Gå til innhold

Sovemedisin til små barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ettåringen vår har "hele livet" sovet dårlig, dvs. med jevnlige oppvåkninger og lange skrikeperioder på natta. Jeg har snakket med helsestasjonen flere ganger, lest bøker, prøvd alt...

Jeg tror problemet er at døgnrytmen ganske enkelt er feil, og at vi ikke klarer å bryte det. Kanskje kunne sovemedisin hjelpe ham til å etablere en bedre rytme? Han går i barnehagen, og dagsovingen har vært stabil i mange måneder, men nettene er like ille. Vi holder selvsagt på å bli sprø, og det er ikke lett å jobbe etter så lite søvn.

Har noen erfaring med sovemedisin? Hvilket problem hadde dere, og hjalp det? Ville du brukt det igjen, eller angrer du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med en lege for å få barnet undersøkt først. Jeg ville prøvd ALT, før jeg tydde til sovemedisin. Ta kontakt med en manuellterapeut for å sjekke om barnet har noen låsninger som plager han. Det er gratis :)

Skrevet

Hadde ikke gitt barnet mitt sovemedisin om han så holdt meg oppe hver eneste natt helt til han flyttet ut.

• Liker 6
Skrevet

Ettåringen vår har "hele livet" sovet dårlig, dvs. med jevnlige oppvåkninger og lange skrikeperioder på natta. Jeg har snakket med helsestasjonen flere ganger, lest bøker, prøvd alt...

Jeg tror problemet er at døgnrytmen ganske enkelt er feil, og at vi ikke klarer å bryte det. Kanskje kunne sovemedisin hjelpe ham til å etablere en bedre rytme? Han går i barnehagen, og dagsovingen har vært stabil i mange måneder, men nettene er like ille. Vi holder selvsagt på å bli sprø, og det er ikke lett å jobbe etter så lite søvn.

Har noen erfaring med sovemedisin? Hvilket problem hadde dere, og hjalp det? Ville du brukt det igjen, eller angrer du?

Om døgnrytmen er feil,så må dere bryte den. Det kan "koste" å bryte den for foreldrene.

Nå er det ikke uvanlig at etåringer skriker om natten. Noen trenger lite søvn, andre mindre. Hvor mye sover barnet på dagtid osv.

Slitsomt er det.

Tar dere opp barnet om natten når det gråter eks? Tar dere opp barnet alle gangene på natten? Husk, barnet skjønner det får belønning om det gråter nok.

Skrevet

Kan det være kolikk? Kiropraktor behandler mange barn, der foreldrene er utslitt. det er tøft og bli født,og som en annen skrev....kan være låsninger.

Mange foreldre som er blitt berget og fått nattero etter kiropraktorbehandling på barnet

Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig å gi sovemedisiner til så små barn. Uansett er dette noe du må diskutere med lege, det er mye avhengighetsproblematikk og andre bivirkninger knyttet til sovemedisin. Hvis det "bare" er døgnrytmen som er feil skulle en også tro det var mulig å bryte den uten medisin.

(vet av erfaring med meg selv at det kan være vanskelig - men dere som voksne kan vel påvirke barnet mer enn jeg kunne påvirke meg selv... brukte innsovningstabletter en kort periode, men etter det har jeg måttet velge mellom strategier: 1. tvinge meg til en god døgnrytme, stå opp og legge meg til rett tid. 2. justere med tabletter med ujevne mellomrom. 3. akseptere at jeg ikke greier å ha god døgnrytme bestandig, og takle å være trøtt. Jeg har endt på 3, 2 har aldri vært aktuelt...)

Skrevet

Nå vet ikke jeg om det i det hele tatt er mulig å få sovemedisiner til et så lite barn, men jeg vil uansett fraråde det, med grunn i min egen erfaring med sovemedisin.

Ja, det fungerer der og da, men jeg har opplevd å få en mye verre søvnrytme etter å ha gått på forskjellige sovemedisiner. Jo flere jeg prøver, jo verre blir det. Jeg har hatt søvnproblemer siden jeg var et år, men ingenting har gjort det verre enn alle sovemedisinene.

