tr.heimspia83 Skrevet 2. mai 2012 #361 Del Skrevet 2. mai 2012 Gratulerer med ei lita jente i magen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 4. mai 2012 #362 Del Skrevet 4. mai 2012 Hurra for jente:) Hvordan føler dere det går ellers jenter? Jeg har begynt å få smerter i bekken og liker det ikke, så satser på at når jeg trapper ned jobbingen over helga så hjelp det kanskje litt på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 4. mai 2012 #363 Del Skrevet 4. mai 2012 Æsj, bekkenløsning/-låsning er noe herk, altså! Jeg hadde problemer med å gå noe særlig fra ca uke 20-25 i forrige svangerskap, og har så vidt begynt å merke tendensene nå. Men ellers er det bare fryd og gammen. Jeg har begynt å jobbe igjen etter å ha vært 100 % sykmeldt i to måneder. Og det er så deeeeeilig å være tilbake på jobb!! Jobber 50 % nå, og det holder, men jeg har stor tro på å kunne trappe mer opp etter hvert. I forrige svangerskap var jeg også en del sykmeldt første halvdel av svangerskapet, men jobbet fullt frem til permisjonen i siste halvdel. Deilig å kjenne at livet er på vei tilbake til normalen etter å ha vært dårlig så lenge. :happy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 4. mai 2012 #364 Del Skrevet 4. mai 2012 For det første misunner jeg deg gleden over faktisk være så glad i jobben din / være tilbake på jobb. En slik følelse må være herlig!! Jeg trapper jo ned, og er ikke akkurat lei meg for det. Har ikke selv spurt, men jordmor/lege satte stopper nå da jeg var der sist. Synes det er ekkelt å gå ned i stillingsprosent, men siden det er bare "skit" her på jobb og de i tillegg ikke kan tilrettelegge for meg, så ble det nå slik. Går ned i 50 % jobb og 50 % svangerskapspenger... Noen gode idèer for hva man skal gjøre med bekken-auuu? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 4. mai 2012 #365 Del Skrevet 4. mai 2012 Ja, jeg er veldig glad i jobben min! Kjedelig å høre at du ikke kan si det samme. Bekken-auuuu bør tas opp med lege så fort som mulig. Hvis du kan diagnostiseres med "bekkenløsning med gangvansker", får du gratis fysioterapi, og det bør du absolutt takke ja til. Her hvor jeg bor finnes det et tilbud med trening i oppvarmet basseng for gravide med bekkenplager. Jeg var med på det helt på slutten i forrige svangerskap, og det var kjempedeilig! De hadde fem ukers venteliste, så med en gang jeg merker noe til gangsperr denne gangen, skal jeg forte meg til lege og få en henvisning. Jeg vurderer å prøve kiropraktor denne gangen. Har vært til god hjelp for meg ved andre ryggplager, og skal visstnok kunne hjelpe med bekkenplager hos gravide også. Ellers er rådet å bevege deg normalt når du først beveger deg. Hvis du beveger deg stivt, får du bare muskelplager i tillegg. Men lytt til kroppen din, og ta pauser når du trenger det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tinylene Skrevet 4. mai 2012 #366 Del Skrevet 4. mai 2012 Her har det blitt 20% sykemelding. Ble for mye jobb så brukte fritiden til å sove. Skal forhåpentligvis bli litt mer overskudd nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 5. mai 2012 #367 Del Skrevet 5. mai 2012 Så bra, Tinylene! Ja, det er slitsomt når livet bare består av å jobbe og sove. Håper du får litt mer energi å rutte med nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 5. mai 2012 #368 Del Skrevet 5. mai 2012 Jeg går mottsatt vei av deg, Marikke; jeg har vært 20 % sykmeldt siden påske, og må nok trappe opp nå. Skal på kontroll på onsdag hos legen, så jeg får høre hva hun sier. Er så ekstremt sliten. Har måttet si fra meg masse ansvar på jobb også, hvilket er utrolig kjipt. Men det fungerer dårlig å ikke kunne jobbe 80 % en gang i jobben min synes jeg. Jeg får vel flere sjanser. Formen er fysisk sett utmerket, heldigvis. Og helt enig, det er veldig godt å virkelig like jobben sin. Jeg gjør også det! All mulig trøst til de som mistrives på jobb; mannen min gjlr det, og jeg ser hvor tøft det er for ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 7. mai 2012 #369 Del Skrevet 7. mai 2012 I dag er min første dag på jobb hvor jeg skal jobbe gradert og i dag er jeg utrolig glad for dette. Har jobbet i to timer nå og er helt *over and out* Bra det bare er igjen to timer til jeg kan dra hjem... Gleder meg til å hilse på MiniMe, for i dag er det ekstremt mye aktivitet der inne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 7. mai 2012 #370 Del Skrevet 7. mai 2012 I dag er min første dag på jobb hvor jeg skal jobbe gradert og i dag er jeg utrolig glad for dette. Har jobbet i to timer nå og er