av Iran, Irak, Syria og Libanon.

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-16526469

Det er jo langt bedre enn de muslimske nabolandene som ikke gir statsborgerskap til verken israelere eller palestinere uansett grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanskelig sak. Hvis vi skal holde oss til det prinsipielle synes jeg det er uheldig om menneskerettighetene skulle omfatte retten til å få statsborgerskap i et hvilket som helst nytt land. Hvis jeg gifter meg med en australsk eller fransk kvinne og vi bosetter oss i Australia eller Frankrike er det selvsagt nødvendig at jeg får fast oppholdstillatelse, men jeg kan ikke se at jeg nødvendigvis må ha rett til å endre statsborgerskap i samme slengen.

Endret av Cuckold
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for rasistiske uttalelser. Vennligst bruk ironi-smiley :ironi: eller indiker på en annen måte at det er snakk om ironi hvis dere ønsker at uttalelser som kan tolkes skal få stå.

Phaedra,mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett til et annet statsborgerskap er ikke noe menneskerettighetene har noe å si om. Så jeg ser ikke problem her. Om man nekter alle å ta et annet statsborgerskap, blir "problemet" løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...