Det tipset jeg har fått for å normalisere døgnrytmen min (jeg har en diagnose på forstyrret døgnrytme), er å stå opp til samme tid hver dag. Har dere prøvd det? Å uansett få barnet til å stå opp samme klokkeslett, hverdag og helg? Og å legge han på akkurat samme tidspunkt? Kanskje det at han sover på dagen gjør det vanskeligere? Er det muligheter for at han sover mindre på dagen?

Jeg vet ikke noe om hvor mye små barn skal sove på dagtid, jeg skriver bare det jeg har fått tips om som voksen. Kanskje det kan fungere for barn også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet om ei som fikk sovemedisin til sin ettåring, så det er mulig. Personlig synes jeg det er forkastelig. Siden barnet har gode soverutiner i barnehagen, høres det jo ut som det er dere som gjør noe feil. Snakk med dem i barnehagen, få tips om hva de gjorde for å etablere gode soverutiner for ditt barn. Å passe på god lysskjerming på soverommet er forresten et poeng som noen glemmer.

Skrevet

Det er ikke sovemedisin i den forstand som gis til barn. Det vanligste er Vallergan som er allergimedisin, med trøtthet som bivirkning. Det er vanskelig innsovning man da får bukt med, oppvåkningene om natta hjelper det ikke alltid mot.

Det gis vanligvis for en kortere periode i håp om etablere bedre søvnrytme, men veldig mange opplever at man er tilbake på scratch når man slutter med den.

Det er ganske omdiskutert å gi den til små barn, så vet ikke om det er så enkelt å få den utskrevet.

vi hadde selv store problemer med søvnen til eldstemann. Jeg hadde mange runder med meg selv ang å forsøke Vallergan. Mang en natt bannet jeg på at jeg skulle til legen neste dag, men jeg ombestemte meg gang på gang. Jeg gikk heller i kjelleren og hentet nye krefter jeg trodde jeg ikke hadde, igjen og igjen. Fra 18 mnd ble det gradvis bedre og når han var 2 år kunne vi omsider erklære at han sov hele natta.

Vi hadde også ekstra oppfølging på helsestasjonen, men de kom bare med råd som allerede var prøvd, så var ikke mye hjelp å hente der.

Skrevet

Det er ikke problemer med Melatonin-produksjonen, da? Det er det hormonet som regulerer døgnrytmen vår, og dersom det ikke produseres nok Melatonin så vil dette føre til søvnproblemer.

Uansett så bør du ta kontakt med lege, og helst en som kan noe om søvn.

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men ville ikke gitt sovemedisiner til et ellers friskt barn.

Helsesøster/lege/barneavdelingen på sykehuset har ofte "oppskrifter" på hvordan man skal få inn gode rutiner ved legging, og ved oppvåkninger. Har jobbet litt med dette, et par hadde ikke sovet på halvannet år (pga barnet på 18mnd), det tok tre-fire dager å snu dette. Men dere må være VELDIG konsekvente. Helst ikke snakke til så mye til barnet (helst ingenting) de gangene det er våkent. Gå inn, legg det ned i sengen, og si god natt de to-tre første gangene. Det er veldig tungt og slitsomt de dagene det står på selvfølgelig.

Er barnet mer knyttet til deg enn far, eller omvendt? Kanskje dere skal ha et bytte på hvem som går inn der..?

Leste at dere hadde snakket med helsestasjonen? De må vel ha noen tips eller råd komme med? Hva sier de?

Skrevet

Det er ikke problemer med Melatonin-produksjonen, da? Det er det hormonet som regulerer døgnrytmen vår, og dersom det ikke produseres nok Melatonin så vil dette føre til søvnproblemer.

Uansett så bør du ta kontakt med lege, og helst en som kan noe om søvn.

Jeg tenker også at det kan være noe feil med barnets froduksjon av melatonin. Dette er jo et hormon som kroppen normalt styrer selv, men det er mulig å få tilskudd ved søvnforstyrrelser. Det er reseptbelagt, og jeg vet ikke om det brukes til så små barn, min nevø var vel rundt 4 da han fikk det. Du må nesten høre med legen din :)

Skrevet

Nei vetu hva! man gir ikke babyer sove medisin!

Jeg har tvillinger og dem sov ikke en hel natt før dem var 2,5 år og har enda perioder dem våkner om natta. dei er nå 7 år.