helt *over and out* Bra det bare er igjen to timer til jeg kan dra hjem... Gleder meg til å hilse på MiniMe, for i dag er det ekstremt mye aktivitet der inne Godt at du slipper lange dager når du er tappet for energi Jeg er for tiden 100% sykemeldt pga en arbeidsskade i en arm, og kjenner det er HELT OK å gå hjemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bentebent Skrevet 7. mai 2012 #371 Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) Hei alle sammen. Har ikke vært her på en stund, men har nå lest meg opp, så gratulerer til alle som har vært på UL og fått vite kjønn. Og bra for dere som har fått gradert sykemelding, og til Marikke som kan begynne å jobbe igjen. Jeg har vært delvis sykemeldt i 7 uker nå, og hadde ferie forige uke. Begynner på fullt igjen denne uken. Gruer meg! Jeg er vel en av de som ikke elsker jobben min, men mest fordi jeg må kjøre 1 time hver vei. Er utrolig slitsomt (og ikke minst dyrt)Og også fordi jeg ikke kommer hjem før klokken 18.00 og har null energi til å leke med 3 åringen. Men får se hvordan det går, og hvis det blir for tøft får jeg gå tilbake til legen igjen. Er bare så tungvindt i England. Gradert sykemelding er ikke mulig, så jeg må først sykemeldes 100% i en uke og så gå på gradvis returnering til jobb. Jeg er nok heldig med det firmaet jeg jobber for, mange plasser her får du ikke betalt hvis du er borte fra jobb. De er også veldig lette å ha med å gjøre når jeg trenger fri for å gå til jordmor og timer på sykehuset osv, og siden jeg jobber så langt hjemmefra får jeg stort sett fri en halv dag for alt slik Jeg har også bedt om fri hver onsdag fra klokken 12 for å delta på aqua natal timer (trening i basseng for gravide) Så håper de lar meg gjøre det da jeg har begynt å merke litt bekkenplager. Ellers er formen min mye bedre enn den har vært. Kvalmen er neste borte og, jeg er mye mindre trett. Så håper det holder seg slik selv om jeg nå skal begynne å jobber 100% igjen. Tror det var nok fra meg for nå Edit: skrivefeil Endret 7. mai 2012 av Bentebent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 8. mai 2012 #372 Del Skrevet 8. mai 2012 Her har kjæresten kjent vesla sparke for første gang! Han har prøvd hver dag i nesten en uke nå, i dag prøvde vi igjen og i det jeg skulle til å si at det var spark sa han bare "DER kjente jeg det!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illicitus Skrevet 9. mai 2012 #373 Del Skrevet 9. mai 2012 Åh misunner dere som har noen "å dele" sparkene med Jeg kjenner flere av de godt nå fra utsiden, så vel som innsiden (full party going on), men er jo ingen ved min side akkurat nå som kan kjenne på de sammen med meg. Litt stusselig... Uansett, ikke noe sutring, men høres ut som mannen din syntes det var veldig stas å kjenne hun sparke. Er det førstefødte Orchideae? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr.heimspia83 Skrevet 9. mai 2012 #374 Del Skrevet 9. mai 2012 Illicitus: Bekkenplager ja Dra til legen å få en henvisning til bassengtrening hos fysioterapaut. Få henne til å skrive "bekkenplager med gangvansker" for da får du det dekket av staten Jeg begynte å bli litt øm en del uker siden og fikk henvisning til fysio og bassengtrening etter et tips fra ei venninne. Det fungerer fantastisk! Jeg har ingen gangvansker, så får det ikke dekt av staten. Koster meg kun 100 kr pr. gang, så det er verdt å bruke pengene på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 9. mai 2012 #375 Del Skrevet 9. mai 2012 Uansett, ikke noe sutring, men høres ut som mannen din syntes det var veldig stas å kjenne hun sparke. Er det førstefødte Orchideae? Ja, han syntes det var veldig stas. Det var faktisk første gang noensinne at han kjente noe slikt. Han har aldri hatt noen gravidmager i nær familie eller vennekrets å kjenne på. Det er vår førstefødte ja. I forhold til hvordan formen er, så er den rimelig bra. Jeg er en del trøtt, men merker stor bedring nå som jeg er 30 % sykemeldt. Går to timer tidligere fra jobben, og tar det litt mer med ro når jeg er på jobb. Klarer å yte mye bedre de timene jeg er der nå, enn hva jeg gjorde da jeg var der 100%. Ellers begynner jeg å kjenne litt "plager" i rygg og bekken. Det er vanskeligere å reise seg opp, for jeg blir fort "stiv" om jeg sitter lenge stille, iallefall i min jobb i barnehage sitter vi jo en del på gulvet med barna, og da kjennes det godt når man skal reise seg for eksempel. Merker også at jeg blir fortere sliten. Det holder å gå en liten tur, eller opp ei trapp så må jeg puste litt ekstra. Føler meg også litt "hoven og øm" i høyre ben, men