Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Zoë?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv synes jeg det er kjempesøtt og har tenkt på det til min fremtidige datter. Nysgjerrig på hva dere synes. Og nei, det er ikke et selvlaget navn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke Zoe? Hvordan uttaler du den siste een med de prikkene jeg ikke får til?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du tenkt å uttale det? Er både du og faren norske?

Har alltid synes det er så teit med typisk engelske navn på helnorske barn. Zoë Hansen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan uttaler man det? Såvi?

Jeg synes et slikt navn på et norsk barn er harry. Hun kommer til å slite med at andre uttaler det feil, staver det feil og spesielt med tødlene som jeg ikke skjønner noen ting av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en veldig god garanti for at hun alltid, alltid, alltid må stave navnet sitt for andre. Ikke kan hun si det enkelt heller, som "Elisabeth med h", men hun må si "Zoë med z, o og e med tødler". Ev. "e med to prikker over", siden neppe alle vet hva tødler er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ë blir en "i" i dette tilfellet. Noe a la "Såoi", hvis dere forstår. Slik e kan man sette på, hvis ikke vil det heller bli Soe. Far er nederlandsk. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Såoi"

Om noe, så blir det vel "zåoi". S og z uttales IKKE likt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en veldig god garanti for at hun alltid, alltid, alltid må stave navnet sitt for andre. Ikke kan hun si det enkelt heller, som "Elisabeth med h", men hun må si "Zoë med z, o og e med tødler". Ev. "e med to prikker over", siden neppe alle vet hva tødler er.

Det kan hende jeg er litt naiv, men jeg ser ikke for meg at det blir så vanskelig. Zoe/Zoë er navn som de fleste har hørt gjennom TV-serier, kjendiser og så videre (da først og fremst fra engelsktalende land). Det er også rundt 80 stykker som heter dette allerede her i Norge, og jeg ser for meg at det kommer til å bli mer og mer vanlig.

Jeg har ALDRI sett det skrevet med S i stedet for Z, så hun må antageligvis bare poengtere at det er Z, ikke S, til folk som aldri har hørt/sett navnet før (noe som sikkert ikke kommer til å være så mange, etter hvert). O-en er vel ganske åpenbar. Ë tar ikke lang tid å forklare. Dessuten er hele navnet på kun tre bokstaver, så det er ikke så forferdelig å si "Jeg heter Zoë. Det staves Z, O og E med tødler/prikker."

Men som sagt, er mulig jeg er litt naiv og altfor optimistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoe/Zoë er navn som de fleste har hørt gjennom TV-serier, kjendiser og så videre (da først og fremst fra engelsktalende land).

Skulle bare tilføye at dette er noe jeg kun antar/ser for meg, ikke vet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du tenkt å uttale det? Er både du og faren norske?

Har alltid synes det er så teit med typisk engelske navn på helnorske barn. Zoë Hansen...

Ingen av oss som har et typisk -sen navn :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ë blir en "i" i dette tilfellet. Noe a la "Såoi", hvis dere forstår. Slik e kan man sette på, hvis ikke vil det heller bli Soe. Far er nederlandsk. TS

Mulig det ikke var det du mente, men tødlene gjør ikke e-en til noen i, de viser bare at e-en skal uttales for seg selv (ikke som en diftong sammen med den foregående vokalen).

Aida -> Ajda

Aïda -> A-ida

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ikke var det du mente, men tødlene gjør ikke e-en til noen i, de viser bare at e-en skal uttales for seg selv (ikke som en diftong sammen med den foregående vokalen).

Aida -> Ajda

Aïda -> A-ida

Nei, jeg mente egentlig ikke det, ordla meg litt dumt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er kjempesøtt. I allefall hvis dere har et etternavn som passer. Mulig jeg er litt inhabil, for jeg forbinder navnet med hovedpersonen i Dreamfall. Og hun er jo bare nydelig :rodmer:

post-23946-0-09440100-1326295800_thumb.j

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ekstra greit at dere velger Zoë siden faren er nederlandsk. Vet ikke om akkurat dette navnet er kjempepopulært i Nederland, men på en liste over populære navn i Nederland var det maaange lignende navn som først ble populære i engelsktalende land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...