Jeg har strenge legge rutiner og har altid hatt det.noen barn er bare sån,kan ikke dope ned barna for det om. sjokkert her jeg sitter over din holdning til medisin.

Viktig at barnet er mett og tørr når det skal sove.og ikke gi deg på legge rutinene eller belønn barnet for å våkne. minst mulig oppmerksomhet om natta.

• Liker 1
Skrevet

En ting som er viktig er at barnet forbinder sengen sin med søvn. Hvis han er vånt med å sove dårlig i sengen sin har det kanskje blitt et mønster, mens i barnehagen er han vant til at han får sove og sovner lettere der. Hva skjer hvis dere prøver å legge han på dagdit hjemme? Merker dere noe forskjell på om han sover i sengen sin eller i vogn?

Skrevet

Jeg har tvillinger og dem sov ikke en hel natt før dem var 2,5 år og har enda perioder dem våkner om natta. dei er nå 7 år.

Jeg har strenge legge rutiner og har altid hatt det.noen barn er bare sån,kan ikke dope ned barna for det om. sjokkert her jeg sitter over din holdning til medisin.

Viktig at barnet er mett og tørr når det skal sove.og ikke gi deg på legge rutinene eller belønn barnet for å våkne. minst mulig oppmerksomhet om natta.

Holdningen din til TS er veldig nedlatende. Tror du ikke hun tar vare på barnet sitt, og sørger for at barnet er mett og tørt når det skal sove? Slike perfekt-mor-holdninger som du utviser er mer provoserende enn til hjelp. Nyanseringer og empati er begrep du burde lære deg, samt anvende.

Dessuten grenser mange av svarene her inne til hysteri. Selvfølgelig skriver ikke en lege ut sterke sovemedisiner til barn som første medikament, men Vallergan som nevnt over her, som er en søvndyssende allergimedisin.

• Liker 4
Gjest frøken am
Skrevet (endret)

Hadde ikke gitt barnet mitt sovemedisin om han så holdt meg oppe hver eneste natt helt til han flyttet ut.

Makes two of us.

Edit: om du mistenker at det er melatonin-nivået som er på styr, ville jeg heller gitt ungen Tart Cherry fremfor noen form for medisiner...

Endret av frøken am
Skrevet

Det er jo veldig lett å si før du har vært i den situasjonen.

• Liker 6
Skrevet

Holdningen din til TS er veldig nedlatende. Tror du ikke hun tar vare på barnet sitt, og sørger for at barnet er mett og tørt når det skal sove? Slike perfekt-mor-holdninger som du utviser er mer provoserende enn til hjelp. Nyanseringer og empati er begrep du burde lære deg, samt anvende.

Dessuten grenser mange av svarene her inne til hysteri. Selvfølgelig skriver ikke en lege ut sterke sovemedisiner til barn som første medikament, men Vallergan som nevnt over her, som er en søvndyssende allergimedisin.

så det er nedlatende holdning å ikke gi sovepiller? tror denne ts har stort behov for rettleding,og skrev noen tips også om du leste.Jeg er ingen perfekt mor så kansje du bør trekke ditt innlegg,syns det var helt på viddene å rakke ned på råd.så da har jeg ingen råd å gi,men å medisinere barn er på grensen til mishandling.Jeg vet veldig godt hvordan det er å ikke sove på veldig lenge pga barn..

Skrevet

Det er jo veldig lett å si før du har vært i den situasjonen.

Enig, og dette må jo vaere utrolig slitsomt for barnet også. Kan ikke helt forstå hvorfor det er mishandling å medisinere et barn? Det skal selvfølgelig ikke vaere noe lettvint løsning, men hvis det gjelder et barn med store søvnproblemer og gjøres i samråd med lege, er jeg ikke så sikker på om det er verre enn å ikke få søvn.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, du tror ikke at TS har gjort dette allerede? Dette er jo ikke akkurat nyheter. Hadde det vært så enkelt.

Har man prøvd alt, kan jeg godt forstå at medisinering vurderes, men jeg synes selvsagt at det skal være absolutt siste utvei.

TS: Jeg synes tipset om forstyrrelser i søvnhormonet høres logisk ut. Ellers finnes det sentre for spesialiserer seg på søvnproblemer hos barn. Er det Midt-i-mellom-senteret det heter?

Endret av Harlekin
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...