skal ut å kjøpe meg skikkelige sko i dag, så da satser jeg på at det blir bedre da. Lurer på om det er lurt å kjøpe i en størrelse større enn vanlig, da det er vanlig å hovne litt opp? Sånn at jeg slipper å kjøpe nye med engang. Ellers målte jeg meg rundt magen her om dagen, og jeg har vokst ca 10 cm rundt magen. Godt det er babyen som gjør det, for tror ikke jeg har gått opp noe ennå. Jeg har også funnet noen småtrisk som gjør hverdagen lettere. Før ventet jeg alltid til søndag med å vaske tøy, så hadde jeg fri fra det resten av uken. Men nå har jeg fått tatt en skikkelig rufs i skittentøyskurven (er det bare hos oss nye klær og andre ting som må vaskes alene blir liggende?) Og setter på når det er nok til en maskin. Det at det kan henges ut gjør det også lettere, da det er tørt etter noen timer bare. Har også blitt flinkere til å holde det i orden hele tiden, slik at jeg kan slappe av mest mulig ellers. Også har jeg fått helt DILLA på Mr. Freeze is! mmmmmmm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 9. mai 2012 #376 Del Skrevet 9. mai 2012 Kontroll i dag (24+5)! Alt er fint, god masse spark og aktivitet. Jeg er i kjempeform fysisk, men er veldig sliten, så jeg er 50 % sykmeldt nå. Håper det skal hjelpe på! Men nå har jeg fått tatt en skikkelig rufs i skittentøyskurven (er det bare hos oss nye klær og andre ting som må vaskes alene blir liggende?) Vasker du nye klær alene? Jeg setter stort sett på en vaskemaskin om dagen, prøver iallefall. Hvis jeg ikke gjør det, hoper det seg opp. Men jeg er så drittlei av sortere skittentøy, så nå skal jeg kjøpe inn hylle/kasse-system for skittentøy som gjør at vi kan sortere tøyet i dét det skal kastes til vask. Jeg må bare få ut finger'n og komme meg på ikea. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 9. mai 2012 #377 Del Skrevet 9. mai 2012 Orchideae: So koselig at kjæresten kjenner spark! Englefjes: Godt at du har fått sykmelding! Håper du slipper å føle deg så sliten fremover. Jeg har jobbet 50 % i en uke nå, og det går kjempefint. Jeg har fortsatt litt energi til overs når jeg kommer hjem, så jeg kan bidra med innkjøp, klesvask, matlaging og selvfølgelig samvær med datteren min. Men det blir lite "kvalitetstid" på meg og mannen, for når snuppa har lagt seg, er jeg så trøtt at jeg sitter og dupper. Har begynt å legge meg kl 21, og lurer litt på om jeg må forskyve det til 20:30. Nå skal jeg rydde litt og sette på en klesvask, og så skal jeg ikke gjøre noe mer før mann og datter kommer hjem i 15-tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 9. mai 2012 #378 Del Skrevet 9. mai 2012 (endret) Marikke: Så bra det går fint å jobbe 50%! Jeg misunner dere som får til å legge dere tidlig! Jeg er sånn skrudd sammen at jeg ikke får til å sove natten gjennom om jeg legger meg tidlig på kvelden, uansett hvor trøtt og sliten jeg er. Legger jeg meg for tidlig og sovner (som jeg også har problemer med), våkner jeg garantert opp i to-tiden eller noe slikt og får ikke sove igjen på noen timer, slik at det totalt sett blir mindre søvn. Men legger jeg meg i tolvtiden f.eks, så er det uproblematisk å sove 8-9 timer. Det er vel sånn det er å være B-menneske. Siden jeg uansett må opp ganske tidlig, så har jeg funnet ut at det er bedre at jeg legger meg rundt 23.30 (+/-) og er garantert sammenhengende søvn i 7-7,5 timer, fremfor å legge meg kl 21.30 og få 6-7 timer oppstykket søvn. Hadde jeg derimot kunne tatt en ettermiddagslur, hadde saken stilt seg annerledes. Kan glatt sove halvannen time i fem-tiden for så å sove syv timer på natten. Litt som en liten unge, mao. Evt. En pensjonist. Men ettermiddagslurer er liksom ikke helt forenlig med det å ha barn fra før av. Og jeg kan være trøtt som en dupp i ni-tiden, men så skjer det noe magisk, og jeg er lys våken i minst to-tre timer. Jeg passer ikke inn i A-menneskeverdenen! Endret 9. mai 2012 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 9. mai 2012 #379 Del Skrevet 9. mai 2012 Haha, her er det akkurat omvendt. Jeg skulle gjerne tatt en ettermiddagshvil, siden jeg likevel jobber korte dager, men da blir nattesøvnen ødelagt, gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 9. mai 2012 #380 Del Skrevet 9. mai 2012 Vasker du nye klær alene? Ja, ting som har sterke farger vasker jeg alene da det kan farge over. Vasker selvfølgelig for eksempel nye jeans sammen, dersom fargen er lik. Kjøpte noen adventduker før jul, og etter 4-5 vask var fortsatt skyllevannet lilla... Så glad jeg ikke heiv de sammen med de andre klærne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå